Pienet lapset, väsymys, miehen käytös...
Meillä on kolme pientä lasta (4v, 1v 4kk ja 4kk) ja tämän nuorimman synnyttyä on parisuhde ja jaksaminen on ollut aikamoisella koetuksella monessa mielessä. Nuorin itkee melkeen koko ajan ja nukkuu yötkin todella huonosti. Itkun syy ei ainakaan tähän mennessä ole löytynyt ja meille on sanottu, että on luultavasti koliikkia. Koliikin ois kyllä pitänyt loppua siinä 3kk iässä...
Minä olen todella väsynyt, kun en ole pitkään aikaan saanut nukkua kunnolla, mies kyllä valvoo viikonloppuisin vauvan kanssa että saan edes välillä nukuttua muutenkin kun pätkissä.
Meillä on aina ollut hyvin aktiivinen seksielämä, mutta nyt tämän väsymyksen takia ei ole seksiä juurikaan ollut. Sillon, kun olisi mahdollista, niin mä mieluummin nukun. Alussa mies vaikutti ymmärtävän tämän, mutta nyt on tullut vähän omituista käytöstä seksiin liittyen...
Jos vauva kerrankin antaa minun nukkua, niin viime aikoina olen usein havahtunut miehen hyväilyyn ja olen kyllä tiennyt, mitä mies haluaisi, olen kuitenkin sanonut ei. Ensimmäistä kieltoa mies ei yleensä ole totellut, mutta kun olen toistamiseen sanonut ei, niin mies on lopettanut, mutta hyvin vastahakoisesti. Päivällä tai illalla miehen tultua töistä on saanut kuulla valitusta, miten en koskaan halua seksiä eikä mies vaikuta ns. uskovan, kun sanon, että olen niin väsynyt, että haluan mieluummin nukkua, jos vauva kerrankin antaa yöllä nukkua. Riitahan tuosta usein tulee, muutenkin riitoja on nyt ollut paljon normaalista enemmän, mutta ne toki saattavat johtua ainakin osittain väsymyksestä.
Olenko oikeasti epäreilu miestä kohtaan, kun en lämpene seksille vaan nukun mieluummin? Tilanne harmittaa itseänikin, mutta väsymys vie vaan usein voiton, kun ne hyvät yöunet on tässä viime aikoina ollut kortilla.
Kommentit (71)
Meillä oli vähän aikaa sitten sama tilanne. Selitin useasti, että kyse ei ole ettenkö halua miestä vaan silkasta väsymyksestä en jaksa. Nyt alkaa hiukan helpottamaan, kun pieninkin lapsi on alkanut nukkua ja olen ottanut omaa aikaa itselleni. Kyllä se teidänkin suhde siitä palaa omille urilleen :)
Etkö voi mennä nukkumaan kun mies tulee töistä? Hän voi hoitaa lapset ja kun muksut on nukkumassa voisi herättää sinut muhinoimaan kanssaan?
En ihmettele, että miestä ahdistaa kun kelpaa vain spermapankiksi, mutta ei rakastajaksi.
Ei siihen panemiseen montaa minuuttia kallista nukkumisaikaasi menisi ja mieskin saisi tuntea itsensä halutuksi ja rakastetuksi.
Olisiko sinusta kiva elää suhteessa jossa olisi erotiikkaa, hellyyttä ja seksiä vain silloin, kun mies tahtoo uuden lapsen? Muuten keskittyisi vain lapsiin ja nukkumiseen.
Omituista käytöstä? Sinusta on omituista käytöstä jos mies hyväilee sinua ja tahtoo rakastella sinun kanssasi?
Ymmärrän väsymyksesi. Kuitenkin, yleensä mies on aika yksioikoinen. Sinä et "anna" seksiä, mies on siitä tyytymätön, minkä myös näyttää sinulle. Jolloin sinä saat kärsiä siitä. Jos jaksaisit silloin tällöin antautua miehelle, vaikkei nyt kauheasti kiinnostaisikaan, mies saisi läheisyyttä, jolloin sinä saisit tyytyväisemmän miehen joka olisi kiinnostunut myös lastenhoidosta yms.
