Jälleen kerran englannista ja sen osaamattomuudesta..
Suomessahan on nykyään aivan valtava häpeä, jos et puhu englantia kuin natiivi. Ei riitä, että tulet ymmärretyksi ja ymmärrät, vaan puheen pitäisi olla täysin virheetöntä ja ääntämyksen kuin britin tai jenkin suusta, muuten saat naureskelua ja pilkkaa osaksesi (kuten itse olen monen monta kertaa saanut).
En koskaan oppinut koulussa mitään kielistä. Yläasteelle siirtyessä olin pudonnut kärryiltä jo niin pahasti, että opiskelu oli jo täysin mahdotonta ja läpi pääsin aikalailla säälillä ja armolla.
Kieltä opin sitten korvakuulolla ohjelmien kautta.. Ymmärrän ihan silleen hyvin, ja puhun niin että ainakin kaupan alalla työskennellessä pystyi englantia puhuvia palvelemaan. Mutta tilanteet likipitäen aina menivät niin, että hoitaessani asiaa ulkomaalaisen kanssa tämä ulkomaalainen käyttäytyi hyvin ja virheet puheessani eivät häirinneet, mutta sen sijaan suomalaisasiakkaat katsoivat tarpeekseen siinä vieressä virnuilla ja keskenään pohtia, miten voi olla mahdollista että joku puhuu noin paskaa englantia.
Vapaa-ajalla on joskus tullut törmättyä englantia puhuviin ja tykkäänkin jutella heidän kanssaan, KUNHAN lähellä ei ole suomalaisia..
Ja ongelma on nyt siinä, että mies on saanut englannista tänne muuttaneen tyypin kaveripiiriinsä ja edessä on väistämättä joskus illanistujaiset, joissa tämä tyyppi on mukana. Jo ajatellessakin tilannetta ahdistus iskee päälle.. Voisin jutella tuon tyypin kanssa, mutten todellakaan kenenkään muun kuullen. Lisäksi tilanteessa todnäk muut puhuvat pelkästään englantia toisilleenkin, ja voin kuvitella miten epäkohteliaalta näyttää kun minä ainoana puhun suomea...
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on nykyään aivan valtava häpeä, jos et puhu englantia kuin natiivi.
Ja höpö höpö mitään on. Tuo on vain sinun omassa päässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Enpä tunnista ollenkaan tuollaista ilmiötä että huonoa kielitaitoa naureskeltaisiin ja pitäisi hävetä huonoa kielitaitoa. Olen itse it-alalla, firmassa jonka virallinen kieli on englanti, ja kyllä meillä useimmat puhuvat kömpelöä, huonohkoa rallienglanta. Ei sitä kukaan naureskele eikä ihmettele, vaan ainoa mikä ketään kiinnostaa on, että saadaan itse työasia kommunikoitua.
Hienoa, että edes jossain noin.
Itse olen valitettavasti törmännyt ainoastaan tähän toiseen ilmiöön.. Ja suurin säälihän tässä on se, ettei uskalla eikä kehtaa puhua ja sillä tavalla antaa kielen kehittyä. Töissä vielä jotenkin menee nuo tilanteet, vaikka joskus jää vähän enemmänkin mielipahaa noista naureskeluista, mutta se että samalla tavalla nolaisin itseni mieheni ja hänen kavereidensa edessä... En pysty edes ajattelemaan sitä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan havaintoja elävästä elämästä.
Keneltä saat naureskelua ja pilkkaa osaksesi? Rohkeasti vaan puhut. Ei kv-työyhteisöissäkään britti- tai jenkki-englantia yleensä puhu kuin britit ja jenkit. Mutta mitä sitten jos hommat hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tunnista ollenkaan tuollaista ilmiötä että huonoa kielitaitoa naureskeltaisiin ja pitäisi hävetä huonoa kielitaitoa. Olen itse it-alalla, firmassa jonka virallinen kieli on englanti, ja kyllä meillä useimmat puhuvat kömpelöä, huonohkoa rallienglanta. Ei sitä kukaan naureskele eikä ihmettele, vaan ainoa mikä ketään kiinnostaa on, että saadaan itse työasia kommunikoitua.
Hienoa, että edes jossain noin.
Itse olen valitettavasti törmännyt ainoastaan tähän toiseen ilmiöön.. Ja suurin säälihän tässä on se, ettei uskalla eikä kehtaa puhua ja sillä tavalla antaa kielen kehittyä. Töissä vielä jotenkin menee nuo tilanteet, vaikka joskus jää vähän enemmänkin mielipahaa noista naureskeluista, mutta se että samalla tavalla nolaisin itseni mieheni ja hänen kavereidensa edessä... En pysty edes ajattelemaan sitä.
-ap
Pitäisiköhän sun ap lopettaa siitä välittäminen, mitä muut sinusta ajattelee, varsinkin mitä lapselliset toisten kielitaitoa nälvivät ihmiset ajattelee. Meinaan tosi lapsellisia ihmisiä, joilla on typerät pienet ilot, sellaiset ihmiset on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo siitä, että tunnet paskoja ihmisiä.
Missä paikoissa naureskellaan toisten englannille? Nauravatko myös jos joku puhuu murteellista suomea. Eipä anna kovin kypsää kuvaa ko. työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo siitä, että tunnet paskoja ihmisiä.
Samaa mieltä. Ellei tämä pilkka ja nauru ole pelkkiä kuvitelmia ap:n huonoitsetuntoisessa päässä, niin sitten on kyllä melkoista porukkaa ap:n tuttavapiirissä ja työpaikalla. Täysin lapsellisia ja vittumaisia. Itse pyrkisin eroon tuollaisista ihmisistä. Normaalien aikuisten piirissä ei kenenkään tarvitse kielitaitoaan tuolla tavalla hävetä.
No jopas on pienet ilot joillakin ihmisillä. Aika pikkusieluista ruveta toisten aksenteille naureskelemaan. Englantia puhutaan äidinkielenäkin hyvin monella eri tavalla. Miksi suomalaisen pitäisi puhua britti-/jenkki-englantia, kun ei kerran edes ole britti/jenkki?
Miksi suomalaiset muuten kokee sen murtaen puhumisen "huonoksi" englanniksi? Eihän ranskalaiset/italialaiset/japanilaiset/muut maatkaan koe murtaen puhumista huonoksi kielitaidoksi, vaan aksentiksi.
Vierailija kirjoitti:
Toimitkin alalla, joka vaatii vähän ememmän järkeä kuin tavismammalla on.
Kyllä olen itsekin törmännyt noihin naureskelijoihin ja heidän oma kielitaitonsa on vielä huonompaa, mutta tämä touhu juuri tapaa yrittämisen.