Hampaan vihlonta paikkauksen jälkeen
Hammas kiillepaikattu kaksi päivää sitten ja edelleen jomottaa koko leukaa. Vihloo kovasti kyseinen hammas jos erehtyy syömään jotain banskua kovempaa... Onko kellään kokemusta tai tietoa mitä tehdä?
Kommentit (8)
Mulle kävi yhden hampaan kanssa noin.
Jouduin käymään hammaslääkärissä useammankin kerran, että vihlonta saatiin pois. Eli jos nyt oikein ymmärsin, niin jotkut paikkausaineet eivät vaan sopineet siihen tilanteeseen. Kokeiltiin sitten eri aineita, ja yhtäkkiä vihlominen loppui. Tästä on jo aikaa, enkä todellakaan ole expertti joten saatan muistaa asian ihan väärin! Mene takaisin lekurille, veikkaanpa että poraavat reiän ns.auki ja laittavat uuden paikka-aineen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi yhden hampaan kanssa noin.
Jouduin käymään hammaslääkärissä useammankin kerran, että vihlonta saatiin pois. Eli jos nyt oikein ymmärsin, niin jotkut paikkausaineet eivät vaan sopineet siihen tilanteeseen. Kokeiltiin sitten eri aineita, ja yhtäkkiä vihlominen loppui. Tästä on jo aikaa, enkä todellakaan ole expertti joten saatan muistaa asian ihan väärin! Mene takaisin lekurille, veikkaanpa että poraavat reiän ns.auki ja laittavat uuden paikka-aineen tilalle.
Niin ja sitäkin mulle sanottiin, että joskus tuo vihlonta saattaa kestää muutaman päivän paikkauksen jälkeen.
Onko jäänyt paikka korottamaan? Voi kyllä vihloa parikin viikkoa paikkauksen jälkeen muutenkin, käsittelyarkuutta. Jos alkaa särkemään, särkylääke ei auta, niin sitten takaisin hammaslääkärin.
Yleisimmät syyt: joko paikka korottaa, jolloin siihen kohdistuu liian suuri paine purressa ja aiheuttaa arkuutta tai hammas on vielä arka paikkauksen jäljiltä, mikä on normaalia jopa parinkin viikon ajan paikkauksesta. Yleensä tällöin on kyse syvästä paikasta kylläkin, ei vain kiilteen särön korjauksesta.
Voi myös olla liian korkea paikka ja se vaikuttaa purentaan. Minulla on ollut joskus paikkauksen jälkeen ko. alue arka, mennyt sitten ajan myötä ohi. Seuraile vähän aikaa ja käy hammaslääkärissä, jos ei lopu.
Älkää koskaan ottako muovipaikkoja.
Päivystykseen, jos kipu sietämätön.