Alle 15 euron punaviini on kuraa
Olen tullut tähän johtopäätökseen. Tuota halvemmissa viineissä tulee ällöttävä puistatus kun maistaakin. 15 euron ja siitä ylöspäin viinejä voi juoda ilman yökötystä.
Kommentit (38)
Laadukasta kolmen litran pänikkäviiniä..? Jaahas, nyt tuli asiantuntija paikalle. Mielenkiinnolla odotan mitä mieltä porukka on mikä viini rämpii päähän hinta-laatusuhteessa parhaiten, mikä plaatu on helppo oksentaa ja mikä tärpättiä ei pistä pakkia niin pahasti sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Laadukasta kolmen litran pänikkäviiniä..? Jaahas, nyt tuli asiantuntija paikalle. Mielenkiinnolla odotan mitä mieltä porukka on mikä viini rämpii päähän hinta-laatusuhteessa parhaiten, mikä plaatu on helppo oksentaa ja mikä tärpättiä ei pistä pakkia niin pahasti sekaisin.
No minä en ole tosiaan asiantuntija. SIksi on mukavaa, että sukulaiset ovat tosiaan tehneet viinibisnestä, ja sinä aikana oppineet niistä paljon. ja tätä tietoutta nyt sitten avoimesti jakaneet. Ja varmasti myös hyödyntäneet nykyisessä bisneksessään.
Mutta toki myöskin myönsivät, että baroloviinien vertaista on mahdotonta löytää.
Juu, ei sitä turhaan sanota, että suku on pahin. Älä usko jos suosittelevat kolmen litran laatikkoviinejä. Se viini missä on muovinen pikkuinen härkä on kuitenkin parempaa.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään monia alta 15 euron viinejä viitsi juoda. Ne on usein todella huonoja ja maistuvat monet etikalta ainakin jos hinta on siinä kympin tienoilla. Siinä 17-18 euron tienoilla saa jo todella laadukkaita viinejä, eikä kolmen litran pänikästä tuo hinta niin kovin paha ole. Riippuu tosin, ostaako laivalta vai maista. Itse olen ostanut viinit maista, sillä laivoilla on usein kalliimpaa.
Minkä maan hintatason mukaan? Jos Espanjassa viini maksaa alle 10e ja täällä sen 18e niin mikä tekee siitä viinistä kuraa Espanjassa....
Kun kerta alle 15e n viinit on huonoja....
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut tähän johtopäätökseen. Tuota halvemmissa viineissä tulee ällöttävä puistatus kun maistaakin. 15 euron ja siitä ylöspäin viinejä voi juoda ilman yökötystä.
Hinnan katsominen on turhaa. Moni oikeasti hyvä punkku on öbaut kympin pullo. Makuasioista on sinänsä turha kiistellä yksi tykkää äidistä ja toinen ylämummosta. Mikä lie siinä että savut ja punkku yhteen soppii? Ei kiinosta napinat eikä haukkumiset mutta möyhyt korostaa maku ynnä muitakin aisteja.
Aito nautiskelija kuten minä arvostan makuja, hajuja, tuntemuksia ja niin edelleen. En tuputa mitään kenellekkään vaan annan jokaisen päättää itse mistä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Hs.fi:ssä oli taannoin joku viiniasiantuntijan artikkeli ja suosituksia noin kympin puna- ja valkoviineistä. Uskon häntä enemmän kuin sinua.
Minä uskon enemmän omaa makuaistiani kuin ketään asiantuntijaa. Tarvitseeko sinun kysyä asiantuntijalta myös että onko syömäsi ruoka hyvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään monia alta 15 euron viinejä viitsi juoda. Ne on usein todella huonoja ja maistuvat monet etikalta ainakin jos hinta on siinä kympin tienoilla. Siinä 17-18 euron tienoilla saa jo todella laadukkaita viinejä, eikä kolmen litran pänikästä tuo hinta niin kovin paha ole. Riippuu tosin, ostaako laivalta vai maista. Itse olen ostanut viinit maista, sillä laivoilla on usein kalliimpaa.
Minkä maan hintatason mukaan? Jos Espanjassa viini maksaa alle 10e ja täällä sen 18e niin mikä tekee siitä viinistä kuraa Espanjassa....
Eiköhän tässä puhuta Suomen hintatasosta. Tiedoksi teille viisastelijoille. Mikä on saman viinin hinta jossain toisessa maassa ei varmaankaan vaikuta viinin makuun.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei sitä turhaan sanota, että suku on pahin. Älä usko jos suosittelevat kolmen litran laatikkoviinejä. Se viini missä on muovinen pikkuinen härkä on kuitenkin parempaa.
