Miten graduun voi mennä yli 4kk?
Itsellä meni 4kk ja tein todella laiskasti (en edes joka päivä ja monesti vain tunnin päivässä).. Sain ihan ok arvosanan, en tosin tavoitellut "parasta".
Prosessi eteni näin:
- 1 kuukausi: suunnittelin aihetta ja etin teoriaa (en kirjoittanut sanaakaan tuona aikana)
- 2 kuukausi: tein tutkimussuunnitelman, hankin aineiston, litteroin analysoin (10 teemahaastattelua)
- 3 kuukausi: kirjoitin empirian ja sen jälkeen teorian
- 4 kuukausi: viimeistelin ja tein johtopäätöksen
Yksi vinkki kaikille: SUUNNITTELTE TARKASTI! Itsellä meni 1kk suunnitteluun ja "aivotyöhön".
Toinen vinkki: Kun olet aloittanut kirjoittamaan, älä lue toisten graduja, joilla samantapainen aihe. Monet niistä on huonoja ja voi saada sinut ajattelemaan toisin.
Jos olisin tehnyt joka viikonpäivä gradua sen 4-5h, olisi projektiin mennyt max 2 kuukautta.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa halki-poikki-pinoon -tyyliseltä oppiaineelta. Itse tein pitkää päivää yhdeksisen kuukautta, aiheeni vaati laajaa teoriaan perehtymistä ja pohtimista, aineiston tarkastelua. Eikö olekin jännä, että aloja, aiheita, aineistoja, tekijöitä ja muita muuttujia on paljon erilaisia. Noin kapeasti ajatteleva ihminen on työelämässäkin vähän raskasta seuraa.
Gradu on vain opinnäytetyö, ei mikään oikea tutkimus.
Mutta joissain tapauksissa joku jopa maksaa sen tekemisestä ja tuloksista. Ei silloin voi tehdä mitään paskaa "johtuen työn rajauksesta, työssä ei saatu minkäänlaisia tuloksia mistään, koska lähtöasetelmassa oli virhe".
Juu mä sain ainakin palkkaa 3000€/kk graduni kirjoittamisesta, joten en todellakaan olisi voinut lähteä hakemaan ihan mitään ok arvosanaa...
Riippuu ihan siitä mitä opiskelee. Onhan se gradun teko helppoa ja nopeaa jos vaan ns. kirjoittelee mukavia juttuja ja käyttää lähdetekstejä. Itsellä meni tutkimusaineiston käsittelyyn ja sen matemaattiseen mallintamiseen aika kauan aikaa.
Kaikkia tieteenaloja ei oikein voi verrata keskenään. Väitöskirjankin voi vääntää tyyliin aiheesta "ensimmäisen vuoden opiskelijoiden haasteet opiskelussa" tms. Jos tuon tyyppistä vertaa esim. johonkin matematiikan alan väitöskirjaan, niin väittäisin että ensimmäisen voisi tehdä lähes kuka tahansa, mutta jälkimmäiseen ei moni pystyisi.
No esimerkiksi niin, että joutuu hakemaan tutkimusluvan HUS:ilta, keräämään työlään aineiston ja odottamaan kommentteja kiireiseltä ohjaajalta pahimillaan useamman viikon.
Miten kukaan ei ole vielä älynnyt antaa ap:lle sitä vastausta, jota hän kaipaa:
Muut on tyhmiä, ap fiksu.
Eikö niin, ap? Sen kai halusit kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa halki-poikki-pinoon -tyyliseltä oppiaineelta. Itse tein pitkää päivää yhdeksisen kuukautta, aiheeni vaati laajaa teoriaan perehtymistä ja pohtimista, aineiston tarkastelua. Eikö olekin jännä, että aloja, aiheita, aineistoja, tekijöitä ja muita muuttujia on paljon erilaisia. Noin kapeasti ajatteleva ihminen on työelämässäkin vähän raskasta seuraa.
Riippuu vähän laitoksesta. Meillä jos halusi yhtään paremman arvosanan, piti tuottaa uutta tietoa eikä pyöritellä pelkästään sitä jo olemassaolevaa tietoa.
Ensisijaisesti omista tavoitteista kyllä. Jos pyrkii jatko-opintoihin on täysin perusteltua käyttää enemmän aikaa ja asettaa tavoite, muussa tapauksessa isolle osalle gradu ON vain pelkkä opinnäytetyö.
Aika harvasta gradusta saa julkaisun vertaisarvioituun lehteen, ja se nyt varmaan on selkein kriteeri sille, onko kyseessä tutkimus, vai pelkkä opinnäyte. Mutta toki ne, joista julkaisu on tehty, ovat oikeaa tutkimusta.
Miten gradujen laajuudet voi vaihdella noin paljon? Meillä on 40 op!
