Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te mahaoireista kärsijät väistelette ruokatarjouksia?

Vierailija
23.04.2016 |

Olen jo kymmenen vuotta siis kärsinyt ärtyvästä suolesta. Pahimpana oireena ilmavaivat, jotka haittaavat pahasti työntekoa, koska aiheuttuvat kovaa kipua suolistossa ja suolisto pitää myös kauhean kovaa ääntä. Yritän tämän vuoksi orjallisesti noudattaa FODMAP-ruokavaliota, vaikka kotona kyllä joskus otan rennommin. Ongelma on, että pitkän työttömyysjakson jälkeen olen saanut töitä. Pelkään sosiaalisia tilanteita ja stressaan jo etukäteen, miten ihmeessä yritän vältellä esim. sitä, kun työkaverit tai asiakkaat kutsuvat syömään ulos. En yksinkertaisesti voi syödä ravintoloissa, koska maha menee siitä sekaisin. En kuitenkaan halua puhua mahaongelmistani muille, koska toki se on hyvin nolo aihe itselleni. Miten te muut siis välttelette tällaisia ruokatilanteita, joissa joudutta ainoana jäämään porukan ulkopuolelle? Miten kauniisti kieltäytyä joka ikinen kerta?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolassa olen aina vaivatta saanut FODMAP-ruokaa. Se kuuluu heidän ammattitaitoon. Valitsen lähinnä sopivan ruokalajin ja kerron tilatessani tarjoilijalle mitä en halua ruuassa olevan. Helppoa.

Vierailija
2/17 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös ärtyvä suoli, mutta siitä hyvä, että FODMAP ei auta mulla yhtään mitään, joten eipä tarvi yrittää sitäkään noudattaa :D Minulla mahan sekoamisen seuraus on yleensä ripuli, ja ennen tuollaisia tilaisuuksia syön Imodiumia joka estää ripulin tulon. Ja syön kyllä ihan mitä tasan haluan, menipä maha sekaisin tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumalla totta selviää parhaiten. Ravintolaan voi myös soittaa ja selittää tilanteen, nykyään voi törmätä ihan mielettömään palveluhenkisyyteen.

Vierailija
4/17 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin ihan suoraan, että olen tiukalla erikoisruokavaliolla sairauksen vuoksi, enkä siis pysty syömään mitään ravintolaruokaa. En jaksaisi olla joka kerta keksimässä jotain tekosyitä ja jäädä jankkaamaan vastapuolen kanssa, että kuinka pitäisi tulla mukaan. 

Itselläni on IBS ja pystyn kyllä käymään ulkona syömässä. Aina välillä tulee kuitenkin tilanteita eteen, joissa joutuu kieltäytymään tarjotuista syömisistä. Silloin sanon vain lyhyesti, että valitettavasti en IBS:ni vuoksi pysty tätä tarjottua pullaa/kakkua/sämpylää/mitä ikinä syömään, mutta kiitos kuitenkin. Ja sitten otan vaikka jonkun banaanin jos sellaisia on tarjolla. En tee asiasta mitään numeroa, eikä sellaista myöskään vastapuoli tee kun tietää kieltäytymisen syyn.

Vierailija
5/17 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintolassa olen aina vaivatta saanut FODMAP-ruokaa. Se kuuluu heidän ammattitaitoon. Valitsen lähinnä sopivan ruokalajin ja kerron tilatessani tarjoilijalle mitä en halua ruuassa olevan. Helppoa.

Tässä ei tainnut olla kyseessä se ruoka itsessään joka aiheuttaa ap:lle ongelmia vaan se sosiaalinen tilanne. 

Vierailija
6/17 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoisin ihan suoraan, että olen tiukalla erikoisruokavaliolla sairauksen vuoksi, enkä siis pysty syömään mitään ravintolaruokaa. En jaksaisi olla joka kerta keksimässä jotain tekosyitä ja jäädä jankkaamaan vastapuolen kanssa, että kuinka pitäisi tulla mukaan. 

Ja tuolla nimenomaan kiertää kätevästi sen, että jos se sosiaalinen tilanne on se mahan sekaisinlaittaja. Ei tarvitse sitä alkaa mitenkään selitellä, riittää, kun vetoaa tiukkaan erikoisruokavalioon.

Vierailija
7/17 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietävätkö ravintolan väki muka FODMAP-käsitteen? Oli nimittäin minullekin aivan tuntematon ennen kuin lähdin itse etsimään hoitoa oireilleni netistä. En usko siis, että kovin tuttu on edes kokeille tai ravintolatyöntekijöille. Eihän he edes aina ymmärrä, mikä on maidoton ja mikä kasvisruokaa. En kyllä lähtisi luottamaan siihen, että tuolla taikasanalla saisi varmasti sopivaa ruokaa. Muuten itse termin selittäminen on todella aikaa vievää, koska se kiellettyjen ainesosien lista on mittava.

Vierailija
8/17 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse monelle ruoka-aineelle allerginen ja keliaakikko. Lisäksi kasvissyöjä. Selvitän kaupungin ravintolatarjonnan, että mistä saan suhteellisen iisisti ruokaa (tyyliin muutama ruoka-aine pois), kysyn annosten sisältöä. Asiakkaiden / business-vieraiden kohdalla sanon hoitavani pöytävarauksen (sovitaan ravintola X) ja ilmoitan samalla olevat erityisruokavaliot.

