Tapahtui lennolla (ei lapsiperhekitinää)
Kirjoitin pitkän jutun, mutta katosi bittiavaruuten (tai sensuroitiin, vaikkei juttuun liity mamu eikä lapsi)
Lensin yli 8 h Finnairin uudelhkolla airbussilla ja lentoni oli economy comfort luokassa. Tulin koneeseen ekojen joukossa ja vieruskavereikseni keskikäytävälle ilmaantui suomalainen, hieman vanhempi mies ja nuori venäläistaustainen nainen (55? + about 30?). Kaikki ok ja kone pääsi rullaamaan kohti lähtöä. Mies sitten kysyi minulta heti ihan ystävällisesti, että puhunko suomea ja että huomasinko, että tuossa kaksi riviä edempänä on kaksi tyhjää paikkaa ja jos halutaan tehdä matkasta meille kaikille mukava, minä voisin siirtyä niistä käytäväpaikalle. Ihan ok sinänsä. Sanoin että joo, katsotaan kun ollaan ilmassa, ei mitään sitä vastaan tietenkään. Vaikkakin mulla oli jo kaikki kamat asetettu siihen omalle paikalle, jonka olin jo päivää ennen lähtöselvittänyt, valmiina.
Tuskin oli merkkivalo sammunut, kun mies sanoi mulle, että nyt sä voit hyvin siirtyä siihen, ollaan noustu ja ne on ihan vapaita. Sanoin, että kysyn ensin henkilökunnalta, koska usein on upgradeja ja siirtoja esim. allergisille (meidän koiran edestä on siirretty kovin allerginen joka ei ollut älynnyt ilmoittaa allergiastaan etukäteen). Tiesin myös koneella ennen matkustaneena, että viimekädessä yrittävät myydä upgradeja näille tilavammille paikoille. Lennän väliä n. kahdesti kuukaudessa ja tiedän systeemin aika hyvin. Jatkoin siis leffan katsomista. Ukkeli turhautuneena sitten siirtyi käytävän yli näille vapaille paikoille ikäänkuin varaamaan vapaata paikkaa minulle, ennen kuin joku fiksumpi älyää niille mennä mun jahkaillessa ja he nuorikkonsa kanssa menettävät yksityisen penkkirivin, vilkuillen minua kuin pikkuisen vähä-älyistä. Kului ehkä kolme minuuttia kun tuli kuulutus, että edessä on vielä muutamia economy comfort paikkoja myynnissä heille, jotka haluavat hieman enemmän jalkatilaa ja mukavuutta hintaan 60 €. Kaksi kolmesta paikasta meni saman tien ja herra luikki kiltisti rouvansa viereen. Ilmeisesti mun olis pitänyt maksaa vielä lunastamani ekstramaksupaikan lisäksi 60 € heidän yksityisyydestään. Tietenkään myöskään heidän tilaamansa ruoka ei ollut rekisteröitynyt, koska heidän varauksensa oli kuulemma jostain syystä "heitetty" riville 51 ja he olivat tänä aamuna sitten ostaneet netistä nämä kalliit paikat ja tilanneet vegeruoan rouvalle. Puolet lennosta rouva sitten nukkui siten, että jalat olivat miehen sylissä ja hartiat ja pää mun puolella penkillä. Kun kone laskeutui, kiirehdin todellakin passitarkastukseen, jossa voi hyvin venähtää reilusti yli 45 minuuttia jonossa. No, tällä kertaa laukut kestivät sitten todella kauan tulla ja pariskunta ehti siihen lähelle toteamaan kovaan ääneen, että aina jengillä on niin kova kiire pois koneesta kun kaikki saavat kuitenkin laukut about samaan aikaan ja niitä sitten kaikki kuitenkin odottaa.
Ai jumankauta raivostuttaa nämä Maailman omistajat, "me ollaan niin kokeneita matkaajia, kato senkun siirryt ja mä hei tiedän nää hommat". Joo, voin näyttää ikäistäni nuoremmalta enkä pukeudu lennolle liikemiesmäisesti, mutta lennän sentään tätäkin väliä vähintään kerran kuukaudessa ja joudun ylensä menemään about suoraan kentältä palaveriin, mulla oli nytkin auto odottamassa ja ei, laukkujen kanssa ei yleensä kestä kovin kauaa ko. kentällä, en tiedä miksi tänään kesti, vaan passitarkastus on se tukko. Kentälle laskeutuu about samaan aikaan reittikone toiselta kentältä Euroopasta ja jos ei ehdi näiden jonojen keulille, voi joutua odottamaan passintarkastuksessa esim. tunnin. Kaikilla kentillä on omat kommervenkkinsä ja samalle kentälle usein samaan aikaan lentävä ei varmaan suotta juokse passintarkasukseen tms. vain ollakseen kieli pitkällä hihnalla kuolaamassa laukkuaan seuraavat puoli tuntia.
Mutta toivottavasti on kuitenkin mukava loma heillä! Lapsiperheistä ei muuten ole ikinä ollut valituksen sanaa. Nytkin oli minusta kaksi riviä etteenpäin pieni vauva, joka ei suunnilleen inahtanutkaan koko matkan aikana, taaempana kaksi leikki-ikäistä ja vieressä muutama teini, jotka olivat matkan meluisimpia, mutta positiivisesti, nauramalla kovaan ääneen.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin oli kone ilmassa ja merkkivalo sammunut, mutta sä olit jo keskellä leffan katsomista?
Oli muutenkin niin outo valitusvirsi. En nyt ymmärrä mikä tässä oli ongelma. Sun naapurit ei olisi saaneet puhua mitään vai? Jos noin paljon matkustat, luulisi että sulle on kummallisempiakin matkakumppaneita sattunut.
Ap kirjoitti, että rouva nukkui matkan jalat miehen sylissä ja pääosasto ap:n puolella. Voisin kuvitella, että tuosta on ollut jonkin verran haittaa myös.
Missä Finnairin koneessa on penkkejä muodossa 3+3+3?
Vierailija kirjoitti:
Missä Finnairin koneessa on penkkejä muodossa 3+3+3?
Niissä uusimmissa isoissa airbus-koneissa, jotka ovat vähän väliä huollon tarpeessa.
Ohhoh.
Ap tässä.
Kyseessä siis todellakin Airbus 350, joka lentää Finnairilla Aasian reittejä ja joissa on tämä uusi "väliluokka". Meillä ei töissä tietenkään saa lentää busineksessä, ellei itse korota rahalla tai pisteillä. Jostain syystä firman kautta tulee usein tämä väliluokka, saattaa olla isolle firmalle alkuvaiheen promoamista tai sitten sattumaa, en tiedä. Hintaero siis loppupeleissä 60 € per suunta ja sen voi kuka tahansa maksaa.
Ei, minusta paikan vaihtamisen ehdottaminen on todellakin täysin ok ja kun matkustan yksin, se ei minua haittaa mitenkään. Lapsiperheen kanssa luovun käytäväpaikastakin, josta itse pitkillä lennoilla tykkään enemmän. Itsellänikin on lapsia ja se on lentomatkustamisessa aihe sinänsä. Halusin ehkä tällä aloituksella tuoda esiin sitä, että aikuisetkin toimii omituisesti. Tässäkin tapauksessa sanoin sen olevan ok ja myöntelin sen järkevyyttä kaikkien mukavuuden kannalta, mutta sanoin haluavani odottaa, että se on henkilökunnankin puolesta ok.
Pidän tässä siis outona sitä, että minun olisi ukkelin mielestä oma-aloitteisesti pitänyt suunnilleen nousukiidossa siirtyä koneessa olevaan vapaaseen paikkaan. Minusta kuitenkin aina pitää kysyä henkilökunnalta onko asia ok. Eikö muiden mielestä? Kun en näin toiminut, niin mies siis todellakin meni siitä ensimmäisen rivin yli - siis se suoraan busineksen takana oleva, jossa on enemmän jalkatilaa, istumaan siihen vapaalle paikalle, jotta saa varattua sen minun siirtymistäni varten. Joo, hän ei todennäköisesti tiennyt, että uusissa airbusseissa näitä vapaita paikkoja myydään vielä koneen ollessa ilmassa - ko, paikan osti toinen ihminen. Mutta outoa oli minusta siis se, ettei hän uskonut, että kyllä, siirryn, mutta haluan kysyä ensin henkilökunnalta ennen kuin siirän itseni ja tavarani siihen istumaan.
Loppu on joo ihan sellaista, johon en olisi kiinnittänyt huomiota ilman tätä paikkajuttua, menkööt aikaeron piikkin :) Venäjänkään puhumisesta en ole varma, tosin ko. maan passi oli siinä vieruskaverilla kun arrival -lappusia täytettiin. Olen aika lehmänhermoinen matkustaja, koska joudun matkustamaan kiinalaisten kanssa alvariinsa. terkkuja vaan av-kollegalle joka lentelee Honkkaria ja Pekingiä.