Laatikkoviinejä eivät ole suositelleetkaan nämä viinisukulaiseni. Mutta vastasin vissiin jollekin toiselle tarkoitettuun vastaukseen.
se viinibisnestä tehneiden sukulainen
Vaikee kun on uskoa et aikuinen ihminen alkaa yökkimään kun siemailee kympin hintaista punkkua, jos viini on oikein valittu ja sopii muuten henkilön makuun. Noloa se on siinä vaiheessa jos yökkiminen alkaa vasta kun tyyppi saa tietää hinnan. Tulee mieleen et tyyppi tietää jotain viineistä mut niin vähän, että homma menee tehoilun puolelle. Muiden pitäisi vakuuttua, on se Pertti tai Irma vaan nähnyt maailmaa ja tietää paljon viineistä. No ei se ihan noin mene.
Käyn aina silloin tällöin ruotsin systemistä ostamassa 6 euron australialaista down under-punkkua. Hyvää ja helppoa lipitellä. Ruotsissa kevyempi verotus viineillä ja sama jpchenet halvempaa siellä kuin meillä.
Muutenkin siellä parempi valikoima esim. luomuviineisssä.
Ostankin aina sieltä laatikkokaupalla ja reissussa olen omalla autolla..
Empä tiedä. Omat suosikkiviinit on siinä 13 euron kieppeillä. Välillä ostan jotain 20-30e viinejä, mutta en ole varsinaisesti kokenut saavani niissä rahalle vastinetta verrattuna noihin omiin lemppareihin. Toki tuossa hintaluokassa ei ole myöskään tullut mitään isompia pettymyksiä vastaan, kun taas tuntematon kympin viini on aina pieni riski.
Isä on jonkinlainen harrastaja ja pöydässä on useimmiten 30-50e pulloja, mutta ei ne minusta juuri sen kummemmalta maistu kuin hyvä 10-15e viinikään. Toisaalta sama mies tykkäsi joskus mökille mukana raahaamastani 8e Cono Surista niin paljon, että osti seuraavalla kauppareissulla itsekin useamman pullon, niiden kalliiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä puhuta Suomen hintatasosta. Tiedoksi teille viisastelijoille. Mikä on saman viinin hinta jossain toisessa maassa ei varmaankaan vaikuta viinin makuun.
Mutta jos aloituksessa jo puhutaan viinin hinnasta niin eiköhän silloin ole kyse ihan vaan snobeilusta? Varsinkin kun se mikä Suomessa maksaa 20e maksakin eteläisemmässä Euroopassa puolet vähempi, joten miten hinta vaikuttaa makuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos aloituksessa jo puhutaan viinin hinnasta niin eiköhän silloin ole kyse ihan vaan snobeilusta? Varsinkin kun se mikä Suomessa maksaa 20e maksakin eteläisemmässä Euroopassa puolet vähempi, joten miten hinta vaikuttaa makuun?
Hinta vaikuttaa makuun, koska ihmiset tykkäävät kalliista jutuista. Sama viini 50e hintalapulla aktivoi aivojen mielihyväkeskusta paljon enemmän kuin 10e hintalapulla, tämä on aivokuvantamalla todettu ja pätee myös muihin asioihin kuin viineihin.
Joten, jos tulee vieraita kylään niin kaada se kympin kuraviini hienoon karahviin ja nosta viereen joku kallis tyhjä pullo, niin vieraasi pitävät viinistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa vitosella saa jo luultavasti hyvän viinin. Pohjolan DDR:stä en tiedä tarkkaan, koska juon ainoastaan olutta.
Usein on niin, että se mikä täällä DDR:ssä on olevinaan luksusta, koska hinta, on Saksassa yms. kaikkien taloudellisesti saatavilla olevaa, koska halpa hinta, mutta silti yhtä hyvää, kuin Suomen oletettu luksus.
En tiedä voiko sitä viidenkympin viiniä dekantoida tarpeeksi jos setämies kehottaa maistamaan näitä kalliimpia hyviä viinejä heh heh heh eikä mitään kuraa kun rahalla saa hyvää.. seuraa? No ei nähtävästi. Maistuu pirun tunkkaiselle kalliimpikin viini jos se tarjoillaan törpösti.
Onneksi on viiniasiantuntijoita tuttavissa ja ovat osanneet neuvoa hyvät hintalaatusuhdeviinit :)