Ohukainen? Lettu? Lätty? Räiskäle?
Vai käytätkö jotain viidettä nimitystä?
Itse olen tottunut sanomaan "lettu", mutta minusta "räiskäle" on upea, hauska ja onomatopoeettinen nimitys. Taidan vaihtaa siihen.
Kommentit (25)
Lapsuudenkodissa puhutaan lätyistä, mutta käytän myös sanaa lettu. Riippuu seurasta.
Lettu-nimitystä on aina käytetty niin lapsuudessa kuin nytkin.
Alkoipas harmittaan kun meillä ei ole kananmunia, muuten olisin tehnyt lettuja :( Ei saa tehdä tämmösiä alotuksia, murr! :)
Lettu. Tuli kyllä lapsuus mieleen; stadilaissyntyinen isoäitini puhui aina pläteistä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoipas harmittaan kun meillä ei ole kananmunia, muuten olisin tehnyt lettuja :( Ei saa tehdä tämmösiä alotuksia, murr! :)
Lättyjä voi tehdä ilman kananmunaakin. Olen tehnyt, eikä niitä erota munallisista lätyistä. Ihan yhtä hyviä ovat. Myös muut syöjät olivat samaa mieltä.
Lätty mikä lätty. Ei mikään lettu eikä varsinkaan räiskäle.
Vierailija kirjoitti:
Lettu. Tuli kyllä lapsuus mieleen; stadilaissyntyinen isoäitini puhui aina pläteistä.
Isoäidin suvun juuret taisivat olla Hämeessä. Siellä käytetään nimitystä "plätti".
Lettu. Mites muuten teillä muilla on tapana tehdä, saako aloittaa syömisen vasta kun kaikki letut on paistettu?
Pellehermanni taisi syödä plättyjä.
Meillä se on ollut aina lätty. Ei tulisi mieleenkään sanoa mitään muuta. Tai no, isoäitini sanoo että plätei, mutta jotenkin miellän senkin sanan lätyksi. :D No joo. Lettu ei kyllä todellakaan, en tiedä syytä, mutta se kuulostaa mun korvaan hirveän jäykältä. Sellaiselta viralliselta...ohukaisesta puhumattakaan. :D
Lätty!