Kyllä en hyväksy lukuvuoden aikana kesken oppivuotta lomailua ala-ja yläastellaisilla. Ihan järjenkäyttö sallittua.
Se nyt vaan on niin, että jollain etelänlomalla kukaan alakoululainen EI osaa eikä pysty omatoimisesti mitään läksyjään taikka kouluasioitaan hoitamaan. Ihan turha vanhempien väittää että "kyllä sillä on kirjat mukana ja ihan joka päivä niitä katsotaan". Sehän ei riitä. Lapsi tarvii opetusta, ohjausta ja sitä koulunkäyntiä. Opettaja opettaa juurikin siksi.
Lomamatkoja etelään tai thaikkuihin tai floridaan tai ihan mihin nyt sattutekin niitä haluamaan, ehtii ja pitää tehdä sitten kun siihen on sopiva aika. Eli koululaisten loma-aikaan, tai sitten kun lapset ovat niin isoja, että pystyvät itse opiskelemaan opintonsa.
Meidän rehtori on markan lapanen, joka suostuu itsevarmojen ja ylimielisten vanhempien ilmoitukseen (??!), että nyt on meidän lapset toista viikkoa pois koulusta, kun on reissu ostettu.
Jokaiselle reissulaiselle pidetään kokeet, joku pistokoe, ja selvitetään, että minkä verran niitä opintoja on tullut seillä perhebungalowissa lueskeltua.
Jos ja kun näyttää siltä, että opinnossa on jääty jälkeen, lähtee viesti vanhemmille, että homma ei toimi ja lapsi on jäänyt jälkeen.
Se on vanhemmat sillä tavalla ikävästi, että kun tekee lapsia, niin sitten ei ihan kaikkea kivaa enää voikaan tehdä sillain kuin ennen lapsia. Vastuu on täysin teillä. Ja se on syytä kantaa se vastuu.
Ja ihan turha naputtaa vastaukseksi, että "mehän tehdään mitä meitä huvittaa ja se ei sulle kuulu" Ensinnäkään ette tee mitä huvittaa ja toisekseen kyllä se mulle sen lapsen opettajana koulunkäynnin ja oppimisen kohalla juurikin kuuluu. Ei mulla muuta.
Kommentit (49)
Alan vaihto kannattaisi, kun et pysty näkemään mitään positiivista perheen yhteisissä lomissa.
Ihan sama hyväksytkö, ei ole sinun päätettävissä.
Toivottavasti aloittaja ei ole opettaja. Ainakaan äidinkielessä.
Viikossa ei mitenkään pysyvästi jää jälkeen, ellei ole ihan saapas.
Mehän tehdään mitä meitä huvittaa ja se ei sulle kuulu.
Kaikilla perheillä ei ole rahaa tai mahdollisuutta matkustaa sesonkiaikoina. Esim. perheeni matkusti lapsuudessani aina sesongin ulkopuolella koska vanhempani olivat työssä joka tapahtui suomen lomasesonkien aikana, eikä rahakaan tulvinut ovista ja ikkunan ikkunoista. Koulun me lapset suoritimme kunnialla läpi. Joka päivä tehtiin tunti tai parit kouluhommia vanhempien avustamana.
Jos sinusta olisi kiinni, en kovinkaan paljoa näkisi erolapsiani.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on niin, että jollain etelänlomalla kukaan alakoululainen EI osaa eikä pysty omatoimisesti mitään läksyjään taikka kouluasioitaan hoitamaan. Ihan turha vanhempien väittää että "kyllä sillä on kirjat mukana ja ihan joka päivä niitä katsotaan". Sehän ei riitä. Lapsi tarvii opetusta, ohjausta ja sitä koulunkäyntiä. Opettaja opettaa juurikin siksi.
Lomamatkoja etelään tai thaikkuihin tai floridaan tai ihan mihin nyt sattutekin niitä haluamaan, ehtii ja pitää tehdä sitten kun siihen on sopiva aika. Eli koululaisten loma-aikaan, tai sitten kun lapset ovat niin isoja, että pystyvät itse opiskelemaan opintonsa.
Meidän rehtori on markan lapanen, joka suostuu itsevarmojen ja ylimielisten vanhempien ilmoitukseen (??!), että nyt on meidän lapset toista viikkoa pois koulusta, kun on reissu ostettu.
Jokaiselle reissulaiselle pidetään kokeet, joku pistokoe, ja selvitetään, että minkä verran niitä opintoja on tullut seillä perhebungalowissa lueskeltua.
Jos ja kun näyttää siltä, että opinnossa on jääty jälkeen, lähtee viesti vanhemmille, että homma ei toimi ja lapsi on jäänyt jälkeen.
