Mielestäni on hyväksyttävää ottaa töistä "omaa lomaa" silloin jos kyseessä on ns. elämää suuremmat asiat
Jos on tulossa jokin sellainen asia eteen, jonne olisi pätevästä syystä ihan pakko päästä, mutta töistä ei olisi tai ei saisi silloin vapaata, niin mielestäni silloin voi sinne mennä ns. omilla lomilla. Hyväksyn oman loman ottamisen töistä silloin, jos kyseessä on asiat, jotka voisi luokitella elämän merkittäviksi hetkiksi tai jos kyseessä on elämää suuremmat asiat. Jos sen vuoksi tulee töistä potkut niin sitten tulee. Työ on vain työtä ja aina voi etsiä uutta työtä. Tarpeeksi kun on elämässä erilaisia asioita nähnyt, niin huomaa, että työ on kuitenkin melko pieni asia muiden asioiden joukossa.
Kommentit (47)
Voihan sen elämää suuremman krapulan noinkin muotoilla.
Mitä tämmöinen oma loma on Niinkuin palkanlaskijan näkökulmasta? Oletko siis palkattomalla? Vai onko teillä joku lomapäivä-pankki johon kertyy ylitöitä tai jotain josta sitten voi ottaa?
Mä otan kaikki ylityöt ja ylimääräiset vastikkeet vapaina. (vastikkeet on palkkaa rahana tai voi vaihtaa paremmalla kertoimella vapaaksi. Laivatyö).
Niin minustakin. Sairaspäiviä vaan jos muuten ei lomaa saa. Mitä siellä töissä muka saisi edes tehtyä jos on vaikka äiti kuollut edellisenä iltana tms, ja itkee silmät päästään...
Meillä hauska kulttuuri täällä omalla työpaikalla, it-alan firma. Meillä ihan vitsaillaan siitä että tarvii stressisaikkua kun tulee muuten akuutti aivolaajentuma, ja siitäkin että jos ei ole pitkään aikaan pitänyt saikkua niin voi muutaman päivän pitää. Silti täällä kaikki on erittäin sitoutuneita, valtavasti ylitöitä tekeviä huippuammattilaisia, ei mitään laiskoja lusmuja. Kaikki, myös esimiehet, hyväksyvät sen, että kunhan me projektimme hoidetaan aikataulussa, niin ihan sama jos sitten pitää jokusen saikkupäivän mistä lie syystä aikana jolloin se ei aiheuta asiakkaille eikä firmalle kohtuutonta haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämmöinen oma loma on Niinkuin palkanlaskijan näkökulmasta? Oletko siis palkattomalla? Vai onko teillä joku lomapäivä-pankki johon kertyy ylitöitä tai jotain josta sitten voi ottaa?
Mä otan kaikki ylityöt ja ylimääräiset vastikkeet vapaina. (vastikkeet on palkkaa rahana tai voi vaihtaa paremmalla kertoimella vapaaksi. Laivatyö).
Eiköhän se käytännössä yleensä ole sairasloma. Monessa firmassa saa olla esim. 3 päivää omalla ilmoituksella pois. Sen kun ilmoittaa että migreeni tai vatsatauti tai selkä tosi kipeä, niin sillä selvä.
Meillä saa ihan luvalla lomaa, jos on jotakin "elämää suurempaa". Monestakin syystä jopa ihan palkallisena. On ihan tessiin kirjattu, joten en ole ainut tässä maassa. Listaus on kattava, ja esimiehen kanssa voi tarvittaessa neuvotella. Mihin ap uskoo tuota "omaa lomaa" tarvittavan?
Palkatonta kyllä, palkallista ei.
Ja on vähän eri asia suhtautua evvk johonkin pienipalkkaiseen duuniin, joka on helposti korvattavissa toisella. Kuin pitkälle erikoistuneella alalla kovapalkkaiseen duunipaikkaan, joita koko Suomessa on ehkä parikymmentä, ulkomailla 0.
Vm. on minun työpaikkani... Joten en ota sitä riskiä, että menetän työni saikusta valehtelemaan. Jos saan potkut, en tule todennäköisesti enää ikinä työllistyminen, varsinkaan omalle erikoisalalleni.
N49
Totta kai, mutta pakkoko siitä palkkaa on nostaa?
Sori tekstinsyöttövirheet.P.o. valehtelemalla, työllistymään.
7
Vierailija kirjoitti:
No minä ainakin nostan, ihan syystä että uhraan niin paljon omaa vapaa-aikaani ilmaiseksi firman töihin, ja olen töissä jatkuvassa kovassa vastuussa ja henkisessä paineessa. Jokunen saikkupäivä silloin tällöin on ihan kohtuullinen lisäkorvaus työmäärään nähden surkean palkan lisäksi - sen avulla jaksaa.
Mikä olisi sellainen elämää suurempi syy, johon omaa lomaa pitäisi ottaa?
Meillä ei lomaa/ palkallista vapaata helpolla saa kuin tiettyinä aikoina, mutta palkatonta lomaa saa pakottavista perhesyistä (lapsen pitkittynyt sairaus, mieheni leikkauksesta kotiuttaminen, anopin vienti sairaalaan tutkimuksiin, 20v hääpäivä). Palkattomille päiviille kun työnantaja voi palkata sijaisen.
T: ope
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi sellainen elämää suurempi syy, johon omaa lomaa pitäisi ottaa?
Meillä ei lomaa/ palkallista vapaata helpolla saa kuin tiettyinä aikoina, mutta palkatonta lomaa saa pakottavista perhesyistä (lapsen pitkittynyt sairaus, mieheni leikkauksesta kotiuttaminen, anopin vienti sairaalaan tutkimuksiin, 20v hääpäivä). Palkattomille päiviille kun työnantaja voi palkata sijaisen.
