PCO/PCOS kärsinyt, saitko lopulta lapsia vai jäitkö ilman?
Ja jouduitko hoitoihin? Millaisiin ja minkä ikäisenä? Saitko lopulta lapsen/lapsia, vai jäitkö ilman?
Kommentit (34)
PCO oireilu alkoi kakskymppisenä ja hormonielämä ihan sekaisin. Jonkun näköistä kiertoa ja säännöllisyyttä pidettiin pitkään yllä e-pillereillä. Iässä 30 + (tai tarkemmin vähän ennen neljääkymppiä), kun lapsenteko tuli ajnakohtaiseksi, kaksi Clomifen alkuista raskautta, jotka päättyivät keskenmenoon. Nelikymppisenä luonnollinen hormonikierto tasaantui, kuulemma näin käy, kun rakkuloiden määrä vähenee, unelmatarkaksi - säännölliset vuodot yms., mitään lääkitystä ei käytössä tällöin. Täysin luomuraskaus 44 vuotiaana, raskaus meni todella hyvin, ei edes verensokeriongelmaa tms., vain pelkoja aiempien keskenmenojen vuoksi, mutta synnytys sitten taas oli ihan oma lukunsa, eikä PCO:sta johtuvaa. Nyt ikää 50 ja kierto säännöllinen, eikä vaihdevuosioireitakaan. Eli sain sen lapsen, tosin miestä piti vaihtaa, mutta ei siinä edellisessäkään miehessä lapsentekomielessä vikaa ollut, kun toki hänellekin perustutkimukset tehtiin =)
Mikä se AP:n oma tilanne on?
Toisesta inseminaatiosta raskaaksi.
Minulla on PCO-tyyppiset munasarjat. Kuukautiseni ovat aina olleet epäsäännölliset, ilmaantuvat noin joka toinen kuukausi, mutta kolmen, jopa neljän kuukauden välejäkin oli/on. Minulla on kaksi luomulasta. Molempien alkuunsaattamiseen meni noin puolitoista vuotta. Olin 33- ja 38-vuotias kun lapset syntyivät.
Kaks vuotta yritettiin ja viimein IVF:llä saatiin poika. Käytiin vielä kahdesti hoidoissa sen jälkeen, mutta tuloksetta. Taitaa jäädä poika meidän ainokaiseksi.
Niin ja olin 27v. kun poika syntyi
t.5
Osaatteko sanoa voiko olla pco/pcos vaikka kuukautiskierto olisi säännöllinen? Minulla on muuten tautiin viittaavia oireita, mutta kierto on melko säännöllinen.
PCOS todettiin n. 20-vuotiaana. Silloisen miehen kanssa yritystä 7 v, ei raskautta inseminaatiollakaan. Mies vaihtui ja yllättäen tulinkin raskaaksi 35-v. vajaan vuoden yrityksen jälkeen, toinen raskaus myös luomusti 40-v.
Minulla myös monirakkulaiset munasarjat. Eka lapsi ei meinannut tulla millään, kymmenien vuotta yritettiin ivf-hoidoilla ja luomusti. Lopulta tuli spontaanisti poika. Olin tyytyväinen ja päättänyt, etten enää yritä lisää lapsia. Viisi vuotta myöhemmin sain kaksoset spontaanisti. En ikinä olisi uskonut, että minulla voi olla kolme lasta, niin onnellinen ja kiitollinen.
Mulla kuukautiset olleet aina epäsäännölliset, kolme vuotta sitten ultrattiin gynen tarkastuksessa munasarjat ja rakkuloita oli molemmissa aika paljon. Olen ollut ilman mitään ehkäisyä 5-6 vuotta, en ole tullut raskaaksi. Söin Clomifenia sekä kuukautisia säännöllistävää lääkettä muistaakseni kolme kiertoa pari vuotta sitten, ei vaikutusta. Olen nyt 37-vuotias ja luulen, että lapsia emme tule saamaan. En halua mennä sen kummempiin lapsettomuushoitoihin (eikä mieskään halua sitä), jos satun raskaaksi tulemaan niin lapsi pidetään ja olemme iloisia mutta maailma ei kaadu jos emme lasta saa.
Mulla on kolme lasta, raskaudet ovat alkaneet ekasta kierrosta. Ensimmäinen raskaus, joka oli vahinko, meni kesken. PCO todettiin sattumalta, kun kolmas lapsi oli vuoden ikäinen. Tuolloin lopetin imetyksen kuin seinään, menin töihin ja hormonit tuntuivat menevän jotenkin sekaisin. Siksi menin gynelle, joka totesi rakkulaiset munasarjat. Kyllä mulla niitä oireita on ollut, nuorena oli tosi pitkä kierto ja varmaan se eka keskenmeno johtui PCO:sta. Olen myös hoikka, mutta leveälanteinen, eikö leveälanteisuus ole tyypillistä? Silti kuitenkin olen saanut lapset todella helposti. Varmaan ihan hyvä, että en tiennyt asiasta ennen kuin lapsiluku oli täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme lasta, raskaudet ovat alkaneet ekasta kierrosta. Ensimmäinen raskaus, joka oli vahinko, meni kesken. PCO todettiin sattumalta, kun kolmas lapsi oli vuoden ikäinen. Tuolloin lopetin imetyksen kuin seinään, menin töihin ja hormonit tuntuivat menevän jotenkin sekaisin. Siksi menin gynelle, joka totesi rakkulaiset munasarjat. Kyllä mulla niitä oireita on ollut, nuorena oli tosi pitkä kierto ja varmaan se eka keskenmeno johtui PCO:sta. Olen myös hoikka, mutta leveälanteinen, eikö leveälanteisuus ole tyypillistä? Silti kuitenkin olen saanut lapset todella helposti. Varmaan ihan hyvä, että en tiennyt asiasta ennen kuin lapsiluku oli täynnä.
En ole koskaan kuullut, että leveälanteisuus olisi tyypillistä PCOssa. Itselläni on kapea lantio. Painon kanssa sen sijaan on ollut ongelmia melkein lapsesta asti, lihon todella helposti ja saan tehdä töitä että pysyn normaalipainossa.
Eka lapsi muutaman kuukauden yrittämisellä 26 v. Toista sitten odotettiin pitkään ja hoidoissakin käytiin. PCO paheni iän myötä. Hoidot eivät tuottaneet tulosta. Täydellisenä yllätyksenä tulin raskaaksi 33 v. luomusti ja raskaus meni hyvin. Hoidot eivät välttämättä tehoa PCO:hon ja monet saavatkin lapsia luomusti vähän vanhemmalla iällä :)
Vierailija kirjoitti:
Osaatteko sanoa voiko olla pco/pcos vaikka kuukautiskierto olisi säännöllinen? Minulla on muuten tautiin viittaavia oireita, mutta kierto on melko säännöllinen.
Voi. Minulla on aina ollut suhteellisen säännöllinen kierto, mutta silti lapsettomuustutkimuksissa todettiin monirakkulaiset munasarjat. Lapsettomuusongelman suhteen asiat ratkesivat, sillä tulin raskaaksi heti aukiolotutkimuksen jälkeen, kahden vuoden yrittämisen jälkeen. Raskaus on tosin vielä alussa, mutta toivottavasti tästä tulee myös se lapsi :)
Mulla on ainakin toinen munasarja PCO, ilmeisesti aika inaktiivi. Mulla on takana 7 raskautta, neljä lasta ja kolme keskenmenoa. Enemmänkin ongelmana ollut toi ehkäiseminen, raskaaksi olen tullut aina halutessani ja useamman kerran ehkäisystä huolimatta.
Entä pcos+ylipaino? Onko täällä ketään joka olisi laihduttanut ja sen jälkeen raskautunut pcos huolimatta? Voiko pelkkä aukiolotutkimus auttaa raskautumisessa? Tilanne se että oma kuukautiskierto ollut pois jo 2 vuotta. Tilanne huomattiin e-pillerien lopetuksen jälkeen kun kuukautisia ei tullut. Ennen e-pillereitä siis kuukautiskierto ollut ihan omasta takaa, tosin ei säännöllinen silloinkaan. Aukiolotutkimusta ei pyynnöistäni huolimatta ole tehty koska en ole sairastanut klamydiaa tms.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Entä pcos+ylipaino? Onko täällä ketään joka olisi laihduttanut ja sen jälkeen raskautunut pcos huolimatta? Voiko pelkkä aukiolotutkimus auttaa raskautumisessa? Tilanne se että oma kuukautiskierto ollut pois jo 2 vuotta. Tilanne huomattiin e-pillerien lopetuksen jälkeen kun kuukautisia ei tullut. Ennen e-pillereitä siis kuukautiskierto ollut ihan omasta takaa, tosin ei säännöllinen silloinkaan. Aukiolotutkimusta ei pyynnöistäni huolimatta ole tehty koska en ole sairastanut klamydiaa tms.
Ap.
Meidän lapsettomuuslääkärimme sanoi, että on hyvin yleistä, että pitkään lapsettomuudesta kärsinyt pariskunta saa raskauden alulle aukiolotutkimuksen jälkeen. Se ei tietenkään tarkoita, että se auttaisi kaikilla, mutta ainakin joillakin. Oletko siis lapsettomuustutkimuksissa vai missä olet pyytänyt aukiolotutkimusta?
Yritettiin pillereiden lopettamisen jälkeen kaksi vuotta tuloksetta raskautua. Viimein terveyskeskuslääkäriltä saatiin lähete naistentautien polille, jonne päästiin kahdessa kuukaudessa. Siellä vahva pco-epäily. Teroluteilla laitettiin kierto säännölliseksi ja tehtiin kuukauden päästä aukiolotutkimus. Samalla saatiin clomifen-resepti ja raskaus alkoi hetiensimmäisestä clomifen-kierrosta. Olin 29 v kun lapsonen syntyi.
18 jatkaa..
Ei minullakaan klamydiaa ole ollut, sanottiin tosiaan että raskaus saattaa alkaa aukiolotutkimuksen jälkeen ja näin meillä kävi.
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Ei se laihdutuskaan aina auta. Olen laihduttanut ensin merkittävästä ylipainosta normipainon ylärajalle, ja muutaman vuoden kuluttua siitä normipainon sisällä. En ole tullut raskaaksi.
Minä tulin neljä kertaa raskaaksi ekassa yrityskierrossa. Yksi raskaus meni kesken.