Koska kerään normaaliaineistoa erääseen suureen projektiin. Lupa-asiat ym. minusta riippumattomat asiat kuten koehenkilöiden rekrytointi ovat vieneet jo yli puoli vuotta. Nyt minun pitää testata n. 100 koehenkilöä, tähän menee noin 1h/kh. Yritäpä sopia testausaikataulut sopivaksi sadalle ihmiselle... Niin ja sitten tietty tarkistan testit ja analysoin aineiston. Taustan kirjoittamisen olen toki jo odotellessa hoitanut. Riippuu alasta, kaikilla aloilla gradu ei ole mikään läpihuutojuttu. Meillä ainakin on kriteerinä tuottaa uutta tietoa.
Minulle maksetaan gradun teosta 2700e/kk. En todellakaan voi tehdä heille neljässä kuukaudessa "ihan ok" gradua. Jos oma gradusi on ollut ns. turha gradu, 4 kk on ihan passeli. Osa kuitenkin tekee oikeaa työtä ja on menossa ulkomaille puhumaan tutkimuksestaan.
Tein gradua 7,5 kk, samalla pari syventävien kurssia ja töissä 1-2 päivää viikossa. Nopeammin en olisi saanut tehtyä, kun ajatteluun ja kypsyttelyyn meni aikaa myös. Arvosanaksi sain 5. 😊
Oma gradu vasta edessä, mutta miehellä meni vuosi omaan graduunsa. Sai palkkaa gradun tekemisestä ja teki pitkää päivää labrassa. Jo graduun liittyvä laboratoriotutkimus vei kauemmin kuin tuo 4 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän laitoksesta. Meillä jos halusi yhtään paremman arvosanan, piti tuottaa uutta tietoa eikä pyöritellä pelkästään sitä jo olemassaolevaa tietoa.
Ensisijaisesti omista tavoitteista kyllä. Jos pyrkii jatko-opintoihin on täysin perusteltua käyttää enemmän aikaa ja asettaa tavoite, muussa tapauksessa isolle osalle gradu ON vain pelkkä opinnäytetyö.
Aika harvasta gradusta saa julkaisun vertaisarvioituun lehteen, ja se nyt varmaan on selkein kriteeri sille, onko kyseessä tutkimus, vai pelkkä opinnäyte. Mutta toki ne, joista julkaisu on tehty, ovat oikeaa tutkimusta.
Tätä on alapeukutettu, mutta oikeastihan julkaisut ovat selkein ja oikeastaan ainoa kriteeri, millä tutkimusta mitataan. Niin yksilön uran kohdalla, kuin tutkimuslaitoksen, tai koko yliopiston. Siis jos puhutaan tieteellisestä tutkimuksesta. Tottakai esim firmoilla voi olla intressejä tehdä muutakin, kuin tieteellistä tutkimusta.
Tein 2,5 kk, tuli M. Olin kolmen kk graduvapaalla töistä ja matkustelin loppuajan.
Vaihtelee aloittain, miten vaikeaa on. Monet tekee myös turhaa työtä ja ajattelee sekavasti.
Teknillisellä alalla yleensä ratkaistaan yrityksen tekninen ongelma. Aikaa vie ainakin projektin tekniikkaan ja siihen liittyvään tutkimukseen perehtyminen, ongelman ymmärtäminen, ratkaisun kehittäminen, toteutus ja toimivuuden evaluointi sekä työn kirjoittaminen.
Olipa aloitus saanut miinuksia. Minä otin ap:n rungon ylös ja lähden siitä.
Mulla gradu on roikkunut 12 vuotta. Sairastan masennusta ja ahdistun tekemättömästä gradusta niin että tunnen itseni kamalaksi luuseriksi koko elämässä ja siksi ajattelen että minusta ei ole mihinkään, ei edes sen gradun tekoon.
Ajatella jos gradun voisi tehdä 4 kk tai puolessakin vuodessa, sitten se olisi tehty pois painamasta mieltä!
Graduun voi helposti mennä yli 4kk, vuosi, kaksi vuotta, kauemminkin. Koska ihmiset ja gradut ovat erilaisia. Simple as that.
Meni puolisen vuotta pelkästään analysoitavan aineiston tuottamiseen.
Meillä gradun laajuus on 40op, vuoden pituisen seminaarin laajuus 10op ja graduun liittyviä esseitä ja tutkimusmenetelmäopintoja vielä siihen päälle. Oppiaineessani lähes koko maisteriopinnot rakentuvat gradun ympärille, joten 2 vuotta on meillä ihan normaali aika gradun tekemiseen.
Mä teen oman gradun kokeellisena tutlimuksena, ja jo pelkään testaukseen menee noin ohjaajan arvion mukaan noin 100 tuntia. Jos tekisin vaan tunnin päivässä, testausosioon menisi 5kk (viikonloput huomioitu, lomat ei), ja sen jälkeen koko paska pitäisi vielä kirjoittaa auki. Kyllä mä nään miksi gradu on meillä yleensä koko vuoden projekti..
Mulla meni 1,5 vuotta seminaareineen ja kaikkineen.
Enpä kyllä muistanut että miten nipoja ja takakireitä av:n akateemiset mammat olivat ennen kuin taas luin tätä ketjua :D Kyllä te olette sitten aivan käsittämättömässä kuplassa erinomaisuutenne kanssa.