♥KESÄKUUNKERTTUJEN KESKIVIIKKO♥
Kommentit (31)
Onnea Miona hyvistä uutisista!!
:)
Miona: Ihania ultrakuulumisia!! Onnea :)
7.6.06: Tupakka on aika kökkömäinen piru, kun sen valtaan on joutunut :/ Ihan ekana oon sitä mieltä, että itsensä turha soimaaminen ei oikein auta, päinvastoin. Kun sen negatiivisen energian käännät positiiviseksi ja nautit joka tunnista kun olet onnistunut oleen polttamatta!!
Entisenä tupakoitsijana oon hiukan sitä mieltä että tuo vähentämishomma ei ole oikein tehokas keino. Vähän sama homma kuin alkoholistille antaisi luvan aina juua saunakaljan. Jäiskö se siihen? I don´t think so...
Itse lopetin kun esikoisesta plussasin. Se oli kerrasta poikki, ei siihen oikein muuta vaihtoehtoa ole. Tunti tunnilta niitä ensimmäisiä päiviä elettiin ja aina kun teki mieli röökille keksin jotain muuta tekemistä.
Hyviä neuvoja on helppoa antaa, mutta sun täytyy tehdä itse se viimeinen päätös!! Helppoa se ei ole, eikä sen pidäkään, mutta kun onnistut, voin luvata että oot ihan hiton ylpiä itestäsi!!
Mulla on nykyään hiukan sama kuin Marieelalla, että kun juhlin niin silloin kuluu myös muutama kessu. Mutta eipä ole kyllä tullut kovin juhlittua, että aika vähille on jäänyt kessutkin :))
Puoli seiskalta alkaa Suomen lätkäpeli! Iiks! Pakko katsoa ja jännittää kuin käypi!
No johan tuli taas höpöteltyä, siirryn takavasemmalle taas
Helmis
Ah, tänään oli lyhyempi päivä töissä ja olo alkaa tuntua ihmiseltä. Ihan ensiksi ONNEA Mionalle ja tietysti koko perheelle!
No nyt on jätetty Kelan paperit työpaikalle ja käyvät sitten 6 viikon pyrokratia ringin. Sanoi sihteeri, että älä suotta heti odottele. Äh, no tämä oli tiedossa eli jätin ne paprut nyt ajoissa. Palkkaa tulee elokuun loppuun täytenä, joten ei huolta kesästä. Vuosilomaa en nyt sitten saa kulumaan ennen äitiyslomaa, joten en sitten jää vielä Vappuna pois vaan vasta Toukokuun 12. No lisätään laskuriin kaks viikkoa... Enkös mä just kehunut tota mun työkuntoa...
Mites, tupakasta, oon polttanut joo. Jäi sitten noitten keskenmenojen myötä sellaseks joupottelu harrastukseks.. Nyt ennen tätä raskautta vetelin vähän jo taas muutenkin, mutta plussa lopetti sen alkuunsa. Sanoisin, että jos tupakoit odotusaikana, älä lopeta vielä vauvan ensikuukausien aikana ainakaan kokonaan. Vauvan vierotusoireet nikotiinista ovat pahemmat kuin äidin. Ajatelkaa sit mitä vaan...
Joo, mullakin on olllu sellasta yksittäistä pahoinvointia edelleen, mutta helpotus on niin suuri alun jälkeen, että en oo niitä pahemmin noteerannut. Massussa on tänään kahden hiljaisemman päivän jälkeen taas melskattu oikein urakalla. Oikein tekee potkut kipeää tonne alapäähän. Lisäksi on tota sektio arven seutua repinyt tavallista enemmän, joten taitaa nuo kudokset taas venyttyä.
Lytte ja Masukki 23+4
Onnea koko perheelle terveestä pojasta! On varmaan melkoinen helpotus. Täällä olenkin koko päivän odotellut uutisia ja ihana että ne olivat vielä näin mukavia. Aydin Tekay ultrasi mulla esikoista kun sillä epäiltiin, että toinen sydämen kammio olisi ollut suurempi kuin toinen, mutta onneksi näin ei ollutkaan. Harmitti vaan ku ei ultrannu nyt. Se nimittäin tietää varmuudella sukupuolen sanoa ja nythän se vielä jäi vähän arvuuttelujen varaan. Minä kun en millään olisi jaksanut odotella sinne kesäkuuhun, mutta pakkohan se nyt on... :)
Nyt alan odotella tuota illan jääkiekkomatsia!
