Minut kutsuttiin polttareihin vain maksumielessä
Taustaa: sain aiemmin tällä viikolla kutsun kaverini kaasolta että kiinnostaisiko minua osallistua kaverini polttareihin. Olin tietenkin otettu siitä, että kaveri kokee minut niin hyväksi ystäväksi että haluaa minut mukaan (olemme vanhoja opiskelukavereita vuosien takaa), joten tietenkin ilmaisin kiinnostukseni ja sain kaasolta tarkemmat tiedot ohjelmasta ja kustannuksista yms. Kaverin häät ovat heinäkuussa, joten en osannut edes siinä vaiheessa kummastella että miksi mukaan pyydetään näin myöhäisessä vaiheessa. Ajattelin vain, että kaaso on yhdessä esim. jonkun toisen kanssa miettinyt morsianta miellyttävän ohjelman ja nyt vain kyselivät kaikki halukkaat mukaan. Ainoa mikä kummastutti oli että maksettava summa pitäisi maksaa huomenna (viikko siitä kun sain kutsun polttareihin). Noh, oltiin eilen porukalla illanvietossa, ja tähän porukkaan kuuluu eräs joka on myös tämän morsiamen kaveri (me kolme ollaan tutustuttu yliopistolla, mutta en koskaan kokenut että olisin kuulunut täysillä heidän tiiviin kaveruutensa väliin) ja hän sitten hihkaisi minulle että kuinka kivaa kun kuulemma minäkin tulen polttareihin. Kummastelin sitten hänelle että miten nopealla aikataululla polttarit pitää maksaa vaikka itse polttareihin on vielä montakin viikkoa. Hän sitten sanoi että "joo se mökkivuokra pitää maksaa jo nyt niin sen takia xx (kaaso) laittoi takarajaksi huomisen, mut nii, sulle toi on varmaan aika nopealla aikataululla, mähän maksoin sen jo helmikuussa ettei tartte myöhemmin stressata sen takia." Kysyin sitten ihan kummissani että miten ihmeessä hän on voinut maksaa jo helmikuussa? Siinä vaiheessa kaveri meni vähän vaikeaksi ja mutisi jotain epämääräistä että oli ollut jo helmikuussa yhteydessä kaasoon kun halusi tietää onko polttariporukassa mukana ja voiko hän maksaa etukäteen.. Ei ihan mennyt läpi mulle tuo selitys. Nyt ihan ihmeissäni mietin, että onko alkuperäisestä porukasta jättäytynyt joku pois, ja jotta jokaisen osallistujan maksettavaa osuutta ei tarvitse nostaa, joku random (kuten minä) on pyydetty mukaan? Tuntuu todella pahalta.. vai onko tämä nykymaailmassa ihan normaalia? (Onneksi en ehtinyt maksaa sitä summaa vaan laitoin kaasolle viestiä että en pääsekään polttareihin.)
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä jengi jaksaa miettiä ja ihmetellä asioita puhki. Eipä tarvii enää ihmetellä mielensäpahoittajia.. kai sitä pystyy mistää vaan loukkaantua, jos tuolla asenteella on liikenteessä.
Ai sinä olisit maksanut ihan ilomielin 150 euroa mökkiviikonlopusta muutaman tuntemattoman kanssa ihan vaan jotta morsian tai kaaso ei pahoita mieltään ja saa vklopun järkättyä? Ihmisiä on sitten näköjään moneen munaan..
En sanonut niin.
Minen maksuista ja mökeistä puhunut mitään.
No sitähän tässä on pohdittu että miten törkeää on käyttää jotakuta vain polttareiden maksajana. Että miten tämä on sinusta mielensäpahoittamista tai sitä että "kai sitä pystyy mistää vaan loukkaantua, jos tuolla asenteella on liikenteessä". Ihan normaalia loukkaantua tuollaisesta.
Ajatus mökkiviikonlopusta lähes tuntemattomien ihmisten kanssa, äh, ei olis kyllä mun juttuni! Ja maksaa mökkeilystä 150€? Juu ei. Yksi aktiviteettipäivä ihan olisi ihan ok viettää polttareissa puolituttujen kanssa, jos päivä sisältäisi kivaa tekemistä kaikille, ruokailua ja pari juomaa illalla.
