Ajattelin nolata kerrostaloyhtiöni naiset jotka eivät ikinä tervehdi
Olen kolmikymppinen mies joka aiemmin jaksoi tervehtiä kaikkia naapureita tasavertaisesti sukupuolesta riippumatta, ja usein olin se joka tervehti ensimmäisenä, mutta ajan kanssa aloin kiinnittämään huomiota siihen että naisista käytännössä kukaan ei tervehtinyt minua ensin, vaan aina odottivat että minä tervehdin ensin heitä, ja jotkut eivät edes silloinkaan tervehtineet takaisin. Lopetinkin vuodenvaihteessa naisten oma-aloitteisen tervehtimisen ja aloin tehdä niin että katsoin vastaantulevaa naista silmiin noin sekunnin ajan ystävällinen ilme kasvoilla, mutta en sanonut mitään vaan testasin että moneltako naiselta tulee se tervehdys nyt kun en itse tervehdi ekana.....ja tähän mennessä tulos on ollut pyöreä nolla. Yksikään naisista ei ole oma-aloitteisesti tervehtinyt. Ja olen kuitenkin kohdannut varmasti ainakin parikymmentä eri naispuolista naapuria tämän vuoden puolella. Yksi taisi kiittää kun pidin ovea auki hänelle ja koiralleen, mutta ei sitä lasketa.
En käsitä miten asia voi olla niin vaikeata naisille. Olen kohta muuttamassa pois rakennuksesta (en toki tästä syystä) ja mieleen tuli, että voisin näpäyttää näitä naisia laittamalla muuttopäivänä sekä hissiin että ilmoitustaululle lapun jossa kerron että olen tässä x-kuukausimäärän ajan testannut että moniko naisista tervehtii miestä oma-aloitteisesti miestä ja tulos on nolla ja että itse muutan nyt pois mutta toivon silti että tulevaisuudessa tässä rakennuksessa kaikki voisivat tervehtiä toisiaan oma-aloitteisesti sukupuolesta riippumatta.
Veikkaan, että sen jälkeen saattaisi olla aika epämiellyttäviä hetkiä miesten ja naisten kesken rakennuksessamme. Naiset kenties kieltäytyisivät yhä tervehtimästä, mutta varmasti se olisi heille vaikeampi tilanne sen jälkeen.
On minullakin ongelmat jne. Tulipahan vaan mieleen tällainen. Ei se iso vaiva minulle ole yksi tai kaksi lappusta kirjoittaa.
Peukkua alas vaan tälle viestille, arvon naiset.
Ehkä joku teistä kuitenkin ymmärtää minua.
Kommentit (51)
Ymmärrän sinua ap. Mieheni on useinkin kuvaillut joitakin asukkaita jotka eivät koskaan vastaa tervehdykseen. Hän selvästi tuntee itsensä noloksi niiden tapausten jälkeen. Olenkin lohduttanut ja kertonut. että olen mm. työpaikalla lopettanut moikkaamasta kaikua käytävällä tai pelkkiä seiniä. Mikäli vastaan tulee henkilö joka ei koskaan useisiin tervehdyksiini ole vastannut, niin annan hänen lipua ohitseni kuin hapanhajuisen hengityksen.
Taloyhtiöissä naisten vastaamattomuus saattaa johtua myös pelosta, (pelkkä oletus). Tervehdykseen vastaaminen on kuitenkin yleissivistyksen ala-asteen läpäisy. Mikäli siitä ei joku suoriudu, niin miksi taloyhtiön naapurisi olisi tervehdyksesi arvoinen.
Just joo. Minä ainakaan en vain halua tervehtiä jotain tuntematonta miestä. Ihan sama asuuko se samassa kerrostalossa vai ei. En halua tuntea naapureitani. Asun samassa talossa niiden kanssa vain olosuhteiden pakosta eikä kiinnosta jos joku pitää minua epäkohteliaana.
Ne naapurit, jotka eivät moikkaa, näyttävät vain sen, mistä sosioekonomisesta taustasta ovat lähtöisin. Sivistyneemmissä perheissä opetetaan hyvät käytöstavat, juntimmissa perheissä ei.
Itselleni on siis aivan sama, moikkaavatko takaisin.
Meillä moikataan yleensä kaikkia, yksi nuorempi pariskunta (18-19v?) ei moikkaa takaisin mutta ei se jaksa vaivata. Tai siis, ihan sama. Ei mee päivä pilalle.
Kuka oikeasti kiinnittää huomiota siihen, kumpaa sukupuolta vastaan tulevat naapurit milloinkin sattuvat olemaan? Minä tervehdin kaikkia naapureitani mutta unohdan kyllä heidän kohtaamisensa saman tien. Piti oikein pysähtyä nytkin miettimään, että kuka on viimeksi tullut pihalla vastaan ja milloin se tapahtui.
Mistä tiedät että nämä naiset tervehtivät naisiakaan? Jos he nyt eivät vain tervehdi ketään ensin.
Etiketti vaihtelee niin paljon paikasta riippuen. Jossain kaikki tervehtivät ja jossain katsotaan oudosti jos puhuu mitään.
Vierailija 47, kysyt asiasta ilmeisesti ap:ta, mutta halusin ottaa tähän kantaa koska olen kohdannut juuri samanlaista naisten kohdalla. Tervehdin kaikkia rapussa, pihalla, roskiksella ja hississä. En edes odota, että joku tekee aloitteen, vaikka painaisi maata vasten päänsä koska maassahan saattaa olla jotain mielenkiintoista, tervehdin silti kaikkia, olivat he sitten asukkaita, vieraaksi tulijoita, vierailulta pois lähteviä. Ei se ole minulta pois. En jaksa jäädä miettimään tuliko vastaus vai ei, mutta se on totta, ettei jotkut naiset vastaa, koska siellä maassa jalkojen edessä on jotain paljon mielenkiintoisempaa 😴
Onko ap jatkanut kommentointia?
Meidän rapussa asuu noin kolmekymppinen mies, jolla ei ole mitään käytöstapoja. Minä olin menossa ulko-ovesta ulos ja hän oli tulossa sisään ja hän oli kävellä mun ylitseni kun en tarpeeksi nopeasti tajunnut vetäytyä taaksepäin vaikka olin jo avaamassa ovea. Eikö teistäkin ulos menevät päästetä ensin ja sitten vasta sisälle pyrkivät?
Kyllä mä moikkaan kaikkia, myös nuoria miehiä. Jos ehdit eka, ei se minun syyni ole. N51v.
Heh entisessä asunnossa asia oli toisinpäin. Tervehdin aina naapureita ja mua ärsytti ku samassa rapussa asu kaks miestä jotka ei kumpikaan tervehtinyt ikinä takaisin. Toisella miehellä oli aina kuulokkeet korvilla, mutta katsoi kyllä minua. Koitin moikata näkyvästi, että hän tajuaisi et puhun hänelle. Mutta ei, käänsi aina katseen pois ja käveli ohi. Toinen mies taas asui naisystävänsä kanssa minua vastapäätä ja hänkään ei koskaan moikannut takaisin. Ei edes katsonut. Hänen naisystävänsä taas oli oikein mukava ja vaikka vaikutimme olevan täysin eri planeetalta niin juttelimmekin monesti niitä näitä. Joskus jopa mies seisoi vieresäs kun me naiset juttelimme ja katseli lattiaa..
Sun kuuluukin tervehtiä ensin. On sopimatonta, että nainen tervehtisi ensin. Eihän naiset nyt voi kuljeskella pitkin kyliä moikkailemassa vieraita miehiä! Heitä luultaisiin maksullisiksi naisiksi.