munarakkulat näkyi ultrassa - mutta ei ovulaatiota testissä???
Hei
olen ihan aloittelija tällä palstalla ja haluaisin kysyä onko jollekin muulle käynyt näin tai tiedättekö muutoin asiasta:
olin tutkimuksissa viime viikolla ja ultrassa nähtiin 2 munarakkulaa kehittymässä ja lääkäri sanoi että ovulaatio on varmaankin alkuviikosta. testasin perjantaista lähtien, melko voimakkaita viivoja (mutta " ei-tarpeeksi-voimakkaita" ) pe, la & su, sitten ma & ti testi näytti lähes tyhjää ruutua.. voiko olla niin ettei kumpikaan munarakkuloista sitten todella " puhjennut" (?) vai mitä oikein kävi.. testithän ovat kuitenkin jotain 99% luotettavia..?
ihmetyttää & kummastuttaa kun en valitettavasti ole perehtynyt tuohon anatomiseen puoleen kovin hyvin, ainakaan vielä:( joten anteeksi tyhmyyteni...
Kommentit (5)
...ikävä kyllä:(
Unohdin ekaan viestiin kirjoittaa että minulla oli kyllä kovaa, toispuoleista vihlontaa alavatsassa ma, joten hiukan heräsi toiveet, että lh-huippu olis ollu su & ovulaatio ma, mutta toisaalta taas olen aina aiemmin saanut " kunnon vahvan viivan" ovulaatiotesteihin, nythän se ei sitä ollu (eli vertailuviiva oli aavistuksen verran vahvempi kuin testiviiva). Raskauden mahdollisuus näyttää siis tässäkin kierrossa minimaalliselta, nyyh:(
Olen menossa hormoniverikokeisiin, eka ylihuom. prog + ths (mitä ikinä tarkoittavatkaan), sitten myöhemmin fsh, lh ja prolaktiini - selviääköhän ovuloiminen/ovuloimattomuus jostakin niistä..?
Äläpä heitä kirvestä kaivoon, nimittäin joillain ovulaatiohuippu menee niin nopeasti ohi, että olisi hyvä testata aamuin illoin lh-huipun löytämiseksi. Tuo sinun tapauksesi kuulostaa juuri sellaiselta (jos tosiaan testiviiva oli tummentunut reilusti)
Ambrosia79:
Olen menossa hormoniverikokeisiin, eka ylihuom. prog + ths (mitä ikinä tarkoittavatkaan), sitten myöhemmin fsh, lh ja prolaktiini - selviääköhän ovuloiminen/ovuloimattomuus jostakin niistä..?
prog = progesteroni eli keltarauhashormoni, kertoo onko munasolu irronnut ja sen tilalle kehittynyt keltarauhanen. Tämä kertoo nimenomaan ovuloimisesta.
ths = thyroksiini, mittaa kilpirauhasen toimintaa, vajaatoiminta voi aiheuttaa ovuloimattomuutta ja etenkin keskenmenoja
fsh = follikkelia stimuloiva hormoni, eli se, joka kasvattaa munasolun ennen ovulaatiota
lh = lutenisoiva hormoni, eli se, joka irrottaa munasolun (tätä ovulaatiotestit mittaavat)
prolaktiini = " maitohormoni" , jos on koholla, voi aiheuttaa lapsettomuutta, kroppa ajattelee, että imetät.
Eri kokeiden kuvauksia voi käydä katselemassa esim. täältä http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/tutkimukset.asp
Toivottavasti ovulaatiossa ei ole ongelmia ja tärppää vaikkapa jo tästä kierrosta!
Forex: testiviiva oli tosiaan hyvin vahva, mutta vertailuviiva vielä aavistuksen verran vahvempi sunnuntaiaamuna - ehkä olisi pitänyt testata su-iltanakin? tarkoittaako tämä siis että ovulaatio olisi ollut ma (mikäli näin siis olisi ollut ylipäänsä), eikös lh-huippu ole ENNEN ovulaatiota? silloinhan se kipuilu selittyisi sillä...
Tietääkö joku täällä kuinka pitkään munasolu on elossa ovulaatiokivun jälkeen? lisää kysymyksiä siis tulvii, aloittelija kun olen:( tuosta vain on niin ristiriitaista tietoa, esim. pesun sivuilla oli että 12-24h, mutta sitten jossakin muualla taas (en nyt muista missä) että vain muutaman tunnin.
Osborne: KIITOS selvityksistä:) Sittenhän ainakin tiedän kohtapuoleen tapahtuiko ovulaatiota vai ei... Muuhun en kamalasti jaksa enää uskoa:( TOIVOA kyllä jaksan, mutta se toivominen sitten toisaalta taas aiheuttaa tän " stressaamisen" joka ikisestä asiasta... eikä se varmaan ainakaan edeauta raskautumista:(
Mie olin hoidoissa ja tutkimuksissa 2002/2003 joten en muista kaikkia lääketieteellisiä nimiä, mutta... onko ovulaatiota tapahtunut vai ei voi 100% varmuudella testata ainoastaan verikokeella. Eli (mikäs-se-nyt-olikaan) hormooni pitää tutkia verestä jotta voidaan varmuudella sanoa tapahtuiko ovulaatiota. Hoidoissa olevat voivat mun vastausta " muokata" oikeilla termeillä :-).
Terkkuja
muksuja2