Kyllä en hyväksy lukuvuoden aikana kesken oppivuotta lomailua ala-ja yläastellaisilla. Ihan järjenkäyttö sallittua.
Se nyt vaan on niin, että jollain etelänlomalla kukaan alakoululainen EI osaa eikä pysty omatoimisesti mitään läksyjään taikka kouluasioitaan hoitamaan. Ihan turha vanhempien väittää että "kyllä sillä on kirjat mukana ja ihan joka päivä niitä katsotaan". Sehän ei riitä. Lapsi tarvii opetusta, ohjausta ja sitä koulunkäyntiä. Opettaja opettaa juurikin siksi.
Lomamatkoja etelään tai thaikkuihin tai floridaan tai ihan mihin nyt sattutekin niitä haluamaan, ehtii ja pitää tehdä sitten kun siihen on sopiva aika. Eli koululaisten loma-aikaan, tai sitten kun lapset ovat niin isoja, että pystyvät itse opiskelemaan opintonsa.
Meidän rehtori on markan lapanen, joka suostuu itsevarmojen ja ylimielisten vanhempien ilmoitukseen (??!), että nyt on meidän lapset toista viikkoa pois koulusta, kun on reissu ostettu.
Jokaiselle reissulaiselle pidetään kokeet, joku pistokoe, ja selvitetään, että minkä verran niitä opintoja on tullut seillä perhebungalowissa lueskeltua.
Jos ja kun näyttää siltä, että opinnossa on jääty jälkeen, lähtee viesti vanhemmille, että homma ei toimi ja lapsi on jäänyt jälkeen.
Se on vanhemmat sillä tavalla ikävästi, että kun tekee lapsia, niin sitten ei ihan kaikkea kivaa enää voikaan tehdä sillain kuin ennen lapsia. Vastuu on täysin teillä. Ja se on syytä kantaa se vastuu.
Ja ihan turha naputtaa vastaukseksi, että "mehän tehdään mitä meitä huvittaa ja se ei sulle kuulu" Ensinnäkään ette tee mitä huvittaa ja toisekseen kyllä se mulle sen lapsen opettajana koulunkäynnin ja oppimisen kohalla juurikin kuuluu. Ei mulla muuta.
Kommentit (49)
Kaikki ei saa lomia koulujen loma-aikoina.
Näistä lapsista tulee niitä kesätyönhakijoita, joiden työhakemuksessa mainitaan että "voin tulla kesäkuussa joko aikavälillä tämä ja tämä" ja heinäkuussa en voi kun pidän lomaa ja elokuussa voin tulla tämä ja tämä vko. Muuten ei sovi.
Eipä tarvitse paljon työhaastatteluihin saati kesätöihin tulla, mutta eiköhän äiti maksa korvauksena kesätyöansiomenetykset näissä tapauksissa.
Kai tiedät, että myös toukokuu ja syyskuu on kesälomakuukausia. Vanhemmilla siis.
Ei kaikki todellakaa voi pitää aina lomaa kesä-heinäkuussa. Syyslomalla, jouluna ja hiihtolomalla.
Meillä tosi harvoin saa loman hiihtolomaviikolle. Kun kaikki sen sinne haluaa.
Syysloma, mikä se on? On jos haluaa pitää talviloman jo lokakuussa.
Jouluna on lomasulku loppiaiseen asti. Kukaan ei lomaile silloin.
Kesä-heinäkuussa matkat on törkeän kalliita ja harvoin saadaan miehen kanssa samaanaikaan lomaa, jos toinen onnistuu saamaan kesäloman "hyvään" aikaan.
Joten todellakin matkustellaan silloin kun meillä vanhemmilla on loma! Hyvähän se open on huudella kun parikuukautta kesällä levittää persettään!
Paljonkos ap lomaili kesken oppivuotta? Pari päivää taisi väliin jäädä? Sekä ala- että yläastellaisena. Ymmärrä kyllä en.
Peruskoulussahan nyt nuo opetettavat asiat on aika typeriä, paljon enemmän työelämässä on merkitystä ihan muilla taidoilla. Sen verran löysää tahtia, kun mennään niiden tyhmempien mukaan, ettei pari viikkoa oikeasti merkkaa mitään. Jotenkin huvittaa nuo opettajat, jotka touhottaa oppiaineiden tärkeyttä ja oman työnsä merkityksellisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Näistä lapsista tulee niitä kesätyönhakijoita, joiden työhakemuksessa mainitaan että "voin tulla kesäkuussa joko aikavälillä tämä ja tämä" ja heinäkuussa en voi kun pidän lomaa ja elokuussa voin tulla tämä ja tämä vko. Muuten ei sovi.
