Mitä nykyäideille on tapahtunut?
Kun luen tätä palstaa, ihmettelen äitien tiukkapipoisuutta. Ei munkkeja, ei muusia, herkku on tyyliin banaani. Kaiken pitää olla luomua. Miehet ovat sikoja. Entä tämä white trash-keskustelu? Saako viiniä juoda, kun koululainen kotona? Siis mitä ihmettä?
Kovin ehdotonta, kyttäämistä ja tuomitsemista. Osan äideistä täytyy olla 20-30 -vuotiaita. Tuon ikäisten pitäisi olla niitä, joilla on elämässä iloa ja suvaitsevaisuutta. Kuinkahan kärttyisiä ovat, kun tulevat minun ikääni? Meitä keski-ikäisiä kun pidetään vihaisina ärsyttävinä ämminä.
Nyt jo aikuiset lapseni ovat hyvin selvinneet elämässä alkuun ilman tiukkaa ruokanatseilua ja muuta kohkaamista.
Mitä ilmassa tai vedessä on ollut äitien syntymän ja lapsuuden aikana?
Kommentit (71)
Eikö sitä lapsilleen halua parasta? Ei aikuisenkaan kuulu syödä joka päivä märssyä, vielä vähemmän kehittyvän, pienen lapsen, joka saa syömistavat kotoa ja jolla kehittyy esim suolistobakteerikanta syömisen mukaan. Tällä on taas todettu viimeisen 5-10 vuoden aikana olevan suuri merkitys mm sairauksien puhkeamisessa.
En ymmärrä täysnatsismiakaan, mutta usein nämä ihmettelijät tuntuvat olevan niitä isoäitejä, jotka itse muistelevat kaiholla, kuinka omat lapset söivät joka päivä pannukakkuja sokerilla ja hillolla, ruoka paistettiin kunnon voissa ja maito oli täysmaitoa. Ja arvostelun kohteena yleensä miniä ;)
Tehkööt kaikki mitä lystäävät, melko vähän taitaa lasta vahingoittaa vaikka se luomunsyöminen.
T lapseton nuori nainen, joka ei harrasta luomua mutta tofua kyllä (suosittelen, erinomaisen makuista)
Ihana avaus! Täällä me juuri syötiin munkkeja ja einespizzaa koko perhe. Nyt katsotaan lapsen kanssa Ice age 2 leffaa ja lasissa punkkua. Mieskin on ihana ja huomaavainen vaikka välillä ottaakin omaa aikaa.
Ei siis millään sovita "täydellisen perheen" normeihin ja silti kaikki on meidän mielestä täydellistä.
Koetko ap ylemmyyden- vai alemmuudentunnetta? Veikkaisin jälkimmäistä...
Olisit vaan iloinen, että ihmiset yrittävät huolehtia lapsistaan mahdollisimnan hyvin saatavilla olevaan tietoon perustuen! Nykyvanhemmat ovat huomattavasti vastuuntuntoisempia, kuin äidit vuosikymmeniä sitten ja hyvä niin. Jatketaan samaan malliin! :)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä naiset! Se on mahtavaa, ettei meidän oikeuksia enää poljeta ja että me valvotaan tiukasti myös sitä, että lapset kehittyvät oikein. Bonuksena valvonnasta me kaikki pysytään terveinä ja hyvinvoivina, jee! Kehitys on mennyt paljon parempaan suuntaan siitä mitä oli joskus ennen. Miehiäkään ei tarvitse enää miellyttää. N29
Yhä nuoremmilla on elämäntapasairauksia kuten 2 tyypin diabetesta ja lihavia lapsia on koko ajan enemmän. Lisäksi lasten ja nuorten mielenterveyshoitoon on koko ajan hirveä tunku. Tämä on sitä hyvää kehitystä ja lasten kehityksen edistämistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään halutaan tehdä asiat paremmin. Mitä se keneltäkään on pois? Saa sitä edelleen ruokkia lapsensa pelkillä eineksilläkin, ja vetää päiväkännit viinillä, jos ei parempaa pysty lapsilleen antamaan. Valintoja, valintoja.
Se on kylläkin lasun paikka, jos lasten ÄITI tavataan vaikka alkossa.
Isä eläköön kuinka tahtoo, kunhan on suht selvänä niinä päivinä, kun lapsia tavataan. Sellainen isä on hieno ihminen, kun jälkikasvu edes vähän kiinnostaa.
Kun taas yh-äiti on koko kylän polkema tuilla nitkuttava luuseri. Yh-isä aika tavalla pyhimys, kun jälkikasvu kiinnostaa niinkin kiinnostaa. Etä-äidit ei ole oikeita äitejä eikä oikein naisiakaan.Kyllä siinä sossujen helmat hulmuaisivat kun jokaisen Alkossa käyvän äidin perässä juoksisivat. Melko lailla päivittäin huomaan siellä lastenvaunujen kanssa äitejä.
Ihmekös tuo, suomalaiset naiset nyt ovatkin ihan koko maailman mittakaavassa melkoisia viinaimureita... Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Koetko ap ylemmyyden- vai alemmuudentunnetta? Veikkaisin jälkimmäistä...
Olisit vaan iloinen, että ihmiset yrittävät huolehtia lapsistaan mahdollisimnan hyvin saatavilla olevaan tietoon perustuen! Nykyvanhemmat ovat huomattavasti vastuuntuntoisempia, kuin äidit vuosikymmeniä sitten ja hyvä niin. Jatketaan samaan malliin! :)
Teit tästä sitten itsetuntokeskustelun. Hoh hoijaa.
Aloitukseni käsittelee nuorten äitien ehdottomuutta. Oikein hyvä, että äidit haluavat parasta lapsilleen. Sitä en ymmärrä, että ovat niin ehdottomia monessa asiassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä lapsilleen halua parasta? Ei aikuisenkaan kuulu syödä joka päivä märssyä, vielä vähemmän kehittyvän, pienen lapsen, joka saa syömistavat kotoa ja jolla kehittyy esim suolistobakteerikanta syömisen mukaan. Tällä on taas todettu viimeisen 5-10 vuoden aikana olevan suuri merkitys mm sairauksien puhkeamisessa.
En ymmärrä täysnatsismiakaan, mutta usein nämä ihmettelijät tuntuvat olevan niitä isoäitejä, jotka itse muistelevat kaiholla, kuinka omat lapset söivät joka päivä pannukakkuja sokerilla ja hillolla, ruoka paistettiin kunnon voissa ja maito oli täysmaitoa. Ja arvostelun kohteena yleensä miniä ;)
Tehkööt kaikki mitä lystäävät, melko vähän taitaa lasta vahingoittaa vaikka se luomunsyöminen.
T lapseton nuori nainen, joka ei harrasta luomua mutta tofua kyllä (suosittelen, erinomaisen makuista)
Hankipa ensin lapsi ja tule sitten kommentoimaan. Olitkohan edes syntynyt, kun jo 90-luvulla käytin tofua? Yllätyitkö?
Ap
Musta tuntuu, että kaikki pitää mua ihan hirveenä äitinä kun annan lasten syödä vaikka synttäreillä ihan mitä haluavat. Viime kesänä oltiin 1-vuotiaan kanssa tuttavan lapsen 1v. synttäreillä ja muiden pikkuset sai syödä siellä vain porkkanatikkuja ja marjoja kun meidän neiti 1v. veteli ilmeisesti aikuisille tarkoitettuja kakkuja. Kyllä siinä muut mammat katteli vähän kieroon, mutta eipä se haitannut. Synttärisankarin kakkukin oli sokeriton banaanikakku joka ei maistunut sankarille eikä kenellekkään muullekkaan, eikä ihme.
Tänäänkin lapset (pian 2v. ja 4v.) saivat syödä nakkeja, munkkeja, poppareita ja ihan mitä pöydästä vain halusivat syödä. Arkena syödään ihan normaalia terveellistä ruokaa ja lapset rakastaa kasviksia vaikka ovatkin päässeet "herkkujen makuun" pienestä pitäen. Viikonloppuisin voidaan syödä vaikka jätskiä tai vanukkaita ja juhlapäivinä mitä ikinä mielivät.
