Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Merkonomit ja ylioppilaat

Vierailija
27.04.2016 |

Olen valmistunut etuajassa merkonomiksi, niin kuin aika moni muukin mun luokaltani. Ajattelin pitää valmistujaisjuhlat kesäkuussa ja kutsuin sinne sitten läheisiä ja ystäviäni. Kummitätini sanoi, että pääsee vain ehkä käymään, että hänellä on ylppärit joihin pitää mennä. Mukavaa, jos hän pääsee piipahtamaan, mutta tuntuu siltä, että mun (ja yleisestikkin) ammattiin valmistumista vähätellään tai ei arvosteta niin paljon kuin ylioppilaita.

Mä oon tehnyt jo vuoden ajan töitä opintojen ohella ja nyt kun valmistuin, sain uuden ja paremman työpaikan. Olen onnellinen ja koen olevani ihan hyvin menestynytkin jo. Monet mun ystävät jotka ovat samanikäisiä kun minä (19-20v) eivät ole tehneet päivääkään töitä ja moni on ylioppilaita.

Luen tällä hetkellä yliopiston pääsykokeisiin. Ja kummitätini vähättelee mua siinäkin. Vaikka en lukiota olekaan käynyt tai yo-lakkia saanut, niin tarkoittaako se automaattisesti sitä, että olen jotenkin huonompi tai vajaampi kuin muut?

Tuntuu, että ylioppilaita nostetaan jalustalle ja arvostetaan enemmän. Onhan heidänkin saavutus hieno juttu ja hyvä, että heitä arvostetaan, mutta miksi esim. Muita ammattiin valmistuneita ei arvosteta?

Myönnän, että ammattikoulu oli minulle erittäin helppoa, ajoittain jopa tylsää. Mutta tässä sitä ollaan. Valmistuneita, työ-elämässä, oma asunto ja hakemassa yliopistoon.

Toinen juttu joka mua mietityttää on vappu. Voinko mä vappuna laittaa mun merkonomilakin päähäni ilman, että mua katsotaan oudosti ja arvostellaan?

Ihan tyhmää, että joutuu miettimään tällaisia asioita. Mun mielestä olisi mahtavaa, jos kaikki arvostaisivat kaikkea hyvää, mitä ihminen on saavuttanut elämässään! ☺️

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni juuri päinvastaisia kokemuksia. Kun sukulaiseni ovat valmistuneet ammattiin niin mitään juhlia eivät ole halunneet järjestää ja kaikki onnittelut ja huomionosoituksetkin on otettu hieman hölmistyneenä ja vastahakoisesti vastaan.

Vierailija
2/8 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen mielipide on vähän tuon suuntainen, ikävä kyllä. Omista lapsistani toinen on lukiossa ja toinen kauppaopistossa. Sen olen ainakin huomannut, että kauppaopistossa opiskelu on todella hidastempoista ja meillä kundilta meinaa kadota motivaatio. Sen pystyisi ihan normaalijärkinen menemään läpi kahdessakin vuodessa, mutta eihän tuollainen laiskamato tee yhtään sen enempää kuin on pakko.

Siinä mielessä ehkä itsekin arvotan yo:n korkeammalle, vaikka eihän sen saavuttanutkaan ole vielä käytännössä yhtään mitään. Samalta viivalta ne merkonomit ja yo:t lähtevät jatko-opiskelemaan. Ja kumpainenkin voi vielä suuntautua ihan mihin vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juhlit vasta samana päivänä kuin yot, jos sinulla on nyt jo merkonomilakki päähän laittaa vappuna?

Vierailija
4/8 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten samaa mieltä kanssasi, mutta jätä se merkonomin lakki kotiin. Ei korvaa ylioppilaslakkia. Jos pääset sisään yliopistoon, olet oikeutettu käyttämään ylioppilaslakkia, vaikket lukiota olekaan käynyt. Yliopisto-opiskelijana olet tietyn tieteen ylioppilas. Tsemppiä pääsykokeisiin. Mihin muuten ajattelit hakea?