Eipä tarvitse paljon työhaastatteluihin saati kesätöihin tulla, mutta eiköhän äiti maksa korvauksena kesätyöansiomenetykset näissä tapauksissa.
Minä ainakin olen ollut se kesätyöntekijä, joka ei ole pahemmin, oikeastaan ollenkaan lomia pyydellyt. Ja muutenkin olen työntekijänä ollut sangen joustava, tänä kesänä (taas) olen se, joka suostuu olemaan töissä heinäkuun, vaikka lapset ovatkin pieniä.
Osaan laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Läsnä oleminen vain läsnäolon vuoksi näyttääkseen ahkeralta on aika turhaa, mutta silloin kun tarvitaan, olen kyllä venynyt töihin vaikka kesken loman.
t. 15
No ei tietenkään ap ole opettaja, vaan kateellinen mamma. Vai ovat naapurit taas lähdössä lämpimään?
Minä opettajanakin lomailen koulujen loma-aikojen ulkopuolella, että revi siitä. Ja opetan lapsilleni tarvittavat asiat lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla perheillä ei ole rahaa tai mahdollisuutta matkustaa sesonkiaikoina. Esim. perheeni matkusti lapsuudessani aina sesongin ulkopuolella koska vanhempani olivat työssä joka tapahtui suomen lomasesonkien aikana, eikä rahakaan tulvinut ovista ja ikkunan ikkunoista. Koulun me lapset suoritimme kunnialla läpi. Joka päivä tehtiin tunti tai parit kouluhommia vanhempien avustamana.
Kaikilla ei ole rahaa eikä mahdollisuutta matkustaa ollenkaan. Matkustaminen ei ole mikään lakisääteinen velvoite.
Vierailija kirjoitti:
Mun yläasteen keskiarvo oli 9,6 ja kyllä oltiin perheen kanssa toisinaan lomalla kouluaikoina. Minä ja varmasti myös vanhempani olisivat varmasti pitänyt opettajaa vähän vajaana, jos olisi käynyt vaahtoamaan mun jäämisestä jälkeen. Kertaakaan ei joutunut opettaja laittamaan tikkua ristiin mun poissaolojeni vuoksi.
sen verran on pakko korjata, että ihan varmasti se opettaja on joutunut laittamaan useammankin tikun ristiin lomareissujesi takia - ne kun aina teetättävät opettajalle lisätyötä.
Sinänsä mulla ei ole mitään oppilaiden lomia vastaan, kunhan vanhemmat tosiaan huolehtivat, että lomalainen ei jää jälkeen muista. Eivätkä oleta, että rästiin jääneet kokeet hoidetaan perheen aikataululle sopivasti, erikseen kokeen järjestäminen kun on muutenkin hankalaa.
Minusta rakkaat kollegat liioittelee opettajalle tulevaa työtaakkaa jonkun reissusta. Itselläni menee 2-3 minuuttia vilkaista tärkeimmät jutut viikon lomaa varten. Joudunhan niitä antamaan sairastuneillekin lapsille. Äkkiä se on näppituntumalla katsottu, mitä suunnilleen viikossa tehdään. Eikä se nyt niin nökönnuukaa ole, jos yksi sivu menee liikaa tai liian vähän, kunhan suunnilleen on tehnyt tarvittavat. Ehtiihän sen sitten loman jälkeen vielä kuroa kiinni, jos sanoin yhden sivun työkirjasta liian vähän tai jää tekemättä kokonaan.
Menkää reissulle vaan, jos siltä tuntuu. Lapselle perheen yhteinen loma vanhempien kanssa on kultaakin arvokkaampi. Ja näkeehän siinä vähän muailmaa, vaikka olisi vain Teneriffalla.
No, kyllä mä olen periaatteessa samaa mieltä. Minusta koululaisen lomat ovat ne mitä ovat ja silloin tehdään pitkät reissut ja matkat.
Meillä mieheni on yrittäjä ja pitää vuodessa viikon lomaa sopivaan aikaan talvella. Sopiva aika on silloin, kun se hänellä töiden puolesta onnistuu. Tällöin lähdemme aina matkalle, jotta mies pääsee hetkeksi eroon töistään ja koko perhe viettämään yhteistä aikaa. Jos lapset eivät voisi lomailla koulun loma-aikojen ulkopuolella niin he eivät koskaan saisi lomaa isänsä kanssa. Ei ole mitään herkkua olla aina yksin lomalla lasten kanssa kesällä ja katsoa toisen raatamista, joten en tunne hetkeäkään huonoa omaatuntoa siitä, että lapseni ovat viikon poissa koulusta kerran vuodessa. Ehkä joku kerta peräti kaksi viikkoa, se olisi perheemme yhteinen haave. Onneksi koulumme opettajilla ei ole mitään ollut tätä vastaankaan eikä lapset todellakaan ole jääneet jälkeen viikon poissaolon vuoksi! Olen varsin perillä lasteni koulunkäynnistä ja tuntuu aika hupaisalta kuulla tuollaista puhetta, että viikon poissaolo olisi jotenkin suuri asia peruskoulussa.
