Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkkalaskelma ja ennakonpidätys

Vierailija
28.04.2016 |

Bruttopalkkani on vaikkapa 2000 euroa ja veroprosenttini 10. Palkkalaskelmassani ennakonpidätys ei kuitenkaan ole bruttopalkka × veroprosentti. Mistä ennakonpidätys koostuu?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelma saattaa tasata, jos aiemmissa kuukausissa otettu liikaa tai liian vähän. Entäpä kuukauden tulorajasi ja lisäprosentti?

Vierailija
2/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne ole eritelty siinä palkkalaskelmassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole. Lisäksi tulee pakollisia maksuja kuutisen prosenttia.

Vierailija
4/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakonpidätys vähennetään prosentin mukaan, sen lisäksi menee tyel-maksut, sotu-maksut ym.

Vierailija
5/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi näkyä laskelmassa eriteltynä, prosentteineen.

Vierailija
6/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkasta peritään myös sivukulut (eläke, työttömyysvakuutus) olisko yhteensä jotain 6-7% luokkaa

Vierailija
7/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkalaskelmassa mainitut vähennykset:

Ennakonpidätys

Päivärahamaksun osuus ennakonpidätyksestä

Työeläkemaksu

Työttömyysvakuutusmaksu

Sitä siis ihmettelin, kun ennakonpidätys ei ole 2000 € × 0,10 = 200 € (aloituksessa mainitut esimerkkiluvut).

Vierailija
8/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tööt

Vierailija
9/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sun verokortissa tuloraja kuukaudelle vai koko vuodelle?

Vierailija
10/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on käytössä palkkakauden tuloraja, ja tuo raja on pienempi kuin bruttopalkkasi? Tällöin ylimenevä osa menee lisäveroprossalla.

Vierailija
11/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas ihan huippu-av:tä. Palkanlaskentaa työkseen tekevä kommentoi ja kaksi rientää heti alapeukuttamaan. 

Vierailija
12/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko vuodelle.

Vierailija
13/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkalaskelmassa mainitut vähennykset:

Ennakonpidätys

Päivärahamaksun osuus ennakonpidätyksestä

Työeläkemaksu

Työttömyysvakuutusmaksu

Sitä siis ihmettelin, kun ennakonpidätys ei ole 2000 € × 0,10 = 200 € (aloituksessa mainitut esimerkkiluvut).

Jos sulla on kumulatiivinen verokortti, se käyttää laskennassa veropäiviä, ja tasaa kokonaisuutta tarvittaessa. Käyttäkää henkilökohtaista verokorttia, niin kaikki on paljon helpompaa.

Vierailija
14/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkalaskelman alareunassa pitäis olla koko ansio vuodelle ja ennakonpidätykset -> laske siitä millä prosentilla oot veroja maksanut niin saat osviittaa onko ohjelma tasannu.

Vierailija
15/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein verokortin, jonka sain postissa. Nostin veroprosenttiani, merkitsemäni veroprosentti on palkkalaskelmassa.

Vierailija
16/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumulatiivisessa verokortissa täytyy huomioida laskennassa koko aika verokortin alkupäivästä lähtien: kaikki sieltä saakka kertyneet veropäivät ja kaikki sieltä saakka ansaitut veronalaiset tulot ja kaikki sieltä asti perityt ennakonpidätykset. Nämä kaikki lasketaan ja sitten verrataan tulosta siihen tulorajaan. Sen mukaan sitten tasataan takaisin tai peritään lisää.

Vierailija
17/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on taas ihan huippu-av:tä. Palkanlaskentaa työkseen tekevä kommentoi ja kaksi rientää heti alapeukuttamaan. 

Mä annoin alapeukun siksi, sillä en tiedä yhtäkään palkanlaskentaohjelmaa joka tasaisi tuloja. Olen siis itsekin palkanlaskija.

Vai mitä tarkoitat tuolla tasauksella?

Vierailija
18/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä annoin alapeukun siksi, sillä en tiedä yhtäkään palkanlaskentaohjelmaa joka tasaisi tuloja. Olen siis itsekin palkanlaskija.

Myös minä olen palkanlaskija, ja kyllä ohjelmat tasaavat ennakonpidätystä. Eivät tuloja, mutta tarvittaessa ennakonpidätystä, jos on kumukortti.

Vierailija
19/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjelma saattaa tasata, jos aiemmissa kuukausissa otettu liikaa tai liian vähän. Entäpä kuukauden tulorajasi ja lisäprosentti?

Eihän tässä ole sanottu, että tasaa tuloja. Oletuksena on, että ennakonpidätystä, koska siitä oli avaajan viestissä kyse. 

Vierailija
20/29 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös minä olen palkanlaskija, ja kyllä ohjelmat tasaavat ennakonpidätystä. Eivät tuloja, mutta tarvittaessa ennakonpidätystä, jos on kumukortti.

Kertokaa nyt, että miten tasaavat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän