Vaihdevuodetko nyt alkamassa :/?
Kuukautiskierto (joka ennen oli varsin säännöllinen 28-30 päivää), on nyt muuttunut kummalliseksi. Edelliset kuukautiset alkoivat suht ajallaan mutta kestivät kaksi (?!) viikkoa. Kun ne vihdoin loppuivat, parin viikon päästä tulivat seuraavat, tosin nyt vain normaalit 4 päivää kestävät. Tuon episodin ajan rinnatkin olivat koko ajan kipeät. Nyt niissä ei tunnu arkuutta.
Ikää minulla on paria päivää vaille 49 vuotta. Nytkö se alasajo alkaa?
Vielä kysyisin, oletteko hakeneet apua vuotohäiriöihin, hormoneja tms.? Meinaan vaan että jos kuukautiset valuvat viikkotolkulla niin hulluksihan siinä tulee. Rautatablettikuurin söin.
Kommentit (6)
Minulla on myös hormonikierukka ja olen ollut siihen tyytyväinen. Lisäksi käytän Estrenageeliä hikoiluoireiden vuoksi. Geeli auttoi hikoilupuuskiin. Olen 52-v. Kannattaa kysyä neuvoa gynekologilta ja punnita itselle sopiva vaihtoehto.
Minä en ole synnyttänyt joten kierukka ei varmaan tulisi kysymykseen? Muita oireita, hikoilua tms. ei ainakaan vielä esiinny. Varmaan on syytä varata aika gynelle ja kysellä vaihtoehtoja. Siskoiltani hieman kyselin ja heilläkin vastaavaa on esiintynyt, tyyliin muutaman kuukauden tauko ja sitten taas vuotaa kuin seula ja vähitellen sitten loppui kokonaan.
Kiitos vastauksista!
ap.
Tuota hormonikierukkaa käytetään myös ei-synnyttäneille. Kannattaa keskustella gynekologin kanssa vaihtoehdoista. Itse olen tykästynyt tuohon Mirenaan, se todella toi avun.
Minä en kannata hormoneja vaihdevuosiin. Parin vuoden ajan kuukautiset ovat olleet epäsäännölliset, jopa kolmen kuukauden taukoja ja yhdet hirviökuukautiset koin viime kesänä. Säännöllinen ja nautinnollinen seksielämä on parempi hoito kuin hormonit. n52
Nyt ap, äkkiä lääkäriin!! Vaihdevuodet on sairaus, johon on saatava lääkitys.
Mulla on ongelmia tuon runsaan vuodon kanssa, joten homma hoidettiin hormonikierukalla. Ja olen tyytyväinen..ei vuotoja, eikä pelkoa raskaaksi tulemisestakaan. Sehän tästä sitten vielä oikeasti puuttuisikin..
Gynekologi oli sitä mieltä, että nyt asennettu kierukka hoitaa homman ja enempää ei ehkä tarvita. Olen 50, kun vaihto tai poisto on ajankohtainen.