Aikuinen onko sinulla perusrokotukset voimassa?
Tuli mieleen tuosta jäykkäkouristusketjusta, jossa joku sanoi saaneensa sen viimeksi vuonna -88. Huolehditko itse, että käyt tietyin välein uusimassa rokotukset vai annatko vaan olla ja esim. kun tulee muuten tarvetta jonkun tapaturman takia mennä sairaalaan niin siellä annatte laittaa samalla?
Mulla ei ole muista rokotuksistani mitään hajua paitsi siitä jäykkäkouristuksesta, jonka sain kahdeksan vuotta sitten tehosteena ennen murtuman leikkausta. Lisäksi olen muuttanut muutama vuosi sitten ja oikeastaan missään lääkärissä, jossa olen täällä uudessa asuinkaupungissani käynyt ei ole ollut vanhoja potilaatietojani, vaikka olen sieltä omakannasta käynyt merkkaamassa, että potilastiedot saa luovuttaa kaikille terveydenammattilaisille näkyville.
Kommentit (5)
On varmasti voimassa aina, ja muutamia ylimääräisiäkin. Matkustan paljon, ja sellaisissa paikoissa, joissa on viisainta olla suojattu.
Ei mitään hajua kuinka usein mitäkin pitäisi ottaa. Viimeksi joskus peruskoulussa olen saanut, ikää nyt 30 vuotta.
Löytyy koleraa ja japaninaivokuumetta myöten.
Mulla on perusrokotukset otettuna, sen lisäksi olen elämäni aikana ottanut: kolera, japaninaivokuume, keltakuume, rabies, pilkkukuume, a+b-hepatiitti... onkohan vielä muita? En edes muista. Onhan noita aika lista. Löydän itseni milloin mistäkin viidakosta, niin parempi olla kunnossa.
Polio ja jäykkäkouristus eivät ole voimassa.