Olen nyt 30v. ja mun kokemuksen mukaan "ruokanatsiäidit" on yleensä olleet niitä vähän varttuneempia yhden lapsen äitejä..
Minulla ei ole varaa ostaa luomuruokaa ja jos vaikka olisikin niin en ostaisi . Meidän taloudessa asuu tällä hetkellä 1 aikuinen ja 3 lasta joista 2 on kouluikäisi ja 1 täysi ikäinen lapsi ja ruokaan ja pesuaineisiin ja kaikkiin hygienia tarvikkeisiin menee kuukaudessa enintään 300 euroa ja syömme ihan hyvin mutta kaikki ruoka ostetaan eikoistarjouksista ja isoja määriä kerrallaan ja kaikki mitä voi pakastaa niin pakastetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä annan lapsilleni mielummin herkuksi omenaa tai viinirypäleitä, kun jokapäviä jtn sokerisia jacky vanukkaita ja viiliksiä. Karkkipäivä meillä on joskus, mutta ei edes 1 viikossa. Kyllä kiittävät sitten vanhempana, kun ei kotona syöty epäterveellisesti.
Niin luulet. Kotona en saanut koskaan herkkuja, mutta nyt aikuisena vedän niitä kaksin käsin, koska saan, pystyn ja voin. Enkä ole kiitellyt herkuttomuudesta ikinä, päinvastoin.
No minä kiitän äitiäni että opetti meidät syömään ja elämään terveellisesti eikä varmaan kertaakaa ostannut meille esim.karkkia.Sinä vissiin puolestasi syytät vanhempiasi siitä ettei sinulla aikuisena ihmisenä pysy herkuttelu ruodussa.Taidat itsellesikin valehdella että ei ole oma vika kun kaksin käsin mätät vaan lapsuuden puutostiloja ahdat ittees.
Osaan halutessani syödä terveellisesti, mutta teen kuitenkin kuten itse haluan. Inhoan auktoriteetteja, jotka yrittävät määrittää miten minun pitäisi elää elämääni. Teen siis kuten itse haluan, välillä mässään, yleensä en. Siitä ei kuitenkaan päätä kukaan puolestani.
Aha..Nyt en ymmärrä miten sinä liityt asiaan?Tässähän oli kysymys lapsista jotka tarvitsevat auktoriteetteja ja huolenpitoa.
Mä luulen että niistä on tullut homoja. Halutaan rassata miesten perseitä ja sun muuta sairasta epänaisellista pervoilua.
90-luvulla minun lapsuudessani oli kyllä todella rentoa verrattuna nykyaikaan. Saunan jälkeen saatiin saunalimut ja vanhemmat ottivat yhden pullon siideriä/olutta. Kerran viikossa sai karkkipussin. Syötiin tavallisia ruokia ja lisukkeena salaattia/porkkanaraastetta. Välipalaksi oli joskus nykyään kauhistusta herättäviä sokerijugurtteja ja muroja. Kiireisinä päivinä syötiin einesruokaa, sitä ei kukaan ihmetellyt. Silloin ei fitnessbuumia ollut olemassa. Silloin keskityttiin elämään, eikä oman ulkonäön pakonomaiseen kohentamiseen. Ketään ei tuomittu huonoksi äidiksi, jos lapsi sai aamupalaksi mehua tai sokerijugurttia, tai jos syntymäpäivillä oli karkeilla koristeltu kermakakku. Nykymeno on ihan sairasta jo. En haluaisi olla nykyaikana äiti. Onneksi en halua lapsia muutenkaan. Säälin nykyajan vanhempia, ympäristön paine on varmasti ihan kamala. Tervettä järkeä ei tunnu enää olevan olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä pukeudun sitten ruokanatsiksi... Olen 35v kyllä jo.. Luomua vaan ostan lapsille mutta vapun kunniaksi ostin jäätelöt huomiseen piknikiin 😁 äsken syötiin mainitsemasi luomubanaanit 😂
Ai oikein jäätelöjäätelöt? Ettei vaan olleet luomu-avokado-vesimeloni-jäädykkeitä?
Putosin tuolilta ja kieriskelin lattialla nauraen. Ojjoi...
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla minun lapsuudessani oli kyllä todella rentoa verrattuna nykyaikaan. Saunan jälkeen saatiin saunalimut ja vanhemmat ottivat yhden pullon siideriä/olutta. Kerran viikossa sai karkkipussin. Syötiin tavallisia ruokia ja lisukkeena salaattia/porkkanaraastetta. Välipalaksi oli joskus nykyään kauhistusta herättäviä sokerijugurtteja ja muroja. Kiireisinä päivinä syötiin einesruokaa, sitä ei kukaan ihmetellyt. Silloin ei fitnessbuumia ollut olemassa. Silloin keskityttiin elämään, eikä oman ulkonäön pakonomaiseen kohentamiseen. Ketään ei tuomittu huonoksi äidiksi, jos lapsi sai aamupalaksi mehua tai sokerijugurttia, tai jos syntymäpäivillä oli karkeilla koristeltu kermakakku. Nykymeno on ihan sairasta jo. En haluaisi olla nykyaikana äiti. Onneksi en halua lapsia muutenkaan. Säälin nykyajan vanhempia, ympäristön paine on varmasti ihan kamala. Tervettä järkeä ei tunnu enää olevan olemassa.
Eikä vartin välein tarvinnut raportoida puhelimella missä oli menossa. Onneks sain elää lapsuuden tuohon aikaan (ja ilman kännyköitä). Those were the days...
- kasivitonen
Vierailija kirjoitti:
Kun luen tätä palstaa, ihmettelen äitien tiukkapipoisuutta. Ei munkkeja, ei muusia, herkku on tyyliin banaani. Kaiken pitää olla luomua. Miehet ovat sikoja. Entä tämä white trash-keskustelu? Saako viiniä juoda, kun koululainen kotona? Siis mitä ihmettä?
Kovin ehdotonta, kyttäämistä ja tuomitsemista. Osan äideistä täytyy olla 20-30 -vuotiaita. Tuon ikäisten pitäisi olla niitä, joilla on elämässä iloa ja suvaitsevaisuutta. Kuinkahan kärttyisiä ovat, kun tulevat minun ikääni? Meitä keski-ikäisiä kun pidetään vihaisina ärsyttävinä ämminä.
Nyt jo aikuiset lapseni ovat hyvin selvinneet elämässä alkuun ilman tiukkaa ruokanatseilua ja muuta kohkaamista.
Mitä ilmassa tai vedessä on ollut äitien syntymän ja lapsuuden aikana?
Erään ydinvoimalan saasteet? Kattaa myös maaperän.
Sain ekan lapsen ja viimeisen yli 40 v ja en oo ollut tiukkapipo. Tietyt rajat oli ja kunnollinen ihminen on tullut. On syöty munkkeja, kalapuikkoja, jäätelöä, poppareita, karamellejä, hamppareita ynnämuuta roskaa kuten myös kunnon safkaa.
Olettaisin että neuvojien joukko valikoituu: ne jotka haluavat päteä antavat herkemmin ohjeita muille kuin ne jotka ottavat asiat rennommin, ja sitten niille rennommin ottaville tulee huono omatunto pätevien takia ja kyselevät mitä pienimmistä asioista.
Lukematta muita vastauksia...
Maailma on mennyt niin kaoottiseksi, että joillekin on tärkeää luoda järjestystä omaan elämäänsä lisäämällä siihen tarpeettomia määräyksiä ja sääntöjä. Osa pelkää kontrollin menetystä niin paljon, etteivät kestä, jos muut toimivat kepeämmällä otteella. Yrittävät sitten hallita muita mm. syyllistämällä.
Samalla sekä ymmärrettävää että surullista.
Tarkemmin ajatellen, eiköhän meno ole ollut samanlaista aina. Netin kautta ilmiö on vain paremmin kaikkien tietoisuudessa.
Kovaa aliarvioimista ap:ltä toi miesten puolustelu.
Kaikki miehet eivät ole sikoja, mutta monet niistä joista täällä puhutaan ovat. Ehkei nyt se väärin kosinut hemmo, mutta todella monet muut kyllä...