Se on vanhemmat sillä tavalla ikävästi, että kun tekee lapsia, niin sitten ei ihan kaikkea kivaa enää voikaan tehdä sillain kuin ennen lapsia. Vastuu on täysin teillä. Ja se on syytä kantaa se vastuu.
Ja ihan turha naputtaa vastaukseksi, että "mehän tehdään mitä meitä huvittaa ja se ei sulle kuulu" Ensinnäkään ette tee mitä huvittaa ja toisekseen kyllä se mulle sen lapsen opettajana koulunkäynnin ja oppimisen kohalla juurikin kuuluu. Ei mulla muuta.
Me kylläkin teemme mitä huvittaa opettajien mahdollisesta mielipahasta välittämättä.
Niin yksinkertaista se on.
Itse en lomalle ole koskaan lähtenyt. Mutta oma poika aikanaan oli kaksi viikkoa vesirokossa, eikä takuulla viikkoon jaksanut mitään muuta kuin nukkua, oli aika rajuna. Silloin ei ollut wilmojakaan vielä, tekivät vasta tuloaan. Aika nopeasti sai kaikessa luokkatoverit kiinni ja teki nekin läksyt, mitä sairastelun aikana oli.
Toisaalta, koulu on lapsen työtä ja varmaan nämä, jotka kouluaikaan lomailevat milloin haluavat, lomailevat myös työssä milloin haluavat, muista välittämättä.
Tukiopetusta ei kyllä lomailun vuoksi ole oikeutta vaatia, sairastelun vuoksi sitä voinee pyytää. Oma poika ei tarvinnut ollenkaan, ei edes kotona. Mutta osa kuulemma vaatii tukiopetusta loman jälkeen.
Ei peruskoulu ole vankila. Kyllä pitää olla erityisen hidasjärkinen lapsi, jos viikon tai vaikka kahdenkin lomalla jää pahasti jälkeen. Onhan lapset sairaanakin viikon joskus, eikä siinäkään ajassa jää jälkeen. Suomessa on ihan tarpeeksi sääntöjä, joita pitää pilkuntarkasti noudattaa, joten miksi tehdä kärpäsestä härkänen? Vanhemmat on itse vastuussa lapsestaan, ja jos ne katsoo että lapsi voi olla viikon pois koulusta, niin siitä vaan. Itsepähän huolehtii sitten että lapsi opettelee kouluhommat loman aikana tai jälkeen.
Mun lapsi myöhästyi koko ala ja yläasteen muutamia päiviä kun koulu alkoi ja ka oli aina yli 9.
Ihmiset on nykyään ihan uskomattoman itsekeskeisiä, siis vanhemmat suhteessa omiin lapsiinsa. Kun vanhemmat ovat tottuneet matkailemaan ja on reppureissattu jossain laosissa ennen lapsia, niin sitten kun niitä pilttisiä tehdään, niin ei ollakaan valmiita tajuamaan ja hyväksymään, että mitä se lapsen tekeminen oikeesti vaatii.
Mm. pitää jaksaa käydä sitä koulua, ihan koulun lukujärjestestyksen mukaan. Kokeisiin tullaan silloin kun opettaja niitä on suunnitellut pitävänsä. Ei kenenkään opettajan tarvitse alkaa järjestelemään ylimääräisiä lisäkokeita siksi, että jotkut vaan haluaa reissailla, kun me van halutaan..
Koulu on lapsen työ. Ja koulu, kuten työkin, pitää tehdä mahdollisimman hyvin. Se on muuten teidän lasten tulevaisuudelle tärkeää, että ne käy sen koulun oikeesti, hyvin.
Mitkään ihmeelliset vietnaminmatkat tai jotkut ihan lasten kokemusmaailmasta irti olevat viinimatkat bordeuxeen eivät mitenkään voi mennä oppivelvollisuuden oppimisen ohi.
Pitää siirtää ne purjehduslomat ja viininmaistelut sinne ajankohdalle kun lapsenne jo pärjäävät ilman aikuisten ohjausta: kotona JA koulussa.
Kiesus mitä paatosta, et edes voi olla tosissasi etkä ainakaan opettaja..
Terv.useana vuonna, viimeksi tänävuonna, helmikuussa kaukomatka tehty ja 8lk pojan ka oli viimeksi 10.
PS, IKINÄ ei ole tarvinnut pojan läksyjen tekoa tms vahtia, aina tekee ja tehnyt ne täysin itsenäisesti ja ilman läksyunohduksia.
PPS, siltikin olemme kartalla läksyistään, kyselemme koealueita aika ajoin (useinkaan ei halua niitä kyseltävän) ja olemme kiinnostuneita hänen koulunkäynnistään.