Illanjatkoja, mirju
Tupakasta vielä.. Aikasemmin sanoinkin, että itse en polta, mutta luulin todella, et istukka ainakin vähentäis jotenkin nikotinin määrää. Kiitos tiedosta, et näin ei ole.. Mitä kaikkea se sitten oikein ' suodattaa' ??
Kun puhutaan aina, et kyllä se istukka sitten ' puhdistaa' / ' suodattaa' .. Lääkkeitäkin saa nykyään ottaa (ei kaikkia, mut kuitenkin..). Ihmettelin todella, kun lääkäri määräsi pun.kolmionlääkettä selkäsärkyyn/iskiakseen ja sanoi sen olevan ihan turvallinen. Turvallinen *miettisin* ja tarkistin monesta paikasta asian uudelleen.
No, mut se siitä..
Ihanaa, tossa iltapäivällä oli hetki aikaa myös itselleni ja meninkin sohvalle makaamaan ja luin postissa tulleen uuden Talo&Koti lehden :) Oli rentouttavaa! Nyt tarvis kehittää jotain syömistä..Tapetointikin on jo valmis. Ja niinkuin joku totesi, et tämä vie aikaa tämä kerttujen seurailu, niin olen samaa mieltä :D
Ja kukas se ultrassa kävikään..ONNEA kuitenkin!!!
istukkahan toimii suodattimena tavallaan varsin yksinkertaisesti: Tietyn kokoiset partikkelit, eli tietyn molekyylikoon omaavat aineet siirtyvät läpi puolin ja toisin suuremmasta pitoisuudesta pienempään, eli happea ja ravintoaineita äidiltä vauvalle ja vauvalta hiilidioksidia ja kuona-aineita äidin verenkiertoon. Tosin toi hiilidioksidijuttu toimii vielä tavallista " hienommin" , eli yllättävän pienellä osapaine-erolla sitä siirtyy vauvan verenkierrosta äidin verenkiertoon. Häkä (=hiilimonoksidi, kooltaan pienempi kuin hiilidioksidi) ja muut haitta-aineet, mitä tupakassa on, on suurimmaks osaks näitä riittävän pieniä molekyylikooltaan siirtyäkseen äidin " saastuneesta" verenkierrosta vauvan puhtaaseen verenkiertoon. Tällaista muistelisin, on jo aikaa, kun on tämmösiä juttuja tarkemmin lueskellut.
Ja miten mahtaa olla hapen kanssa, kun ei äidin suonissa virtaakaan happea tupakoinnin jälkeen yhtä paljon kuin normaalisti, koska häkähän syrjäyttää hapen hemoglobiinissa? (Tosta en tiedä tarkkaan, mutta järkihän sen sanoo, että täytyyhän senkin vaikuttaa ainakin hiukan?) Ja lapsen vereen kun joutuu häkää, niin ei hänenkään vereensä pysty sitoutumaan sitä määrää happea,joka muuten sitoutuisi. No, joku muu voi osata vastata tarkemmin ja paremmin. Ihan mielenkiintoista pohtia miten tarkalleen ottaen käytännössä istukka toimii. Lääkeaineistahan sanotaan, että useimmat ovat riittävän pieniä molekyylikooltaan siirtyäkseen istukan läpi, imeytyväthän ne suolistossakin hyvin(ei nyt täysin sama asia, mutta verrattavissa jossain määrin).
Jos täällä palstailee joku lääk.lis. tai biokemisti, niin varmaan sivistämme kaikki itseämme mielellämme lisää tässä asiassa. Ja korjatkaa, jos sanoin jotain väärin tai epäselvästi.
