Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eestiläinen nainen vastaa kysymyksiinne

Vierailija
22.02.2006 |

Asiallisia kysymyksiä

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
22/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta te arvon suomalaiset käikkitietävät varmaan tiedättekin noi...hyvä hyvä!!!!

ton metsän ja ton kapulan tiesin, ja olen kuullutkin niistä, mutta nuo 2 muuta ovat jotenkin todella outoja.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä Itävaltakaan ole Österreich, Saksa Deutschland, Kreikka Hellas jne.

Maan nimi on Viro SUOMEN KIELESSÄ! Jos kirjoitat suomea niin kirjoitat myös VIRO!

" Viro vai Eesti?

Eteläisen naapurimaamme ikivanha suomeen vakiintunut sovinnaisnimi on Viro, naapureita itseään sanomme virolaisiksi ja heidän kieltään viroksi."

http://www.kotus.fi/kielitoimisto/nimisto/usein_esitettyja_kysymyksia/v…

Vierailija
24/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoh....

ap

Vierailija
25/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

37

Vierailija
26/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
27/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.teadus.ee/

Ihmeellsitä, että voit sanoa, että joitakin sanoja ei ole olemasa, kun ne on olemassa ja ihan varmasti

Vierailija
28/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Suomessakin monia sellaisia sanoja, joita ei käytetä yleisesti!!!!

et näköjään tajunnut mun pointtia?

ap

Vierailija
29/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ette tekään suomalaiset voi tietää kaikkia sanoja mitä on joskus jossain 1800-luvulla yleisesti käytössä olleet, mutta nykyään ei pahemmin käytetä....

Ja sanoin kyllä että voi olla että niitä on olemassa, mutta ei enää nykyajan päivittäisessä kielessä...

hohhoijjaaa...jos ei halua käsittää ni ei halua!!!

ap

Vierailija
30/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytetään ihan yleisesti (myös koulukirjoissa) joten joko olet " jeestlane" joka ei oikeasti osaa viroa, tai sitten ihan muuten vain provo, syntyperäinen virolainen et ole.

ja koettakaa nyt virolaiset ymmärtää että se Eesti on suomeksi Viro ja eestlased ovat suomeksi virolaiset.

t. eräs Suomessa asuva virolainen

Vierailija
31/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

iidne ja ürgne ovat ihan tavallisia sanoja.

seirama ehkä harvinaisempi.

Vierailija
32/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pole olemas?

Loen palju eestikeelset kirjandust ja olen kohanud neid sönu väga tihti.

Vierailija
33/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

käytetään ihan yleisesti (myös koulukirjoissa) joten joko olet " jeestlane" joka ei oikeasti osaa viroa, tai sitten ihan muuten vain provo, syntyperäinen virolainen et ole.

ja koettakaa nyt virolaiset ymmärtää että se Eesti on suomeksi Viro ja eestlased ovat suomeksi virolaiset.

t. eräs Suomessa asuva virolainen

No kerran kun sanoin virolainen, niin nämä mammat oli heti kimpussani että et ole virolainen, koska nämä virolaiset käyttävät sanaa eestiläinen...joten se siitä!!!

ja vähän myös nuo sanat riippuu siitä mistäpäin EESTIÄ on....

45..sinä et kyllä todellakaan taida olla oikeesti VIROLAINEN!!!!

No, mutta jos on asunut virossa 0v-9v ja loput elämästään eli 13 vuotta on asunut Suomessa ja käynyt koulut täällä, niin eipä ihme ettei noita sanoja ole koskaan kuullutkaan ja lisäks vielä, et jos on asunut sellaisella paikkakunnalla tai sanotaanko että seles läänes kus ei räägita nende sônadega...

HUOH!!! Itse taidat olla tuo jeestlane ja paha sellainen!

ap

Vierailija
34/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pole olemas?

Loen palju eestikeelset kirjandust ja olen kohanud neid sönu väga tihti.

Võib olla et neid ongi, aga mina ei ole lugenend eesti ajakirjandust. Ja Nägu ennem ütlesin, et mina ei usu, selleks et ma ise ei ole kuulnud neid sõnu, ega tuttavad ei ole nende sönsdega rääking. Nad on kasutand neid teisi sõnu.

Ja ajakirjanduses ongi selliseid sônu, mida muidu ei räägita!!!

Ja soome keeles on kaa niukseid sõnu, mida soomlasetki ei tea.

Jah, aga mina pole mitte eestlane..eiei...

ap

Vierailija
35/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis on sitä mieltä ettei osaa sitä (vaikka kun ollaan oltu Virossa käymässä niin puhuu kuin papupata). Mut esim. kerran pyysin sitä yhteen tosi vapaamuotoiseen tilaisuuteen tulkkaamaan, kun oli osanottajia molemmista maista, niin ei meinannut millään suostua kun oli sitä mieltä ettei osaa kieltä tarpeeksi.

Vierailija
36/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tosin asunut Suomessa vasta 10 vuotta mutta ei sitä viron kieltä nyt niin nopeasti unohda...

seuraa pieni lisäkysymys ap:lle: miksi edustat virolaisia naisia jos et kerran melkeinpä koe olevasi sellainen? Aloituksesi tarkoitusta en ymmärrä muutenkaan mutta eipä nyt siitä sen enempää.

Vierailija
37/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynyt kouluja VIROSSA.

Vierailija:

olen tosin asunut Suomessa vasta 10 vuotta mutta ei sitä viron kieltä nyt niin nopeasti unohda...

seuraa pieni lisäkysymys ap:lle: miksi edustat virolaisia naisia jos et kerran melkeinpä koe olevasi sellainen? Aloituksesi tarkoitusta en ymmärrä muutenkaan mutta eipä nyt siitä sen enempää.

Kyllä sen viron kielen unohtaa, kun ei ole mahdollisuutta puhua sitä. Sulla ehkä on?

ja kuinka paljon sanavarastoa mielestäsi 9-vuotiaalla on? Ei paljoo voin sanoa.

Missä mä niin olen väittänyt etten koe olevani sellainen?

ja joku kysyi että olenko joku kixa, niin en ole

ap

Vierailija
38/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitaidon ylläpito onnistuu nykypäivänä mainioisti kiitos internetin (joka mahdollistaa myös kirjojen tilaamisen Virosta). Kiinnostus kieltä kohtaan on se määräävä juttu. On virolaisia keskustelupalstoja ym.

Omalla 9-vuotiaallani on erittäin laaja sanavarasto joten en siinä mielessä ymmärrä ongelmaa, lapset ovat tietysti yksilöitä.

Jos koet olevasi virolainen, kehitä ihmeessä kielitaitoasi, se lisää uskottavuutta. Täällä moni epäilee virolaisuuttasi ja ehkä syystäkin?

45 lopettaa tähän. Hyvää jatkoa ja asiallisia aloituksia!

Vierailija
39/41 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on todella vaikeeta kun ei täälläpäin paljoo näitä kursseja yms ryhmiä ole!

Mutta hyvä jos itse tilaat kirjoja virosta. mä en voi, koska en muutenkaan tykkää lukea kirjoja, emnkä sitäpaitsi ymmärrä paljoakaan enää...

Lehtiä käyn kyllä välillä lukemassa netissä...

ap

Vierailija
40/41 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te kaikki virolaiset pakkaudutte Suomeen, menkää vaikka Ruotsiin se on parempi maa kullankaivajille.