Miten te pienituloiset/vähävaraiset rahoitatte lapsenne lukio-opinnot? Vaatimuksena yli tuhat/E maksava mac book air
Lisäksi kirjat, jotka oltava viimeisin painos ja nyt vielä lisäksi kirjojen lisennsimaksut, kun osa ainakin muutuu digi-muotoon. Meillä niin pienet tulot että joudun varmasti ottamaan velkaa, jotta saan nuo kustannettua. Kyllä harmittaa kun poika yli 9 keskiarvolla päättää koulun ja huonon rahatilanteen takia pelkään hänen joutuvan kohtuuttomiin tilanteisiin kun ei ole jatkuvasti rahaa antaa.
Miten te muut pienituloiset/työttömät vanhemmat olette saaneet kustannettua opinnot?
Kommentit (100)
Ole tyytyväinen että sulla on pärjäävä poika. Mun poika joutuu valma-luokalle, kun ei pärjännyt peruskoulussa.
Ei voi koulu edellyttää mitään tiettyä konemerkkiä o.O Kirjoja saa tuurilla kirjastosta (oudolta kuulostaa myös se että pitäisi muka olla viimeisin painos). Digikirjat on edullisempia kuin painetut, toinen riittää.
Onko oikeasti pakko olla mac? Itse opiskelen lukiossa nyt ensimmäistä vuotta, enkä ole tarvinnut läppäriä kertaakaan. Jos jotain pitää näpytellä, käytän kotikonetta. Ei lähes kenellekään ole konetta mukana, eikä niitä käytetä opetuksessa. Näin siis meillä. Kannattaa varmaan kysyä lukiolta, että käykö jokin muu tietokone. Jos ei käy, koululla on teoriassa velvollisuus antaa lapsellesi kone käyttöön. Käytännössähän tämä ei toteudu.
Koulun sivuilla on ilmoitettu vaatimukset jotka koneen pitää täyttää. Mac book näyttää gigantin mukaan olevan ainoa vaatimukset täyttävä. Lisäksi nuo muut kustannukset ihan pelottaa. Haluan toki että opiskelee niin pitkälle kun vaan itse haluaa.
Ap
Siis miksi mukamas pitäisi olla tuo mac? Siksikö että se on "makeeta". Vähän rikkaimpienkin lapsille kelpaa kyllä lukioon ihan normi kannettavat 300-600 e maksavat. Ja kelpaavat myös koululle.
Digikirjat edullisempia? Painettu kirja on usein euron kaksi kalliimpi, mutta sen voi myydä...
Vierailija kirjoitti:
Digikirjat edullisempia? Painettu kirja on usein euron kaksi kalliimpi, mutta sen voi myydä...
Digikirjat on isoilla kustantajilla 50-80% painetun hinnasta. Joo, painetun kirjan voi myydä, jos joku sen ostaa. Yo-kokeet on kohta kokonaan sähköiset, miten mahtaa käydä painetun kirjan suosiolle kun koulut alkavat suosio digiversioita kaikessa.
Itse käytin lukion joko perheen konetta tai koulun tietokoneita, sitten pääsykoemateriaalit tulostin netistä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Koulun sivuilla on ilmoitettu vaatimukset jotka koneen pitää täyttää. Mac book näyttää gigantin mukaan olevan ainoa vaatimukset täyttävä. Lisäksi nuo muut kustannukset ihan pelottaa. Haluan toki että opiskelee niin pitkälle kun vaan itse haluaa.
Ap
Ei ole olemassa (järkeviä) vaatimuksia jotka vain mäkki täyttää.
Anna linkki koulun sivuille tai listaa ne vaatimukset niin näytän tuhat halvempaa konetta jotka täyttää kriteerit paremmin kuin se mäkki.
Mikä siinä on, että ihmiset eivät osaa sosiaalipummata? Jos ei ole varaa kustantaa opintoihin kuuluvia pakollisia menoja, voi hakea sossusta näihin tukea.
Sossu maksaa, mutta mun mies onkin maahanmuuttaja. Tyttö ei kyllä itse panosta lukioon yhtään, varmaan jää kesken.
Mikä on tuhat/E? Se on 1000 € eli tuhat euroa. (Esimerkiksi huolmiattomuudesta tai vauhdissa sattunut kirjoitus virhe. Ei paha)
Vierailija kirjoitti:
Ap
Höpö, höpö. Kannattaisi käyttää omia aivoja nyt. Eikä mitään gigantin myyjän aivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Digikirjat on isoilla kustantajilla 50-80% painetun hinnasta. Joo, painetun kirjan voi myydä, jos joku sen ostaa. Yo-kokeet on kohta kokonaan sähköiset, miten mahtaa käydä painetun kirjan suosiolle kun koulut alkavat suosio digiversioita kaikessa.
Eivät opiskelijat saa sähköisissä kirjoituksissaan omia tietokoneitaan käyttä :'D Siellähän voi olla vaikka mitä luntteja eikä koulu voi kaikilta konetta tyhjentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
? Niin joku 6kk lisenssi,mutta kun pitäisi ylppäreihin lukea, niin tarvitsee sen 3v lisenssin.
Millä perusteella täytyy muka olla ko. merkkinen läppäri. Tuskin.