Summersnow
Ps. ruokavaliosta; yritys on kyllä kovasti terveellisempään suuntaan, mutta ainakin jätskiä ja leivoksia kulunut turhan paljon raskausaikana - mut puolustukseksi sanottakoon, et jätski viilentää mukavasti närästävää ja polttelevaa kurkkua... Onneksi ei nyt sentään ihan rasvaisimmasta päästä ruokavalioni kuitenkaan ole... Mut parantamisen varaa ois. Karkkeja ei onneks kauheesti tee mieli.
Ihan ekana Mionalle Onnea Ihanista Uutisista!!!!!
Tupakasta: Ite lopetin jo 3v ennen odotusta ja kertalaakista. Olin toista vuotta polttanu ja aski päivässä meni. Sit jatkoin tyylillä viihteellä... Esikkoo ku aloin oottamaan lopetin senki sitte... Ja tässä välillä taas sillon tällön ja lopetin plussan jälkeen... Mut sillon aikanaan vaan päätin ja päätös piti vaikka vaikeeta oli, helpottavana oli miehen inho tupakkaa kohtaan...
Tänään vein kelalle paperit, nyt vaan rahaa ootellaan....
Haettiin pojan kans mummu kylään ja sehän innostu leipomaan.. Ja poika onnessaan, aamulla pääs niitä sämpylöitä leipomaan ja iltapäivästä pullaa.. Sit vielä pappa ja mummu jakso laskee mäkee enemmän ku ite saan viikossa aikaseks ;) En meinaa taipua pulkkaan enkä rattikelkkaan...
Nyt on selkä kipee ku en viiti maata ku joku kylässä vaikka vaan oma äiti... Heti ku ovi kävi piti heittäytyä polvilleen ja pää maahan ja kurkotella käsiä... ihana asento...
Jo rupee pinoilla olemaan mittaa ;)))))
Suhmura taasen...
Jännää on tuo jääkiekko. Ja sen jälkeen pitäis ruveta vielä curlingia kattomaan. Tässä tulee ihan penkkiurheilijaksi. Taitaa tulla Mikistäkin jääkiekkoilija kun niin mahdottomasti potki Suomen maalien kohdilla. Mistä lie tiesikin oikeeseen aikaan tuulettaa;D
Mionalla oli hyviä uutisia. Tosi IHANAA, että kaikki hyvin. Jälleen yksi varma poika kerttujen pinoon. Varmoja poikia taitaakin olla paljon enemmän tulossa kuin varmoja tyttöjä. Saa nähdä mikä on saldo kesäkuun lopussa.... Mullekin tuli tänään ihan paperilla noi lapsivesipunktion mukavat uutiset.
Tän päivän pinoa olen lukenut niin pätkissä, että oon jo unohtanu lähes kaikki mistä on puhuttu. Tupakasta ainakin oli keskustelua. Täytyy tunnustaa, että en oo itekään ihan kokonaan siitä irti päässy. Ja varsinkin sen rakenneultrasäikähdyksen jälkeen ratkesin taas. Mutta nyt oon saanu taas itseni kasattua ja pärjään parilla per päivä. Jospa se tästä vielä ehtis loppua kokonaan ennen kesää. Esikoista odottaessa polttelin max.2-5 tupakkaa päivässä ja sitten sairaalassa unohdin ihan kokonaan että olin koskaan polttanutkaan. Kotonakin meni jonkin aikaa ihan hyvin, kunnes mies ei enää kestäny olla ilman savuja ja arvata saattaa että siinä ei hyvin käy kun toinen pössyttelee ja haisee pahalle.... Sorruin sitten itekin. No tää tulee varmaan oleen mulle(kin) sellainen loppuelämän taistelu, vaikka saisikin lopetettua, niin varmaan se himo aina silloin tällöin päätään nostaa. Varsinkin jos tota alkomahoolia tulee maisteltua. Voimia meille kaikille nikotiinin orjille, että tämäkin " tauti" saatais kukistettua....
Takaisin jäkiksen pariin..... Huomanna onneksi vapaapäivä!
