Lapsen kaveri roikkuu jatkuvasti lapseni (7v) älypuhelimessa
Tyttö on itsekin sanonut jo että menee hermo kun yksi luokkakaveri on aina välitunnilla hänen puhelintaan räpläämässä. Jos hän kieltää, tämä toinen tyttö ottaa sen salaa repusta. Opettajilla on varmasti tarpeeksi murehdittavaa joten en tiedä viitsisikö tällaisen asian takia ottaa yhteyttä?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voin antaa vanhan Nokia 215- puhelimeni. Tosin tyttö ei tästä varmaan ilahdu. Eivät saisikaan ottaa esiin välitunneilla, mutta tämä kaveri on salaa ottanut. Samoin jos tyttö odottaa tiettyinä päivinä harrastukseensa kyytiä niin odottaessa vie aina puhelimen hänen kädestään.
Ap
En kritisoi älypuhelimen hankkimista 7-vuotiaalle, koska kerroit jo, että kyseessä on isän ylimääräinen puhelin. Mutta kerro mulle, mitä tyttösi ja se kaveri tekevät älypuhelimella? Joku syyhän tuohon on, että kaveri puhelimen koko ajan tytöltäsi nappaa. Pelaavatko, tsättäävätkö, ottavatko kuvia itsestään/toisistaan.
Oman lapsen (tokaluokkalainen) luokassa puitiin juuri tapausta, jossa pojat olivat ottaneet yhdessä itsestään ja toisistaan kuvia vessassa ilman housuja, ja lähetelleet näitä huvikseen toisilleen. Syytä tekemiselleen eivät osanneet kertoa eivätkä nähneet asiassa mitään pahaa tai arveluttavaa, se oli vain hauskaa ajanvietettä.
Mielestäni olet myös joko tyhmä tai naiivi todetessasi, ettei tyttösi ole koskaan valehdellut sinulle.
Miten voi antaa toisren käydä repullaan olla niin avuton. Missä tytär pitää avaintaan? Ei repulla saa käydä. Eikös kouluissa puhelin suljeta työpäivän ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1, kokeiltu, sitten on itkenyt opettajalle että tyttö kiusaa häntä kun ei anna käyttää puhelinta. Kaverilla itsellään ei ole älypuhelinta.
Ap
Tätä en kyllä usko :-)! Nyt tuli liian paksua. En usko, että opettaja on sitä mieltä, että se on kiusaamista jos tyttö ei anna puhelintaan kaverilleen räplättäväksi. Kun ei kouluissa puhelimien räpläämiseen kouluaikana suhtauduta muutenkaan kovinkaan positiivisesti.
Kyllä multakin loppu usko siihen, että ap sanoi että toisella tytöllä ei ole lainkaan älypuhelinta, vaikka on jo koulussa. Uskottavampaa olisi että toisella tytöllä olisi joku nolo Samsung tai vastaava, mitä lapsi ei kehtaa välkällä itse räplätä.
No poikani luokalla on yksi, jolla ei ole lainkaan älypuhelinta. Poikaa olen kehoittanut lainaamaan omaansa, ettei toinen jää ihan täysin kaikesta ulkopuolelle. Alkoholistiperheen poika.
Vierailija kirjoitti:
No poikani luokalla on yksi, jolla ei ole lainkaan älypuhelinta. Poikaa olen kehoittanut lainaamaan omaansa, ettei toinen jää ihan täysin kaikesta ulkopuolelle. Alkoholistiperheen poika.
Ihana poika sinulla, jos lainaa toiselle. Surkeaa tosiaan on tämä eriarvoisuus.Koulussa opitaan toki jotain tärkeääkin, mutta oikeasti olisi tärkeää oppia some ja laitteiden käyttö jo nuorena. Lapsi ilman näitä taitoja lienee lopullisesti syrjäytynyt jo peruskoulun loppuun mennessä.
Koulun pitäisi tarjota tabletit tai sossun älypuhelimet niille, jotka muuten jäisivät ilman.
Vierailija kirjoitti:
1, kokeiltu, sitten on itkenyt opettajalle että tyttö kiusaa häntä kun ei anna käyttää puhelinta. Kaverilla itsellään ei ole älypuhelinta.
Ap
Seuraavaksi kaveri haluaa käyttää tyttösi meikkejä ja vaatteita ja tyttösi ruuatkin kelpaavat ja tyttösi pitää tarjota popparit elokuvissa saati kun ravintolaikään pääsevät.. siinähän kasvaa hyväksikäyttäjän alku, jos asiaa ei estetä nyt.
Ja voihan olla että tyttösi itse kehuskelee kännyllään ja esittelee mitä kaikkea sillä voi tehdä.