Ehkä ajatuskin olikin ollut alunperin näissä polttareissa ihan lähipiirin mökkeilyt, sitten pari jäi pois ja nyt huomattiin, että mökistä tulee liian kallis ilman lisähenkilöitä. Tässä vaiheessa kaason ja muun polttariporukan olisi ollut fiksu veto muuttaa kurssia, etsiä halvempaa mökkiä tai muuttaa kokonaan suunnitelmia. Kun aletaan kutsua mukaan "varaporukkaa", niin tulee turhaa säätöä ja pahaa mieltä.
Mene nyt ap kuitenkin häihin, en usko että tämä on morsiamen syytä. Polttarit on joskus ihmesäätöä.
Hmmh? Mun varsinaiset polttarit pidettiin pe-su mökillä saaressa. Kutsuttujen yläraja oli 7, koska nukkumatilaa oli kahdeksalle. Yksi kutsutuista sairastui viime tinkaan ja totta kai kutsuin toisen tyypin tilalle. En mä ainakaan kutsunut varamiestä maksumieheksi, vaan koska ihan vilpittömästi nyt vaan vietin polttarini mieluummin seitsemän kuin kuuden hyvän tyypin kanssa.
Toisaalta mä kyllä sanoin tän ihan itse tälle viime tinkaan kutsutulle puhelimessa, kun kysyin, haluasko se tulla. Eli ei ollut mikään salaisuus, että muut oli kutsuttu aiemmin. Se oli ilahtunut ja meillä oli hauska viikonloppu yhdessä. Olisin ollut äärimmäisen loukkaantunut, jos tämä tyyppi olisi perunut polttareille tulonsa viime tingassa ilman syytä, puhumattakaan siitä, että se olisi jättänyt häät kokonaan väliin.
Musta on outoa, että aikuiset alkavat draamailla siitä, että eivät nyt kuulukaan jonkun välittömään lähipiiriin tai ole jonkun bff. Muakin on kutsuttu brunsseille, lounaille ja mökille ns. varamiehenä, kun alkuperäinen osallistuja ei ole päässytkään paikalle. Itse oon kokenut nuo hauskoina tilaisuuksina viettää aikaa vähän vieraampien mukavien tyyppien kanssa ja toisaalta musta on ollut hauskaa, että olen tullut lähipiirin ulkopuolella oleville ihmisillekin mieleen, kun on pitänyt nopeasti nimetä vielä yksi tyyppi, joka olisi kiva saada paikalle.
Ymmärtäisin närkästyksen sit, jos kiinteästä kaveriporukasta joku jäisi kutsumatta, tai ryhmän keski-ikä olisi 12 v, mutta ei muuten.
Toisaalta en kyllä ymmärrä, miksi tässä morsian ja kaaso ovat draamailleet asian kanssa. Miksi ei voinut suoraan sanoa, että joku perui, ja nyt tuli mahis kutsua sut, olisi kiva jos pääsisit?
Voi helvetti sentään! Olen aina kuvitellut, että polttareihin tulee/ kutsutaan kaikki halukkaat!!!
Itse olen menny naimisiin kohta 30 vuotta sitten, ehkä siksi en ymmärrä tätä käytäntöä.
Vierailija kirjoitti:
Hmmh? Mun varsinaiset polttarit pidettiin pe-su mökillä saaressa. Kutsuttujen yläraja oli 7, koska nukkumatilaa oli kahdeksalle. Yksi kutsutuista sairastui viime tinkaan ja totta kai kutsuin toisen tyypin tilalle. En mä ainakaan kutsunut varamiestä maksumieheksi, vaan koska ihan vilpittömästi nyt vaan vietin polttarini mieluummin seitsemän kuin kuuden hyvän tyypin kanssa.
Toisaalta mä kyllä sanoin tän ihan itse tälle viime tinkaan kutsutulle puhelimessa, kun kysyin, haluasko se tulla. Eli ei ollut mikään salaisuus, että muut oli kutsuttu aiemmin. Se oli ilahtunut ja meillä oli hauska viikonloppu yhdessä. Olisin ollut äärimmäisen loukkaantunut, jos tämä tyyppi olisi perunut polttareille tulonsa viime tingassa ilman syytä, puhumattakaan siitä, että se olisi jättänyt häät kokonaan väliin.
Musta on outoa, että aikuiset alkavat draamailla siitä, että eivät nyt kuulukaan jonkun välittömään lähipiiriin tai ole jonkun bff. Muakin on kutsuttu brunsseille, lounaille ja mökille ns. varamiehenä, kun alkuperäinen osallistuja ei ole päässytkään paikalle. Itse oon kokenut nuo hauskoina tilaisuuksina viettää aikaa vähän vieraampien mukavien tyyppien kanssa ja toisaalta musta on ollut hauskaa, että olen tullut lähipiirin ulkopuolella oleville ihmisillekin mieleen, kun on pitänyt nopeasti nimetä vielä yksi tyyppi, joka olisi kiva saada paikalle.
Ymmärtäisin närkästyksen sit, jos kiinteästä kaveriporukasta joku jäisi kutsumatta, tai ryhmän keski-ikä olisi 12 v, mutta ei muuten.
Toisaalta en kyllä ymmärrä, miksi tässä morsian ja kaaso ovat draamailleet asian kanssa. Miksi ei voinut suoraan sanoa, että joku perui, ja nyt tuli mahis kutsua sut, olisi kiva jos pääsisit?
minä taas en aikuisen oikeasti ymmärrä tuollaista kiintiö-kutsumista. Suomi on pullollaan saaria ja mökkejä joita voi vuokrata. Jos niitä mukavia kutsuttavia olisi enemmän, niin miksi sitten ei kutsuisi kaikkia? Joka tapauksessa kulut jaetaan osallistujien kesken.
Jättäisin menemättä jo pelkästään kustannustenkin vuoksi. Ihan sairas summa. Sisältääkö summa edes sun omatkin kaikki syömiset ja juomiset? Usein vielä ne voi tulla hinnan päälle. Tuntuu et kekkerit on lähteny hiukan lapasesta.
Lisänä vielä paha mieli ja vieras porukka niin ei kyllä olis mulla yhtään syytä lähteä mukaan. Ja törkeetä soittaa ja syytellä apta! Voi jessus on pokkaa!
No enpä ole polttareissa rampannut, jos häissäkään. Mistään en ole tietääkseni jäänyt paitsi.
M42
Vierailija kirjoitti:
No enpä ole polttareissa rampannut, jos häissäkään. Mistään en ole tietääkseni jäänyt paitsi.
M42
Ja tämä liittyi aiheeseen millä tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä jengi jaksaa miettiä ja ihmetellä asioita puhki. Eipä tarvii enää ihmetellä mielensäpahoittajia.. kai sitä pystyy mistää vaan loukkaantua, jos tuolla asenteella on liikenteessä.
Ai sinä olisit maksanut ihan ilomielin 150 euroa mökkiviikonlopusta muutaman tuntemattoman kanssa ihan vaan jotta morsian tai kaaso ei pahoita mieltään ja saa vklopun järkättyä? Ihmisiä on sitten näköjään moneen munaan..
junaan piti kirjoittaa :D :D
Ohis, mutta mulla lensi kahvit näppikselle kun luin ton typon. :DDD
Aika osuva, polttareihin liittyen...
Vierailija kirjoitti:
Morsian laittoi mulle äsken viestiä. Kaaso oli kuulemma mennyt itkemään hänelle että perun tulemiseni näin myöhään ja nyt koko polttarit menee pilalle kun en suostu maksamaan. Morsian nyt ihmeissään kysyi, että enkö todellakaan pääse ja miksi peruin näin myöhään. Sanoin hänelle että en saanut kutsun kuin viikko sitten kun taas toiset on saanut kutsun jo aiemmin, johon morsian sanoi, että kyllä mun ois sitten heti sillon kutsun saatuani pitänyt ilmoittaa etten tulekaan.. Siis mitähän vittua nyt oikeesti?? En todellakaan mene häihin, niin paska maku jäi suuhun koko tästä jutusta.
Ap
Sinuna varmaan tilaisuuden tullen tiedustelisin suoraan, mikä sinun roolisi tässä polttarikuviossa oikein on, kun sinusta yhtäkkiä tulikin tärkeä avainhenkilö siihen nähden, että sinut on kutsuttu viimeisten joukossa ja maksamaan kallis osallistuminen päivän varoajalla. Ihan vain siksi, että käsittävätkö kaaso ja morsian itsekään, että tuo on sinua kohtaan aika törkeää. Okei, siitä voidaan keskustella, onko törkeää kysyä lisää väkeä juhliin lähempänä h-hetkeä, mutta osallistumisvelvoite ja syyllistäminen tässä tilanteessa on epäkohteliasta ja mautonta.
Huh miten tökeröä toimintaa! Unohtaisin polttarit ja häät ja käyttäisin ne rahat johonkin kivaan. Myös morsiamelta tahditonta valittaa. Itse ehkä laittaisin viestin, jossa selittäisin, että kukaan tuskin haluaa tulla kutsutuksi vain siksi että saataisiin muiden kustannukset alas. Jos morsian ei siitä ymmärrä, olkoon ymmärtämättä. Moukkamaista toimintaa heiltä.
AP:n tilanteessa olisin kieltäytynyt polttareista kiireesiin (oikeasti hintaan) vedoten, mutta olisin silti iloinen, että pyydettiin. Kaikki eivät ole hääoreganisoinnin ammattilaisia, se pitää ymmärtää. Kaaso on varannut liian pienen mökin, joku on perunut ja jättänyt maksamatta, tai päätökset osasta kutsuja on tehty viime tipassa. Entä sitten? Vapaalle paikalle on pyydetty helposti lähestyttävää ihmistä, joka ei ehkä kuulu aivan morsiamen ja kaason kaikkien lähimpiin ystäviin, mutta hyviin kuitenkin. Ei siitä tarvitse loukkaantua.
Eräisiin polttareihin oli suunnitteilla vesijettiajelusta lähtien kaikkea.. pyysin tylysti laittamaan jäitä hattuun ettei kustannukset karkais ihan käsistä. Lopulta varattiin vain paintball ja sinnekin oli tiukkaa lähteä kun äijäporukka oli niin tuhannen krapuloissaan yön jäljiltä. Innokkaat bestmanit maksattavat kyllä mielellään kaikki juhlakalun puolesta, tyyliin jonkun pitää rynnätä kauppaan ostamaan juhlakalulle jaffaa krapulajuomaksi, kun ei sen tartte itse maksaa.
Ei jumalauta mitä rahannyhtäystä. Ikinä en olisi halunnut, että ystäväni olisivat joutuneet maksamaan polttateistani 150e. Siihen vielä matkat ja myöhemmin vielä häälahja. Ei näin.
Tuleepa mieleen hyvän ystäväni polttarit. Meidän perheellä oli silloin rahallisesti tiukkaa. Ruoka, vuokra ja laskut saatiin hoidettua mutta mihinkään ylimääräiseen ei ollut varaa. Saadessani kutsun polttareihin kerroin kaasolle tilanteesta ja sanoin että meillä on niin tiukkaa että 30€ on ehdoton yläraja. Kaaso hymisi että joo, järjestetään ohjelma sen mukaan että kaikilla on varaa. No lopulta sain sähköpostilla suunnitelmat ja olin tippua tuolilta järkytyksestä, 110e. Eikä siihen edes sisältynyt ruoat, juomat jne, niiden kanssa olisi varmasti tullut maksamaan lähemmäs 200€. Ilmoitin kaasolle etten voi mitenkään osallistua tuolla hinnalla. Kaaso alkoi napisemaan että jos en osallistu, joutuu hän korottamaan muiden osallistujien kutsuttujen hintaa. Sain kuulla olevani tylsä ihminen joka haluaa tietoisesti loukata ystävää jos en osallistu morsiamelle tärkeään päivään. Ja mitähän muuta soopaa sieltä tuli...
No jätin menemättä polttareihin, mutta häihin tietysti menin, sillä morsian ei ollut tietoinen asiasta. Jälkeenpäin kuulin että moni muukin oli protestoinut polttareiden kuluja ja kaason välit oli pitkään viileähköt moneen polttarivieraaseen. Suunnitelmat oli selvästi karanneet käsistä.