FODMAP:ista: se on verrattaen yleinen ruokavalio tänä päivänä ja kiitos median, se tunnetaan hyvin. Jos teet kansainvälistä yhteistyötä, IBS ja FODMAP on vielä tunnetumpi kuin Suomessa. Mahaoireita ei tarvitse hävetä. Tsemppiä työhön! <3

Vierailija
9/17 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietävätkö ravintolan väki muka FODMAP-käsitteen? Oli nimittäin minullekin aivan tuntematon ennen kuin lähdin itse etsimään hoitoa oireilleni netistä. En usko siis, että kovin tuttu on edes kokeille tai ravintolatyöntekijöille. Eihän he edes aina ymmärrä, mikä on maidoton ja mikä kasvisruokaa. En kyllä lähtisi luottamaan siihen, että tuolla taikasanalla saisi varmasti sopivaa ruokaa. Muuten itse termin selittäminen on todella aikaa vievää, koska se kiellettyjen ainesosien lista on mittava.

Useimmat tuntevat FODMAPin. Listaa voi toki pitää mukana. Mun kokemuksella kasvisruoan olemus on vaikeampi hahmottaa kuin FODMAP.

Vierailija
10/17 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota tarvitse hävetä, siinä se on "sairaus" kun muutkin. Sanoo rehellisesti vaikka että on herkkävatsainen tai allergikko tjs. että on valikoitava tarkkaan mitä syö. :)

Vierailija
11/17 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama vaiva kivuliaana pitkän aikaa. Aikasemmin varsinkin stressi pahensi tilannetta. Kokeilin erilaisia ruokavalioita ja käytin minulle vaivaan annettuja lääkkeitä. Vaivat jatkuivat silti. Aloin syömään kasvisruokaa ja jätin maidon (laktoositon) ruokajuomana pois. Vatsa voi todella hyvin, en käytä enää mitään lääkettä vaivaan. Aikasemmin ruokailut muiden luona ja ravintolassa pahensivat tilannetta, mutta nyt uuden ruokavalion myötä oireita ei ole. Mulla pahin kaikista oli ehdottomasta rasvainen ruoka. Pystyn siis satunnaisesti syömään omasta ruokavaliosta poikkeavaa ruokaa ilman ikävä oireita.

Vierailija
12/17 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen gluteeniton, maidoton, FODMAP, kasvis ja sitten on vielä refluksi. Mun lista ruuista joita saan syödä on huomattavasti pienempi kuin en saa syödä lista. Jos on ravintolatilaisuuksia, niin laitan ravintolaan omista rajoitteista listan hyvissä ajoin etukäteen ja ehdotelmia, mitä voisin syödä. Extemporeravintolakäynnit ei oikein onnistu ja yleensä mistään kahvilastakaan en saa yleensä syödä yhtään mitään muuta kuin vihreää teetä. Omat eväät on kova juttu ja sanoo ihan reippaasti sen, että on lääkärin määräämä erikoisruokavalio, harva sitä sen enempää kyselee tai vähintään sen verran, että kuinka tarkka se on. 

Ilmavaivoihin ainakin mulla auttaa Minifom 200mg. 

Vierailija
13/17 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei tainnut olla kyseessä se ruoka itsessään joka aiheuttaa ap:lle ongelmia vaan se sosiaalinen tilanne. 

Mä kyllä ymmärsin, että näiden yhdistelmä:

Häpeälliseksi koettu IBS + vaikeasti selitettävä erityisruokavalio + tämän homman handlaaminen sosiaalisessa tilanteessa = ymmärrettävä pelkoreaktio

T. se allergikko ja keliaakikko vege, joka ei itsekään mielellään mene ravintolaan syömään

Vierailija
14/17 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon ihan suoraan, etten sairauteni vuoksi voi ottaa tuota tai tuota, mutta näyttää kyllä hyvälle yms. Jos joku kysyy tarkemmin, niin crohnin tauti.

Jos yritän kierrellä ja sanoa nätisti, niin saan kuulla olevani dieetillä ja että turhaa sellaiset tälläiselle "laihalle ja nätille tytölle". Crohn ei nyt vain satu iskemään ulkonäön tai iän perusteella.

N18

Vierailija
15/17 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aina, mutta FODMAPpia ei tarvitse noudattaa niin tiukasti kuin muutaman kuukauden ja sitten voi vähän ruveta pienillä määrillä kokeilemaan mitä tapahtuu. Joten jos olet useamman kk:n noudattanut tiukasti, niin todnäk suolistosi kestää se ravintolakäynnin aina silloin tällöin kunhan ruuassasi ei näennäisesti ole mitään oiretta aiheuttavaa.  Mun kokemuksen mukaan maidottomuuden käsite on paljon vaikeampi kuin FODMAP... 

Vierailija
16/17 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoisin ihan suoraan, että olen tiukalla erikoisruokavaliolla sairauksen vuoksi, enkä siis pysty syömään mitään ravintolaruokaa.

Tää on tosi hyvä, kun ei tarvitse yksityiskohtaisesti selostaa mitä on vialla. Sitten kun joku kuitenkin kysyy, kannattaa olla vakiovastaus siihenkin vaikka että se sairautesi on niin yksityisasia ettet halua siitä puhua. Kun joku kuitenkin jankkaa mikset muka voi tulla, toistat pahoittelusi että olosi huononee huomattavasti jos et noudata ruokavaliota, joten terveytesi ja myös työkykysi vuoksi et voi tulla.

Vierailija
17/17 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin Suomen ravintoloiden listoille saadaan vihdoin IBS-sopivia ruokalajeja jo valmiiksi? Voisi edes olla täysin sipulittomia annoksia. Sipuli on iso ongelma monelle, kun sitä on piilotettu jauheena lähes kaikkeen. Sama koskee eineksiä! Ja meitä ärtyvän suolen/herkän vatsan kanssa eläviä on varmaan ainakin miljoona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän