Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä en hyväksy lukuvuoden aikana kesken oppivuotta lomailua ala-ja yläastellaisilla. Ihan järjenkäyttö sallittua.

Vierailija
24.04.2016 |

Se nyt vaan on niin, että jollain etelänlomalla kukaan alakoululainen EI osaa eikä pysty omatoimisesti mitään läksyjään taikka kouluasioitaan hoitamaan. Ihan turha vanhempien väittää että "kyllä sillä on kirjat mukana ja ihan joka päivä niitä katsotaan". Sehän ei riitä. Lapsi tarvii opetusta, ohjausta ja sitä koulunkäyntiä. Opettaja opettaa juurikin siksi.

Lomamatkoja etelään tai thaikkuihin tai floridaan tai ihan mihin nyt sattutekin niitä haluamaan, ehtii ja pitää tehdä sitten kun siihen on sopiva aika. Eli koululaisten loma-aikaan, tai sitten kun lapset ovat niin isoja, että pystyvät itse opiskelemaan opintonsa.

Meidän rehtori on markan lapanen, joka suostuu itsevarmojen ja ylimielisten vanhempien ilmoitukseen (??!), että nyt on meidän lapset toista viikkoa pois koulusta, kun on reissu ostettu.

Jokaiselle reissulaiselle pidetään kokeet, joku pistokoe, ja selvitetään, että minkä verran niitä opintoja on tullut seillä perhebungalowissa lueskeltua.

Jos ja kun näyttää siltä, että opinnossa on jääty jälkeen, lähtee viesti vanhemmille, että homma ei toimi ja lapsi on jäänyt jälkeen.

Se on vanhemmat sillä tavalla ikävästi, että kun tekee lapsia, niin sitten ei ihan kaikkea kivaa enää voikaan tehdä sillain kuin ennen lapsia. Vastuu on täysin teillä. Ja se on syytä kantaa se vastuu.

Ja ihan turha naputtaa vastaukseksi, että "mehän tehdään mitä meitä huvittaa ja se ei sulle kuulu" Ensinnäkään ette tee mitä huvittaa ja toisekseen kyllä se mulle sen lapsen opettajana koulunkäynnin ja oppimisen kohalla juurikin kuuluu. Ei mulla muuta.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla perheillä ei ole rahaa tai mahdollisuutta matkustaa sesonkiaikoina. Esim. perheeni matkusti lapsuudessani aina sesongin ulkopuolella koska vanhempani olivat työssä joka tapahtui suomen lomasesonkien aikana, eikä rahakaan tulvinut ovista ja ikkunan ikkunoista. Koulun me lapset suoritimme kunnialla läpi. Joka päivä tehtiin tunti tai parit kouluhommia vanhempien avustamana.

Kaikilla ei ole rahaa eikä mahdollisuutta matkustaa ollenkaan. Matkustaminen ei ole mikään lakisääteinen velvoite.

Aivan totta.

Ei silti vaikuta meidän perheen matkusteluun tuo.

Vierailija
42/49 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä mä olen periaatteessa samaa mieltä. Minusta koululaisen lomat ovat ne mitä ovat ja silloin tehdään pitkät reissut ja matkat.

Kesälomalla tehdään sitten ne pidemmät yli kuukauden mittaiset reissut kaukoitään tai Yhdysvaltoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse hyväksyä, mutta itsellesihän teet hallaa, kun otat kierroksia asiasta, johon et voi vaikuttaa.

Vierailija
44/49 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalla työssäkäyvällä on talvilomaa joulun välipäivät ja juuri se hiihtolomaviikko.

Vierailija
45/49 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tästä montaa viikkoa ole kun naapurin rouva keuhkosi pihalla 8-luokkalaisen luokanvalvojasta. Perhe oli ollut viikon ulkomaan lomalla, takaisin tultuaan vanhemmat olivat olleet sitä mieltä että koulun pitää järjestää lapselle tukiopetusta ettei jää jälkeen. Koulusta sanottiin suoraan että ei onnistu, omien lomien vuoksi ei järjestetä tukiopetusta, tämä oli myös ilmoitettu ehdoksi poissaoloa "anottaessa". Olen samaa mieltä koulun kanssa.

Jos asioiden itsekseen opettelu on niin helppoa, miksi lapsenne käyvät koulua? Senkus vaan ostatte oppikirjat ja katselette niitä kotona pari tuntia päivässä.

Koska koulussa oppii muutakin kuin kouluaineita? Ja koska me vanhemmat käymme töissä. Lasten on hyvä oppia myös sosiaalisia taitoja ja ryhmätyöskentelyä. Miksi ihmeessä viikon oman loman pitäisi tarkoittaa, ettei arvostaisi koulun opetusta muutenkaan? Kyse oli siitä ettei yhdessä viikossa koulussa opetella niin paljoa, että siinä voisi oppilas jäädä jälkeen. Ja toisekseen monet myös sairastavat, joskus useammankin viikon putkeen. Ja sairaana harvoin jaksaa juuri opiskella.