T: ope
Esim. mun töissä, it-alalla, ei todellakaan anneta luvallista vapaata tuommoisista syistä (paitsi lapsen sairaudesta) ellei sitten satu olemaan projekteissa rento aika. Ja kukaan sijainen ei oikein voi niitä hommia hoitaa, koska kestäisi paljon kauemman kuin jokusen päivän päästä sisään projektiin, tekniikoihin, asiakkaaseen, koko hommaan. Joten, noissa tapauksissa sitten saikkua.
Itse ajoittain muuten vaan saikuttavana naurattaa se, kun tunnolliset luulevat tunnollisuudellaan saavuttavansa jotain. Silti käytännössä ainakaan näissä omissa hommissani, jotka vaativat osaamista ja kokemusta, ei tosiaan esim. yt-tilanteessa priorisoida niin että tuo huippu ulos, kun se ehkä kerran vuodessa on 2 päivää epäilyttävällä saikulla ja tuo vähän tavanomaisempi osaaja pidetään koska hän tunnollisena istuu joka hiton päivä tekemässä. Meillä parhaat gurut jopa ihan suoraan sanovat joskus että nyt tarvii päännollaus (=ryyppäys) saikun, eikä niitä silti pois laiteta, kunhan näitä ei kohtuuttoman usein ole. Osaaminen vaan tuottaa niin paljon rahaa firmalle, että pieni diivailu sallitaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä ainakin nostan, ihan syystä että uhraan niin paljon omaa vapaa-aikaani ilmaiseksi firman töihin, ja olen töissä jatkuvassa kovassa vastuussa ja henkisessä paineessa. Jokunen saikkupäivä silloin tällöin on ihan kohtuullinen lisäkorvaus työmäärään nähden surkean palkan lisäksi - sen avulla jaksaa.
99 possua suomalaisista työntekijöistä katsoo samalla lailla uhraavansa vapaa-aikaa työasioiden hoitoon, olevansa kovassa vastuussa jne.
Oma tulkintani on kumminkin vain omasi niin kauan kuin siitä ei ole pomon lupaa olemassa. Joten varoitus pätkähtää jos kiinni jäät.
Olisi parempi inhimillistää työoloja ja palkkaa kuin ottaa "laki omiin käsiinsä".
Possua... siis prossaa. Damn autocorrect 😅
Insinöörialat on siitä kiitollisia, että monessa paikassa, myös meillä, voi kiireiseen aikaan tehdä pitempää päivää ja sitten ottaa saldovapaata, jos työtilanne ei ole akuutti. Olen töissä eri paikassa kuin missä asun ja joskus on hoidettava asioita, mitä ei voi sähköisesti hoitaa. Aika vähän niitä on, mutta tässä muutama
- perunkirjoitus (meillä tämä on miehellä ajankohtainen lähiaikoina, ei mulla)
- isä kuoleman kielissä, katsomaan sairaalaan (tämä tuli äkkiä, mutta onneksi työnantaja oli ymmärtäväinen, vaikka olikin kiireistä)
- lähiomaisen hautajaiset (ei isän, isä elää vielä) perjantaipäivänä, ei kuitenkaan vapaaseen oikeuttava
- omat poliklinikkakäynnit oman alueen sairaalassa
löytyyhän näitä
Vierailija kirjoitti:
Itse ajoittain muuten vaan saikuttavana naurattaa se, kun tunnolliset luulevat tunnollisuudellaan saavuttavansa jotain. Silti käytännössä ainakaan näissä omissa hommissani, jotka vaativat osaamista ja kokemusta, ei tosiaan esim. yt-tilanteessa priorisoida niin että tuo huippu ulos, kun se ehkä kerran vuodessa on 2 päivää epäilyttävällä saikulla ja tuo vähän tavanomaisempi osaaja pidetään koska hän tunnollisena istuu joka hiton päivä tekemässä. Meillä parhaat gurut jopa ihan suoraan sanovat joskus että nyt tarvii päännollaus (=ryyppäys) saikun, eikä niitä silti pois laiteta, kunhan näitä ei kohtuuttoman usein ole. Osaaminen vaan tuottaa niin paljon rahaa firmalle, että pieni diivailu sallitaan kyllä.
Näin se menee monilla muillakin aloilla, myös asiantuntijahommissa valtiolla. KUn olet tarpeeksi hyvä saat hieman erivapauksia. Vähän urakkatyön tapaan: teet hommat hyvin ja nopeasti, jos ei sitä palkalla pysty paljoa kannustamaan niin arvostuksella ja pikkuvapauksilla.
Sun mielestä niin, mutta aika paskan tempun teet työkavereillesi, jotka joutuu sua lyhyellä varoitusajalla paikkaamaan. Jos joku esim. kuolee, niin eiköhän sitä lomaa silloin saa pyytämällä. Kaverin synttäriristeily tuskin on mainitsemasi elämää suurempi asia. Mieti, jos joku tekisi samoin sulle.
Toivottavasti ap:n kardiologi on omalla lomalla juuri kun ap:n sydän sanoi poks.
Meillä on onneksi reilu meininki ja voi kertoa poissaololle ETUKÄTEEN ihan oikean syyn. Yleensä ne palkattomatkin tulee palkallisena kun omistaja ei viitsi muutamaa päivää ilmoittaa palkanlaskijalle.
Mikä olisi tällainen elämää suurempi asia, jonka vuoksi töistä ei voisi virallisesti saada lomaa?