Paljonko vuokraamanne asunto tuottaa kuussa ennen pääomaverotusta?
Haluaisin tehdä galluppia siitä miten vuokra-asunnot tuottavat. Itselläni Itä-Suomessa vuokralla 4h+k ja sen tuotto on kuussa 510€ ja 2h+k ja sen tuotto 468,7€/kk. Näistä summista ei ole vähennetty veroja.
Kommentit (19)
Yksiöstä yliopiston vieressä 487€
Ja yksiöstä joka on vähän kauempana 360.
Ihan mielenkiinnosta, paljonko sijoitit asuntoihin? Noista on siis jo vesi ja muut maksut pois? Minkä verran se vero tuosta vielä on? Itse haaveilen asuntosijoittamisesta.
Verotuksessa näkyy menevän niin, että lahtelaisesta kaksiosta jää ennen veroja tuloja 456 e/kk. Viime vuonna uusittu jääkaappi ja maalattu eteinen.
Vierailija kirjoitti:
Verotuksessa näkyy menevän niin, että lahtelaisesta kaksiosta jää ennen veroja tuloja 456 e/kk. Viime vuonna uusittu jääkaappi ja maalattu eteinen.
Paljonko kaksio maksoi? Ihan uteliaisuuttani kysyn.
Yliopistokaupunki yksiö 350e/kk
Yliopistokaupunki kaksio 500e/kk
Helsinki keskusta yksiö 600e/kk
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, paljonko sijoitit asuntoihin? Noista on siis jo vesi ja muut maksut pois? Minkä verran se vero tuosta vielä on? Itse haaveilen asuntosijoittamisesta.
Heips! Kyllä, nuista summista on vähennetty kaikki muut maksut paitsi pääomaverotus, joka on 30%. 4h+k sain perinnöksi ja kaksion ostin käteisvaroilla 40k€+ osittain lainalla 45k€. Vuokratuotto hoitaa lainanlyhennyksen ja lainan korot vähennetään automaattisesti verotuksessa, koska kyseessä on tulonhankkimislaina.
Oulussa kaksioista ja kolmioista 4.7-5.8% tuotto sijoitetulle pääomalle
Vierailija kirjoitti:
Oulussa kaksioista ja kolmioista 4.7-5.8% tuotto sijoitetulle pääomalle
Summia kiitos.
Rivarikaksio: 430 jää vastikkeen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sen veden maksa se asukas -.- Vero 30 pinnaa ja vastike näin yksinkertaisesti lasket sen käteen jäävän osan.
Meillä neljä asuntoa, kaikki Turussa.
- yksiöt: vuokrat 444,41 €, 440,00€, 472,00€
- kaksio: 646,00 €
eli vuokratulot viime vuonna 24 028,92€. Vastikkeisiin meni 9958,44 €. Ei tyhjiä kuukausia, samat vuokralaiset.
Mulle jää vähennysten jälkeen n. 45 euroa verotettavaa pääomatuloa kuussa. En tosin vuokraa kokonaista asuntoa, vaan puolikasta omasta asunnostani (molemmilla omat makkarit, ja muu osa asuntoa yhteiskäytössä). Kämppikseni maksaa minulle pientä vuokraa, johon sisältyy vesi, sähkö ja netti. Minä hyödyn enemmän kuin verottaja, sillä vastikkeen ja netin joutuisin kuitenkin itse maksamaan kokonaan vaikka asuisin yksin, mutta nyt saan vähentää niistä puolet. Sähkölasku kasvoi huimasti sen jälkeen, kun kämppis tuli mukaan kuvioihin, mutta onneksi saan vähentää siitäkin puolet verotuksessa.
Minulla jää 500 e/ kk. 76 neliötä itä-helsingissä.
Mulla on 4 sijoitusasuntoa Helsingin keskustassa:
- Kaksio 50 neliötä, hankittu 2009, jolloin hinta 197 000€ ja rempattu lattiasta kattoon sen jälkeen (ainakin 30 000€), loistokuntoinen, vuokra 1200€, yv 230€
- Yksiö 21 neliötä, hankittu 2010, hinta tuolloin 117 000€, ei remppoja, kunto ei mikään kaksinen, putkiremppa tulossa n. 5v kuluttua, vuokra 680€, yv 107€.
- Yksiö 20 neliötä, hankittu 2016, hinta 138 000€, kunto hyvä, putkirempattu vastikään, vuokra 710€, yv 272€, josta puolet rahoitusvastiketta (=käytännössä vähennyskelpoista lainanlyhennystä).
- Yksiö 25 neliötä, hankittu 2016, hinta 162 000€, kunto hyvä, putkirempattu vastikään, vuokra 790€, yv 324€, josta puolet rahoitusvastiketta.
Ennen tuottoa pitää tietenkin huomioida vielä muut kulut, joita tulee matkoista, rempoista, tyhjillään olosta vuokralaisten välissä, vuokralaisten hankinnasta ja tietty lainojen koroista. Viime vuoden verotettava vuokratulo oli noin 8300€, tänä vuonna todennäköisesti noin 15 000 - 16 000.
Vuokra 750 Helsingissä, yhtiövastike 145. Asunnon arvo kaiketi noin 180 000 tällä hetkellä. Vähennyksissä myös lainan korot ym.
Eikö ketään?