Pienet lapset, väsymys, miehen käytös...
Meillä on kolme pientä lasta (4v, 1v 4kk ja 4kk) ja tämän nuorimman synnyttyä on parisuhde ja jaksaminen on ollut aikamoisella koetuksella monessa mielessä. Nuorin itkee melkeen koko ajan ja nukkuu yötkin todella huonosti. Itkun syy ei ainakaan tähän mennessä ole löytynyt ja meille on sanottu, että on luultavasti koliikkia. Koliikin ois kyllä pitänyt loppua siinä 3kk iässä...
Minä olen todella väsynyt, kun en ole pitkään aikaan saanut nukkua kunnolla, mies kyllä valvoo viikonloppuisin vauvan kanssa että saan edes välillä nukuttua muutenkin kun pätkissä.
Meillä on aina ollut hyvin aktiivinen seksielämä, mutta nyt tämän väsymyksen takia ei ole seksiä juurikaan ollut. Sillon, kun olisi mahdollista, niin mä mieluummin nukun. Alussa mies vaikutti ymmärtävän tämän, mutta nyt on tullut vähän omituista käytöstä seksiin liittyen...
Jos vauva kerrankin antaa minun nukkua, niin viime aikoina olen usein havahtunut miehen hyväilyyn ja olen kyllä tiennyt, mitä mies haluaisi, olen kuitenkin sanonut ei. Ensimmäistä kieltoa mies ei yleensä ole totellut, mutta kun olen toistamiseen sanonut ei, niin mies on lopettanut, mutta hyvin vastahakoisesti. Päivällä tai illalla miehen tultua töistä on saanut kuulla valitusta, miten en koskaan halua seksiä eikä mies vaikuta ns. uskovan, kun sanon, että olen niin väsynyt, että haluan mieluummin nukkua, jos vauva kerrankin antaa yöllä nukkua. Riitahan tuosta usein tulee, muutenkin riitoja on nyt ollut paljon normaalista enemmän, mutta ne toki saattavat johtua ainakin osittain väsymyksestä.
Olenko oikeasti epäreilu miestä kohtaan, kun en lämpene seksille vaan nukun mieluummin? Tilanne harmittaa itseänikin, mutta väsymys vie vaan usein voiton, kun ne hyvät yöunet on tässä viime aikoina ollut kortilla.
Kommentit (71)
Tsemppiä ap!
Toivottavasti kohta helpottaisi vauvan itkun kanssa. Oletko tutustunut refluksiin ? Sekin voisi selittää tuollaista itkua. Facebookin refluksilapsista löytyy paljon tietoa ja vertaistukea. Minulla kävi muuten lapsen kanssa niin ettei 6 aineenkaan imetysdietti auttanut allergiaan. Söin nimittäin edelleen perunaa jolle lapsi olikin todella voimakkaasti allerginen. Jouduin lopettamaan imetyksen ja vasta sitten alkoi allergiat kunnolla selvitä.
Pyydä apua vaikka muiltakin että saisit nukkua riittävästi. Itsellä oli kanssa nuo kuvailemasi kaltaiset oireet migreenikohtauksia lukuunottamatta pitkään. Onneksi mies ymmärsi ja auttoi niin paljon kun vain voi lasten hoidossa ja valvomisissa (mies hoiti yleensä iltayöt ja minä aamuyöt). Mutta kun meillä oli pahimmillaan kaksi allergioista huutavaa pientä lasta valvottiin kumpikin aivan liikaa. Itse allergisoiduin sitten monille ruoka-aineille voimakkaasti ja vei vuosia toipua tilanteesta.
Meillä ei kyllä ollut kummallakaan seksi pahimpina aikoina mielessä. Koetettiin vaan selviytyä tunti kerrallaan elämää eteenpäin. Mutta kyllä se sitten helpotti. Ja nyt parisuhde on yhtä hyvä tai ehkä parempi. Voimme kumpikin luottaa toiseen että selviämme yhdessä vaikeistakin tilanteista eikä kumpikaan hylkää toista vaikeuksiin. Ja seksikin löytyi takaisin. Ja meillä on kivat muksut. Ja ennen valittajia meillä mies halusi lapset pienellä ikäerolla kuten minäkin. Yhdessä tehtiin ja yhdessä hoidetaan.
