Miksi suomalaiset tulevat matkalle lähtiessään lentokentälle aina vähintään kolme tuntia ennen koneen lähtöä?
Ja kun chekkaus/baggage drop alkaa, iso joukko suomalaisia on jonottamassa siinä. Ja hei, tämä ei tietenkään koske juuri sinua, koska sinä olet ainutlaatuinen poikkeus!
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut lennosta € 990 kun myöhästyin turvatarkastuksen hitauden takia. Jono kesti 45 min.
Ei et ollut tarpeeksi ajoissa kentällä. Mua aina niin naurattaa nämä matkustajat, jotka syyttävät lentokentän toimintaa omista mokistaan. Ehkäpä opit jotain?
Parempi mennä ajoissa kun myöhässä, varsinkin, jos tulee kauempaa. Juurihan joku mies itki iltalehdelle liikenneruuhkassa, että ei ehtinyt koneeseen. Kun oli talvikelillä lähtenyt Jyväskylästä ajelemaan, mutta keli olikin ollut huono ja lisäksi ruuhkaa, joten sinnehän jäi. Noinko sitten mielummin???
Olisiko se sitten parempi että kaikki olisi viimetingassa paikalla ja koneen lähtökin myöhästyisi kun kaikkia ei saada koneeseen aikataulun mukaan?
Aika moni matkustaa omilla rahoillaan, jolloin lennolta ei haluta myöhästyä. Toisekseen suomi on suuri maa ja moni tulee lentokentälle aika kaukaa, joten lentokentälle tulomaltakalla on jo varauduttu mahdollisiin viivytyksiin. Julkisen liikenteen aikatauluhin ei voi juuri vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuljen toisesta kaupungista julkisilla ja ne eivät jostain syystä suostu muuttamaan aikatauluaan niin että olisin kentällä juuri silloin kuin ap:n mielestä on soveliasta ja oikein olla. Lisäksi: tiellä saattaa olla esim. kolari/liikenne poikki tai jotain muuta joka viivästyttää perille saapumista. Kohteessa: kun luovuttaa hotellin määränpäässä, miel. istun kassien kanssa kentällä ja syön jotain kuin raahaan matkatavaroita ympäri kaupunkia niin kauan että kentälle sopii mennä.
Kuljin itse vuoden Helsinkiin lentokentälle joka toinen viikko. Periaatteessa julkisen aikataulut meni aika nappiin niin että kun lähdin kotoa pakallisliikenteen bussilla ja siitä parilla bussilla lentokentälle, niin kentällä jäin vajaa tunti koneen lähtöön, mutta siihen ei kestänyt tulla mitään häiriötä. Jos joku noista busseista oli myöhässä, niin en olisi ehtinyt koneeseen, koska jatkoyhteys ei olisi odotellut. Joten meni tuntia aikaisemmilla busseilla ja yleensä olin paikalla vähän liian aikaisin, mutta kyllä niinkin kävi että se tunti kului välillä seuraavaa bussia odottaen kun aikatalut eivät ihan pitäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, portilla jonottamista en ymmärrä, jos siis matkustaa tavallisen, penkin alle mahtuvan käsimatkatavarn kanssa ja on ihan varatut paikat. Suomalaisten ja kiinalaisten kanssa on toki mentävä siihen jonoon, koska molemmat kansat jostain syytä raahaavat matkustamoon aivan hervottomia käsimatkapakaaseja, jotka pitää saada sopimaan sinne ylälokeroihin, joihin ne just ja just tunkemalla sopivat ja joita tarvitaan jo nousun aikana kipeästi ja 17 kertaa matkan aikana.
Itse matkustan yleensä mannerten välisetkin isomman käsilaukun kanssa ja se mahtuu jalkatilaan, joten koneeseen ei tarvitse jonottaa. Ja joo, aina on mukana ne vaihtoalusvaatteet ja peruskosmetiikka, jos se laukku nyt vaikka vuorokaudeksi katoaa.
Minusta on outoa, että ne käsimatkatavarat on erikseen määritelty (koko/paino/kpl) ja silti esim. lennolla Hongkongista Suomeen porukalla saa olla käsimatkatavaroita vaikka kuinka eikä kukaan puutu siihen. Ainoa kriteeri on se, että yhden pakaasin koko ei saa ylittää tiettyä mittaa, mutta muuten mukana saa olla jääkiekkovarustekassi, läppärilaukku, lentolaukku, pieni rinkka ja naisilla vielä käsilaukkukin. Miksi niitä ylimääräisiä ei jo turvatarkastuksessa määrätä vietäväksi ruumaan? Tai viimeistään koneeseen mentäessä katsota, että tavaraa ei ole liikaa. Oma kokemus oli se, että vieressä istuva aasialainen oli tunkenut minun jalkatilaani omia tavaroitaan ja jouduin käymään lentoemännän kanssa melkoisen keskustelun siitä, että en todellakaan aio istua polvet leuassa siksi, että vieruskaverilla on liikaa tavaraa. Ja että myös minun käsimatkatavaroilleni (1 ainoa laukku) on oltava tilaa.
