Mitä nykyäideille on tapahtunut?
Kun luen tätä palstaa, ihmettelen äitien tiukkapipoisuutta. Ei munkkeja, ei muusia, herkku on tyyliin banaani. Kaiken pitää olla luomua. Miehet ovat sikoja. Entä tämä white trash-keskustelu? Saako viiniä juoda, kun koululainen kotona? Siis mitä ihmettä?
Kovin ehdotonta, kyttäämistä ja tuomitsemista. Osan äideistä täytyy olla 20-30 -vuotiaita. Tuon ikäisten pitäisi olla niitä, joilla on elämässä iloa ja suvaitsevaisuutta. Kuinkahan kärttyisiä ovat, kun tulevat minun ikääni? Meitä keski-ikäisiä kun pidetään vihaisina ärsyttävinä ämminä.
Nyt jo aikuiset lapseni ovat hyvin selvinneet elämässä alkuun ilman tiukkaa ruokanatseilua ja muuta kohkaamista.
Mitä ilmassa tai vedessä on ollut äitien syntymän ja lapsuuden aikana?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään halutaan tehdä asiat paremmin. Mitä se keneltäkään on pois? Saa sitä edelleen ruokkia lapsensa pelkillä eineksilläkin, ja vetää päiväkännit viinillä, jos ei parempaa pysty lapsilleen antamaan. Valintoja, valintoja.
Se on kylläkin lasun paikka, jos lasten ÄITI tavataan vaikka alkossa.
Isä eläköön kuinka tahtoo, kunhan on suht selvänä niinä päivinä, kun lapsia tavataan. Sellainen isä on hieno ihminen, kun jälkikasvu edes vähän kiinnostaa.
Kun taas yh-äiti on koko kylän polkema tuilla nitkuttava luuseri. Yh-isä aika tavalla pyhimys, kun jälkikasvu kiinnostaa niinkin kiinnostaa. Etä-äidit ei ole oikeita äitejä eikä oikein naisiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Juu tää syyllisyydentunto ja syyllistäminen on kyllä aivan uusissa ulottuvuuksissa. Tuntuu että vanhemmuus ei enää ole mukava asia vaan suoranainen suorittamisen taakka.
Tuota juuri tarkoitin. Kaikki täytyy tehdä oikein eli kuten siinä ja tässä blogissa/oppaassa sanottiin. Ravitsemusterapeutti/palstamamma on se, joka tietää ja tuomitsee.
Munkki vs.omena
vanukas vs. hedelmä
luomu
tofu
jne.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään halutaan tehdä asiat paremmin. Mitä se keneltäkään on pois? Saa sitä edelleen ruokkia lapsensa pelkillä eineksilläkin, ja vetää päiväkännit viinillä, jos ei parempaa pysty lapsilleen antamaan. Valintoja, valintoja.
Eli jos lapset saavat välillä lättyjä tai jäätelöä, olen päiväkäännäävä einesäiti? Mahtavaa!
En tunne tosielämässä yhtään tuollaista äitiä.. Ja tunnen aika monta. Päinvastoin, meillä on iso porukka jossa tuetaan toisiamme, tsempataan, jaetaan ja tuetaan, ei tuomita, kytätä tai vertailla. Joskus mennään riman alta, joskus panostetaan vähän enemmän. Olenkohan sitten ollut onnekas? Tai ehkä tällä palstalla käsitys joistain ihmisistä vääristyy, en tiedä.
Minä olen neuvolan terkka ja samaa mieltä ap:n kanssa: pipoa löysemmälle, iso kokonaisuus ratkaisee. Ota vaikka lasi tai pari viiniä niin jaksaa vappunakin paremmin, lapsille juotin itsetehtyä simaa ja syötin munkkeja, siinäpä vasta sokeria ja varmaan promilleakin oli. Onnelliset aikuiset kasvaa onnellisissa perheissä joissa nautitaan elämästä. Ei kenenkään terveys siihen kaadu että syö sokeria, tuskin se on kenenkään täyspäisen ihmisen jatkuva ruokavalio.
Onhan sinunkin avauksessasi tuomitsemista ja kyttäämistä. Sinä ajattelet - avauksesi perusteella - että olet itse osannut olla hyvä äiti ja ottaa oikeat asiat huomioon. Sen perusteella voit toitottaa, että nykyäidit ovat sellaisia ja sellaisia, eivätkä osaa hoitaa hommia yhtä hienosti. Aikamoista oman paremmuuden esittelyä toisten kustannuksella.
Mitäs sitten kun ne lapset tulevat teini-ikään ja hoksaavat hampurilaiset, Starbucksin kermakahvit ja Arnoldsin?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen neuvolan terkka ja samaa mieltä ap:n kanssa: pipoa löysemmälle, iso kokonaisuus ratkaisee. Ota vaikka lasi tai pari viiniä niin jaksaa vappunakin paremmin, lapsille juotin itsetehtyä simaa ja syötin munkkeja, siinäpä vasta sokeria ja varmaan promilleakin oli. Onnelliset aikuiset kasvaa onnellisissa perheissä joissa nautitaan elämästä. Ei kenenkään terveys siihen kaadu että syö sokeria, tuskin se on kenenkään täyspäisen ihmisen jatkuva ruokavalio.
Ps. En vedä kännejä, totean tämän ennenkuin joku vetää rusinat nenään. Eikä minun ajokunnossakaan tarvitse olla, koska en osaa ajaa. Ja elvytys sujuu varmaan siinä missä raittiinakin, tätäkin korttia kun joskus käytetään. Toivottavasti lapseni ei tuolla nyt meinaa tukehtua nintendo-ohjaimeen.
Onhan se niinkin ,että elämää ei voi aina hallita . Syömistä ja ruokaa voi. On tunne jonkin hallinnasta.
Mun lapset ei edes halua ostaa karkkeja, koska ne on pahoja. Einekset ja pullat ei uppoa vaan oikeesti toivovat hyvää, oikeaa ruokaa. Herkkua on maustamaton jugurtti, johon laittavat itse marjoja tai hedelmiä. Miehistä ovat vierestä nähneet, kuinka pyörittävät useita naisia, joten mikä siinä yllättää, että sikoja on osunut kohdalle, kummastelevat itsekin, ei tarvitse edes opettaa. Aah, eikä meillä juoda ollenkaan, ei päivällä, illalla eikä vappuna, ja ihan tavallisia ollaan, ei tuomita toisten tekemisiä, kun ei edes kiinnosta. Ja sori ap, en ole edes kärttyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä annan lapsilleni mielummin herkuksi omenaa tai viinirypäleitä, kun jokapäviä jtn sokerisia jacky vanukkaita ja viiliksiä. Karkkipäivä meillä on joskus, mutta ei edes 1 viikossa. Kyllä kiittävät sitten vanhempana, kun ei kotona syöty epäterveellisesti.
Niin luulet. Kotona en saanut koskaan herkkuja, mutta nyt aikuisena vedän niitä kaksin käsin, koska saan, pystyn ja voin. Enkä ole kiitellyt herkuttomuudesta ikinä, päinvastoin.
No minä kiitän äitiäni että opetti meidät syömään ja elämään terveellisesti eikä varmaan kertaakaa ostannut meille esim.karkkia.Sinä vissiin puolestasi syytät vanhempiasi siitä ettei sinulla aikuisena ihmisenä pysy herkuttelu ruodussa.Taidat itsellesikin valehdella että ei ole oma vika kun kaksin käsin mätät vaan lapsuuden puutostiloja ahdat ittees.
Jos menneisyydessä ollut anoreksia, ortorexia & lisänä jonkinlainen ahmimishäiriö ja niiden pohjalta vääristynyt minäkuva, niin saa kyllä olla tosi tarkkana näiden luomu, eko, vähähiilihydraattisten, superfoodien ja raakaravintojen kanssa. Ja tietty toi fitness-ilmiö ( kaikkihan siellä kilpailee nykyään, eikö ) ja tietty ne tuhannet peppukuvat siihen sitä ennen.
Just olen hyvillä oppinut viime vuosina vetämään kotiruokaa ( ja eineksiäkin töissä haen pahimpaan nälkään ) , leivonnaisia syön kahvin kanssa ja jopa alkoholia nautiskelen nykyään. Liikuntakin on mulle vaan rentoutumista ilman tavoitteellisuutta.
Nyt sitten koen olevani pahin syntinen enkä tiedä mitä tässä tekisi...jatkaako tämän munkin vetämistä naamaan hyvällä omatunnolla vai ei, hyväksyäkö noi peppuselluliitit vai lähteä implanttikaupoille rasvaimun kautta ;) No, ehkä käyn avaamassa siiderin ( siis ihan sellanen sokerinen litku ) ja mietin huomenna uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sinunkin avauksessasi tuomitsemista ja kyttäämistä. Sinä ajattelet - avauksesi perusteella - että olet itse osannut olla hyvä äiti ja ottaa oikeat asiat huomioon. Sen perusteella voit toitottaa, että nykyäidit ovat sellaisia ja sellaisia, eivätkä osaa hoitaa hommia yhtä hienosti. Aikamoista oman paremmuuden esittelyä toisten kustannuksella.
En mielestäni tuominnut vaan ihmettelen. En varmaan ole kaikessa onnistunut, virheitä on tullut tehtyä. Ihmettelen sitä, että esim. ruoka on noussut joksikin äitiyden mittariksi. Esim. einesäiti=huono äiti
luomuäiti=hyvä äiti
Tällä palstalla miehet ovat naisten mielestä pääasiassa sikoja. Myöskään tuo white trash-keskustelu ei oikein mene tajuntaan.
