Työttömän arki vuonna 2023
Tuet tuli ja tuet meni. Työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki eivät riitä elämiseen, mutta sainpahan vuokra, opintolianan lyhennyksen ja pakolliset laskut (sähkö, vesi ja puhelinliittymä) maksettua, niin ei katkea sähköt, ei lähde asunto eikä pankki sulje tiliä. Kauppaan en päässyt tässäkään kuussa. Sukulaislta sain säilykkeitä, puuroa ja makaroneja, jotta ei tarvitse nãlissãän olla. Ohjeeksi sain hakea lisää toimeentulotukea jos rahat ei riitä, mutta Kelassa sanoivat että en voi hakea kahta toimeentulotukea päällekkäin.
Kommentit (29)
Karenssin välttelyä ja centtien venyttämistä se tulee olemaan tämäkin vuosi. Saa nähdä koska psyyke leviää?
Miksi poltat tupakkia ja ostat alkoholia jos rahat ei riitä ruokaan. Minulla riittää aivan mainiosta. Työmarkkinatuki on 571 euroa viimeksi. Siitä maksan vuokran 87 euroa ja lisäksi maksan vuokraennakkoa 30 euroa joka kuukausi jotta joulukuussa olis rahaa säästössä. Maksan myös netin 35 euroa ja osamaksun läppäristä 30 euroa Rahaa jää ruokaan ja muuhun elämiseen kyllä. Tässä kuussa minun pitää maksaa myös kalastuslupa 47 euroa. Hyvin kun suunnittelee mitä ruokaa syö niin rahat kyllä riittää. Minä lisäksi kalastan paljon keväästä syksyyn ahvenia ja muita kaloja. Ahvenia voi laittaa pakastimeen vakuumi pakkaukseen. Ne säilyy 5-6 kuukautta hyvin. Kalastan itselle 15 kg ahven fileitä aina talveksi. Lisäksi myyb ahven fileitä 100 kg 20 eurolla kilo. Saan rahaa säästöön.
Opettele leipomaan leipää esimerkiksi ja opettele tekemään ruokaa ja lopeta se pelaaminen koska monilla menee jo satasia peleihin.
Ennen toimeentulotuki - tilannetta on pakko kerätä käteistä rahaa varastoon. Muuten kelan virheelliset päätökset aiheuttavat todellisia ongelmia niiden selvitykseen kuluvan ajan vuoksi.
Aika monessa maassa et saisi mitään noista tuista joita olet nyt saanut. Jos olet työkykyinen sinun on ehdottomasti muutettava työn perässä.
Työtön mies 47 kirjoitti:
Miksi poltat tupakkia ja ostat alkoholia jos rahat ei riitä ruokaan. Minulla riittää aivan mainiosta. Työmarkkinatuki on 571 euroa viimeksi. Siitä maksan vuokran 87 euroa ja lisäksi maksan vuokraennakkoa 30 euroa joka kuukausi jotta joulukuussa olis rahaa säästössä. Maksan myös netin 35 euroa ja osamaksun läppäristä 30 euroa Rahaa jää ruokaan ja muuhun elämiseen kyllä. Tässä kuussa minun pitää maksaa myös kalastuslupa 47 euroa. Hyvin kun suunnittelee mitä ruokaa syö niin rahat kyllä riittää. Minä lisäksi kalastan paljon keväästä syksyyn ahvenia ja muita kaloja. Ahvenia voi laittaa pakastimeen vakuumi pakkaukseen. Ne säilyy 5-6 kuukautta hyvin. Kalastan itselle 15 kg ahven fileitä aina talveksi. Lisäksi myyb ahven fileitä 100 kg 20 eurolla kilo. Saan rahaa säästöön.
Olet onnekas jos sinun ei kerran tarvitse maksaa vuokrasta, sähköstä, vedestä ja puhelinliittymästä sekä opintolainan lyhennystä.
Verojen jälkeen työmarkkinatuki oli noin 400 euroa, asumistuki noin 300 euroa ja toimeentulotuki noin 120 euroa. Vuokraan kului noin 650 euroa ja pakollisiinlaskuihin jäi noin 170 euora, joilla maksoin sähkön (noin 45 euroa), veden (noin 40 euroa) ja puhelinliittymän (noin 35 euroa) sekä opintolainan lyhennyksen (noin 50 euroa).
Ap
Oletko ap ajatellut toimeentulotuen hakemista? Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, jota haetaan jos muut tulot eivät riitä.
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa maassa et saisi mitään noista tuista joita olet nyt saanut. Jos olet työkykyinen sinun on ehdottomasti muutettava työn perässä.
Kerropa trolli että minne Suomessa kannattaa muuttaa työn perässä? Kun siis työstä pitäis saada sellaista palkkaa että sillä siellä uudessa kodissa olisi varaa elää. Eli mistä sellainen duuni että sillä siellä elää?
Sosiaalityöntekijä kirjoitti:
Opettele leipomaan leipää esimerkiksi ja opettele tekemään ruokaa ja lopeta se pelaaminen koska monilla menee jo satasia peleihin.
Eikö leivän leipominen vaadi ainakin jauhoja ja hiivaa?
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijä kirjoitti:
Eikö leivän leipominen vaadi ainakin jauhoja ja hiivaa?
Kaksikiloa jauhoja ei maksa mitään ja hiiva ei ole pakollinen. Lisäksi vettä saa hanasta ja se on ilmaista. Niistä saa jo leivän ja sillä pitää vatsan kylläisenä ainakin hetken.
Minäkin olen työtön ja ei mun elämä ole tuollaista
Vierailija kirjoitti:
Paljon sun tuet on yhteensä?
Verojen jälkeen työmarkkinatuki oli noin 400 euroa, asumistuki noin 300 euroa ja toimeentulotuki noin 120 euroa. Yhteensä siis noin 820 euroa, josta vuokraan kului noin 650 euroa ja pakollisiinlaskuihin jäi noin 170 euora, joilla maksoin sähkön (noin 45 euroa), veden (noin 40 euroa) ja puhelinliittymän (noin 35 euroa) sekä opintolainan lyhennyksen (noin 50 euroa) kuten tuossa aiemmin kerroi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verojen jälkeen työmarkkinatuki oli noin 400 euroa, asumistuki noin 300 euroa ja toimeentulotuki noin 120 euroa. Yhteensä siis noin 820 euroa, josta vuokraan kului noin 650 euroa ja pakollisiinlaskuihin jäi noin 170 euora, joilla maksoin sähkön (noin 45 euroa), veden (noin 40 euroa) ja puhelinliittymän (noin 35 euroa) sekä opintolainan lyhennyksen (noin 50 euroa) kuten tuossa aiemmin kerroi.
Ap
Jos saat toimeentulotukea niin eihän sun tarvi maksaa itse sähköä tms.
Mikset saa täyttä tm-tukea? Mikset laita sähkö- ja vesilaskua kelalle? Mulle jää vuokran ja noiden laskujen jälkeen samoista tuista käteen täysi perusosa eli reilu 500e, hyvin riittää vielä puhelinlaskun jälkeen ruokaan ja muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Työmarkkinatuki on kyllä yli 500e.
Jos rahat ei riitä kannattaa vähentää rahan tuhlaamista.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies 47 kirjoitti:
Olet onnekas jos sinun ei kerran tarvitse maksaa vuokrasta, sähköstä, vedestä ja puhelinliittymästä sekä opintolainan lyhennystä.
Verojen jälkeen työmarkkinatuki oli noin 400 euroa, asumistuki noin 300 euroa ja toimeentulotuki noin 120 euroa. Vuokraan kului noin 650 euroa ja pakollisiinlaskuihin jäi noin 170 euora, joilla maksoin sähkön (noin 45 euroa), veden (noin 40 euroa) ja puhelinliittymän (noin 35 euroa) sekä opintolainan lyhennyksen (noin 50 euroa).
Ap
Oletko miettinyt että lisärahan pyytämisen sijaan leikkaisit kuluja? Esimerkiksi tarvitseko noin kallista puhelinliittymää tai vesi- ja sähkösopimusta? Tarvitseeko sinun asua noin kallissa asunnossa?
Niin työttömän elämä on paskaa eikä siitä paljoa lehdissä näe kirjoiteltavan. Sitä duunia kun ei vaan saa.