Quest ja Mikki 23+5
katsoin kunnolla viimeiset 50 sekuntia :)
vasta nyt illalla pääsin koneelle, meni joku tovi, kun tämän päivän pinon kahlasin läpi. mielenkiintoista keskustelua, varsinkin tupakoinnista. itse olen entinen tupakoitsija, mutta aina olen ennen raskautta lopettanut, vaikka ei ole edes ollut tarkoitus tulla raskaaksi. no, hyvä niin, eipähän ole tarvinnut enää raskauden aikana stressata. että tsemppiä vaan hirveesti tuon kanssa kamppaileville, tiedän ettei ole helppoa, mutta fiilis on kyllä mahtava, kun siinä on onnistunut.
galluppejakin oli:
ihan oikea rouva olen ollut vuodesta -99. hyvin on avioelämä maistunut yhtä suuren suurta kriisiä lukuunottamatta. siitäkin onneksi päästiin yli, ja nyt taas auvoisaa avioelämää vietetään.
ruokavalio on muuttunut niin, että normaalin kasvisruokavalion lisäksi olen kalaa syönyt. ja herkkuja en ole pystynyt vastustamaan yhtä hyvin kuin normaalisti, mutta en siitä ihan hirveesti jaksa stressata. kiellettyjä aineita olen pyrkinyt välttämään. alkoholia en ole yhtään ottanut, mutta vois kai sitä lasillisen maistaa, jos tekis mieli. ei ole tehnyt. alkoholiton siideri on ollut ihan riittävä.
rintapumppua en käyttänyt aluksi, mutta kun menin iltalukioon takaisin, pumppasin maitoa, että poika saa syödä ehtaa tissievästä vaikkei äiti ole ihan koko ajan vierellä. aventin käsikäyttöisellä irtosi hyvin, muista ei ole kokemusta.
oma (.) voi hyvin. neuvolassa kävin tänään, taas lääkärikontrollissa. ei ole edelleenkään supistukset tehneet pahojaan, mutta kirjoitti täti kuitenkin sairaslomaa äitiysloman alkuun. ei ole musta nimittäin opiskelijaksi, kun niin helposti yltyy kivuttomat supparit kipeiksi jos ei lepää. ultralla katsoi, että vauva on hyvin kasvanut ja voi hyvin. painoa oli pikkuisella 650g. ja sf-mitta 22, eli on lähentynyt keskikäyrää, kun alussa oli yläkäyrällä. näyttää samalla tavalla menevän kuin esikostakin. verenpaine oli noussut, mutta ei täti näyttänyt kovin huolestuneelta, joten en minäkään sit huolestunut. paino oli noussut 540g/vko, eli ei niin kauheasti kuin pelkäsin. n. 6 kiloa on yhteensä painoa tullut.
kelan papereitten kanssa oli taas arpomista ja hermot meinasi mennä. sairauspäivärahahakemus piti täyttää, ja sit vielä se äitiyspakkaus, -raha ja vanhempainrahapaperi. muuten olisi ollut kohtuullisen helppo juttu, mutta kun mies haluaa pitää 2 viimestä viikkoa vanhempainvapaasta, että saa ne ylimääräiset isyysvapaat, niin heti meni vaikeaksi. onneksi löysin kelan sivuilta sellaisen laskurin, jossa näkee ne päivät, niin sain sieltä ne katsottua ja lapun täytettyä. nyt vaan pitäis jaksaa odottaa reilu kuukausi, että saa sen lähettää :) kun siis yritän saada uuden pakkauksen.
tulipas taas höpötettyä... no, hyvää yötä kerttuleille! ja niille jotka lukee aamulla, hyvää huomenta!
gabriela rv 23+5
Enpä malttanut pysyä poissa koneelta, vaikka kovasti aattelin tehä töitä illasta.
Tupakasta aattelin lisäillä muutaman rivin:
Ite polttelin yläasteikäsenä aika paljon, mutta sitten ihastuin urheilijapoitsuun ja tupakka jäi kerrasta pois. Sen jälkeen oon polttanu ehkä kaks tai kolme kertaa joskus murkkuikäsenä kavereitten juhlissa. Eli en lue itseäni tupakoitsijaksi. :)))
Se täytyy tunnustaa, että joskus kun pikkusisko polttaa jotain ihanan tuoksusta (vaniljasikari tms) niin hurjasti tekis mieli... :)))
Summersnow -muistaakseni- valisti hyvin tuosta istukan toiminnasta. Eipä siihen oo lukion bilsan pohjalta paljon lisäämistä. Tupakan vaikutuksista vauvaan sen verran lisään, että samalla lailla kuin äidilläkin ravintoaineiden imeytyminen hidastuu, käy myös vauvalla. Vaikutus on paljon " tehokkaampi" , eli vauva jää vähälle hapelle, vähälle ravinnolle ja vauvan kokonaiskehitys ja erityisesti aivojen kehitys hidastuu. Tähän siis perustuu autismin - ja muidenkin aivoperäisten vaurioiden- kasvanut riski. Jokainen polttamatta jätetty tupakan puolikaskin on siis vauvalle iso voitto! Tsemppiä kaikille lopettajille: Ootte tehny tosi fiksun päätöksen!
Sukulaisvauva-gallupiin vastailen vielä.
Serkkujen (Niitä on jotain 50-60) kanssa en oo juurikaan tekemisissä, joten sen puolen vauvoista en tiiä.
Oman veljen vaimo sai tammikuussa vauvan, toisen veljen vaimo saa elokuussa ja isosisko potee vauvakuumetta, joten serkkuja näyttäis olevan tulossa meijän vekaroille.
Miehen veli sai vauvan viime kesänä ja viime keväänä syntyi veljen perheeseen vauva. Pikkuväkeä siis riittää.
Meijän poitsu onkin kolmastoista lapsenlapsi sekä mun isälle, että miehen isälle. Aika hauska sattuma, sillä miehen puolelta vanhin serkku on jo täysikänen ja minun sisarusten lapsista meijän 8-vee esikoinen on vanhin.
Minun sisaruksilla käynnisty meijän esikoisesta hurja vauvabuumi ja loppua ei vielä näy! :)))
Nyt päästän teidät tästä litaniasta ja tyydyn leijailemaan puolimetriä penkin yläpuolella - ja etsimään poitsulle netistä kivaa nimeä. :)))
M 25
Tervepä teille.
Päivällä käytiin miehen kanssa asioilla ja ravintolassa syömässä. Siinäpä sitten päivä hurahtikin. Takaisin kun pääsin jatkui kestovaipparumba, nyt täysin valmiina viisi ja kaksi leikattuna odottaa ompelua. Pitäisi vain lähteä just kohta harrastuksiin niin jää huomiseen.
RuokailutottumusGallup: Olen (semi?)kasvissyöjä, eli ruokavalioon kuuluu runsaasti kasviksia ja juureksia. Syön siis myös kalaa ja äyriäisiä. Ruokavalio siis suht koht terveellinen jo ennen raskautta (yleensä meillä syödään ruisleipää ja vastaavasti vehnäpullaa mahdollisimman harvoin). Olen lisännyt multivitamiinit ja raudan tabletteina ja juustoista katson nykyisin että on pastöroidusta maidosta tehty.
Lähisuvussa molemmilla puolilla tämä on ensimmäinen. Serkuilla sitten taas on molempien suvuissa, mutta tietääkseni ei ole samaan aikaan tulossa kenellekään muulle. Nuorimmat rääpäleen pikkuserkut taitaa olla 3 vuotta.
7.6.06: Sinun kannattaisi ottaa kannustava asenne itseäsi kohtaan. Eli vähennä niin paljon kuin pystyt, sen minkä poltat, polta esimerkiksi aina vain puoli tupakkaa. Ajattele aina positiivisesti kun voit jättää väliin tupakan ja jos tulee sellainen hetki että poltat, ajattele että seuraavan taas jätät väliin. Mitä vähemmän poltat, sen parempi. Tsemppiä!
Summersnow kyseli pahasta olosta.. Joskus tulee sellaisia hetkiä (jotka onneksi menee ohi nopeasti), että tulee oksennus ja heti. Jokin tuoksu tai maku tai.. Mutta ei siis pysyvää eikä tunnu ruokahaluun vaikuttavan.
Mrs.Marple & Rääpäle, rv 24+4