Omat lapseni ovat syöneet niin omenaa kuin munkkia ja miehetkin ovat mielestäni aivan jees pääasiassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kylläkin lasun paikka, jos lasten ÄITI tavataan vaikka alkossa.
Isä eläköön kuinka tahtoo, kunhan on suht selvänä niinä päivinä, kun lapsia tavataan. Sellainen isä on hieno ihminen, kun jälkikasvu edes vähän kiinnostaa.
Kun taas yh-äiti on koko kylän polkema tuilla nitkuttava luuseri. Yh-isä aika tavalla pyhimys, kun jälkikasvu kiinnostaa niinkin kiinnostaa. Etä-äidit ei ole oikeita äitejä eikä oikein naisiakaan.
Kyllä siinä sossujen helmat hulmuaisivat kun jokaisen Alkossa käyvän äidin perässä juoksisivat. Melko lailla päivittäin huomaan siellä lastenvaunujen kanssa äitejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä annan lapsilleni mielummin herkuksi omenaa tai viinirypäleitä, kun jokapäviä jtn sokerisia jacky vanukkaita ja viiliksiä. Karkkipäivä meillä on joskus, mutta ei edes 1 viikossa. Kyllä kiittävät sitten vanhempana, kun ei kotona syöty epäterveellisesti.
Niin luulet. Kotona en saanut koskaan herkkuja, mutta nyt aikuisena vedän niitä kaksin käsin, koska saan, pystyn ja voin. Enkä ole kiitellyt herkuttomuudesta ikinä, päinvastoin.
No minä kiitän äitiäni että opetti meidät syömään ja elämään terveellisesti eikä varmaan kertaakaa ostannut meille esim.karkkia.Sinä vissiin puolestasi syytät vanhempiasi siitä ettei sinulla aikuisena ihmisenä pysy herkuttelu ruodussa.Taidat itsellesikin valehdella että ei ole oma vika kun kaksin käsin mätät vaan lapsuuden puutostiloja ahdat ittees.
Osaan halutessani syödä terveellisesti, mutta teen kuitenkin kuten itse haluan. Inhoan auktoriteetteja, jotka yrittävät määrittää miten minun pitäisi elää elämääni. Teen siis kuten itse haluan, välillä mässään, yleensä en. Siitä ei kuitenkaan päätä kukaan puolestani.
Olen 20-30-vuotias äiti, mutten natsi. No, alkoholia en kyllä juo ollenkaan, mutta lapset saavat vanukkaita, muusia, jne. Normaalipainoisia ja terveitä ovat. Kuten itsekin. En ymmärrä liikaa niuhottamista ruuasta. Kaiken huippu on jos ei edes juhlapäivinä lapset saa mitään sokerista.
Neuvolankaan suositukset eivät ole minulle mikään jumalan sana. Annan lapsille ykkös- tai täysmaitoa, rasvattoman maidon antaminen normaalipainoisille lapsille on ihan älytöntä. Käytän leivän päällä ja ruuassa voita öljyn lisäksi. Jotkut säännöstelevät jopa hedelmien kanssa, koska niissäkin on sokeria. Me syömme hedelmiä niin paljon kuin sielu sietää, kun eihän niitä nyt kilokaupalla jaksa syödä. Kun syö monipuolisesti ja kohtuudella, niin mitään ei tarvitse vältellä kokonaan eikä mistään tule houkuttelevaa kiellettyä hedelmää.
Nyt kun aloitukseni ruokaosuus on käsitelty niin mitäpä olette mieltä tuosta miesten sikamaisuudesta. Teillä lienee kuitenkin kokemusta, kun olette äitejä?
White trash-keskustelu on myös jäänyt käsittelemättä.
Pääsääntöisesti vastaukset ovat olleet oman ruokafilosofian puolustamista.
4. Jatkaa: Normaaliruokaa syödään mutta eineksiä en syö/syötä. Lihapullat teen naudan jauhelihasta itse ym ja emme ole kipeänä vaikka mitkä taudit jyllää 😊 karkkipäivä on lapsilla mutta eivät syö kuin suklaata esim pätkis ja suklaamuna /viikko ihan saavat itse kaupassa valita mitä haluavat! Vanhin on jo 11v eikä edes limsasta tykkää! On maistanut ja patistan maistamaan mutta kaverisynttäreillä juo ennemmin maitoa 😲
Minä aloitin kunnon herkuttelun kymmenen vuotta sitten, kun tulin raskaaksi. Olin ennen ollut 60-70-kiloinen ja synnytysten jälkeen olin 90-100-kiloinen. Oli pakko miettiä miten aion elämääni jatkaa ja herkut vaihtuivat hedelmiin. Lasten annan karkkia syödä, mutta kerta viikossa riittää heillekin. Nyt on parempi olo ja kroppakin alkaa olla terveellisemmässä kuosissa.