Turvatarkastusta ei kiinnosta mikään muu kuin se että tavarossa ei ole turvallisuutta vaarantavia esineitä tai aineita.
Halpamatkayhtiöt taitavat olla ainoat jotka tarkastavat käsimatkatavaroita portilla.
Omaa käsimatkatavaraahan ei ole mikään pakko edes viedä check-in tiskille näytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut lennosta € 990 kun myöhästyin turvatarkastuksen hitauden takia. Jono kesti 45 min.
Niinpä. Joku vastoinkäyminen kun tapahtuu omalle kohdalle, niin jatkossa haluaa olla paikalla ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Millä tapaa tämä siis vaikuttaa aloittajan omaan elämään?
Olet siis lentokenttävirkailija, joka luulee olevansa jotain? Vai seisot itse siellä muiden joukossa kolme tuntia aikaisemmin?
Ap:ta ketuttaa kun tulee kentälle täsmälleen oikeaan aikaa ja muut on tullut pikkusen ennen sitä ja ap joutuu jonon hännille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä itse menen mielummin vaikka 5h aikasemmin kun hirveellä kiireellä :D
Varsinkin jos on outo kenttä, niin on aika paljon mukavapaa olla siellä ajoissa, jolloin ehtii rauhassa katselmaan paikat ja seuraamaan rutiineja, kuin se että on ihan viimetingassa ja yrittää suoriutua nopeasti.
Joskus kun olen lentänyt pelkillä käsimatkatavaroilla, niin olen ollut kentällä vasta kun koneen lastaus on jo alkanut.
Kerran olen meinannut myöhästyä lennolta ruuhka takia ja siitä alkaen olen ollut ajoissa.
Moottoritiellä sitten oli ajettava lähes kahta sataa ja kehä kolmosellakin kortinlähtönopeutta.
Ehdin. :)
Mä olen ainutlaatuinen poikkeus, koska check innin voi tehdä kotona ja Helsinki-Vantaan kentällä pääsee tosi nopsaa turvatarkastuksen ohi varsinkin jos menee siihen kauempaan. Usein on vain carry on ja riittää, että siellä on 30-60 min ennen lähtöä.
Huoneen luovutus olisi ollut klo 11, mutta sain pitää huoneen klo 14 asti. Siitä lähdettiin sitten julkisilla lentokentälle ja matkaan meni vähän reilu tunti, mutta lento oli lähdössä vasta klo 19, joten kentällä lorvailtiin ensin vajaa parituntia että checkin ja bag drop aukesivat. Käytiin tässä välissä syömässä ja jouduin bag droppiin jonoon hännille, koska en ollut jonossa ennen noiden aukeamista, joten jonottamiseen ja turvatarkastukseen menikin lähes tunti.
Mielummin sitä hengaillee kentällä kuin matkatavaroiden kanssa jossain kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ainutlaatuinen poikkeus, koska check innin voi tehdä kotona ja Helsinki-Vantaan kentällä pääsee tosi nopsaa turvatarkastuksen ohi varsinkin jos menee siihen kauempaan. Usein on vain carry on ja riittää, että siellä on 30-60 min ennen lähtöä.
Varsinkin kesällä lomakauden aikana turvatarkastuksessa voi palaa paljon aikaa, kun siellä on paljon tursiteja joille rutiinit on outoja ja mukana tavaroita joita ei pitäisi olla.
Talvella rutiinit menee liukkaasti kun matkustajat ovat enimmäkseen työkseen matkustavia.
Tai jos tulee esim Oulusta on tultava H-V:lle jollain aamukoneella, jotta ehtii jatkolennolle. Kun ei oikein itse voi päättää sisämaan lentojen aikatauluja. Sitten taas ei jaksa lähteä kentältä lorvimaan muualle, kun tulee taas kiire takaisin. Kentällä tapetaan aikaa joskus jopa puoli päivää ja onhan se tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Hesa on yleensä hyvin nopea - mutta pitää ottaa huomioon vaihtelut, loma-ajat, jolloin suurin osa näistä palstailijoista matkustaa ovat usein hyvin ruuhkaisia, to ip kentällä monesti todella paljon sakkia jne. Ja jos matkustaa privaatisti ilman priority line oikeutta tai hyvää paikallistuntemusta eri turvatarkastusporteista (yläkerta vetää, joskus kannattaa mennä aasian puolelta jne) on varmasti ihan hyväkin mennä ajoissa. Ja vähän eri harmitusaste jos myöhästyt tylsältä työmatkalta kun koko perheen odottamalta lomareissulta. Hyvä kun kaikilla kentällä ei ole yhtä kiire kuin mulla monesti on ;)
Voisko ap nyt kommentoida miksi on niin idioottia varata aikaa kentällä olemiseen?