Joo polttarit on kyllä takuuvarma tapa luoda kitkaa. Ja tuo 150 euroa ei oo ees pahimmasta päästä.. Muistan eräätkin polttarit, ne oli kyllä ihan ok-hintaiset, joissa morsiamen kaasot oli suunnitellut ohjelman ja sijainnin jo valmiiksi ja sitten keräilivät vain halukkaat mukaan. Mulle tää oli ihan fine, en muutenkaan oo mikään luova ihminen enkä ois osannut ehdottaa parempaa ohjelmaa, mutta jösses kun polttariryhmän facebook-ryhmässä yks osallistuja rupes nillittää kuinka hän on morsiamen niin hyvä ystävä että hän kyllä tietää paremmin että morsian ei tule tykkäämään siitä, tästä ja tuosta, vaan sen sijaan pitäisi kuunnella hänen ehdotuksiaan ja pistää kaikki uusiksi. Että se oli rasittava tyyppi. No sitten kun kaikki muut yritti takoa vähän järkeä sen päähän, niin lopulta hän ilmoitti että hups vaan, joku sen kaveri olikin ostanut hänelle yllätyskeikkaliput jonkun artistin keikalle, joka on just tuona samana päivänä, että hän ei pääsekään polttareihin :D Joo... kuka kaveri ostaa keikkaliput toiselta kysymättä ja toisekseen, eikö sitä omaa lippuaan ois sitten voinut antaa jollekin toiselle kaverille?
Olenko ymmärtänyt jotenkin väärin kun mun mielestä polttareihin kutsutaan kaikki jotka ovat saaneet myös hääkutsun? Eli morsiammelle naiset ja sulholle miehet kutsuista...
En kylläkään ymmärrä tapaa jossa polttareihin kutsutaan eri ihmisiä kuin häihin...
Vierailija kirjoitti:
Morsian laittoi mulle äsken viestiä. Kaaso oli kuulemma mennyt itkemään hänelle että perun tulemiseni näin myöhään ja nyt koko polttarit menee pilalle kun en suostu maksamaan. Morsian nyt ihmeissään kysyi, että enkö todellakaan pääse ja miksi peruin näin myöhään. Sanoin hänelle että en saanut kutsun kuin viikko sitten kun taas toiset on saanut kutsun jo aiemmin, johon morsian sanoi, että kyllä mun ois sitten heti sillon kutsun saatuani pitänyt ilmoittaa etten tulekaan.. Siis mitähän vittua nyt oikeesti?? En todellakaan mene häihin, niin paska maku jäi suuhun koko tästä jutusta.
Ap
Juu, et todellakaan mene! Selvästi sinä olet b-porukkaa, hätävara joka tarvitaan maksajaksi. Nyt ovat raivoissaan kun en mennytkään lankaan.
Minusta muutenkin kummallista pyytää polttareihin jos ei ole kunnolla pitänyt yhteyttä, varsinkin jos noin intiimit polttarit eri vain muutama läheinen ystävä.
Jos vielä tulee valitusta, sano suoraan, että "olisit kutsunut minut samalla kun muutkin ystäväsi eli vuoden alussa". Ja sitten jos jatkavat, katkot yhteydet.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt jotenkin väärin kun mun mielestä polttareihin kutsutaan kaikki jotka ovat saaneet myös hääkutsun? Eli morsiammelle naiset ja sulholle miehet kutsuista...
En kylläkään ymmärrä tapaa jossa polttareihin kutsutaan eri ihmisiä kuin häihin...
Ööh, kukahan täällä on väittänyt että polttareihin kutsutaan ihan eri ihmiset kuin häihin? Tässäkin ketjussa joku kertoi saaneensa kutsun polttareihin vaikka hän ei saanut kutsua häihin (mutta kaikki muut polttarivieraat olivat saaneet kutsun myös häihin), ja tämä johtui jostain ihme kömmähdyksestä kaason/bestmanin puolelta, kun ovat luulleet, että tämä kyseinen henkilö on niin läheinen hääparille, että tottakai hänkin saa kutsun häihin.
Jos taas sun mielestä "polttareihin kutsutaan kaikki jotka ovat saaneet myös hääkutsun" niin aika isot polttarit saa järkätä.. mieti nyt jos on vaikka 120 vierasta häissä, joista vaikka 10 on lapsia, ja lopuista puolet miehiä ja puolet naisia niin aika megasuuret polttarit saa olla että kaikki 55 naista/miestä mahtuu samoihin pippaloihin vaikka johonkin mökille... ja mieti nyt, kun ikähaitarikin on jostain teinistä mummoon, aika kivat bileet on joo tiedossa :D
En sanonut niin.
Minen maksuista ja mökeistä puhunut mitään.