Miksi suomalaiset tulevat matkalle lähtiessään lentokentälle aina vähintään kolme tuntia ennen koneen lähtöä?
Ja kun chekkaus/baggage drop alkaa, iso joukko suomalaisia on jonottamassa siinä. Ja hei, tämä ei tietenkään koske juuri sinua, koska sinä olet ainutlaatuinen poikkeus!
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten koneeseen menoa jonotetaan portilla puoli tuntia :D :D
No puoli tuntia ei ole edes pitkä aika :D joskus kuule pääset check inistä ja turvatarkastuksesta vartissa ja ootteletkin kaks tuntia. Ja joskus jonottelet siellä sitte puoltoista tuntia ja juokset portille...
Voihan lentokin olla myöhässä. Lentokentällä joutuu lähes aina odottamaan/jonottamaan jossain kohtaa. Jos ei sitä kestä niin ota juna seuraavan kerran :D ai mut se voi myös olla myöhässä damn...
Me lennämme useimmiten Shanghaista Helsinkiin. Matkaan Pudongin kentälle voi meiltä mennä 45 min tai 2 h 45 min ja sateella enemmänkin. Passijonossa menee helposti ainakin 45 min, turvatarkastuksessa ehkä 30 min. Kun kaikki menee hyvin (joskus menee) olemme kentällä sen 3 h ennen koneen lähtöä.
Olen kerran nukkunut pommiin ja lähtenyt kentälle 1 h 30 min ennen koneen lähtöä, en halua tehdä sitä uudestaan.
Suomen päässä tulemme 300 km päästä kentälle. Vaikka tuollaista ruuhkavarausta ei tarvita, on pakko lähteä aina ajoissa.
Yleensä olen se viime hetkessä koneeseen juoksija koska reissaan työn puolesta paljon. Kerran oikeasti myöhästyin, toinen lentoyhtiö kuin se normi johon kortit, eivät enää päästäneet koneeseen vaikka kone vielä seisoi putkessa. Tuo kirpaisi (tai siis se oma raha joka piti laittaa, että pääsi toisen yhtiön koneella kokoukseen), en ole enää yhtä ylimielinen kuin ap. Nykyään varaan erityisesti ulkomailla aikaa tarpeeksi, ruuhkien lisäksi tehostetut turvatoimet aiheuttavat yllättäviä hidastuksia. Varaan myös vaihtoyhteyksiin enemän aikaa, ei ollut kiva kökätä päivää Brysselissä kun Pariisissa terrorismi-iskun jälkeisenä maanantaina Brysselissä poliisioperaatiot ja tehostetut turvatoimet hidasti kentällä kaiken. Ei kannata pilkata ajoissaolevia, kehäketutkin nykyään varaavat enemmän aikaa - tietty sitä ei ota huomioon jos ne omat lennot on aina lomalentoja Hesasta.
Miten suomalainen tietää muiden suomalaisten saapumisajan jos ei ole itse siellä kyttäämässä 😊
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten koneeseen menoa jonotetaan portilla puoli tuntia :D :D
'Jos tulet viimeisten joukossa koneeseen, et saa kamojasi enää mihinkään, koska kaikki overhead lockerssit pursuavat tavaraa.
No joo, portilla jonottamista en ymmärrä, jos siis matkustaa tavallisen, penkin alle mahtuvan käsimatkatavarn kanssa ja on ihan varatut paikat. Suomalaisten ja kiinalaisten kanssa on toki mentävä siihen jonoon, koska molemmat kansat jostain syytä raahaavat matkustamoon aivan hervottomia käsimatkapakaaseja, jotka pitää saada sopimaan sinne ylälokeroihin, joihin ne just ja just tunkemalla sopivat ja joita tarvitaan jo nousun aikana kipeästi ja 17 kertaa matkan aikana.
Itse matkustan yleensä mannerten välisetkin isomman käsilaukun kanssa ja se mahtuu jalkatilaan, joten koneeseen ei tarvitse jonottaa. Ja joo, aina on mukana ne vaihtoalusvaatteet ja peruskosmetiikka, jos se laukku nyt vaikka vuorokaudeksi katoaa.
Oletko koskaan tarkkaillut ranskalaisia tai saksalaisia vastaavassa tilanteessa? Kyllä hekin ovat paikalla ajoissa, koska nykyisin ei todellakaan voi tietää, viettääkö turvatarkastusjonossa kaksi minuuttia vai tunnin. Jos tulet myöhässä, et pääse koneeseen ja silloin on aika lailla turha selittää, että hei, se turvatarkastus/matkatavarapuoli tökki niin, että en ehtinyt.
Tämä on yksi syy siihen, että Helsinki-Vantaan kenttä on yksi parhaista, kun mitataan lentojen lähtöä ajallaan ja vaihtojen onnistumista. Harvoin näkee ihmisiä raivoamassa tiskillä, kun ei enää pääsekään lennolle tai ryysimässä jonoissa, kun lento lähtee just nyt.
jos turvatarkastuksissa on jonoja, kannattaa käyttää niitä yläkerran tarkastuspisteitä, jonne menee liukkarit sisääntulosta katsoen oikealta puolelta.
Olen maksanut lennosta € 990 kun myöhästyin turvatarkastuksen hitauden takia. Jono kesti 45 min.
Aivan varmasti valittaisit jos suomalaiset tulisivat kentälle vasta paljon myöhemmin ja joutuisivat kiirehtimään koneeseen.
Suomalaiset kun ei voi koskaan tehdä mitään oikein..
Vierailija kirjoitti:
No joo, portilla jonottamista en ymmärrä, jos siis matkustaa tavallisen, penkin alle mahtuvan käsimatkatavarn kanssa ja on ihan varatut paikat. Suomalaisten ja kiinalaisten kanssa on toki mentävä siihen jonoon, koska molemmat kansat jostain syytä raahaavat matkustamoon aivan hervottomia käsimatkapakaaseja, jotka pitää saada sopimaan sinne ylälokeroihin, joihin ne just ja just tunkemalla sopivat ja joita tarvitaan jo nousun aikana kipeästi ja 17 kertaa matkan aikana.
Itse matkustan yleensä mannerten välisetkin isomman käsilaukun kanssa ja se mahtuu jalkatilaan, joten koneeseen ei tarvitse jonottaa. Ja joo, aina on mukana ne vaihtoalusvaatteet ja peruskosmetiikka, jos se laukku nyt vaikka vuorokaudeksi katoaa.
Minusta on outoa, että ne käsimatkatavarat on erikseen määritelty (koko/paino/kpl) ja silti esim. lennolla Hongkongista Suomeen porukalla saa olla käsimatkatavaroita vaikka kuinka eikä kukaan puutu siihen. Ainoa kriteeri on se, että yhden pakaasin koko ei saa ylittää tiettyä mittaa, mutta muuten mukana saa olla jääkiekkovarustekassi, läppärilaukku, lentolaukku, pieni rinkka ja naisilla vielä käsilaukkukin. Miksi niitä ylimääräisiä ei jo turvatarkastuksessa määrätä vietäväksi ruumaan? Tai viimeistään koneeseen mentäessä katsota, että tavaraa ei ole liikaa. Oma kokemus oli se, että vieressä istuva aasialainen oli tunkenut minun jalkatilaani omia tavaroitaan ja jouduin käymään lentoemännän kanssa melkoisen keskustelun siitä, että en todellakaan aio istua polvet leuassa siksi, että vieruskaverilla on liikaa tavaraa. Ja että myös minun käsimatkatavaroilleni (1 ainoa laukku) on oltava tilaa.
Millä tapaa tämä siis vaikuttaa aloittajan omaan elämään?
Olet siis lentokenttävirkailija, joka luulee olevansa jotain? Vai seisot itse siellä muiden joukossa kolme tuntia aikaisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut lennosta € 990 kun myöhästyin turvatarkastuksen hitauden takia. Jono kesti 45 min.
Me olimme Malagassa aamulennolle lähtiessä myöhästyä, vaikka olimme kentällä 2 tuntia 20 minuuttia ennen lähtöä paikalla. Jouduimme juoksemaan kentän läpi jonkun naisen auttaessa, että ehdimme koneeseen. Ja tosiaan tämä oli vielä kaikkea muuta kuin ruuhka-aikaan.
Tuun bussilla ja on pakko ottaa se joka on perillä 2h aikaisemmin kuin se, joka tulee 10min ennen koneen lähtöä.
Kai niillä pakaasimiehillä on siellä muutakin hommaa, kun vain se just sun lennon matkatavaroiden roudaaminen. Jos kerran 10-20min välein lähtee ja tulee koneita, niin siinä saa sitten nostella niitä tavaroita edestakaisin aika paljon.
Vai pitäiskö aloittajan mielestä alkaa matkatavaroita laittamaan koneeseen vasta siinä vaiheessa, kun matkustajat istuvat paikoillaanä? Siinähän ollaan sitten se tunnin verta ainakin oottelemassa.
Oon ollut siellä tlissä ja kun kunnon perjantaisählinkinoli, niin kolme tuntia minimi. Tietty jos on ok myöhästyä lennolta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, että ne käsimatkatavarat on erikseen määritelty (koko/paino/kpl) ja silti esim. lennolla Hongkongista Suomeen porukalla saa olla käsimatkatavaroita vaikka kuinka eikä kukaan puutu siihen. Ainoa kriteeri on se, että yhden pakaasin koko ei saa ylittää tiettyä mittaa, mutta muuten mukana saa olla jääkiekkovarustekassi, läppärilaukku, lentolaukku, pieni rinkka ja naisilla vielä käsilaukkukin. Miksi niitä ylimääräisiä ei jo turvatarkastuksessa määrätä vietäväksi ruumaan? Tai viimeistään koneeseen mentäessä katsota, että tavaraa ei ole liikaa. Oma kokemus oli se, että vieressä istuva aasialainen oli tunkenut minun jalkatilaani omia tavaroitaan ja jouduin käymään lentoemännän kanssa melkoisen keskustelun siitä, että en todellakaan aio istua polvet leuassa siksi, että vieruskaverilla on liikaa tavaraa. Ja että myös minun käsimatkatavaroilleni (1 ainoa laukku) on oltava tilaa.
Ja matkustapa koiran tai kissan kanssa. On grammalleen tarkkaa, että se koira painaa laukun kanssa alle 8 kg ja jos painaa enemmän, ei pääse koneeseen. Ja tämä siis punnitaan tarkasti check-innissä. Sitten koneeseen tunkee kuitenkin just näitä kuvailemiasi, iso vedettävä lentolaukku, joka hädin tuskin mahtuu lokeroon, riisinkeitin pahvilaatikossa, reppu, käsilaukku, lastenrattaat...
Kuljen toisesta kaupungista julkisilla ja ne eivät jostain syystä suostu muuttamaan aikatauluaan niin että olisin kentällä juuri silloin kuin ap:n mielestä on soveliasta ja oikein olla. Lisäksi: tiellä saattaa olla esim. kolari/liikenne poikki tai jotain muuta joka viivästyttää perille saapumista. Kohteessa: kun luovuttaa hotellin määränpäässä, miel. istun kassien kanssa kentällä ja syön jotain kuin raahaan matkatavaroita ympäri kaupunkia niin kauan että kentälle sopii mennä.
Provo. "Aina"