Yhdessä viikossa ei jää hirveästi jälkeen, mutta huonolla tuurilla esim. matematiikassa voi juuri silloin tulla  kokonaan uusi asia. Viikon aikana matematiikan tunteja on niin monta että jonkun nuo uudet asiat täytyy lapselle opettaa, ei välttämättä riitä että lapsi yksin katselee kirjoja parin tunnin ajan.

Kai ymmärrät että sinä itse vapaaehtoisesti päätit tilata loman juuri siihen ajankohtaan, harvemmin kukaan tilaa flunssaa juuri sille ajankohdalle. On aivan eri asia olla pois oman loman kuin sairauden vuoksi.

Vierailija
46/49 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lomamatkaa voisi nähdä maailmaa avartavana (ja jo sinällään opettavana) kokemuksena? Parhaassa tapauksessa lapsi voi vähän harjoitella vierasta kieltäkin, maistella toisen ruokakulttuurin antimia jne.

Vierailija
47/49 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tästä montaa viikkoa ole kun naapurin rouva keuhkosi pihalla 8-luokkalaisen luokanvalvojasta. Perhe oli ollut viikon ulkomaan lomalla, takaisin tultuaan vanhemmat olivat olleet sitä mieltä että koulun pitää järjestää lapselle tukiopetusta ettei jää jälkeen. Koulusta sanottiin suoraan että ei onnistu, omien lomien vuoksi ei järjestetä tukiopetusta, tämä oli myös ilmoitettu ehdoksi poissaoloa "anottaessa". Olen samaa mieltä koulun kanssa.

Jos asioiden itsekseen opettelu on niin helppoa, miksi lapsenne käyvät koulua? Senkus vaan ostatte oppikirjat ja katselette niitä kotona pari tuntia päivässä.

Koska koulussa oppii muutakin kuin kouluaineita? Ja koska me vanhemmat käymme töissä. Lasten on hyvä oppia myös sosiaalisia taitoja ja ryhmätyöskentelyä. Miksi ihmeessä viikon oman loman pitäisi tarkoittaa, ettei arvostaisi koulun opetusta muutenkaan? Kyse oli siitä ettei yhdessä viikossa koulussa opetella niin paljoa, että siinä voisi oppilas jäädä jälkeen. Ja toisekseen monet myös sairastavat, joskus useammankin viikon putkeen. Ja sairaana harvoin jaksaa juuri opiskella.

Yhdessä viikossa ei jää hirveästi jälkeen, mutta huonolla tuurilla esim. matematiikassa voi juuri silloin tulla  kokonaan uusi asia. Viikon aikana matematiikan tunteja on niin monta että jonkun nuo uudet asiat täytyy lapselle opettaa, ei välttämättä riitä että lapsi yksin katselee kirjoja parin tunnin ajan.

Kai ymmärrät että sinä itse vapaaehtoisesti päätit tilata loman juuri siihen ajankohtaan, harvemmin kukaan tilaa flunssaa juuri sille ajankohdalle. On aivan eri asia olla pois oman loman kuin sairauden vuoksi.

Totta kai ymmärrän että olen ihan itse loman ajankohdan valinnut. Olen kyllä itsekin käynyt kouluni ja osaan tarvittaessa uusia asioita lapsilleni opettaa. Jos lapsi ei jotain asiaa ymmärrä, hän kysyy apua. Tarkistan myös lasteni tehtävät, kun ovat ne tehneet ja virheet tietenkin korjataan. Onnekseni lapseni ovat etenkin matemaattisesti taitavia eikä tähän asti ole juurikaan vaikeuksia asioiden ymmärtämisessä ollut, vaikka joka ikinen vuosi ala-asteen ajan olemme matkustaneet juuri koulun loma-aikojen ulkopuolella. Itse asiassa suurin osa molempien lasteni luokkakavereista on tänäkin lukuvuonna matkustellut kouluaikana, osa jopa kuukauden reissuja. Kukaan ei ole silti pyytänyt tukiopetusta vaan ovat pärjänneet koulussa ihan entiseen malliin. 

Vierailija
48/49 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne lapset, jotka eivät pääse matkustelemaan? Vähän siitä tulee paha mieli, kun toiset reissaa luksusmatkoillaan ja leveilee sitten niistä ja vielä lisäksi saavat koulusta ylimääräistä lomaa. köyhiä aina sorretaan.

Vierailija
49/49 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joojoo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme