Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen - voiko Jumala on mustaihoinen nainen?
Kommentit (26)
Vaikea sanoa, kun Raamatussa ei osata olla yhtä mieltä edes siitä, onko jumalalla hahmo vai eikö ole.
Tämän vuoksi olen agnostikko - ei tarvitse pohtia tällaisia joutavia turhanpäiväisyyksiä
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi olen agnostikko - ei tarvitse pohtia tällaisia joutavia turhanpäiväisyyksiä
Äärimmäinen skeptisyys eli ateismi on kyllä rautaa.
Ilmeisesti ei, koska raamatussa häneen viitataan aina miehisillä pronomineilla, tosin suomen kielessähän se ei näy.
Pikemminkin kiinnostaa se, miksi kaikkivoivalla olennolla ylipäänsä on sukupuoli, sitähän ei tarvita mihinkään muuhun kuin sukupuoliseen lisääntymiseen. Onko Jumalan tarkoitus lisääntyä sukuelimen avulla? Kenen kanssa? Hän kykenee varmasti lisääntymään ihan vain sormia napsauttamalla, mikäli sellaista haluaa.
Vai olisiko kuitenkin taas niin, että jumala muistuttaa ihmistä, koska ihminen on hänet keksinyt eikä vajavaisuudessaan ja itserakkaudessaan osannut kuvitella yliolennoksi muuta kuin itsensä näköisen eliön. Ja niin ihminen loi jumalan omaksi kuvakseen.
Ei, koska AP:n määritelmä on vain osa Jumalaa.
Ts. Jumala on myös mustaihoinen nainen, mutta hän on myös downin syndroomainen lapsi. Ja paljon muuta.
Naisethan tehtiin Aatamin kylkiluusta ja läjästä kuraa, miksikään jumalan kuvaksihan ei niitä valmistettu vaan Aatamin iloksi.
fgdfgfdg kirjoitti:
Ilmeisesti ei, koska raamatussa häneen viitataan aina miehisillä pronomineilla, tosin suomen kielessähän se ei näy.
Isäksi ja herraksi aika paljon suomiversiossa tituleerataan.
Jumala on ääretön ja rajaton.
Ei fyysinen eikä menttaalinen hahmo , jotka ovat rajallisia.
Kyllä se aika fyysisenä siellä vanhassa testamentissa seikkaili, käveli kaatuneiden seassa jne.
Kiesus ristus taivahan talikynttilät.
Jeesushan on syntynyt Jumalasta, joten nainen Jumala ainakin on.
Vierailija kirjoitti:
Herra isä taas näitä juttuja.
Älä lausu Herran nimeä turhaan - se on syntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äärimmäinen skeptisyys eli ateismi on kyllä rautaa.
Niin kai onkin. En kyllä oikeastaan tiedä edes kumpi olen. En usko kummituksiin tai siihen, että joku versio juutalaisten teksteistä pitäisi yhtäkkiä paikkansa. Luulen vain että saattaa olla että elämään liittyy jokin juju jollain tavalla. Aika jännä ilmiö että universumissa, jossa atomi on peruspalikka, on rakentunut melkein itsenäisesti liikkuvia struktuureja eli elollisia olentoja. Kyllä voi olla että siihen tarvitaankin jotain henkistä energiaa. Mutta tuskinpa asiat ovat menneet niin kuin raamattu sen käsittää.
Mielikuvituskaveri voi olla ihan sellainen, miksi sen kuvittelet.
Viis siitä omasta kuvasta, mutta kun ei olla edes yhtä mieltä siitä, onko mokoma otus näkyvä vai näkymätön. Arvelen Raamattua savolaisten kirjoittamaksi:
- Joh. 1:18 "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt;"
- 1. Tim. 6:16 "(Herra) jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen."
- 1. Joh. 4:12 "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt."
- 2. Moos. 24:10 "Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas."
- 2. Moos. 24:11 "... ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat."
- Aam. 9:1 "Minä näin Herran seisovan alttarin ääressä."
- 2. Moos. 33:23 "Kun minä (Herra) sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."
- 2. Moos. 33:11 "Ja Herra puhutteli Moosesta kasvoista kasvoihin, niinkuin mies puhuttelee toista."
- 1. Moos. 32:30 "... minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut"
- Jes. 6:1 "Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin."
- Job. 42:5 "Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut (Herran) nähnyt."
olen tainnut nähtä elokuvan, jossa jumalaa näyttelee tummaihoinen nainen.
Jumala loi ihmisen kuvaksensa ja porvarit maailman omaksensa...
Vierailija kirjoitti:
Viis siitä omasta kuvasta, mutta kun ei olla edes yhtä mieltä siitä, onko mokoma otus näkyvä vai näkymätön. Arvelen Raamattua savolaisten kirjoittamaksi:
- Joh. 1:18 "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt;"
- 1. Tim. 6:16 "(Herra) jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen."
- 1. Joh. 4:12 "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt."
- 2. Moos. 24:10 "Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas."
- 2. Moos. 24:11 "... ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat."
- Aam. 9:1 "Minä näin Herran seisovan alttarin ääressä."
- 2. Moos. 33:23 "Kun minä (Herra) sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."
- 2. Moos. 33:11 "Ja Herra puhutteli Moosesta kasvoista kasvoihin, niinkuin mies puhuttelee toista."
- 1. Moos. 32:30 "... minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut"
- Jes. 6:1 "Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin."
- Job. 42:5 "Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut (Herran) nähnyt."
Niin olishan se kivä, että Raamatussa osattaisiin edes päättää mitä mieltä asiasta ollaan. Kaikki ilmeisesti käy.
mies ja nainen on molemmat Jumalan kuvaksi luotu. Päättele siitä itse.