Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapahtui lennolla (ei lapsiperhekitinää)

Vierailija
29.04.2016 |

Kirjoitin pitkän jutun, mutta katosi bittiavaruuten (tai sensuroitiin, vaikkei juttuun liity mamu eikä lapsi)

Lensin yli 8 h Finnairin uudelhkolla airbussilla ja lentoni oli economy comfort luokassa. Tulin koneeseen ekojen joukossa ja vieruskavereikseni keskikäytävälle ilmaantui suomalainen, hieman vanhempi mies ja nuori venäläistaustainen nainen (55? + about 30?). Kaikki ok ja kone pääsi rullaamaan kohti lähtöä. Mies sitten kysyi minulta heti ihan ystävällisesti, että puhunko suomea ja että huomasinko, että tuossa kaksi riviä edempänä on kaksi tyhjää paikkaa ja jos halutaan tehdä matkasta meille kaikille mukava, minä voisin siirtyä niistä käytäväpaikalle. Ihan ok sinänsä. Sanoin että joo, katsotaan kun ollaan ilmassa, ei mitään sitä vastaan tietenkään. Vaikkakin mulla oli jo kaikki kamat asetettu siihen omalle paikalle, jonka olin jo päivää ennen lähtöselvittänyt, valmiina.

Tuskin oli merkkivalo sammunut, kun mies sanoi mulle, että nyt sä voit hyvin siirtyä siihen, ollaan noustu ja ne on ihan vapaita. Sanoin, että kysyn ensin henkilökunnalta, koska usein on upgradeja ja siirtoja esim. allergisille (meidän koiran edestä on siirretty kovin allerginen joka ei ollut älynnyt ilmoittaa allergiastaan etukäteen). Tiesin myös koneella ennen matkustaneena, että viimekädessä yrittävät myydä upgradeja näille tilavammille paikoille. Lennän väliä n. kahdesti kuukaudessa ja tiedän systeemin aika hyvin. Jatkoin siis leffan katsomista. Ukkeli turhautuneena sitten siirtyi käytävän yli näille vapaille paikoille ikäänkuin varaamaan vapaata paikkaa minulle, ennen kuin joku fiksumpi älyää niille mennä mun jahkaillessa ja he nuorikkonsa kanssa menettävät yksityisen penkkirivin, vilkuillen minua kuin pikkuisen vähä-älyistä. Kului ehkä kolme minuuttia kun tuli kuulutus, että edessä on vielä muutamia economy comfort paikkoja myynnissä heille, jotka haluavat hieman enemmän jalkatilaa ja mukavuutta hintaan 60 €. Kaksi kolmesta paikasta meni saman tien ja herra luikki kiltisti rouvansa viereen. Ilmeisesti mun olis pitänyt maksaa vielä lunastamani ekstramaksupaikan lisäksi 60 € heidän yksityisyydestään. Tietenkään myöskään heidän tilaamansa ruoka ei ollut rekisteröitynyt, koska heidän varauksensa oli kuulemma jostain syystä "heitetty" riville 51 ja he olivat tänä aamuna sitten ostaneet netistä nämä kalliit paikat ja tilanneet vegeruoan rouvalle. Puolet lennosta rouva sitten nukkui siten, että jalat olivat miehen sylissä ja hartiat ja pää mun puolella penkillä. Kun kone laskeutui, kiirehdin todellakin passitarkastukseen, jossa voi hyvin venähtää reilusti yli 45 minuuttia jonossa. No, tällä kertaa laukut kestivät sitten todella kauan tulla ja pariskunta ehti siihen lähelle toteamaan kovaan ääneen, että aina jengillä on niin kova kiire pois koneesta kun kaikki saavat kuitenkin laukut about samaan aikaan ja niitä sitten kaikki kuitenkin odottaa.

Ai jumankauta raivostuttaa nämä Maailman omistajat, "me ollaan niin kokeneita matkaajia, kato senkun siirryt ja mä hei tiedän nää hommat". Joo, voin näyttää ikäistäni nuoremmalta enkä pukeudu lennolle liikemiesmäisesti, mutta lennän sentään tätäkin väliä vähintään kerran kuukaudessa ja joudun ylensä menemään about suoraan kentältä palaveriin, mulla oli nytkin auto odottamassa ja ei, laukkujen kanssa ei yleensä kestä kovin kauaa ko. kentällä, en tiedä miksi tänään kesti, vaan passitarkastus on se tukko. Kentälle laskeutuu about samaan aikaan reittikone toiselta kentältä Euroopasta ja jos ei ehdi näiden jonojen keulille, voi joutua odottamaan passintarkastuksessa esim. tunnin. Kaikilla kentillä on omat kommervenkkinsä ja samalle kentälle usein samaan aikaan lentävä ei varmaan suotta juokse passintarkasukseen tms. vain ollakseen kieli pitkällä hihnalla kuolaamassa laukkuaan seuraavat puoli tuntia.

Mutta toivottavasti on kuitenkin mukava loma heillä! Lapsiperheistä ei muuten ole ikinä ollut valituksen sanaa. Nytkin oli minusta kaksi riviä etteenpäin pieni vauva, joka ei suunnilleen inahtanutkaan koko matkan aikana, taaempana kaksi leikki-ikäistä ja vieressä muutama teini, jotka olivat matkan meluisimpia, mutta positiivisesti, nauramalla kovaan ääneen.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lensitkö Papua Uuteen Guineaan?

Vierailija
2/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, Kiinaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. No haista vittu sitten.

Vierailija
4/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajunnut tuota istumajärjestystä. Miksi mies "luikki" tyytyväisenä takaisin paikalleen? Oliko 3 penkkiä vierekkäin? Miten nainen nukkui? :D

Vierailija
5/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on sulla ongelmat. Tai siis joo, toi oli outoa, että ne yritti saada sua siirtymään, mutta toi loppu nyt oli ihan turhaa mielensäpahoittamista sulta. Koitas nyt päästä asian yli.

Vierailija
6/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TLDR

Vierailija
7/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajunnut. Selitä ens kerralla paremmin montako penkkiä rivis ja miss kohtaa itse istuit.

Vierailija
8/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut tuota istumajärjestystä. Miksi mies "luikki" tyytyväisenä takaisin paikalleen? Oliko 3 penkkiä vierekkäin? Miten nainen nukkui? :D

3 + 3 + 3 penkkiä. Meillä keskellä kolme, minä perästä katsoen oikealla, nainen keskellä ja mies vasemmalla. Mun puolella (perästä katsoen oikealla) oli ne vapaat paikat ja olimme bussineksen jälkeen heti kolmas rivi ja mies siis sieltä ekan rivin jalkojen yli ensin loikki sinne mun puolella vapalle ikkunarivin käytäväpaikalle kunnes ne myytiin ja sitten taas ekan rivin yli takaisin omalle paikalleen. Mulla siis olisi ollut yksinkertainen vaihto ja ihan ok, mutta tiesin käytännön ja olisin vaihtanut jos olisi säilyneet vapaina, ukkeli vaan ei uskonut.

Vierailija
9/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity mamu? No, mikä tuo venäläisnainen sitten on, jos ei mamu?

Vierailija
10/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin oli kone ilmassa ja merkkivalo sammunut, mutta sä olit jo keskellä leffan katsomista?

Oli muutenkin niin outo valitusvirsi. En nyt ymmärrä mikä tässä oli ongelma. Sun naapurit ei olisi saaneet puhua mitään vai? Jos noin paljon matkustat, luulisi että sulle on kummallisempiakin matkakumppaneita sattunut.

Vierailija
11/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sinä tai ap hänen asumisjärjestelyistä tiedätte?

Vierailija
12/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko? Taidat nyt juksata? No sinuna minä olisin alkanut kuuroksi ja puolisokeaksi mutistiksi heti ekan röyhkeän tiedustelun jälkeen. "Ai, yritätkö sinä pelle puhua minulle, en minä kyllä huomaa mitään, luen tässä niin syventyneenä lukemaani."

Minä en siirtyisi yhtään minnekään tuollaisesta syystä ja piste. Saa herra iso ego olla omasta mielestään vaikka maailman keisari, mutta en ole kiinnostunut kuuntelemaan. Ostaa yksityisen concorden ja lentelee jatkossa sillä, herra on hyvä. Tuo olisikin muuten jopa herkullinen tilanne, hah. Olisi äijä tavannut kerrankin jonkun joka ei pompi vaikka hän tulee pomputtamaan.

Vierailija
13/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinäkin tiedät missä maassa se asuu?

Vierailija
14/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin oli kone ilmassa ja merkkivalo sammunut, mutta sä olit jo keskellä leffan katsomista?

Oli muutenkin niin outo valitusvirsi. En nyt ymmärrä mikä tässä oli ongelma. Sun naapurit ei olisi saaneet puhua mitään vai? Jos noin paljon matkustat, luulisi että sulle on kummallisempiakin matkakumppaneita sattunut.

Uusissa airbusseissa pystyy aloittamaan leffan katsomisen heti kun boarding on valmis ja pystyy käyttämään mm. wi-fi yhteyttä lennon aikana. En pahoittanut mieltäni, kunhan ihmettelin.

Ei, ei ollut omituista eikä nyt reissua pilannut, lähinnä koin oudoksi sen, että merkkivalo oli just sammunut, niin mies tökkäsi mua olkapäähän, että nyt sä voit siirtyä ja oikeasti koikkelehti sitten matkustajien yli itse varaamaan mulle sitä vapaata paikkaa, kunnes tuli häädetyksi :)

No big deal, ehkä lähinnä vastapainoksi ainaisesta lasten itkusta ja huudosta, että osaa ne aikuisetkin. Kandee katsoa Niko Kivelän "Air China" sketsi, niin osaa asettua oikeaan moodiin Kiinaan lentäessään - ihan kaikella hyvällä ja huumorilla! Tämä nyt vaan oli uutta. Mutta tästäkin selvittiin :)!

Vierailija
15/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en matkusta työkseni, mutta olen kyllä ollut reittilennoilla varmaan satoja kertoja. Koskaan en ole kuullut että yli jääneitä paikkoja myydään. Onko tämä joku uusi käytäntö vai onko multa vain mennyt ohi?

Vierailija
16/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ok ehdottaa toiselle tyhjää paikkaa koneessa. Mutta mikset sanonut naiselle, että hänen täytyy ottaa pää pois sinun puoleltasi? Kun pitää puolensa itse tilanteessa, tulee vähemmän tarvetta avautua asiasta jälkeenpäin ventovieraille internetissä.

Minulla on ollut lapsiperheista paljonkin hankaluuksia, mutta sille nyt ei voi mitään.

Vierailija
17/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sinä tai ap hänen asumisjärjestelyistä tiedätte?

No, jos lähdetään mutu-linjalle. Mistä ap edes tietää naisen olleen venäläinen? Venäjää puhuu 300 milj. ihmistä maailmassa, ja heistä alle puolet ovat Venäjän kansalaisia. Toisaalta vähän luulen, ettei ap edes erottaisi puhuuko nainen venäjää, valkovenäjää vai ukrainaa. Ehkä nainen puhuikin bulgariaa. :)

Vierailija
18/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TLDR

Tarkoitat siis, että olet hieman yksinkertainen ihminen, joka ei jaksa lukea muuta kuin 160 merkin tekstiviestejä.

Vierailija
19/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP

I feel your pain!

Voi olla, että ollaan oltu jopa samalla lennolla.

T: Kiina&Bangkok pari kertaa kuukaudessa.

PS. Tuntuu, että ko tilanteet yms muuta vi***maiset tilanteet on lisääntyny uuden A350:n myötä HEL-BKK välillä. Mikä lie vetää nyt idiootteja puoleensa sillä välillä.

Vierailija
20/33 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko? Taidat nyt juksata? No sinuna minä olisin alkanut kuuroksi ja puolisokeaksi mutistiksi heti ekan röyhkeän tiedustelun jälkeen. "Ai, yritätkö sinä pelle puhua minulle, en minä kyllä huomaa mitään, luen tässä niin syventyneenä lukemaani."

Minä en siirtyisi yhtään minnekään tuollaisesta syystä ja piste. Saa herra iso ego olla omasta mielestään vaikka maailman keisari, mutta en ole kiinnostunut kuuntelemaan. Ostaa yksityisen concorden ja lentelee jatkossa sillä, herra on hyvä. Tuo olisikin muuten jopa herkullinen tilanne, hah. Olisi äijä tavannut kerrankin jonkun joka ei pompi vaikka hän tulee pomputtamaan.

Olisitko tehnyt lentokoneen käytävällä katan, suhissut hiukan ja potkaissut tarjoiluvaunua?

Kunnioitukseni kaltaisiasi koviksia kohtaan on suunnaton!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan