Minut kutsuttiin polttareihin vain maksumielessä
Taustaa: sain aiemmin tällä viikolla kutsun kaverini kaasolta että kiinnostaisiko minua osallistua kaverini polttareihin. Olin tietenkin otettu siitä, että kaveri kokee minut niin hyväksi ystäväksi että haluaa minut mukaan (olemme vanhoja opiskelukavereita vuosien takaa), joten tietenkin ilmaisin kiinnostukseni ja sain kaasolta tarkemmat tiedot ohjelmasta ja kustannuksista yms. Kaverin häät ovat heinäkuussa, joten en osannut edes siinä vaiheessa kummastella että miksi mukaan pyydetään näin myöhäisessä vaiheessa. Ajattelin vain, että kaaso on yhdessä esim. jonkun toisen kanssa miettinyt morsianta miellyttävän ohjelman ja nyt vain kyselivät kaikki halukkaat mukaan. Ainoa mikä kummastutti oli että maksettava summa pitäisi maksaa huomenna (viikko siitä kun sain kutsun polttareihin). Noh, oltiin eilen porukalla illanvietossa, ja tähän porukkaan kuuluu eräs joka on myös tämän morsiamen kaveri (me kolme ollaan tutustuttu yliopistolla, mutta en koskaan kokenut että olisin kuulunut täysillä heidän tiiviin kaveruutensa väliin) ja hän sitten hihkaisi minulle että kuinka kivaa kun kuulemma minäkin tulen polttareihin. Kummastelin sitten hänelle että miten nopealla aikataululla polttarit pitää maksaa vaikka itse polttareihin on vielä montakin viikkoa. Hän sitten sanoi että "joo se mökkivuokra pitää maksaa jo nyt niin sen takia xx (kaaso) laittoi takarajaksi huomisen, mut nii, sulle toi on varmaan aika nopealla aikataululla, mähän maksoin sen jo helmikuussa ettei tartte myöhemmin stressata sen takia." Kysyin sitten ihan kummissani että miten ihmeessä hän on voinut maksaa jo helmikuussa? Siinä vaiheessa kaveri meni vähän vaikeaksi ja mutisi jotain epämääräistä että oli ollut jo helmikuussa yhteydessä kaasoon kun halusi tietää onko polttariporukassa mukana ja voiko hän maksaa etukäteen.. Ei ihan mennyt läpi mulle tuo selitys. Nyt ihan ihmeissäni mietin, että onko alkuperäisestä porukasta jättäytynyt joku pois, ja jotta jokaisen osallistujan maksettavaa osuutta ei tarvitse nostaa, joku random (kuten minä) on pyydetty mukaan? Tuntuu todella pahalta.. vai onko tämä nykymaailmassa ihan normaalia? (Onneksi en ehtinyt maksaa sitä summaa vaan laitoin kaasolle viestiä että en pääsekään polttareihin.)
Kommentit (69)
Aika pienet polttarit, se selittää osin hintaa. Ja haiskahtaa tuo hiukan siltä, että sinut haluttiin lähinnä maksajaa. .. Jos morsian ei siis muuten ehdi nähdä.
Minäkin olen pikkuhiljaa alkanut vähentää yhteydenpitoa niihin kavereihin, joiden suuntaan olen aina se aloitteellinen osapuoli. Kun ei ilmeisesti seurani kiinnosta, niin ei väkisin. Kavereiksi jäävät ne joita kiinnostaa ottaa minunkin välillä yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
- En tiedä lohduttaako mutta itse olen aikanaan joutunut maksamaan polttareista, enkä myöhemmin saanut hääkutsua. - Syy bestman - vain oletti, että totta kai minut(kin) on kutsuttu. Olihan kutsun saanut mm. eräs "ystävä" - jonka muut tiesivät vain, että ovat ystäviä Naamakirjassa. Kun taas minut tiedettiin tuntevan pariskunnan jo vuosien takaa mm. koska olin opiskellut samaan aikaan (eri alaa) ja neuvonut ja auttanut sittemmin pariskuntaa ja heidän lastaan..., josta kuulemma ainakin toinen oli kiitellyt vanhemmilleni(-kin) kuinka se oli ollut kultaisesti minulta tehty.