Vierailija
5/8 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilaaksi valmistumisella on todella pitkät perinteet. Vielä 1930- luvulla oli ihan normaalia pitää ylioppilaslakkia päässä koko kesän ajan valmistumisen jälkeen. Se oli koko suvun ylpeyden aihe.

Ammattiin valmistuttiin kisällinä tai ehkä jostain koulusta, mutta ei siitä tehty niin isoa numeroa.

Ehkä vanhemmilla ihmisillä on vielä jäänyt päälle tällainen asenne...

Vierailija
6/8 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se menee, ikävää mutta totta.

Keväällä valmistumista saa juhlia oikeastaan vain ylioppilaat, ne on ne "oikeat" juhlat ja muut on vähän sellaisia "muka juhlia", että saahan sitä juhlia mutta eihän se mikään saavutus ole kun jokainen nyt joksikin valmistuu.

Tämä tulee myös vastaan työelämässä, joten vuoksesi toivonkin että pääset sinne yliopistoon opiskelemaan.

Jos sinusta tulee myyjä, lähihoitaja, siivooja, niin tulet olemaan lopun elämääsi B-luokan kansalainen, vaikka itse olisitkin tyytyväinen elämääsi ja kykenisit elättämään itsesi ja perheesi. Silti olet aina hiukan epäonnistunut, hiukan tyhmä, hiukan laiska ja kunnianhimoton ja vaikka mitä.

Kurjaahan se on, mutta ei tämä Suomikaan mikään täydellinen paikka ole elää, puitteet kunnossa mutta monella nuppi ei.

Vierailija
7/8 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi juhlit vasta samana päivänä kuin yot, jos sinulla on nyt jo merkonomilakki päähän laittaa vappuna?

En ole vielä saanut lakkia. Meillä on kevätjuhla 31.5 tiistaina ja silloin saadaan lakit päähän. Juhlat pidän sitten samalla viikolla lauantaina.

Pohdin tuota vappua vain etukäteen. AP

Vierailija
8/8 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainakaan tänä vuonna sitä merkonomi lakkia päähäi laita, koska tapana on, että sitä on lupa pitää vasta valmistumisen jälkeen. - Toki se n käyttäminenvarmaankin saattaa herättää ihmetytsä, koska luullakseni merkonomilakki tunnetaan vielä melko huonoti ja ennen kaikkea, koska merkonomilakin käytöltä puuttuu samalainen monivuosikymmeninen perinne, kuin yo-lakilla.

- Itse olen ylioppilas ja varmaan sitten syyllistyn etiketti virheesees, jos jätän laittamatta lakkia Wappuna päähäni. Harmillista, että ammattikoulusta valmistuneita edelleen pidetään jotenkin vähempi arvoisena, kun oikeastaan heitä melkein pitäisi minusta arvostaa enempi, kun "vain" ylioppilata. - Ylioppilaaksi tulohan antaa vasta tavallaan mahdollistaa jatko-opiskelupaikkojen  hakeminen. - Sama on nykyään mahdollista ammattikoulun päästötodistuksella. Mikä o ero? Ammattikoulusta valmistunut on oman alansa "ammatillinen perusosaaja," -jonka tulisi voida tai kyetä elättämäiän itsensä hankkimallaan ammatillisella osaamisellaan.(Ammattikoulun tehtävä ei nimenomaisesti ole valmentaa jatko-opintoihin). Mutta toki halutessaan voi myös pyrkiä jatkamaan opintoja.

Vaan mitä on yliopplastodoistuksen saanut?  No hänella on vappuna oikeus käyttää perinteistä vappu -päähinettä, lukuisten muiden ylioppilaiden tavoin. Mutta mitään erityistä "ammatti osaamista" hänellä ei ole.       

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi