Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen lapsi yksin ulos?

Vierailija
25.04.2016 |

Minkä ikäisen lapsen päästäisitte yksin ulos omakotitalon pihaan? Autotiellä (kapea hiekkatie) liikkuu jonkun verran autoja, pihassa ei aitoja.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan lapsesta. Alle 5-vuotiasta en ehkä päästäisi.

Vierailija
2/15 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on esikoinen ollut ulkona yksin lyhyitä hetkiä jo 3,5-vuotiaasta, mutta hän on rauhallinen lapsi, eikä ole koskaan yrittänyt mennä tielle. 

Vierailija
4/15 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskimäärin 9kk. jos on kaksoset tai kolmoset niin 9kk silloinkin, mutta mieluiten niin että kaikki samaan syssyyn ulos, ei yksin. tää on toiminut meidän huushollissa paremmin kuin hyvin.

Vierailija
5/15 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vajaa 5v saa mennä jo etukäteen pihalle kun puen pienempää, mutta en vielä yksin antaisi ulkoilla.

Vierailija
6/15 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän vajaa 5v saa mennä jo etukäteen pihalle kun puen pienempää, mutta en vielä yksin antaisi ulkoilla.

Mä en ehkä uskaltaisi antaa vajaan lapsen ulkoilla yksinään. Tiedä mitä keksii.

Vierailija
7/15 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen aloitteli 6-vuotiaana yksin ulkoilua, tosin kerrostalossa asutaan. Omakotitalon piha voi olla eri asia, mutta ilman aitaa tuo 6v ikäraja tuntuu sopivalta.

Vierailija
8/15 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa aikuinenkaan ei välttämättä saa ulkoilla yksin.

Vierailija
9/15 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä se ikkunasta kyttäily sen kummampaa olisi kuin seisoa vieressä. 

Eli parivuotias voi olla kuten olisi viereisessä huoneessa.

Ihan omillaan ilman valvontaa ovat meillä n. viisivuotiaat olleet pidempiä aikoja. Ja saaneet liikkua naapureissakin. 

Vierailija
10/15 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-5 v, vähän lapsen luonteesta riippuen. Itse olen vähän kontrollifriikki, tsekkailen menoa edelleen ikkunasta vähän väliä ja kyselen välillä tilanneraporttia, lapset 5 ja 7 v. Mutta meillä on maalaistalon piha, jossa vaaranpaikkojakin riittää varmaankin keskiverto ok-taloaluetta enemmän, ja lisäksi vierestä menee autotie, jossa ajellaan välillä ihan miten sattuu.

Vierailija
11/15 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin Porvoossa (ei provo) lapsuuden ja alue oli rauhallinen. Joskus 5-vuotiaana sain jo samanikäisen siskoni kanssa temmeltää kerrostalon piha-alueella. Me tosin tottelimme sääntöjä emmekä karanneet 

Vierailija
12/15 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun esikoinen aloitteli 6-vuotiaana yksin ulkoilua, tosin kerrostalossa asutaan. Omakotitalon piha voi olla eri asia, mutta ilman aitaa tuo 6v ikäraja tuntuu sopivalta.

Mikä asuinalue? 

Täällä kyllä nelivuotiaat ovat leikkeinensä kerrostalopihalla. Totta kai heitä seurataan ikkunoista/partsilta jonkin verran, mutta ei mitään ongelmaa ole ollut koskaan. 

Itselläni ei enää näin pieniä ole, mutta seurannut naapurustoa. 

Kovin riippuu ympäristöstä, se on selvä. 

Vierailija
13/15 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin pohdituttanut tämä aihe. Monet lapsen kaverit ovat saaneet mennä jo 5-vuotiaana missä lystäävät eikä vanhempia näytä paljon kiinnostavan vaikka lapsi mennä huitelee kaukana kotipihaltaan ja poissa näköpiiristä ilman kenenkään aikuisen vahtimista. Vaaran paikkoja kuitenkin riittää alueellamme. Me ollaan pidetty vielä selvät säännöt ja rajat, missä alueella lapsi saa leikkiä (lähinnä vain pihallamme) ja aina pidetään vähän väliä silmällä ja kuulostellaan tai sitten jonkun muun aikuisen on pidettävä lapsia silmällä. Emme saisi hetken rauhaa, jos emme tietäisi missä lapsi on ja ties kenenkä seurassa.

Vierailija
14/15 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä asuinalue? 

Täällä kyllä nelivuotiaat ovat leikkeinensä kerrostalopihalla. Totta kai heitä seurataan ikkunoista/partsilta jonkin verran, mutta ei mitään ongelmaa ole ollut koskaan. 

Itselläni ei enää näin pieniä ole, mutta seurannut naapurustoa. 

Kovin riippuu ympäristöstä, se on selvä. 

No, siis esikoinen ei oikeastaan halunnutkaan ulkoilla yksin alle 6v, mutta en olisi päästänytkään. Kyseessä Helsingissä melko lähellä keskustaa oleva lähiö. Hyvin lapsiturvallinen, paljon lapsia ja autoilijat ovat huomaavaisia ja aikuiset yleisesti ottaen lapsiystävällisiä. Lapsi on myös kiltti ja tottelevainen. Mutta...meidän ikkunoista ei näe talomme leikkipihalle, joten valvominen oli mahdotonta, ja meri sekä lampia on lähellä. Lisäksi huolimatta kiltteydestä alle 6v saattaa toimia impulsiivisesti. Kolmanneksi minusta alle 6v:n ei kuulu olla ilman aikuisen seuraa kovin pitkää aikaa (tämä on toki yksilöllistä ja varmaan joillekin 5v se on ihan ok - 4-vuotiaita ei kyllä mielestäni pitäisi päästää yksin vaikka haluaisivatkin). Ja olen vähän sellainen "mieluummin varman päälle" -ihminen.

Toki esikoinen sai siis mennä edeltä ulos jo 4-5-vuotiaana niin että oli siellä minuutin tai pari ennen kuin itse tulin sinne, mutta puhuin nyt varsinaisesta ulkona leikkimisestä.

Vierailija
15/15 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yritätte vahtia lapsia ulkona, jos ikkunanne ei ole pihan suuntaan. Käyttekö esim. kurkkaamassa välillä pihalla tai olette välillä hetken ulkona?