Parisuhde on kahdenkauppa, molemmat joustaa. Mun mielestä seksi on osa sitä. Vaikket joka päivä jaksaisi, niin kuitenkin viikottain. Näin saat tyytyväisemmän miehen, joka myös mahd haluaa "antaa" sinulle, mitä sinä halua (tukea, apua...) Ettette kohta ole siinä pisteessä, että mies hakee huomion ja arvostuksen muualta ja sinä olet aivan yksin lasten kanssa.
Ihan sairasta meininkiä. Mies haluaa seksiä vaimonsa kanssa. Mihin tää maailma on mennyt?
Hoh hoijaa, jos ei voi muutamaa kuukautta lykätä omia tarpeitaan, että tilanne normalisoituu, nii Morjes!
Miksi mies on edes lähtenyt perustamaan perhettä jos ei kestä laittaa omia tarpeitaan hetkeksi syrjään! Et tosiaan ole kohtuuton.
Jos on vauva hoidettavana niin ei todellakaan aina jaksa paneskella eikä tarvitsekaan. Mies jaksaa kyllä odottaa. Tai laita mies hoitamaan vauvaa pari yötä niin katoaa seksihalut silläkin.
Pöh! Kyllä sitä jaksaa väsyneenäkin. Anna miehen tehdä työt mutta älä pihtaa tai pian häipyy vieraisiin. Halukin palailee kyllä siinä puuhaillessa.
Onko keskimmäiseltä lapselta testattu allergiat?
Hyi helvetti.. Inhottaa ajatus että sitä vaan pitäisi irvessä vääntää, vaikka olisi kuolemanväsynyt. Pelkkää kassien tyhjennystähän mies vain etsii ja siihenhän sopisi ihan käteenvetoki. Eikö tajua, että vaimo, kolmen lapsensa äiti, on juuri synnyttänyt ja hoitaa nyt kotona heidän pieniä lapsiaan? Eikö tästä hyvästä voi nyt odottaa, kunnes tilanne helpottaa tai ottaa vaikkaa isyyslomaa ja ottaa vetovastuuta perheestä? Vaimo saa levätä ja tätä myötä ehkä ne halutkin palautuisivat.
Mistä tällaisia nahjake miehiä syntyy? Kassit kyllö tyhjenee ja lapsia syntyy mutta kun asioiden ja lasten hoitaminen ei siihen sitten lopukaan. Eiköhän tosimies kunnioita ja arvosta vaimoaan ja lastensa äitiä hieman enemmän?
En tarkoittanut sitä niin, että se olisi omituista, että mies haluaa seksiä vaan enemmänkin se, että kun sanon ei, niin siihen mies ei vielä reagoi (eli lopeta) vaan täytyy sanoa vielä toisen kerran ja tällöin mies kyllä lopettaa, joskin vastahakoisesti. Ymmärrän erittäin hyvin sen, että mies haluaisi seksiä ja se on tietysti luonnollista. Se, mitä en ymmärrä on se, ettei voi luultavasti lyhyehköä aikaa olla vähemmällä seksillä. Nyt vauva on ainakin pari viikkoa nukkunut aavistuksen paremmin eikä ole itkeskellyt ihan niin paljon, et ehkä se tästä, toivottavasti..
Meillä on takana 12v yhteistä taivalta ja tänä aikana seksiä on ollut keskimäärin vähintään kerran päivässä. Nyt vauvan syntymän jälkeen seksiä on ollut selkeästi harvemmin, noin 10 kertaa ja viimeisin reilu viikko sitten.
Mulla on tästä univajeesta johtuvia fyysisiä oireita, jotka siis osaltaan vaikuttaa siihen, ettei ihan aina se seksi kiinnostais, vaan haluais nukkua, ettei kyseiset oireet ainakaan pahenis.
ap
Ei taida vastaajat ymmärtää, että kaikki eivät ole samanlaisia? Itse alkaisin varmaan pikkuhiljaa inhoamaan miestä, joka ajattelisi että minun täytyy hänen kanssaan harrastaa seksiä vaikka en haluaisi tai jaksaisi, varsinkin kun syy aiheutuu yhteisten lasten aiheuttamasta väsymyksestä. Ja bauvahan on myös hänen.
Apn tilanne on kuitenkin suhteellisen lyhytaikainen ja ns haluttomuuteen löytyy kyllä ihan selvä syy. Vähän ymmärrystä juuri synnyttäneelle. Ei ne kaikki naiset tuossa kohtaa jaksa välttämättä mitään puuhailla, oli koliikkivauva tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän väsymyksesi. Kuitenkin, yleensä mies on aika yksioikoinen. Sinä et "anna" seksiä, mies on siitä tyytymätön, minkä myös näyttää sinulle. Jolloin sinä saat kärsiä siitä. Jos jaksaisit silloin tällöin antautua miehelle, vaikkei nyt kauheasti kiinnostaisikaan, mies saisi läheisyyttä, jolloin sinä saisit tyytyväisemmän miehen joka olisi kiinnostunut myös lastenhoidosta yms.
Parisuhde on kahdenkauppa, molemmat joustaa. Mun mielestä seksi on osa sitä. Vaikket joka päivä jaksaisi, niin kuitenkin viikottain. Näin saat tyytyväisemmän miehen, joka myös mahd haluaa "antaa" sinulle, mitä sinä halua (tukea, apua...) Ettette kohta ole siinä pisteessä, että mies hakee huomion ja arvostuksen muualta ja sinä olet aivan yksin lasten kanssa.
No mitä helvettiä nyt taas? Parisuhde = nainen antaa lettua ja tällöin mies suostui hoitamaan kotia ja lapsia? Että nainen ostaa seksillä kodin- ja lastenhoitoon osallistuvan miehen? Muuten mies ei huolehdi omista lapsistaan?
Ei nyt jumaliste taas... Ja ihmiset ihmettelee että Suomessa ei tarvittaisi muka feminismi.
Tarkoititkohan nuorimmaista? Allergiatesteissä ei ole oltu, mutta olen itse kokeillut syödä (vauva täysimetyksellä) vaan muutamia ruoka-aineita, josko se auttaisi vauvan itkuun/nukkumiseen, mutta se ei ole vaikuttanut suuntaan tai toiseen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Pöh! Kyllä sitä jaksaa väsyneenäkin. Anna miehen tehdä työt mutta älä pihtaa tai pian häipyy vieraisiin. Halukin palailee kyllä siinä puuhaillessa.
Onko keskimmäiseltä lapselta testattu allergiat?
Tee miehelle selväksi, kuinka paljon lepoa ja lapsenhoitoapua vähintään tarvitset, että kehosi ja mielesi jaksaa kiinnostua seksistä.
Kerro myös huolesi ja epäilysi lapsen terveydestä.
Miehen pitää kuitenkin odottaa painostamatta. Toki jos hän konkreettisilla avustamisilla ja hoitamiseen (sinun ja vauvan) enemmän osallistumisilla voi tilanteen muuttumista helpottaa, tämä info kannattaa vääntää hänelle rautalangasta :)
Kyllä se naapurin pirkko antaa, jos sinä et anna. Ulkoista vaan mies elämästäsi. Miesvihapalstan neuvoilla pääset varmasti miehestäsi eroon.
Ei voi olla totta. Jos meillä olisi tuonikäiset lapset, niin aivan automaattisesti KAIKKI paitsi lasten hyvinvointi siirtyisi alemmas prioriteeteissa kummankin unen tieltä. Eli ensin hoidetaan lapset riittävän hyvin, sitten molemmille vanhemmille huolehditaan mahdollisimman paljon unta, ja sitten vasta tulevat kaikki muut asiat. Meillä on isot ikäerot juuri siksi, että olemme molemmat halunneet palautua lasten välissä, ja siksikin tuo tuntuu kauhistuttavalta. Kummallekaan ei tulisi mieleenkään vauva-aikana herättää toista seksin takia. Totta kai seksi on tärkeää, mutta elämälle välttämättömät perustarpeet ensin - etenkin kun talossa on 4-kuinen eikä kyse ole mistään unihäiriöstä jonka voisi hoitaa pois.
Hyvä kuitenkin, että mies valvoo viikonloppuisin vauvan kanssa. Selitä miehellesi, että olet tällä hetkellä liian väsynyt seksiin ja että hän voisi olla vaikka kuukauden kokonaan tekemättä aloitteita niin voisit saada taas halukkuutta takaisin.
Vaikka mä yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että välillä voidaan tehdä puolin ja toisin asioita vain toisen mieliksi, niin kyllä tällaisessa tilanteessa pitäisi miehelläkin ymmärtää miten suurta se väsymys voi oikeasti olla pienen vauvan kanssa - eikä vain vauvan, vaan on monta muutakin lasta. Seksi ei todellakaan ole monellakaan äidillä päällimmäisenä mielessä vauvan ensimmäisinä kuukausina, eikä mies varmasti vahingoitu siitä, jos muutaman kuukauden ajan hoitelee laukeamisen tarpeensa ihan itse.
Keskustelun paikka nyt miehesi kanssa! Jos hän on yhtään ymmärryksellä ja myötätunnolla varustettu ihminen niin varmasti tajuaa kun selität että ihan oikeasti olet nyt väsynyt, mutta tämä on vain väliaikainen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se naapurin pirkko antaa, jos sinä et anna. Ulkoista vaan mies elämästäsi. Miesvihapalstan neuvoilla pääset varmasti miehestäsi eroon.
Hihhoijaa mitähän miesvihaa täällä nyt taas on esiintynyt?? Ai että siittämänsä lapsen juuri synnyttänyt ja heidän kolmea lastaan hoitava nainen tarvitsisi lepoa nyt? On kyllä törkeää miesvihaa kun nyt ei sitten mies saa tyhjentää kassejaan kun haluaisi. Joo taitaa olla kuule ihan Amnestyyn soiton paikka tässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mä yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että välillä voidaan tehdä puolin ja toisin asioita vain toisen mieliksi, niin kyllä tällaisessa tilanteessa pitäisi miehelläkin ymmärtää miten suurta se väsymys voi oikeasti olla pienen vauvan kanssa - eikä vain vauvan, vaan on monta muutakin lasta. Seksi ei todellakaan ole monellakaan äidillä päällimmäisenä mielessä vauvan ensimmäisinä kuukausina, eikä mies varmasti vahingoitu siitä, jos muutaman kuukauden ajan hoitelee laukeamisen tarpeensa ihan itse.
Keskustelun paikka nyt miehesi kanssa! Jos hän on yhtään ymmärryksellä ja myötätunnolla varustettu ihminen niin varmasti tajuaa kun selität että ihan oikeasti olet nyt väsynyt, mutta tämä on vain väliaikainen tilanne.
miehiä kiinnostakin niin vitusti ämmien uhriulinat.
Anna kun arvaan? Sulla ei ole tainnut olla koskaan naista? Älä nyt kuitenkaan tästä niin pahasti katkeroidu
No voi vittu taas. Jalat auki nyt ja sassiin! Ei siinä kauaa mene, eikä sun tarvitse kuin maata väsymykseltäsi. Ja hyvältähän se kait sinunkin vitussasi edelleen tuntuu. N25