Olisiko aika pyytää lapsenvahti ja mennä viikonlopuksi miehesi kanssa jonnekin kahdestaan niin saatte molemmat nukkua ja seksiä ja rauhoittua :)
4kk synnytyksestä meillä tais olla ekan kerran seksiä ja ei tuntunut silloin musta hyvältä, muutama kuukaus eteenpäin vasta alkoi paikat olemaan siinä kunnossa että pystyin nauttimaan. Miehes vois antaa aikaa, ehtiihän sitä myöhemminkin. Jos ne kassit vaatii tyhjennystä, niin hoitakoon itse kunnes sä jaksat olla muutakin kun patja. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Av ei koskaan lopeta yllättämästä miten kauheasti täällä suhtaudutaan miehiin. Aina väitetään että mies haluaa vain seksiä että saa kassit tyhjiksi ja aina vaan sen takia. Tuleeko kenelläkään mieleen että normaali mies tahtoisi seksiä läheisyyden takia. Mitä jos ap:n mies haluaa läheisyyttä ja tämä seksin tahtominen on hänen tapansa osoittaa että haluaa tuntea itsensä rakastetuksi henkisesti ja fyysisesti ja samalla osoittaa rakkautta vaimolleen. Koska jos jonkun kuvan minä saan on se että ap on tällä hetkellä kylmä ja kaukainen miestä kohtaan. Lapsiperheessä voi arkinen hellyys jäädä miehen ja naisen välillä laihaksi kun joka hetki on joku lapsista helmassa kiinni.
Näinhän se on. Joku tuolla alussa kehoitti vaan levittämään jalat ja kyllä se mies siinä sitten hommansa hoitaa parissa minuutissa. Omalle miehelleni tuskin ainakaan olisi olemassa pahempaa loukkausta kuin se, että makaisin poissaolevana panopuuna hänen äheltäessään päälläni. Se jos mikä saisi hänet tuntemaan itsensä todella yksinäiseksi. Ap:n tilanteeseen tuskin on olemassa helppoa oikeaa vastausta, mutta ehkä aloittajaa ja hänen miestään auttaisi jos yrittäisi ymmärtää, miksi toinen käyttäytyy niin kuin käyttäytyy. Pikkuvauva-aika voi olla ihan helvetistä, mutta se menee kyllä ohi.
Aikuinen ihminen ymmärtää ja kestää sen, että aina ei saa mitä haluaa. Teillä on nyt tilanne, jossa huomio on muualla kuin seksissä. Mielestäni miehesi on todella lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mies näitä tuntikausien joka aukkoon ja suuntaan jyystäviä? Silloin ymmärrän, ettet jaksa. Mutta jos mies tulee 1-5 minuutissa niin ota siltä suihin pari kertaa viikossa, eiköhän se sillä oo tyytyväinen.
Minkälaisia miehiä teillä oikein on? Mä olen jopa ehdottanut miehelleni pikaisia useampaan otteeseen, kun itse en ole jaksanut tai halunnut. Hän haluaa rakastella, ei vain panna.
Tässä olikin mainio muistutus, miksi en halua lapsia. :)
Katsokaas kun tulee vauva, niin sitä vauvaa ei saa hoitaa vaan pitää hoivata kahta pientä vauvelia.
Se isompi vauva sitten suuttuu ja usein tulee esim. mustasukkaiseksi sille pienemmälle vauvalle, jos hänen viettejään ei palvella läpi elämän.
Sitten tän isomman vauvan on _ihan pakko_ mennä pettämään, ja luonnollisesti kaikki syyttävät sormet osoittavat sinuun. Mieskin voi iloisesti vaikka printata täältä naisvoittoiselta palstalta tai vaikka suomalaiselta naislääkäriltä backupia, missä tiedetään pihtaamisen olevan murha.
Ei käy kateeks. Hyi hitto kun yököttää lukea, ettei joku osaa lopettaa ensimmäisestä pyynnöstä ja herättää sua kun olet vihdoin päässyt nukkumaan.
Mä varmaan tirvasisin tollasta vitun lääppijämulkkua.
Mies ei tule muutamassa minuutissa. Ja monet ovat ehdottaneet, että makaa vaan lahnana niin tämä ei ole miehen mieleen. Hän ei halua sellaista seksiä, jossa toinen ei ole yhtään mukana. Lisäks tuo ois varmasti kivuliasta itselleni, koska mä en kostu, ellen ole oikeasti kiihottunut..
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mies näitä tuntikausien joka aukkoon ja suuntaan jyystäviä? Silloin ymmärrän, ettet jaksa. Mutta jos mies tulee 1-5 minuutissa niin ota siltä suihin pari kertaa viikossa, eiköhän se sillä oo tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä olikin mainio muistutus, miksi en halua lapsia. :)
Katsokaas kun tulee vauva, niin sitä vauvaa ei saa hoitaa vaan pitää hoivata kahta pientä vauvelia.
Se isompi vauva sitten suuttuu ja usein tulee esim. mustasukkaiseksi sille pienemmälle vauvalle, jos hänen viettejään ei palvella läpi elämän.
Sitten tän isomman vauvan on _ihan pakko_ mennä pettämään, ja luonnollisesti kaikki syyttävät sormet osoittavat sinuun. Mieskin voi iloisesti vaikka printata täältä naisvoittoiselta palstalta tai vaikka suomalaiselta naislääkäriltä backupia, missä tiedetään pihtaamisen olevan murha.
Ei käy kateeks. Hyi hitto kun yököttää lukea, ettei joku osaa lopettaa ensimmäisestä pyynnöstä ja herättää sua kun olet vihdoin päässyt nukkumaan.
Mä varmaan tirvasisin tollasta vitun lääppijämulkkua.
Minusta tämä on enemmänkin muistutus siitä, miksei kannata mennä suhteeseen vauvaikäisen kanssa, lastenhankinta sinänsä on eri asia.
Eipä ajatus jälkikasvun hankkimisesta tai parisuhteesta houkuttele jos miesten ymmärrys ei riitä väliaikaiseen seksittömyyteen. Aika kammottavia kommentteja tässä ketjussa nimittäin.
Elämässä kun voi tulla unettomuuden lisäksi vaikka vakavia sairauksia, kiva tietää ettei mies ymmärtäisi asiaa vaan ahdistelisi ja painostaisi.
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanut sitä niin, että se olisi omituista, että mies haluaa seksiä vaan enemmänkin se, että kun sanon ei, niin siihen mies ei vielä reagoi (eli lopeta) vaan täytyy sanoa vielä toisen kerran ja tällöin mies kyllä lopettaa, joskin vastahakoisesti. Ymmärrän erittäin hyvin sen, että mies haluaisi seksiä ja se on tietysti luonnollista. Se, mitä en ymmärrä on se, ettei voi luultavasti lyhyehköä aikaa olla vähemmällä seksillä. Nyt vauva on ainakin pari viikkoa nukkunut aavistuksen paremmin eikä ole itkeskellyt ihan niin paljon, et ehkä se tästä, toivottavasti..
Meillä on takana 12v yhteistä taivalta ja tänä aikana seksiä on ollut keskimäärin vähintään kerran päivässä. Nyt vauvan syntymän jälkeen seksiä on ollut selkeästi harvemmin, noin 10 kertaa ja viimeisin reilu viikko sitten.
Mulla on tästä univajeesta johtuvia fyysisiä oireita, jotka siis osaltaan vaikuttaa siihen, ettei ihan aina se seksi kiinnostais, vaan haluais nukkua, ettei kyseiset oireet ainakaan pahenis.
ap
Seksiä keskimäärin vähintään kerran päivässä 12 vuoden ajan? Huh, en sano muuta kuin että itse en mitenkään jaksaisi tuollaista tahtia, ahdistaa ajatellakin. Ja olen siis mies.
Minun ei ole mahdollista olla erossa vauvasta, kun muutama tunti. Tämä siksi, kun vauva ei pääsääntöisesti juo pullosta. Joskus harvoin, kun mies viikonloppuisin valvoo vauvan kanssa niin sillon vauva EHKÄ huolii maidon pullosta, useimmiten mies kuitenkin joutuu tuomaan vauvan mulle syötettäväksi yön aikana sen yhden tai kaks kertaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olisiko aika pyytää lapsenvahti ja mennä viikonlopuksi miehesi kanssa jonnekin kahdestaan niin saatte molemmat nukkua ja seksiä ja rauhoittua :)
Saisitteko jonkun vahtimaan lapsia edes vaikka yhdeksi yöksi viikonloppuna? Voisitte mennä hotelliin, nukkua pitkään ja harrastaa seksiä. Seksi on todella tärkeää parisuhteelle, miehille usein vielä tärkeämpää kuin naisille. Se pitää pariskunnan lähellä toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun ei ole mahdollista olla erossa vauvasta, kun muutama tunti. Tämä siksi, kun vauva ei pääsääntöisesti juo pullosta. Joskus harvoin, kun mies viikonloppuisin valvoo vauvan kanssa niin sillon vauva EHKÄ huolii maidon pullosta, useimmiten mies kuitenkin joutuu tuomaan vauvan mulle syötettäväksi yön aikana sen yhden tai kaks kertaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ketään ystävää joka myös imettäisi nyt?
No kuten jo aloituksessa sanoin, niin meillä on aina ollut paljon seksiä, koska molemmat on sitä halunneet. Ei siis kyllä välttämättä ole päivittäin ollut seksiä vaan on voinut olla päivä tai kaks taukoa ja sit on ollu useamman kerran jonain päivänä. Lisäks synnytysten jälkeen on ollut taukoa seksin suhteen kuukausi tai puoltoista. Nyt mä en kuitenkaan väsymyksen ja univajeesta johtuvien fyysisten oireiden takia ole jaksanut kun noin reilun viikon välein nuorimman synnyttyä
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanut sitä niin, että se olisi omituista, että mies haluaa seksiä vaan enemmänkin se, että kun sanon ei, niin siihen mies ei vielä reagoi (eli lopeta) vaan täytyy sanoa vielä toisen kerran ja tällöin mies kyllä lopettaa, joskin vastahakoisesti. Ymmärrän erittäin hyvin sen, että mies haluaisi seksiä ja se on tietysti luonnollista. Se, mitä en ymmärrä on se, ettei voi luultavasti lyhyehköä aikaa olla vähemmällä seksillä. Nyt vauva on ainakin pari viikkoa nukkunut aavistuksen paremmin eikä ole itkeskellyt ihan niin paljon, et ehkä se tästä, toivottavasti..
Meillä on takana 12v yhteistä taivalta ja tänä aikana seksiä on ollut keskimäärin vähintään kerran päivässä. Nyt vauvan syntymän jälkeen seksiä on ollut selkeästi harvemmin, noin 10 kertaa ja viimeisin reilu viikko sitten.
Mulla on tästä univajeesta johtuvia fyysisiä oireita, jotka siis osaltaan vaikuttaa siihen, ettei ihan aina se seksi kiinnostais, vaan haluais nukkua, ettei kyseiset oireet ainakaan pahenis.
ap
Seksiä keskimäärin vähintään kerran päivässä 12 vuoden ajan? Huh, en sano muuta kuin että itse en mitenkään jaksaisi tuollaista tahtia, ahdistaa ajatellakin. Ja olen siis mies.
No meillä taas seksiä ei ole ollut noin 7-8 kuukauteen. Tunteepa itsensä tosi halutuksi :(
Todella typerältä miehes kuulostaa. Meillä on vain yksi 2 kk vauva, jolla ei yöllä ole muuta hätää kuin syöminen 2-3h välein mutta kyllähän sekin jo verottaa kun ei saa kokonaisia öitä nukkua ja mieheni todellakin ymmärtää sen! Hermo menis jos toinen kiehnäis koko ajan. Yhteinen päätös se lapsi eikä voi tulla yllätyksenä että joskus väsyttääkin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän väsymyksesi. Kuitenkin, yleensä mies on aika yksioikoinen. Sinä et "anna" seksiä, mies on siitä tyytymätön, minkä myös näyttää sinulle. Jolloin sinä saat kärsiä siitä. Jos jaksaisit silloin tällöin antautua miehelle, vaikkei nyt kauheasti kiinnostaisikaan, mies saisi läheisyyttä, jolloin sinä saisit tyytyväisemmän miehen joka olisi kiinnostunut myös lastenhoidosta yms.
Parisuhde on kahdenkauppa, molemmat joustaa. Mun mielestä seksi on osa sitä. Vaikket joka päivä jaksaisi, niin kuitenkin viikottain. Näin saat tyytyväisemmän miehen, joka myös mahd haluaa "antaa" sinulle, mitä sinä halua (tukea, apua...) Ettette kohta ole siinä pisteessä, että mies hakee huomion ja arvostuksen muualta ja sinä olet aivan yksin lasten kanssa.
Miten tuo ns antaminen onnistuu käytännössä? Itse en naisena pysty antamaan, vaan minun pitää olla kiihottunut ennen seksiä. Muuten tuntuu pahalta fyysisesti ja henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
ap
Nyt odotan joukkopaheksuntaa ja alapeukkujen tulvaa, mutta: Olisiko kannattanut jättää joko kolmas lapsi hankkimatta tai "tilata" hänet vähän suuremmalla kuin vuoden ikäerolla?
Kuulostaa siltä, että kahden lapsen kanssa oli vielä hyvä olla, koska teidän seksielämä on ollut noin vilkasta silloinkin. Jos kahden edellisen vauva-aikana ois ollu teidän mittapuulla kuivempia kausia, olisit varmaan maininnut tämän (sori, en jaksanut lukea kaikkia vastauksia, koska ketju on jo useamman sivun pitkä).
Tässä vaiheessa suosittelisin, että antautuisit silloin tällöin seksiin, mutta sanoisit, että sessioiden on oltava lyhyitä eikä mies voi vaatia sua olemaan erityisen aktiivinen, koska olet niin väsynyt. Tukiverkot, läheiset, kahdenkeskinen aika, kokonaiset yöunet sulle (jos on pakko imettää, niin mies siirtää vauvan pois imetyksen jälkeen, että voit jatkaa uniasi) jne. Varmaan ootte kaikki keinot jo kokeilleetkin.
Kuten jo aiemmin olen kirjoittanut, niin kahden ekan lapsen kohdalla mies on ensimmäisenä kysynyt saisko vauva tulla ja viimeisin lapsi oli ns. puolivahinko, jonka päätimme kuitenkin pitää.
ap