Mun yläasteen keskiarvo oli 9,6 ja kyllä oltiin perheen kanssa toisinaan lomalla kouluaikoina. Minä ja varmasti myös vanhempani olisivat varmasti pitänyt opettajaa vähän vajaana, jos olisi käynyt vaahtoamaan mun jäämisestä jälkeen. Kertaakaan ei joutunut opettaja laittamaan tikkua ristiin mun poissaolojeni vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei peruskoulu ole vankila. Kyllä pitää olla erityisen hidasjärkinen lapsi, jos viikon tai vaikka kahdenkin lomalla jää pahasti jälkeen. Onhan lapset sairaanakin viikon joskus, eikä siinäkään ajassa jää jälkeen. Suomessa on ihan tarpeeksi sääntöjä, joita pitää pilkuntarkasti noudattaa, joten miksi tehdä kärpäsestä härkänen? Vanhemmat on itse vastuussa lapsestaan, ja jos ne katsoo että lapsi voi olla viikon pois koulusta, niin siitä vaan. Itsepähän huolehtii sitten että lapsi opettelee kouluhommat loman aikana tai jälkeen.
Mutta kun ei huolehdi vaan yrittää laittaa sen koulun vastuulle. Koulun vastuulla ei ole tukea lasta joka ei viitsi koulua edes käydä silloim kun sitä on.
Kuule ap, nyt lusikka kauniiseen käteen. Vanhemmat on kasvattajia ja päättäjiä. Reksi on teillä fiksu, koska ei tuommoisista voi alkaa meuhkaamaan ja mitä, jos perhe lähtee kiellosta huolimatta...? Lapset lastenkotiin vai? Haloo, sodassa ei ole voitettavaa, joten parempi olla edes aloittamatta!
Itse olen opettaja ja jotkut oppilaat reissaa sen parikin kertaa vuodessa, jotkut ei koskaan. Ei se mua haittaa. Äkkiä ne on suunnilleen katsottu, mitä viikon aikana tehdään ja yleensä nämä matkustavat on hyvien perheiden lapsia, joissa kouluasiat hoidetaa hyvin muutenkin. Ja voihan lapsi sairastuakin viikoksi. Alakoulussa sitä paitsi opetustahti on niin löysä, ettei viikossa tai edes kahdessa juurikaan jää jälkeen.
Olen itsekin reissannut kesken lukukautta lasten kanssa, kun oli sijaisuuksien välissä taukoa eli olin työtön.
Kyllä en hyväksy???
Opettele "kansankynttilä" kirjoittamaan!!!!
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap, nyt lusikka kauniiseen käteen. Vanhemmat on kasvattajia ja päättäjiä. Reksi on teillä fiksu, koska ei tuommoisista voi alkaa meuhkaamaan ja mitä, jos perhe lähtee kiellosta huolimatta...? Lapset lastenkotiin vai? Haloo, sodassa ei ole voitettavaa, joten parempi olla edes aloittamatta!
Itse olen opettaja ja jotkut oppilaat reissaa sen parikin kertaa vuodessa, jotkut ei koskaan. Ei se mua haittaa. Äkkiä ne on suunnilleen katsottu, mitä viikon aikana tehdään ja yleensä nämä matkustavat on hyvien perheiden lapsia, joissa kouluasiat hoidetaa hyvin muutenkin. Ja voihan lapsi sairastuakin viikoksi. Alakoulussa sitä paitsi opetustahti on niin löysä, ettei viikossa tai edes kahdessa juurikaan jää jälkeen.
Olen itsekin reissannut kesken lukukautta lasten kanssa, kun oli sijaisuuksien välissä taukoa eli olin työtön.
Tuollainen alakoululaisten opiskelutahti on niin järjettömän löysää että ei ihmekkään että suomalaiset lapset ei osaa edes perustaitoja.
Kun oot kerta niin mahtava opettaja ni kerrotko mulle miks en oo oppinu koko peruskoulun aikana yhtään mitään?!! Mä kerron sulle! Siks ku siellä koulussa ei vittu opi yhtään mitään. Opettajat on laiskoja ja laittaa opiskelijat tekemään aina jotain itsenäisiä tehtäviä ja esittämään ne sitten luokan edessä. Itse eivät viitsi kyseistä asiaa opettaa vaan istuvat jossain taukohuoneessa kahvilla!!
Ja kyllä pidän lomani tästä eteenpäinkin millon mua huvittaa, ihan sama onko sen 2 viikkoa kipeenä , jolloin ei ainakaan tule luettua läksyjä vai lomalla jolloin ehkä saattaa vilkasta tehtäviä.
Vaihda ammattia mokoma valittaja
Keskity tekemään sitä, mistä sulle maksetaan.
Onneksi mun lapsella on hyvä opettaja.