Millä opiskelija maksaa vuokran ym. kesäkuukausilta kun opintotukea ei saa
Nyt näyttää pahasti siltä että kesätöitä ei löydy hausta huolimatta, silti kesälläkin pitäisi elää vuokra, netti, sähkö, puhelin ym meillä vanhemmilla ei ole mahdollisuutta auttaa
Kommentit (30)
Mä tein kesäopintoja niin tuet ei lakanneet
Riippuu tietysti hakukaupungista mutta suuressa osassa opiskelijat eivät saa sossusta toimeentulotukea kesällä.
Jos ei saa töitä, niin toimeentulotuella tietysti.
T kirjoitti:
Riippuu tietysti hakukaupungista mutta suuressa osassa opiskelijat eivät saa sossusta toimeentulotukea kesällä.
Ei todellakaan pitäisi riippua kaupungista, kaikkien pitisi noudattaa samaa lakia. Tietysti opiskelija saa kesällä toimeentulotukea jos ei ole muita tuloja. Miksi luulet että ei saisi?
Vierailija kirjoitti:
Itse tein aikoinaan töitä melkein kaiken vapaa-ajan opiskellessani. Jouduin maksamaan kaikki tuet takaisin... ahkeruudesta palkitaan Suomessa. Tietysti ajat ovat nyt haasteellisemmat mutta aina jotain duunia löytyy.
Itsekkin jouduin aikoinaan maksamaan tukija takaisin työnteon vuoksi. Mistäpä sitä olisi keväällä tiennyt että kesällä tienaakin ihan kivasti ja olisi osannut jättää opintotuen nostamatta, tosin nälkäänhän sitä silloin olisi kevät lukukauden aikana kuollut, kun kaupasta ei saa leipää sillä perusteella että kesällä ehkä voi päästä jopa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä niin rasittavaa. Muistan kuinka itsekin olin stressaantunut opiskeluaikoina kesäkuukausista. Onneksi löytyi aina kesätyö. Mieluiten olisin kuitenkin opiskellut kesätkin. Parin kuukauden loma on opiskelijalle aivan turha ja liian pitkä.
Nyt on ihan pakko kysyä, että miksi alapeukkuja niin paljon?
Itse sain toimeentulotukea, tylsä kesä kun ei ollut rahaa mihinkään😟
26: laina lasketaan tuloksi ja kaikki eivät sitä kuitenkaan ota.
Mä olen saanut kesäopintotukea, kun olen joitakin oman alan kursseja opiskellut avoimen yliopiston kautta. Kannattaa käydä juttelemassa teidän alan opintoneuvojan kanssa, opintojen alkuvaiheessa on yleensä huomattavasti suuremmat mahdollisuudet löytää tutkinnon kannalta oleellisia kursseja esimerkiksi kesätentteinä, avoimen kursseina tai kesäyliopistosta.