Keltään leikattu kystaa munasarjoista tähystyksellä?
Tänään olin gynellä ja tuomiona kohtutulehdus+suht iso kiinteä kysta oik munasarjassa. Mirena veks samalla. Lähete sairaalaan 8-30pvä sisällä tutkii sitten. En tiedä kokoa, sanoi että voisi johtua raskauden keskeytyksestä jostain sikiön jäänteistä mitä ollut? Tein kesällä 2014 ja rv jotain 6 ja sen jälkeen olen käynyt jäkitark ja gynellä eli en kyllä usko että siitä olisi.
Sanoi siis että leikkaus aika tod näk, sillä harvoin kiinteät itsessään "katoavat". Katsovat sitten sairaalassa. Miten teillä leikkaus on mennyt, onku ottanut koepaloja, kauanko olit sairaalasa? Päik vai yötä? Sattuiko, saikku? Jos on kokemuksia niin kertokaa :)
Olen nuori naisen alku, 20v, joten vähän jännittää..
Kommentit (20)
Kiitos vastauksesta!
Mimmosia kipulääkkeitä söit, ja kuinka kauan? Jäikö pahat arvet, onko se 4 pientä alavatsaan vai miten? Oliko sulla kiinteä kysta vai nestemäinen rakkula?
ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!
Mimmosia kipulääkkeitä söit, ja kuinka kauan? Jäikö pahat arvet, onko se 4 pientä alavatsaan vai miten? Oliko sulla kiinteä kysta vai nestemäinen rakkula?
ap
Söin ihan vain 1000 mg Buranaa, söin muistaakseni sen kolmen päivän ajan. Kipu johtui lähinnä siitä turvotuksesta (mulla oli myös ummetusta pari päivää leikkauksen jälkeen, pahensi leikkauskaasun aiheuttamaa turvotusta).
Arvet olivat aivan mitättömän pienet jo aluksi, mutta niistä kolme on kadonnut kokonaan ja se viimeinenkin on ihonvärinen ja tasainen, näkyy vain tietyssä valossa. Olin 19 leikkauksen aikana, nyt 21. Nuori ikä on varmaan osasyy, mutta nuorihan sinäkin olet :)
Oli kiinteä kysta.
Mulla oli kiinteä kysta. Arpia tuli 3 joista yksi vähän isompi. Itsekin olin vain sen päivän sairaalassa. Mulla ei suuremmin kipuja ollut. Tavalliset särkylääkkeet riitti hyvin.
Koepala otettiin ja kaikki oli ok.
Kuinka iso kysta teillä oli, että suostuivat leikkaamaan? Kuulin, että "leikataan vasta sitten, kun on appelsiinin kokoinen". 4-5 cm halkaisijaltaan ei siis vielä riittänyt.
Ovatko pysyneet poissa leikkauksen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka iso kysta teillä oli, että suostuivat leikkaamaan? Kuulin, että "leikataan vasta sitten, kun on appelsiinin kokoinen". 4-5 cm halkaisijaltaan ei siis vielä riittänyt.
Ovatko pysyneet poissa leikkauksen jälkeen?
Muistaakseni 4,5 cm oli mulla, kylläpä on outoa. En tiedä sitten vaikuttaako paikkakunta tms.?
Kiitos vastauksista!! Huojentavaa kuulla ettei arvet näy pahasti :) Toivotaan, että olisi hyvänlaatuinen, se syöpä ei onneksi oo yleistä varsinkaan mun ikäsellä :) Lisää saa kokemuksia kertoa!
Inhottavaa, kun en tajunnut kysyä sen kokoa, gyne vaan selvästi sanoi että on kiinteä ja näkee siinä jotain kasvustoa/rihmastoa tms. En muista miten asian esitti, mutta jotain tän tapaista.
ap
Minulta leikattiin munasarjakysta 13vuotiaana. 2kk odoteltiin josko kysta itse 'puhkeaisi' tms, mutta kipujen käytyä sietämättömiksi ja munasarjan kuolioon menon vaaran ollessa liian suuri kysta leikattiin. Halkaisijaltaan kysta oli 10cm. Muistaakseni ihan perus buranalla mentiin ja paranin nopeasti.
Arpia jäi kolme, joista seitsemän vuoden jälkeen ei ole enää mitään jäljellä. Sainpahan ainakin luvan napakoruun kun napaani koristi silloin 'ruma' leikkaushaava.
Mikä mahdollisuus on muuten lapsettomuuteen tämmöisessä tilanteessa? Onko sellaista ollenkaan edes? Huolestuttaa sekin vielä.. Kun siis kystia leikataan
Ja oletpas 8 ollut nuori, ikävä kokemus varmaankin. Minä 20v ja kuitenkin abortti takana ja tämä sitten jännittää, heh. Oon kuitenkin iloinen, että selvästi yli puolivuotta kestäneiden kipujen syy selvisi vihdoin. Luulin olevani luulosairas..
ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahdollisuus on muuten lapsettomuuteen tämmöisessä tilanteessa? Onko sellaista ollenkaan edes? Huolestuttaa sekin vielä.. Kun siis kystia leikataan
Ja oletpas 8 ollut nuori, ikävä kokemus varmaankin. Minä 20v ja kuitenkin abortti takana ja tämä sitten jännittää, heh. Oon kuitenkin iloinen, että selvästi yli puolivuotta kestäneiden kipujen syy selvisi vihdoin. Luulin olevani luulosairas..
ap
Olen tuo vastaaja 4. Mulla poistettiin koko munasarja kystan mukana, eli sellainen riski on. Mutta 2 lasta olen saanut yhdelläkin munasarjalla.
Niin, ja saikkua sain viikon.
Multa on muutamaan otteeseen leikattu munasarjakystia. Vuosi sitten poistettiin kystan (endometriooman) lisäksi myös munasarjat ja munanjohdin toiselta puolelta. Kystat on aina laitettu patologille ja tulokset on gyne mulle soittanut tai kertonut vastaanotolla. Nyt viikko sitten poistettiin kohtu ja toiseltakin puolelta munasarjat laparoskopisesti.
Kaikista tähystyksistä toipuminen on ollut nopeaa ja nyt tuosta viikon takaisesta leikkauksesta olo on ihan ok ja 1 g parasetamolilla pärjään kivunhoidossa.
Näiden kystien ym. taustalla mulla on diagnosoitu endometrioosi, kohdun myoomat ja polyypit (herkästi uusiutuvia omalla kohdallani) ja todella runsaat kuukautiset, joihin ei auttanut mikään muu hoitokeino kuin tuo kohdunpoisto.
Mulla poistettiin kahdeksan sentin kokoinen dermoidikysta tähystyksessä, koska se oli jotenkin kiertynyt ja aiheutti ihan helvetilliset kivut. Arpia on kolme, ja ne on tosi pieniä ja huomaamattomia. Menin sairaalaan aamuyöllä ja pääsin saman päivän iltana kotiin. Pärjäsin Panadolilla, tosin tähystyskaasut aiheuttivat ikäviä hartiapistoksia, joihin lääkkeet ei tehonneet ollenkaan. Pistokset helpotti jonkun verran kun meni makaamaan tasaiselle alustalle tyyny pepun alla, jolloin kaasu liikkui vatsassa alaspäin eikä enää painanut palleaa aiheuttaen pistosta hartiaan. Ja nämä pistokset loppui kokonaan parissa päivässä. Kysta lähetettiin tutkittavaksi, eikä siitä löytynyt mitään ihmeellistä.
Ehkä ikävintä leikkauksessa oli se, että jouduin siihen ihan yllättäen yöllä alkaneiden kipujen vuoksi. Leikkauksesta toipuminen oli nopeampaa ja helpompaa kun alunperin kuvittelin.
Tsemppiä, hyvin se menee! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko pysyneet poissa leikkauksen jälkeen?Muistaakseni 4,5 cm oli mulla, kylläpä on outoa. En tiedä sitten vaikuttaako paikkakunta tms.?
Voi hyvinkin olla siitä kiinni (pääkaupunkiseutu... ehkä rahat täällä loppu) :) Itselleni kävi kyllä niin, että kysta lähti itsestään pois ja vähän ajan päästä oli toisella puolella samankokoinen. Nyt sitäkään ei tunnu enää painellessa. Pitääkin muistaa varata aika gynelle ja kysäistä noista tarkemmin, että miten niitä noin tulee ja menee, käsittääkseni kaikilla ei taida noin vain lähteä ilman leikkausta tai kivuliasta puhkeamista.
Nro 14 jatkaa: Sairaalassa olen ollut yleensä maksimissaan yön yli ja sitten kotiin. Sairauslomaa olen saanut 2-3 viikkoa fyysisesti raskaan työni takia. Nyt tuosta kohdunpoistoleikkauksesta tuli samasta syystä 5 viikkoa saikkua. Normaalisti olisi tullut se 2-3 viikkoa tuostakin.
Mulla ollut oireita noin vuosi. Ihme kipuja vatsassa, ei menkkamaisia jomottavia vaan pistäviä. Kipu ei sietämätöntä, mut inhottavaa. Ei riippunut "haamumenkoista" tai ovulaatioista.. Nyt viikon ollut pahan hajuista niukkaa rusehtavaa vuotoa (vaikka joulukuun '14 jälkeen ei ole tullut tippaakaan) ja kivut ollut 24/7 yötä päivää, ei helpota särkylääkkeillä mutta ei estä normaalia arkea. Inhottavaa on, mut puolikuntoisena mennään. En osaa sanoa mitkä näistä oireista on kohtutulehduksen ja mitkä kystan aiheuttamia.
Tiivistettynä: outoja vatsa/selkä kipuja ollut nyt noin vuoden mitkä eivät siis sitoutuneita kuukautiskieroon.
ap
HEL-NYC kirjoitti:
Hassua ettei niitä leikattaisi? Ne kun voivat puhjeta ja olla todella kivuliaita ja vuotaa paljon. Mikä on annettu syyksi, ettei tarvitse leikata?
Riippuu kystan laadusta ja koosta. Esim. toiminnallisia kystia harvoin leikataan.Leikkaus kuitenkin aina arpeuttaa ja vahingoittaa munasarjaa. Pelkkä tyhjennys ei useinkaan auta, kysta täyttyy uudestaan, jos on täyttyäkseen. Lääkärit utraamalla näkevät, minkä tyyppisestä kystasta on kyse, esim. onko viitettä pahanlaatuisuuteen ym. Useinhan kystat tulevat ja menevät omia aikojaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut oireita noin vuosi. Ihme kipuja vatsassa, ei menkkamaisia jomottavia vaan pistäviä. Kipu ei sietämätöntä, mut inhottavaa. Ei riippunut "haamumenkoista" tai ovulaatioista.. Nyt viikon ollut pahan hajuista niukkaa rusehtavaa vuotoa (vaikka joulukuun '14 jälkeen ei ole tullut tippaakaan) ja kivut ollut 24/7 yötä päivää, ei helpota särkylääkkeillä mutta ei estä normaalia arkea. Inhottavaa on, mut puolikuntoisena mennään. En osaa sanoa mitkä näistä oireista on kohtutulehduksen ja mitkä kystan aiheuttamia.
Tiivistettynä: outoja vatsa/selkä kipuja ollut nyt noin vuoden mitkä eivät siis sitoutuneita kuukautiskieroon.
ap
Nyt kun kerroit, niin muistin taas kuinka minulla oli juuri tuollaista ja se oli aivan sietämätöntä, vaikka ei saanutkaan kiemurtelemaan lattialla tuskissaan. Aiemmin elimistöni toimi vuosikaudet täsmällisesti kuin kello, mutta sitten selittämättömästi yhtäkkiä kuukautiseni olivat aivan sekaisin, hormonit olivat sekaisin, tulehduksia ja kystia tuli ja meni, epämääräisiä jatkuvia kipuja ja painon tunnetta vatsassa ja sairastuin myös pahaan kuivasilmäisyyteen. Hyppäsin yli vuoden jatkuvasti lääkäreillä ja kaikkea yritettiin; hormonihoitoa ja tähystyksiä (etsivät endometrioosia, mitä ei ollut) yms, mutta mikään ei auttanut vaan kärsimys jatkui kunnes lääkäri taipui kohdunpoistoon, jota halusin lopettaakseni jatkuvan, sietämättömän painon tunteen kohdussa, kun kuukautiset eivät tulleet. Lapset oli tehty ja olin yli kolmekymppinen, joten lääkärit lopulta suostuivat poistamaan kohtuni ja simsalabim: tulin terveeksi. Oireet loppuivat ja jopa kuivasilmäisyyteni parani muutamassa kuukaudessa. En vieläkään tiedä, mikä aiheutti tuon kaamean oireilun, mutta jos pitäisi veikata, sanoisin, että olin jonkun laittoman, salaisen hormonaalisen ehkäisykokeen uhri. Ilman kohtua minulla ei ollut enää käyttöä ja oireet loppuivat, kun kokeilukin (hormonieni sekoittaminen) lopetettiin. Kuulostaa mielipuoliselta, mutta muutakaan selitystä en keksi, koska en usko, että yhden lihaspussin (kohtu) poisleikkaaminen voisi yksin vaikuttaa noin radikaalisti.
Leikkaus meni ihan hyvin, ei mitään komplikaatioita tai vastaavia. Olin sairaalassa aamusta iltaan, kotiin halusin nukkumaan koska en tykkää jakaa huonetta tuntemattoman kanssa. Miesystävä haki autolla. Oli kyllä tosi vaikea kävellä ja sattui kovasti. Syynä oli se että maha oli ihan piukassa tähystyskaasua. Se kaasu kun ei ole ruoansulatuskanavassa eli ei tule ilmavaivoina ulos, joten kipua ja turvotusta jatkui noin kolme päivää.
Saikkua olisin ehdottomasti tarvinnut mutta olin opiskelija joten ei noin lyhyitä saikkuja saa.