Eipä tästä montaa viikkoa ole kun naapurin rouva keuhkosi pihalla 8-luokkalaisen luokanvalvojasta. Perhe oli ollut viikon ulkomaan lomalla, takaisin tultuaan vanhemmat olivat olleet sitä mieltä että koulun pitää järjestää lapselle tukiopetusta ettei jää jälkeen. Koulusta sanottiin suoraan että ei onnistu, omien lomien vuoksi ei järjestetä tukiopetusta, tämä oli myös ilmoitettu ehdoksi poissaoloa "anottaessa". Olen samaa mieltä koulun kanssa.
Jos asioiden itsekseen opettelu on niin helppoa, miksi lapsenne käyvät koulua? Senkus vaan ostatte oppikirjat ja katselette niitä kotona pari tuntia päivässä.
Kyllä en nyt ole samaa mieltä open kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tästä montaa viikkoa ole kun naapurin rouva keuhkosi pihalla 8-luokkalaisen luokanvalvojasta. Perhe oli ollut viikon ulkomaan lomalla, takaisin tultuaan vanhemmat olivat olleet sitä mieltä että koulun pitää järjestää lapselle tukiopetusta ettei jää jälkeen. Koulusta sanottiin suoraan että ei onnistu, omien lomien vuoksi ei järjestetä tukiopetusta, tämä oli myös ilmoitettu ehdoksi poissaoloa "anottaessa". Olen samaa mieltä koulun kanssa.
Jos asioiden itsekseen opettelu on niin helppoa, miksi lapsenne käyvät koulua? Senkus vaan ostatte oppikirjat ja katselette niitä kotona pari tuntia päivässä.
Koska koulussa oppii muutakin kuin kouluaineita? Ja koska me vanhemmat käymme töissä. Lasten on hyvä oppia myös sosiaalisia taitoja ja ryhmätyöskentelyä. Miksi ihmeessä viikon oman loman pitäisi tarkoittaa, ettei arvostaisi koulun opetusta muutenkaan? Kyse oli siitä ettei yhdessä viikossa koulussa opetella niin paljoa, että siinä voisi oppilas jäädä jälkeen. Ja toisekseen monet myös sairastavat, joskus useammankin viikon putkeen. Ja sairaana harvoin jaksaa juuri opiskella.
Tuota onhan niitä lapsia kotikouluissa. Itseasiassa maailmalla kasvava trendi, kun koulut turvattomia, luokissa ei pystytä opettamaan häiriköiden vuoksi, pitkät koulumatkat jne. Lahjakkaalle tai jotain lajia tosissaan treenaavalle lapselle voi olla nopeampi tapa käydä kotikoulua kun kuluttaa turhanpäiväiseen aikaa, välitunteihin ja matkoihin ja muiden odotteluun.
Parempi että perheet lomailevat eri aikoihin. Syys ja hiihtolomat ovat juuri siksi typeriä massatapahtumia, että matkat on myyty loppuun ja jokapaikassa on ruuhkaa.
Mun mielestäni tuo on ok, jos se ei ole vuosittaista. Joskus voi olla, että vanhempien lomat ovat koulun lomien ulkopuolella ja silloin on mun mielestäni ok kysyä koululta lupa matkaan. Jos taas joka vuosi pitäis päästä loma-aikojen ulkopuolella, niin se ei oo mun mielestä hyvä.
Me ollaan kerran otettu vähän ylimääräistä vapaata, että päästiin jouluksi Suomeen. Haaveissa on nyt USAn reissu ja se taidetaan joutua tekemään loma-aikojen ulkopuolella ihan siitä syystä, että matkaa ei ole saatavilla kesäloman aikaan. Uskon luvan tuohon kuitenkin heltiävän, kun meillä lapset on ahkeria koulussa ja poissaoloja ei oikeestaan ole juuri lainkaan.
Lapsenhan saa pttaa vaikka koulusta pous, kunhan vain pääsee kokeista läpi:) ope tää ei ainakaan ole:D