Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti saa huoltajuuden oli hän millainen vain!

Vierailija
26.04.2016 |

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/aiti-toivoi-4-vuotiaan-bre…

Tuossa on hyvä esimerkki siitä mitä Suomessa tapahtuu koko ajan. Ihan sama mitä äiti tekee tai jättää tekemättä niin hän saa lasten huoltajuuden.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin on tälläinen äitimyytti vielä voimassa. Että nainen on parempi lastenhuoltaja vaan koska on nainen.

Vierailija
2/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös suurimmalla osalla ole yhteishuoltajuus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis.

Vierailija
4/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis.

Itse tiedän useammankin tapauksen, jossa mies on saanut huoltajuuden.

Vielä useamman sellaisen tapauksen tiedän, joissa nainen sai huoltajuuden koska mies ei itse halunnut huoltajuutta eikä edes halua olla missään tekemisissä lastensa kanssa.

Vierailija
5/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltajuus jakaantuu melko tasaisesti niissä tapauksissa joissa isä ylipäätään huoltajuutta hakee.

Mutta vedetään vaan johtopäätöksiä 80-luvun Norjasta, mikäpä siinä.

Vierailija
6/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltajuus on eri asia kuin lähivanhemmuus. Yhteishuoltajuus on nykyään pääsääntö, josta poikkeamiselle pitää olla perustellut syyt. 

Kun isä ja äiti eivät pääse lähivanhemmuudesta yhteisymmärrykseen, niin isä saa lähivanhemmuuden n. 1/3 osassa tapauksista. Meillä on toki vielä matkaa tasa-arvoon. Ruotsissa kyseisissä tapauksissa lähivanhemmuus jakautuu 50/50 vanhempien välilllä.

Vierailija
7/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilja Eerika?

Vierailija
8/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri helsingin käräjäoikeuden tuomari vahvisti minulle, että äiti saa huoltajuuden täällä, paitsi jos katsotaan hänen olevan kykenemätön elättämään lastaan. Sossun tuilla elävä voi olla tällainen. Jos äiti normijärkinen ja työssäkäyvä, menee huoltajuus miltei automaattisesti äidille.

Vierailija
9/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin nykyään lähivanhemmuus 50/50 kun huomioidaan vuoroviikoin asuvat (rekattu jommalle kummalle, koska on pakko, mutta asuu yhtä paljon molemmilla). Ja siis tässä on vain ne tapaukset, joissa molemmat vanhemmat haluaa lähivanhemmiksi.

Vierailija
10/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri helsingin käräjäoikeuden tuomari vahvisti minulle, että äiti saa huoltajuuden täällä, paitsi jos katsotaan hänen olevan kykenemätön elättämään lastaan. Sossun tuilla elävä voi olla tällainen. Jos äiti normijärkinen ja työssäkäyvä, menee huoltajuus miltei automaattisesti äidille.

Huoltajuus on molemmilla, jos ei ole ongelmia yhteishuollon kanssa.

Vierailija
11/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilja Eerika?

Olin tulossa juuri kirjoittamaan saman. Jos äiti olisi saanut huoltajuuden, Vilja Eerika olisi vielä hengissä. Sen sijaan isä sai, ja mites sitten kävikään?

Vierailija
12/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidillähän on huoltajuus automaattisesti. Samoin isällä, jos on naimisissa oltu. Harvoinkai huoltajuutta erikseen haetaan tai siitä luovutaan.

Vierailija
13/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten pitäisi olla enemmän osallistuvia lasten- ja kodinhoidossa, näyttää se, että kyllä lasten- ja kodinhoito hyvin mieheltäkin sujuu, silloin kulttuurimme käsitys isyydestä voisi alkaa pikkuhiljaa muuttua ja miehillä olisi enemmän mahdollisuuksia saada huoltajuuskiistoissa lapset itselleen, jos yhteishuoltajuus ei jostain syystä tule kuuloon. Miehet eivät ole vielä tälläkään hetkellä yhtä osallistuvia lasten- ja kodinhoitoon, kuin naiset velvoitetaan/ehdollistetaan olemaan.

Vierailija
14/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vilja Eerika?

Olin tulossa juuri kirjoittamaan saman. Jos äiti olisi saanut huoltajuuden, Vilja Eerika olisi vielä hengissä. Sen sijaan isä sai, ja mites sitten kävikään?

Huoltajuudella tuossa ei ollut tekemistä , vaan sillä mihin Eerika määrättiin asumaan. Tuskinpa äiti edes huoltajuuttaan menetti.

Vierailija
15/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä lähihuoltajuuden saa se joka on ollut enemmän lapsen kanssa. Isien kannattaisi käyttää enemmän vanhempainvapaata. Hyväähän ne isät sillä tarkoittaa että tuovat leipää pöytään töissä käymällä, mutta valitettavasti lapsi tulee läheisemmäksi sen ihmisen kanssa kenen kanssa eniten viettää aikaa ja lapsen etu on yleensä asua sen ihmisen kanssa.

Vierailija
16/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilja Eerikan juttuhan oli ihan omanlaisensa tapaus taustavaikuttajana toimineen mummon takia.

Vierailija
17/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa jos on epävakaa persoonallisuushäiriö. Tiedän tapauksen.

Vierailija
18/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisi olla Heikki Paimio, joka tuollaisia horisi. Joka tapauksessa, huoltajuus on eri asia kuin lähivanhemmuus. Käräjätuomarit yleensä tietävät eron.

Vierailija
19/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten pitäisi olla enemmän osallistuvia lasten- ja kodinhoidossa, näyttää se, että kyllä lasten- ja kodinhoito hyvin mieheltäkin sujuu, silloin kulttuurimme käsitys isyydestä voisi alkaa pikkuhiljaa muuttua ja miehillä olisi enemmän mahdollisuuksia saada huoltajuuskiistoissa lapset itselleen, jos yhteishuoltajuus ei jostain syystä tule kuuloon. Miehet eivät ole vielä tälläkään hetkellä yhtä osallistuvia lasten- ja kodinhoitoon, kuin naiset velvoitetaan/ehdollistetaan olemaan.

Lähivanhemmuuden ei pitäisi olla mikään palkinto kodinhoidollisista meriiteistä. Isän ei tarvitse olla samanlainen vanhempi kuin äiti, vaan voi olla omanlaisensa. 

Vierailija
20/22 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset myös hoitavat 95 prosenttia hoitovapaista, ylivoimaisesti suurimman osan myös vanhempainvapaista. Minun mielestäni ei ole mikään ihme, jos päähuoltajuus annetaan sille vanhemmalle, joka on ollut lapsista päävastuussa jo ennen eroa.