Kuittia ei tarvitsekkaan antaa pyytämättä on Turun hallinto-oikeuden päätös.
Aina on kuitin saanut kun on ostanut jotain.Kuitti on tosite siitä että on maksanut ostamansa tuotteen.Kaupankäynti loppuu jos tuotteen ostaja ei saa tositetta siitä että on maksanut tuotteen. Myyjä voi tulla vaatimaan että tuote mikä ostettiin pitää maksaa. Ostaja voi sanoa että maksoi jo mutta se on voi voi kun ei ole kuittia. Maksaa vaan toisen kerran.
Koska kuittia ei pyytämättä tarvitse antaa niin palataan vanhaan missä kuittia ei tarjotakkaan ja tehdään taas kauppaa pimeästi ja on ostajan syytä että ei pyydä kuittia. Pitää taas alkaa karttamaan niitä tunnettuja firmoja joista ei kuittia anneta pyytämättä.
http://yle.fi/uutiset/turun_hallinto-oikeus_kuittia_ei_tarvitse_tulosta…
Kommentit (16)
Oulun poliisilaitoksen mukaan kuitti, josta ei ilmene edes kirjanpitovelvollisen yrityksen nimi, on kirjanpitolain mukainen. Ei tarvitse käydä ilmi myöskään alv-kanta eikä alv:n määrä.
Minä taas tarvitsisin kuitit kun haen niillä verovähennyksiä mutta kun paikalliset yrittäjät ei anna kuittia pyytämättä niin ostan netistä ja ulkomailta. Saa kuitin automaattisesti.
Yksityisasiakkaan kuitilla ei ole veronkierron kannalta mitään merkitystä. Se vehje voi printtailla mitä vaan.
Valtio voisi kyllä kehittää digitaalisen kuitin, sillä tekisin jotain. Olisi helppo seurailla erilaisia menoja ja ei tarvitsisi ikinä säilyttää kuittia vaikkapa takuuta varten (eipä oikeasti tarvitse muutenkaan jos nillittämään käy). Järjestelmä pystyyn, pakko käyttää, siirtymäaika 2 vuotta järjestelmän käynnistymisestä.
On se vaan vaikeaa meidän kallispalkkaisten virkamiesten päättää että pitääkö se kuitti antaa pyytämättä vai eikö pidä.
Olen baarissa töissä. Maksutapahtumasta tulee aina kuitti joko kassan tai korttipäätteen kautta. Korttipäätteissä tulostuu aina kuitti joka laitetaan talteen ja asiakkaalle tulostetaan toinen kuitti. Tuntuisi todella fiksulta tulostaa ja tarjota ylimääräistä kuittia esimerkiksi samalle asiakkaalle yli viidettä kertaa päivän aikana, joka on joka kerta siitä kieltäytynyt kuten myös aina ennenkin paikalla käydessään. Tämä alkaisi kyrpiä myös asiakkaita.
Toki kuittia aina ensimmäisellä kerralla tarjotaan, kuten myös aina tuntemattomille asiakkaille, mutta on sulaa hulluutta tulostella niitä täysin turhaan kaikille asiakkaille väkisin tyrkytettäväksi jotka sotkevat niillä tiskin ja heittelevät lattialle/tiskin taakse ja alkavat jo tilatessa ärjyä etteivät tarvitse sitä saatanan kuittia edelleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisasiakkaan kuitilla ei ole veronkierron kannalta mitään merkitystä. Se vehje voi printtailla mitä vaan.
Valtio voisi kyllä kehittää digitaalisen kuitin, sillä tekisin jotain. Olisi helppo seurailla erilaisia menoja ja ei tarvitsisi ikinä säilyttää kuittia vaikkapa takuuta varten (eipä oikeasti tarvitse muutenkaan jos nillittämään käy). Järjestelmä pystyyn, pakko käyttää, siirtymäaika 2 vuotta järjestelmän käynnistymisestä.
Ja järjestelmästä riippuen käteisostoja voi perua hyvinkin helposti sen jälkeen, kun asiakas on häipynyt kuittinsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen baarissa töissä. Maksutapahtumasta tulee aina kuitti joko kassan tai korttipäätteen kautta. Korttipäätteissä tulostuu aina kuitti joka laitetaan talteen ja asiakkaalle tulostetaan toinen kuitti. Tuntuisi todella fiksulta tulostaa ja tarjota ylimääräistä kuittia esimerkiksi samalle asiakkaalle yli viidettä kertaa päivän aikana, joka on joka kerta siitä kieltäytynyt kuten myös aina ennenkin paikalla käydessään. Tämä alkaisi kyrpiä myös asiakkaita.
Toki kuittia aina ensimmäisellä kerralla tarjotaan, kuten myös aina tuntemattomille asiakkaille, mutta on sulaa hulluutta tulostella niitä täysin turhaan kaikille asiakkaille väkisin tyrkytettäväksi jotka sotkevat niillä tiskin ja heittelevät lattialle/tiskin taakse ja alkavat jo tilatessa ärjyä etteivät tarvitse sitä saatanan kuittia edelleenkään.
Täysin samaa mieltä. Samalla alalla myös. Tää kuittikysely joka ikisen kerran tuntuu siltä kun kysyt mustaa kahvia juovalta ystävältäsi joka ainoan kerran ottaako maitoa. Tiedät ettei se sitä ota mutta silti tarjoat. Luulisi sen parilla ekalla kerralla uppoavan kaaliin että ei.
Jos tarkastaja sattuu tulemaan, aletaan puhtaasti lätkimään sitä kuittia sen asiakkaan eteen pöydälle. Ei vaikeaa.
Ihan hyvä, sillä suuren marketin turhien tulostettujen kuittien määrä on ihan uskomaton kun 99% asiakkaista ei sitä halua. Säästyypähän paperia :)
Vierailija kirjoitti:
Yksityisasiakkaan kuitilla ei ole veronkierron kannalta mitään merkitystä. Se vehje voi printtailla mitä vaan.
Valtio voisi kyllä kehittää digitaalisen kuitin, sillä tekisin jotain. Olisi helppo seurailla erilaisia menoja ja ei tarvitsisi ikinä säilyttää kuittia vaikkapa takuuta varten (eipä oikeasti tarvitse muutenkaan jos nillittämään käy). Järjestelmä pystyyn, pakko käyttää, siirtymäaika 2 vuotta järjestelmän käynnistymisestä.
Olet valmis siihen, että valtio seuraisi pankkitiliäsi ja ostoksiasi?
Tässä jutussa aika selvästi sanotaan että kuittia ei tarvitse antaa ellei asiakas sitä pyydä. Elikkä palataan vanhaan.
Pitääkö kassan pyytää asiakasta maksamaan. Ei kai asikkaan tarvitse pyytämättä maksaa kun hänkään ei saa pyytämättä kuittia. Se että ei saa kuittia pyytämättä on varastamista.
Vierailija kirjoitti:
Aina on kuitin saanut kun on ostanut jotain.Kuitti on tosite siitä että on maksanut ostamansa tuotteen.Kaupankäynti loppuu jos tuotteen ostaja ei saa tositetta siitä että on maksanut tuotteen. Myyjä voi tulla vaatimaan että tuote mikä ostettiin pitää maksaa. Ostaja voi sanoa että maksoi jo mutta se on voi voi kun ei ole kuittia. Maksaa vaan toisen kerran.
Koska kuittia ei pyytämättä tarvitse antaa niin palataan vanhaan missä kuittia ei tarjotakkaan ja tehdään taas kauppaa pimeästi ja on ostajan syytä että ei pyydä kuittia. Pitää taas alkaa karttamaan niitä tunnettuja firmoja joista ei kuittia anneta pyytämättä.
http://yle.fi/uutiset/turun_hallinto-oikeus_kuittia_ei_tarvitse_tulosta…
? Jos myyjä alkaa jälkikäteen penäämään kuittia, niin se on ostettu toisesta liikkeestä.
Siinähän kyselee. Tuotteen pidän minä ja kuittia ei ole. Myyjän oma ongelma.
Tiedän näppärän ja suorastaan sika hauska jutun tuosta kuitin tyrkyttämisestä. Olen niin sukkela sanaiäija että kassatytöiltä pöksyt kostuu.
Kun kassatypykkä tarjoaa kuittia, kieltädyn kohteliaasti koska en saa siitä verotukseen vähennystä.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisasiakkaan kuitilla ei ole veronkierron kannalta mitään merkitystä. Se vehje voi printtailla mitä vaan.
Valtio voisi kyllä kehittää digitaalisen kuitin, sillä tekisin jotain. Olisi helppo seurailla erilaisia menoja ja ei tarvitsisi ikinä säilyttää kuittia vaikkapa takuuta varten (eipä oikeasti tarvitse muutenkaan jos nillittämään käy). Järjestelmä pystyyn, pakko käyttää, siirtymäaika 2 vuotta järjestelmän käynnistymisestä.
Samaa sanonut jo kohta 10 vuotta. Se tyhjä blankko paperi ei enää auta 8 vuoden päästä jos tuotteella on 10 vuoden takuu.
Miksi ei sähköisenä, kun se olisi ollut mahdollista jo 90 luvulla. Saatika nyt, kun vuotta 2020 lähestytään lujaa ja eletään 80 lukua kaupoissa.
Voisin tatuoida otsaan "ei kuittia kiitos". En tee sillä mitään ja aina sitä kysytään. Ärsyttää joka kerta sanoa erikseen.