Mulle sattui Frankfurt-Johannesburg -välille viereen saksaa puhuva pariskunta, joka ensin pyysi, sitten vaati ja lopulta aneli pääsyä koneen yläkertaan paremmille paikoille. Istuivat siis siinä alakerran sikaluokassa A380-koneessa, missä minäkin. Lupaa ei stuertilta heltynyt, en tarkkaan kuullut syytä kiellolle kun mulla oli kuulokkeet korvilla. Kiellon jälkeen tää pariskunta sitten kysyi multa, kiinnostaisiko mua tehdä upgrade paremmille paikoille. Istuttiin siinä keskellä kolmistaan, missä on 4 penkkiä rinnakkain ja yksi paikka oli tyhjä. (penkkejä on siis 3+4+3 alatason matkustamossa). Ei oikein innostanut työmatkalla laittaa omaa rahaa parempaan paikkaan. Loppumatkan olin tuolle pariskunnalle kuin ilmaa. Ei kyllä haitannut yhtään. Sain matkustaa rauhassa ja keskittyä lepäämiseen ja omaan itseeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko? Taidat nyt juksata? No sinuna minä olisin alkanut kuuroksi ja puolisokeaksi mutistiksi heti ekan röyhkeän tiedustelun jälkeen. "Ai, yritätkö sinä pelle puhua minulle, en minä kyllä huomaa mitään, luen tässä niin syventyneenä lukemaani."
Minä en siirtyisi yhtään minnekään tuollaisesta syystä ja piste. Saa herra iso ego olla omasta mielestään vaikka maailman keisari, mutta en ole kiinnostunut kuuntelemaan. Ostaa yksityisen concorden ja lentelee jatkossa sillä, herra on hyvä. Tuo olisikin muuten jopa herkullinen tilanne, hah. Olisi äijä tavannut kerrankin jonkun joka ei pompi vaikka hän tulee pomputtamaan.
Olisitko tehnyt lentokoneen käytävällä katan, suhissut hiukan ja potkaissut tarjoiluvaunua?
Kunnioitukseni kaltaisiasi koviksia kohtaan on suunnaton!
Olen ollut selkeästi liikaa av:llä (erittäin paha toi uusi wi-fi -yhteys - tosin se taitaa olla aika hintava). Mutta kuvittelin mielessäni itseni tekemässä katan ja suhisemassa airbussin käytävällä marmattamassa. Että älkää ihmetelkö jos joskus näette mamman suhisemassa koneen käytävällä!
T:ap
Olipas törppö ukko lennolla. En tiedä, tuleeko ihmisistä matkustaessa törppöjä vai tapaako matkoilla muuten tuollaisia sankareita. Itse olisin tosin kieltäytynyt vaihtamasta paikkaa heti aluksi, vaihtaisin toki jos vaihdon ehdottajalla olisi joku pätevä syy, mutta tuo halu olla kahden ihkumussukan kanssa nyt ei sitä kriteeriä täytä.
Itse olin kerran menossa täydessä junassa omalle paikalleni, jossa istui joku ikäiseni nainen. "Joo mulla on paikka tossa toisessa vaunussa, mee sä sinne!", ei siis mitään erityistä syytä mennä minun paikalleni (esim. kaverilla se viereinen paikka, olisin silloin toki joustanut) En halunnut mennä ison laukkuni kanssa etsimään sitä paikkaa toisesta vaunusta, joten sanoin naiselle että en lähde enää yhtään minnekään ja hän poistui silmiään pyöritellen. Mikä saa ihmisen menemään täydessä junassa johonkin satunnaiselle paikalle, jos itsellä kerran on paikkalippu toiseen paikkaan ja matkustusluokka yms. kuitenkin on sama?
Lensin USAan kk sitten Finnairilla ja siellä alettiin myös myymään noita tilavampia paikkoja 60 euron lisämaksusta. Mietin siinä samalla että meneekö firmalla niin huonosti että alkavat pian myydä vaatteita lentoemäntien päältä!
En ymmärrä miksi et voinut siirtyä, jos kerran vapaita paikkoja oli?
ja leffat alkaa todellakin vasta kun kone on ollut jo hetken ilmassa, eli hohhoijaa taas.
Porukka on usein valitettavan törppöjä ja jotkut kuvittelee olevansa parempia matkustajia kuin kaikki muut.
Tapahtui Floridassa, Miamin kentällä viime talvena, istuimme odottamassa pääsyä koneeseen:
Kaksi ihan normaalin oloista ja kivaa murretta puhuvaa eläkeläisnaista, ilmeisesti risteilyltä tullutta, lähti kävelemään kohti lähtöporttia. Siellä oli juuri kuulutettu koneeseen ensimmäisiä bisnesluokan penkkirivejä mutta eivät varmaan ymmärtäneet kuulutusta joka oli minunkin mielestäni hieman epäselvä ja espanjankielen painotteinen :) Vaikka olen asunut Jenkeissä jonkin aikaa ja ymmärrän eri murteita.
Nämä naiset lähtivät liikkeelle hitaasti, ilmeisesti jotain jalka-selkä-reuma tms. vikaa heillä, eivätkä olleet vielä edes menneet siihen jonon lähellekään vaan hyvä kun saivat pyllynsä penkistä kun heidän peräänsä asteli ehkä vähän alle kuuskymppinen pariskunta ja pariskunnan nirppanokkainen, melko tällätty nainen vaihtoi hieman suuntaa ja tönäisi näitä naisia pois tieltään ja sanoi oikein kuuluvalla äänellä näille että "Ne kuuluttaa nyt meitä koska ME olemme sentään bisnesluokkalaisia" sellaisella suomenruotsalaispainotteisella murteella ja naama oli ilkeän näköinen kuin riivinrauta, samalla kun pysähtyi siihen katsomaan naisia päästä varpaisiin ylimielinen virne naamalla. Mies katsoi naisensa toimintaa ihaillen ja virnuili myös, jatkoivat yhdessä matkaa ja höpisivät jotain suomenruotsiksi, erotin vaan sieltä ne tietyt korostetut sanat että "usch" ja "vaaan-ligt folk" ja "sådana seniii-la tant-ter" eli "hyi", "tavallista väkeä" ja "tuommoiset seniilit tantat/tädit"! Nainen heilutti leuhkasti kädessään Vuittonin ruskeaa logollista tanttakassia, olisi tehnyt mieli sanoa että ainakin itse yrität olla wannabe tantta kasseinesi että miksi muita siinä kehtaat tantatella. Olin vaan hyvin häkeltynyt siitä että aikuinen ihminen käyttäytyy noin, tönii, leuhkii ja vielä haukkuu.
Mitä jos jompi kumpi tai molemmat näistä eläkeläisnaisista olisi ymmärtänytkin ruotsin kieltä? Olisivat pahoittaneet entistä enemmän vaan mielensä.
Se eläkeläisnainen johon tuon riivinrautarouvan tönäisy osui eniten, niin oli selvästi harmissaan ja surullisen näköinen mutta tokaisi vaan toiselle että "jaahas, sinne koneeseen taidettiin päästää tuo parempi porukka ensin kuten meille selväksi tehtiin, en vaan ensin ymmärtänyt mitä ne kuulutti".
Juuri näiden erikoishrnkkoht vinkujien takia en enää tee muita duunikeikkoja kuin niitä jotka hoituvat alle 3h lennoilla. Sen aikaa sietää juuri ja juuri niitä ihmisiä, joiden kanssa ei olisi pahemmin mitenkään muuten vapaaehtoisesti tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Porukka on usein valitettavan törppöjä ja jotkut kuvittelee olevansa parempia matkustajia kuin kaikki muut.
Tapahtui Floridassa, Miamin kentällä viime talvena, istuimme odottamassa pääsyä koneeseen:
Kaksi ihan normaalin oloista ja kivaa murretta puhuvaa eläkeläisnaista, ilmeisesti risteilyltä tullutta, lähti kävelemään kohti lähtöporttia. Siellä oli juuri kuulutettu koneeseen ensimmäisiä bisnesluokan penkkirivejä mutta eivät varmaan ymmärtäneet kuulutusta joka oli minunkin mielestäni hieman epäselvä ja espanjankielen painotteinen :) Vaikka olen asunut Jenkeissä jonkin aikaa ja ymmärrän eri murteita.
Nämä naiset lähtivät liikkeelle hitaasti, ilmeisesti jotain jalka-selkä-reuma tms. vikaa heillä, eivätkä olleet vielä edes menneet siihen jonon lähellekään vaan hyvä kun saivat pyllynsä penkistä kun heidän peräänsä asteli ehkä vähän alle kuuskymppinen pariskunta ja pariskunnan nirppanokkainen, melko tällätty nainen vaihtoi hieman suuntaa ja tönäisi näitä naisia pois tieltään ja sanoi oikein kuuluvalla äänellä näille että "Ne kuuluttaa nyt meitä koska ME olemme sentään bisnesluokkalaisia" sellaisella suomenruotsalaispainotteisella murteella ja naama oli ilkeän näköinen kuin riivinrauta, samalla kun pysähtyi siihen katsomaan naisia päästä varpaisiin ylimielinen virne naamalla. Mies katsoi naisensa toimintaa ihaillen ja virnuili myös, jatkoivat yhdessä matkaa ja höpisivät jotain suomenruotsiksi, erotin vaan sieltä ne tietyt korostetut sanat että "usch" ja "vaaan-ligt folk" ja "sådana seniii-la tant-ter" eli "hyi", "tavallista väkeä" ja "tuommoiset seniilit tantat/tädit"! Nainen heilutti leuhkasti kädessään Vuittonin ruskeaa logollista tanttakassia, olisi tehnyt mieli sanoa että ainakin itse yrität olla wannabe tantta kasseinesi että miksi muita siinä kehtaat tantatella. Olin vaan hyvin häkeltynyt siitä että aikuinen ihminen käyttäytyy noin, tönii, leuhkii ja vielä haukkuu.
Mitä jos jompi kumpi tai molemmat näistä eläkeläisnaisista olisi ymmärtänytkin ruotsin kieltä? Olisivat pahoittaneet entistä enemmän vaan mielensä.
Se eläkeläisnainen johon tuon riivinrautarouvan tönäisy osui eniten, niin oli selvästi harmissaan ja surullisen näköinen mutta tokaisi vaan toiselle että "jaahas, sinne koneeseen taidettiin päästää tuo parempi porukka ensin kuten meille selväksi tehtiin, en vaan ensin ymmärtänyt mitä ne kuulutti".
Juuri tätä en ymmärrä, olen siis ap.
Minusta kaikki kysyminen on ok, viimeksi siis eilen lähtiessäni tuolle lennolle sanoin kiinalaisella naiselle, joka oli yksin lapsen kanssa, että mene hyvä ihminen tuonne business -jonoon ja pääset lapsen kanssa ekana koneeseen: tästä hyötyvät oikeasti kaikki, koska lapsiperhe pääsee sähläämään rattaidensa ja kassiensa kanssa ennen kuin porukka on tukkona odottamassa. Näissä aina kannattaa miettiä, että mikä on "etuoikeus" ja mikä taas helpottaa matkaa. Toki ärsyttävää on se, että mukana on se kolme riisinkeitintä ja yksi pannu eikä kenekään muun tavarat mahdu lokeroihin :( Olen matkustanut Kiinasta Suomeen ja takaisin koiran ja kolmen kouluikäisen lapsen kanssa monta kertaa. Koiraa ei ole kukaan edes huomannut matkan aikana ja lapsetkin ovat joutuneet lentämään niin paljon, ettei heistä nyt edes teoriassa ole kauheasti harmia (nuorin 10 v.). Mutta homma helpotta se, että olemme aina päässeet ekana koneeseen, asettautuneet, laittaneet koiran sinne istuimen alle kassissaan, jonne se on rauhoittunut. Minä kannatan 100% joustavuutta kun toimitaan ihmisten kesken, jotka pystyvät kommunikoimaan. Sylivauva, jopa taapero ja myös lemmikkieläin ovat tosi harmillisiä kumppaneita kanssamatkustaville, jos sattuvat sille päälle ja varmasti kaikki tekevät kaikki temppunsa ehkäistäkseen sen. Onneksi itselläni vauva- ja koirakuljetukset ovat olleet luokkaa äänettömiä.
Olen ehkä väärässä, mutta minua ainakin aikuisten just tuollainen aivan asiaton rehentely on peestä.
Selvennykseksi (ei ap:lta)
Uudemmissa isoissa koneissa (=lentävät mannertenvälisiä) on ollut jo jonkin aikaa kolme matkustusluokkaa: Business (1st classia ei Finnairilla taida olla, en tiedä, en kuulu kohderyhmään ;) ), Economy Comfort tai Economy +, joissa on vähän tilavampi paikka ja joitain muita pieniä mukavuuksia ja sitten on tavallinen Economy. Economy comfortissa/plussassa myös joustavammat peruutus ja/tai vaihtamisehdot.
Nyt Kiinan reiteillä (ainakin Shanghai, mahd. myös Peking?) on uusi konetyyppi, aivan uusi siis koko maailmassa, Airbus 530 (???) jossa economy comfortissa on tosiaan oikeasti vähän enemmän tilaa jaloille. Tuli liikenteeseen loppuvuodesta 2015. Lensin itse ko. koneella Shanghaihin ja näitä economy comfort paikkoja myytiin todellakin koneessa vielä kuulutuksella. Eli oli mahdollista korottaa se oma matkustusluokka parempaan nousun jälkeen. Myös jos teet lähtöselvityksen netissä, on lisämaksusta mahdollisuus päästä tähän "parempaan" luokkaan, jos olet varannut alunperin tavallisen economyn.