Jos tämä nyt on jotain muuta kuin provo niin ap:n kannattaa miettiä muutamaa asiaa. Jos puhelin on lapsella vain soittamista varten niin miksi se kaveri sitä hinkuu katsoa? Mobiilidata pois päältä ja pelit pois puhelimesta niin lakkaa kiinnostamasta. Tilanne että kaveri toistuvasti hakee puhelimen lapsen repusta ilman tämän lupaa ja opettajankin mielestä on kiusaamista ellei anna kaverin käyttää puhelinta on täysin absurdi, luultavasti ap:n lapsen tarinointia ja keksintöä millä ulkoistaa itsensä vastuusta vaikka oikeasti tarjoaa puhelinta kaverille tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tätä en kyllä usko :-)! Nyt tuli liian paksua. En usko, että opettaja on sitä mieltä, että se on kiusaamista jos tyttö ei anna puhelintaan kaverilleen räplättäväksi. Kun ei kouluissa puhelimien räpläämiseen kouluaikana suhtauduta muutenkaan kovinkaan positiivisesti.
Kyllä multakin loppu usko siihen, että ap sanoi että toisella tytöllä ei ole lainkaan älypuhelinta, vaikka on jo koulussa. Uskottavampaa olisi että toisella tytöllä olisi joku nolo Samsung tai vastaava, mitä lapsi ei kehtaa välkällä itse räplätä.
Mun poika on kuudennella, ja eräs luokkakaveri sai ylipäätään oman puhelimen vasta tänä vuonna. Pojallemmekin ensimmäinen älypuhelin ostettiin vasta neljännellä luokalla, mutta ei hän sitä koulussa välitä mukana kuljettaa.
Vierailija kirjoitti:
:0
No et ole tosissasi!
Meidän kuopuspoika on 9v, eikä ole älypuhelinta, ihan tavallinen simpukka samsung jolla voi viestittää tai soittaa.
Ei ole jäänyt minkään ulkopuolelle, erittäin suosittu kaveri niin koulussa kuin vapaa- ajallakin. Kysyin puoli vuotta sitten onko hän tyytyväinen puhelimeensa, ja vastaus oli kyllä, ei tarvitse uutta. Ei lainaile kaverien puhelimia.Ja isoilla sisaruksilla ja vanhemmilla on älypuhelimet kyllä.
Ja ei ole koskaan nähnyt meitä vanhempoa juovuksissa, ja töissä olemme lastensairaalassa ja lastensuojelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana poika sinulla, jos lainaa toiselle. Surkeaa tosiaan on tämä eriarvoisuus.Koulussa opitaan toki jotain tärkeääkin, mutta oikeasti olisi tärkeää oppia some ja laitteiden käyttö jo nuorena. Lapsi ilman näitä taitoja lienee lopullisesti syrjäytynyt jo peruskoulun loppuun mennessä.
Koulun pitäisi tarjota tabletit tai sossun älypuhelimet niille, jotka muuten jäisivät ilman.
Somea voi käyttää myös kotona valvotusti, ei siihen älypuhelinta kavereiden kanssa käytettäväksi tarvitse, vinkvink
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mun poika on kuudennella, ja eräs luokkakaveri sai ylipäätään oman puhelimen vasta tänä vuonna. Pojallemmekin ensimmäinen älypuhelin ostettiin vasta neljännellä luokalla, mutta ei hän sitä koulussa välitä mukana kuljettaa.
Kaikki ei asu rauhallisella omakotitaloalueella kävelymatkan päässä kirkonkylän koululta. Landellakin jotkut joutuu kahlaamaan samassa hangessa susien kanssa koulubussia odottamaan vain älypuhelimeen missä on gps saa tarkan paikannuksen. Metsässä saattaa riittää hätäpaikannus, joka on mahdollinen vain hätätilanteessa. Sen tarkkuus parmillaankin on satoja metrejä. Hätäpaikannusta ei tehdä kevein perustein, joten esimerkiksi Nela Utkinan puhelin oli jo sammunut, kun poliisi oli sitä mieltä, että voisi olla hyötyä hätäpaikannuksesta. Ihmisten ilmoilla taas älypuhelin on välttämätön, vaikka kaupungeissa hätäpaikannus onkin tarkempi se ei ole heijastusten ja muiden syiden takia tarpeeksi luotettava.
Parasta on käyttää gps-paikannuksella varustettua puhelinta ja vanhempi pystyy milloin vain näkemään 3 metrin tarkkuudella missä lapsi liikkuu. Korkeussuunnassa sijainnin ilmaisu ei ole kovin tarkka, että voisi kerrostalossa tietää oikean kerroksen.
Voi myös tarkistaa kaikki paikat missä lapsi on ollut, jos lataa ohjeman puhelimeen joka tallentaa reitit nettiin.
Hyödyllinen ominaisuus myös jos lapsen puhelin katoaa tai varastetaan, vaikka lapsi ei häviäisikään.
En todellakaan ymmärrä kun itseään vastuullisina kasvattaja ajattelevat että lapset eivät tarvitse älypuhelinta ja että melkein muistisairaalle mummolke peruskännykkä on ääyluuria parempi.
Soittaisin tuossa vaiheessa kaverin vanhemmille, että kaveri ottaa luvatta tavaroita toisten repuista ja kädestä.
Ja omalle lapseni opettaisin sanomaan topakasti "Annatko puhelimeni takaisin, se on minun".