Lapsettomista häistä. Älä lue jos ärsyttää.
Meille kävi taas niin että mieheni hyvä ystävä oli menossa naimisiin ja kutsu tuli vain meille kahdelle ei lapsille jotka ovat edellisestä liitostani. Ymmärsimme että he haluavat pitää lapsettomat häät ja se oli ajtuksena ihan OK. Juhlapaikalla selvisi että siellä oli paljon lapsia myös morsiamen 5v tytär. Juhlamieli oli kyllä poissa halusin vaan kaikota paikalta mahdollisimman nopeasti.
Kommentit (50)
Nyt oli puheena lapset häissä, ja kerroin omat kokemukseni. Ei mitään sen kummempaa.
mutta EN ymmärrä, että sukulaisten lapsia ei kutsuta.
Itse kyllä menin naimisiin ennen sitä lasta.. Teilläkö sitten oli muksu vahinko ennen niitä " maailman parhaita bileitä" ?
Muista, että, jos sinun ystäviesi lapset heittelevät ruokia, niin valtaosa lapsista ei näin tee. Minun ystävieni lapsia (jotain poikkeusta lukuun ottamatta) kasvatetaan.
Vierailija:
Nyt oli puheena lapset häissä, ja kerroin omat kokemukseni. Ei mitään sen kummempaa.
Hääpari päättää ketä kutsuu ja kutsu koskee niitä, joiden nimi lukee kuoressa tai sitten koko perhettä, jos siinä lukee perheineen. Perusetiketti ja hyvät käytöstavat taitaa eräillä av-mammoilla olla hakusessa. Ja jos hääparin toiminta ei miellytä, niin sittenhän voi kohteliaasti kieltäytyä kutsusta jollakin valkoisella valheella.
Yksi tuttavapariskunta piti juuri tällaiset lapsettomat häät. Kyseessä oli pelkkä hääjuhla (vihkiminen oli jo tapahtunut) illalla hienossa ruokaravintolassa, joka oli siis varattu kokonaan tähän tilaisuuteen. Oli à la carte illallista, elävää musiikkia ja juhlintaa yömyöhään. Lapsettomuus sopi hyvin tämäntyyppiseen juhlaan. Jokainen järjestäköön omanlaisensa häät lasten kanssa tai ilman. Lapset oppikoon käytöstapoja päivällä järjestetyissä juhlissa.
Meidän kaveripiirissä/sukulaisissa on ollut 12 vuoden aikana 2 häät, joista toiset oli meidän omat!
Eipä olisi käynyt mielessäkään tällaiset asiat...Jos nyt kutsu tulisi ensi kesänä häihin.
Rakas lapseni ei todellakaan ole vahinkolapsi, vaan aivan perinteisesti sitkeällä yrittämisellä aikaansaatu ;-) Asiasta viidenteen. Minä en halunnut viettää häitäni lastamme hoitaen. Päivä oli pyhitetty minun ja mieheni parisuhteelle ja toisillemme. Sitäpaitsi 8kk vanha lapsi ei muista noista ajoista mitään, eikä hänelle ole täten voinut tulla " traumoja" asiasta. Mutta myönnettäköön, että minä kuulun niihin ihmisiin, jotka pitävät myös parisuhteestaan hyvää huolta, ei vain lapsistaan. Ehkä minä ja miehemme tulemme myös pysymään naimisissa tämän periaatteen takia tulevaisuudessa, toisin kuin ne naiset, jotka elävät vain lastensa kautta.
Vierailija:
Muista, että, jos sinun ystäviesi lapset heittelevät ruokia, niin valtaosa lapsista ei näin tee. Minun ystävieni lapsia (jotain poikkeusta lukuun ottamatta) kasvatetaan.
Ja tottakai nyt kaikkien lapset ovat kilttejä pikku kullannuppuja. Oikeasti, näyttäkää yksikin lapsi joka ei tee koskaan mitään kiellettyä, ei uhmaa, ei raivoa. Ai niin, jos lapset hajottaa morsiamen kalliin puvun tai hunnun niin se on vaan morsiamen vika, hänellä on niin idiootteja tuttuja!
Olisitko itse iloinen, jos vaikkapa juhlissa lapsi repisi pukusi? Tuskin. Tästä asiasta keskusteleminen ei tarkoita että kukaan olisi katkera.
Meillä oli " lapsettomat häät" . Kaikille vieraille joilla oli lapsia laitettiin lappu mukaan jossa toivomus oli tulla häihin ilman lapsia. Jos joku ei lastenhoitajaa saanut, niin sitten sai ottaa lapset mukaan (mutta kukaan ei tullut lasten kanssa).
Häissä oli siis vain oma vauvamme, koska häntä emme voineet imetyksen takia jättää hoitoon.
Mutta syy miksi halusimme lapsettomat häät, oli yksin kertaisesti se, että olin järjestänyt muutamaan vuotta aikaisemmin isot synttäri juhlat, jonne sai lapset tulla mukaan. Suurimman osan iltaa minä paimensin, komensin ja vahdin näitä vieraitteni lapsia, kun vanhemmat juhlivat!!! Sitten minä sain parilta vanhemmalta moitteita, kun olin valinnut liian vaarallisen juhlapaikan, kun lapsi meinasi tippu tikapuilta alas (oli siis itse kiivennyt ylös) yms. Lapset villiintyi täysin ja vanhemmat eivät sanoneet mitään.
Ja lapsille olin järjestänyt ohjelmaa, kilpailun, videot jne.
Toinen syy oli, että meillä oli TALVIHÄÄT. Jos kaikki vieraat olisivat tulleet lasten kanssa olisi sisätiloissa alle 8-vuotiaita lapsia ollut riehumassa yli 20 !!!!
On ihan eri juttu, jos kesällä järjestää kunnon maalaishäät, jossa lapset voivat juosta ja purkaa energiaansa ulkona juoksemalla.
Häämme olivat onnistuneet. Kaikki kiittelivät, kaikki kutsutut tulivat ja sanoivat, että olipas kerrankin hyvä " tekosyy" ja " pakko" etsiä lapsenvahti ja lähteä puolison kanssa kaksin juhliin. Ja että sai kerrankin syödä ja tanssia rauhassa, kun ei tarvinnut vahtia lapsia ja juosta pienimpien perässä.
Ja tähän aloitukseen ap:lle. Minusta oli ihan oikein, että sinun toisesta liitosta syntyneitä lapsia ei kutsuttu, nehän oli sun uuden miehen kaverin häät.
Vierailija:
Kai se nyt on itsestään selvää, että SINUN ei ole mikään pakko lähteä lapsettomiin häihin. On silti todella lapsellista ottaa kutsu HENKILÖKOHTAISESTI, tyyliin " miksi juuri MINUN ihanat lapseni eivät ole tervetulleita..." . Kuten sanottu, häät ovat hääparin juhla ja jos ei tätä halua kunnioittaa, voi pysyä lastensa kanssa kotona.
Ja mitäköhän hirveää on viedä 8kk vanha lapsi hoitoon?