Ai kauhee, toihan on jo todella törkeää :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän voi olla että syystä tai toisesta polttareihin voidaan kutsua vain x määrä ihmisiä. Sinä olet jäänyt juuri listan ulkopuolelle mutta morsian on oikein iloinen kun nyt saakin sinut mukaan kun joku joutui peruuttamaan.
Niin voisi hyvinkin olla näin. Mutta enpä ole ikinä kuullut, että polttareihin voi kutsua rajallisen määrän ihmisiä :O Näissä polttareissa on tällä hetkellä kaason ja morsiamen lisäksi neljä muuta osallistujaa + minut on pyydetty lisäksi, enkä kyllä keksi yhtäkään syytä miksi 6 ihmistä on fine mutta 7 ihmistä ei? Kai niitä mökkejä voi vuokrata useammallekin ihmiselle?
No mökin makuusijojen määrä tietysti asettaa jo omat rajoituksensa, sitten täytyy alkaa miettiä että saako naapurista toisen mökin vuokralle ja riittävästi lisää vieraita jotta kannattaa toinen vuokrata vai mitä tehdään jos tulijoita olisi enemmän. Samoin kuljetukset, montako autoa, montako selvää kuskia jne.
Edellisten käymieni polttareiden päälukua karsittiin, koska veneeseen mahtui juhlakalun lisäksi vain 8 ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en menisi polttareihin, mutta menisin kyllä häihin. Morsian ei yleensä tee mitään polttarikutsulistaa, vaan se on kaason homma. Kaaso tässä on töpännyt, ei morsian.
Miten se kaaso mystisesti tietää ketkä morsian haluaa polttareihinsa? :O Kun mun veli meni naimisiin niin sekä veljen tuleva vaimo että se itse laati listan ketä ne haluais nähdä omissa polttereissaan ja sitten kaaso/bestman toteutti polttarit. Sekä kaaso että bestman teki niin että ne otti kaikkiin yhteyttä ja sopi jonkun vklopun johon mahdollisimman moni pääsi ja päätti sitten yhdessä että mitä tehdään, näin hintatasokin pysyi koko ajan säädyllisenä.
Mutta ehkä on tosiaan olemassa morsiamia jotka ei päätä polttarivieraitaan. Pitää vielä miettiä menenkö häihin, mutta jotenkin tällä hetkellä on vaan vähän huono fiilis.
Morsian laittoi mulle äsken viestiä. Kaaso oli kuulemma mennyt itkemään hänelle että perun tulemiseni näin myöhään ja nyt koko polttarit menee pilalle kun en suostu maksamaan. Morsian nyt ihmeissään kysyi, että enkö todellakaan pääse ja miksi peruin näin myöhään. Sanoin hänelle että en saanut kutsun kuin viikko sitten kun taas toiset on saanut kutsun jo aiemmin, johon morsian sanoi, että kyllä mun ois sitten heti sillon kutsun saatuani pitänyt ilmoittaa etten tulekaan.. Siis mitähän vittua nyt oikeesti?? En todellakaan mene häihin, niin paska maku jäi suuhun koko tästä jutusta.
Ap
No jo on porukkaa. Ethän sinä voinut tietää että pitää viikon sisään kutsusta maksaa 150e ja miettiä rahat matkoihinkin.
Älä laita mitään häätoivotuksia tai häärahoja, kohtelias kieltäytyminen saa riittää.
Itsellä ei olisi muutenkaan mitään mielenkiintoa viettää mökkiviikonloppua ihmisten kanssa, joita olen viimeksi nähnyt muutama vuosi sitten ja vielä maksaa 150e tästä lystistä.
Jos morsian kehtaa vielä syytellä sua niin en todellakaan menisi häihin. Voisin laittaa rehellisesti miltä susta tuntuu, että ihan kuin sut olisi pyydetty mukaan vain täytteeksi/maksumieheksi ja pahoitit mielesi, kun kuulit että muut ovat saaneet kutsun jo helmikuussa.
Samantyylinen kokemus täällä, sillä erotuksella, että häihin ei oltu kutsuttu. Täysin maksajaksi haluttiin kouluaikaisen kaverin polttareihin. Tätä morsianta en ollut nähnyt 15 vuoteen kun yllättäen hänen siskonsa pyysi polttareihin. Hääkutsua ei ollut tullut, en tiennyt että kyseinen tapaus edes seurustelee. Maksu 80€ olisi pitänyt siirtää myös hyvin pian ja matkustaa kotipaikkakunnalle näihin kekkereihin. Hassua oli, että myös toinen koulukaverimme sai saman pyynnön tulla näihin polttareihin. Hän ehti jo maksaa, kun tulikin este. Kaaso eli morsiamen sisko ei ikinä palauttanut rahoja, eikä hääkutsuakaan tullut. Eipä ole tästä porukasta kuulunut sen koomin.
Jännä jos tämä mökki oli kerran varattu ja maksettukin muiden osalta jo helmikuussa mutta sitten viikkoa ennen virallista maksupäivää, kun eivät saakkaan lisäihmistä polttareihin niin koko mökkimatka menee muka pieleen. Luultavasti heillä on ollut aiemmin joku toinen henkilö mukana, joka on sitten viime hetkellä perunut tulonsa.
Kuulostaa muutenkin hieman oudolta, jollette ole muutamaan vuoteen ollut tekemisissä ja tämä muu porukka on tiivis niin olisiko tollainen mökkoviikonloppu ollut hieman kiusallinenkin jopa.
Minä olin ainakin polttareissa maksajana. Olin sairaana, kun ystäväni meni naimisiin, mutta annoin hänelle tietenkin häälahjan. Hän katkaisi välitä minuun häiden jälkeen...
Luultavasti tossa on käynyt niin, että joku alkuperäinen jäsen on perunut tulonsa. Kaaso on alkanut miettiä keitä muita voisi kutsua ja ap on tullut mieleen. Kun ap sitten peruuttaakin niin kaaso ei ehdi koukuttaa ketään muuta enää mukaan, joten syyt laitetaan ap:n niskoille.
Tässä ap:n tapauksessa ovat kaaso ja morsio suhmuroineet oikein kybällä. Aivan selvä vedätys että saataisiin maksaja typerille bileille. En menisi edes häihin vaan olisi tod. tyytyväinen että tuli ilmi näidenkin "ystävyys". Jatkossa karttaisin, ensin tosin laittaisin suoraa noottia morsmaikulle. Jos se on kehdannut käyttää "ystävyyttä" kuvatulla lailla, vähintä olisi laittaa selvät sävelet mitä olet mieltä näiden järjestelyistä tälle typerykselle.
Jos tää on mennyt kun mun polttari kutsut kohta 20v sitten niin en olisi yhtään ihmetellyt että yksi kutsutaan myöhemmin. Mun törppö kaaso pyysi mun (vielä törpömmältä) tulevalta mieheltäni nimet ketkä kutsutaan polttareihin ja kappas vaan sieltähän oli jäänyt muutamakin nimi uupumaan... onneksi asiasta tuli puhetta kaason kanssa ja asia saatiin korjattua. Eikä kyse ollut mistään tahallisesta, mies ei vaan muistanut noita henkilöitä, kun asiasta puhui kaason kanssa.
Kylläpä jengi jaksaa miettiä ja ihmetellä asioita puhki. Eipä tarvii enää ihmetellä mielensäpahoittajia.. kai sitä pystyy mistää vaan loukkaantua, jos tuolla asenteella on liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tää on mennyt kun mun polttari kutsut kohta 20v sitten niin en olisi yhtään ihmetellyt että yksi kutsutaan myöhemmin. Mun törppö kaaso pyysi mun (vielä törpömmältä) tulevalta mieheltäni nimet ketkä kutsutaan polttareihin ja kappas vaan sieltähän oli jäänyt muutamakin nimi uupumaan... onneksi asiasta tuli puhetta kaason kanssa ja asia saatiin korjattua. Eikä kyse ollut mistään tahallisesta, mies ei vaan muistanut noita henkilöitä, kun asiasta puhui kaason kanssa.
Siis tätä mä en ymmärrä. Miksi te rakkaat morsiot ette laadi ITSE sitä listaa siitä keitä haluatte polttareihinne :D Millä tavalla se "pilaa" yllätyksen? Eihän sitä polttaripäivää, sijaintia tai ohjelmaa muutenkaan tiedä, niin eikö siinä ole yllätystä tarpeeksi? Kyllä mua ainakin kyrsis jos en sais päättää niitä ihmisiä. Ne pääsee sitten ketkä pääsee, mutta se että kaaso tai mies arpoo sormi suussa että ketähän nyt pyydettäis niin se kuulostaa vaan joltain huonolta komedialta. Ellei kaveriporukka ole tosi, tosi tiivis. Mutta mulla ainakin on kavereita ympäri Suomea (muutama jopa ulkomailla), ja ne on tuttuja eri elämänvaiheista; ei mun kaaso millään vois tietää kaikkia niitä joihin pidän yhteyttä ja joita toivoisin näkeväni polttareissani.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä jengi jaksaa miettiä ja ihmetellä asioita puhki. Eipä tarvii enää ihmetellä mielensäpahoittajia.. kai sitä pystyy mistää vaan loukkaantua, jos tuolla asenteella on liikenteessä.
Ai sinä olisit maksanut ihan ilomielin 150 euroa mökkiviikonlopusta muutaman tuntemattoman kanssa ihan vaan jotta morsian tai kaaso ei pahoita mieltään ja saa vklopun järkättyä? Ihmisiä on sitten näköjään moneen munaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinä olisit maksanut ihan ilomielin 150 euroa mökkiviikonlopusta muutaman tuntemattoman kanssa ihan vaan jotta morsian tai kaaso ei pahoita mieltään ja saa vklopun järkättyä? Ihmisiä on sitten näköjään moneen munaan..
junaan piti kirjoittaa :D :D
Kuulostaa todella törkeältä. Selvästi yksi tytöistä jäänyt pois ja äkkiä vedetty ap tilalle. Ja hirveä hinta vielä! Ja kaiken kruunaa morsian, joka ei edes tajua hävetä! En kyllä itsekään menisi koko häihin tuollaisen jälkeen.
OT
Kaasoni jätti mun kolme läheistä (pitkän matkan lapsuuden ystävää) kutsumatta polttareihini, koska hän oli meidän ystävyydestä kateellinen.
Joo, "valkkasin" kaason läheltä, hyvän duunikaverin, jonka kanssa oli ystävyys alkanut puhjeta kukkaan. Tai en valkannut, kun en tarvinnut kaasoa ollenkaan. Mutta hän ystävyyden nimissä halusi järkätä edes polttarit. Järkkäs se leikkejä häissäkin.
Hauskoja hetkiä oli paljon, enkä silloin jäänyt miettimään, miksei kaverit tullut polttareihin. Koska matkaa oli, niin eivät välttämättä viiti..
Myöhemmin lähdettiin nelistään viikoksi etelään, niin siellä paljastui koko juttu.
Tämä kaaso nimittäin silminähden raivostui reissusta, kun häntä ei ollut pyydetty mukaan. Lähetti mulle vihaisen sähköpostin kesken loman.. Jostain syystä alkoi se orastavakin ysävyydennuppu kuolla pois.
Mimmi paljastui aivan pimeeksi stalkeriksi.
Minä en menisi polttareihin, mutta menisin kyllä häihin. Morsian ei yleensä tee mitään polttarikutsulistaa, vaan se on kaason homma. Kaaso tässä on töpännyt, ei morsian.