Opintotuki pitäisi sitoa suoritettuihin opintopisteisiin
Olen varma että moni valmistuisi 1-2 vuotta nykyistä nopeammin, jos saatu tuki riippuisi siitä miten ahkerasti on opiskellut. Samalla opiskelija saisi sen verran rahaa kuukausittain, että oikeasti pärjäisi eikä tarvitsisi mennä opintojen ohella töihin. Kokemuksesta voin todeta että esim. 90 op vuodessa ei ole ollenkaan mahdoton tavoite kokopäiväiselle yliopisto-opiskelijalle. Ei tarvitse olla edes erityisen briljantti.
Suurin osa korkeakouluista mahdollistaa sen että suorittaa opinnot alle tavoiteajan, poikkeuksina ehkä lääkis ym.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki opintotuet ja asumislisät pois ja tilalle uusi opintotuki 100 € / opintopiste. Motivoisi huomattavan paljon paremmin opiskeluun kuin nykyinen paskasysteemi.
Niin. Ajoitusongelma pitäisi ratkaista. Esim. itse sain syksyn osalta kaikki pistemerkintäni vasta marraskuun puolivälin jälkeen, vaikka olin aloittanut kurssit jo syyskuun alussa. Syys- ja lokakuun tilanne pitäisi tasapainottaa jollain tavalla.
1 ratkaisu voisi olla: pidetään nykysysteemi pohjalla, mutta liitetään siihen reaaliaikainen kannustin. Järjestelmät trkastaisivat sähköisesti uudet opintopistekertymät puolivuosittain: esim. tammikuussa ja heinäkuussa.
Eihän tuo ole mikään ongelma periaatteessa muille, kuin sellaisille, jotka ovat juuri aloittamassa opintojaan. Tuo tukien kokonaissumma on kuitenkin kutakuinkin sama vuoden ajalta, jolloin vaikka rahaa tulisikin syksyllä huomattavasti kevättä vähemmän, jäisi kevään suuremmista tuista seuraavalle syksylle rahaa säästöön.
Onhan tuo jokasyksyinen ilmiö, ellei sitten ole niitä kesäopintoja. Kaikki eivät osaa säästää rahaa, tai oikeastaan aika monet.
Jos ei ole kykenevä säästämään ja maksamaan laskujaan, niin se ei ole systeemin vika vaan ihmisen itsensä. Mikään ei varmaan myöskään estä maksamasta kevään opintotuista syksyyn asti vuokria jo keväällä, jos pelkää törsäävänsä rahat.
Niin no vaikka osaisi säästää, niin kyllä se voi tehdä aika tiukkaa kun syksyllä saa rahoja vasta ekojen kurssien jälkeen, eli käytännössä vajaa 1.5kk-6kk opintojen aloittamisen jälkeen, mutta vuokra pitäisi siinä suorittaessa jo maksaa.
Asian voisi tietysti ratkaista esimerkiksi siten, että annettaisiin 1000 euroa "lomaltapaluurahaa" koulun alkaessa ja ensimmäisistä 10 suoritetusta opintopisteestä ei maksettaisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90 op viiteen periodiin? Ei mun aivot ainakaan riitä tuollaiseen!
t. teekkari yli 3.5 keskiarvotavoitteellaOletko nainen? Ei kwnelläkään ole mitään oikeata syytä mihinkään keski-arvojen korkealla pitämisiin. Kuulostaa tekosyylle kun olet liian tyhmä alalle. Kyllä nyt 18 opintopistettä menee periodiin eikä tarvitse olla edes briljantti niinkun ap sano.
Olen nainen, vaikkei sukupuolellani ole mitään tekemistä tämän opintojeni tai niissä pätjäämisieni kanssa. 3.0 on yleisesti jatko-opintokelpoisuuden keskiarvoraja ja minua todellakin kiinnostaa tutkijakoulutus sen verran paljon, etten haluaisi menettää mahdollisuuksia päästä siihen, koska kuuntelin jonkun hyypiön mielipidettä Aihe Vapaa -keskustelupalstalla. Voin olla liian tyhmä suorittamaan 90 opintopistettä lukuvuoteen, mutten ole liian tyhmä opiskelemaan alaani, siitä minulla on todisteena jo vajaa sata opintopistettä hyvällä keskiarvolla.
"Tulorajat pois on mun pyyntö. Mun mielestä on kannustavaa maksaa jokaiselle opiskelijalle xxx-määrä rahaa kuukaudessa riippumatta siitä tienaako hän 1000e/kk vai 10 000e /kk. Ihan pelleilyä että 3 kk tienaan 6000e ja loput 9kk 9000e enkä voi nostaa "täysiä" 9kk opintotukia. Opiskelen ihan tavoitetahtia. Mähän olen tällä hetkellä valtiolle äärimmäisen tuottava yksikö. Luulis tämän mahtuvan kokoomuslaiseenkin ideologiaan."
Periaatteessa olen samaa mieltä kanssasi. Toisaalta en ymmärrä, että jos pystyy muutenkin elättämään itsensä, niin miksi silloin pitäisi maksaa tukia? - Tämä esityksesi jotenkin saa mieleeni keskustelun kansalaispalkasta. Pitäsikö jokaiselle maksaa tietty summa ja sen päälle sitten kukin saa tienata miten paljon tykkää. Pieniä ongelmia saattaa tulla vaikka siinä, että jos vaikkapa vuokranantaja tietää, että tienaat saat 500€ kuussa ns. kansalaispalkkaa, niin hänpä nostaa vuokran 495€ Kun hei sä saat kansalaispalkka, jolla voit maksaa sen. Menisit töihin jos et pysty maksamaan.
Onko teillä parempia ehdotuksia siihen että opiskeluaikoja saataisiin lyhyemmiksi nykyisellä opintotukibudjetilla?
"Onko teillä parempia ehdotuksia siihen että opiskeluaikoja saataisiin lyhyemmiksi nykyisellä opintotukibudjetilla?" - Onko sulla antaa selitystä sille, että miksi opintoaikoja pitäisi saada merkittävästi lyhennettyä? - Itse myönnän, että minua hirvittää kun katson, kuinka paljon on ns. korkeakoulutettuja. Mitä se muuttaisi että valmistusi nopeammin? Pääseekö sitten jatkamaan työkkärin bili-pali kurssille jatko-koulutatutumaan Jos opintoaikoja halutaan lyhentää, niin ehkä hallitus viisaudessaan kuvitteli, että ne tulevat lyhenemään jos tai kun rokotetaan yliopistoilta ensin niiden tähänn asti saamastaan rahoituksesta merkittävä osa pois. - Niin ehkä paino sanalla ehkä yliopistot sitten ymmärtävät tienata ja lyhentää opiskelijoiden opiskeluaikoja. Ja kun otetaan vielä opiskelijoiltakin pois opintotuki, niin menevät joko töihin tai menevät töihin, kun ei sitä missään muuallakaan maailmassa opiskeluja tueta samalla tavalla kuin Suomessa. Funtsittu on että mitä vain hölmöä kannattaa päättää, kun miksi sitä Suomessa asioita kannattaisi hoitaa tai tehdä yhtään fiksummin kuin muualla.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä parempia ehdotuksia siihen että opiskeluaikoja saataisiin lyhyemmiksi nykyisellä opintotukibudjetilla?
Ei niitä opintoja pidä nopeuttaa, reippaasti alle viiteen vuoteen opiskellut ~300 opintopistettä tuottaa sekundaa! Ei ole mitään järkeä, eikä se luo uusia työpaikkoja, että meillä on 3.5-4.5 vuoteen valmistuneita maistereita ja dippainssejä, jotka eivät ole sisäistäneet opinnoistaan paljon mitään. Ainut tapa olisi asenteen siirtämistä enemmän siihen, että alemmalla korkeakoulututkinnollakin voisi tehdä joitain töitä ihan yhtä hyvin kun maisterin papereilla, eli se nopeutus ei tulisi hullusta väännöstä vaan siitä, ettei ylipäätään opiskeltaisi niin paljon. Tietääkseni Suomessa ei ole mitään varsinaista maisterivitkutusongelmaa, niin että järjestään muualla maailmassa ihmiset opiskelevat maisteriksi huomattavan paljon nopeammin vaan tällä on ihan normaaleja korkeakouluopiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
"Tulorajat pois on mun pyyntö. Mun mielestä on kannustavaa maksaa jokaiselle opiskelijalle xxx-määrä rahaa kuukaudessa riippumatta siitä tienaako hän 1000e/kk vai 10 000e /kk. Ihan pelleilyä että 3 kk tienaan 6000e ja loput 9kk 9000e enkä voi nostaa "täysiä" 9kk opintotukia. Opiskelen ihan tavoitetahtia. Mähän olen tällä hetkellä valtiolle äärimmäisen tuottava yksikö. Luulis tämän mahtuvan kokoomuslaiseenkin ideologiaan."
Periaatteessa olen samaa mieltä kanssasi. Toisaalta en ymmärrä, että jos pystyy muutenkin elättämään itsensä, niin miksi silloin pitäisi maksaa tukia? - Tämä esityksesi jotenkin saa mieleeni keskustelun kansalaispalkasta. Pitäsikö jokaiselle maksaa tietty summa ja sen päälle sitten kukin saa tienata miten paljon tykkää. Pieniä ongelmia saattaa tulla vaikka siinä, että jos vaikkapa vuokranantaja tietää, että tienaat saat 500€ kuussa ns. kansalaispalkkaa, niin hänpä nostaa vuokran 495€ Kun hei sä saat kansalaispalkka, jolla voit maksaa sen. Menisit töihin jos et pysty maksamaan.
Jo nykyisessä asumiatukijärjestelmässä on saman tyyppisiä vikoja mitä kansalaispalkassa ehkä tulisi olemaan. En kannata sääntelyä mutta tässä tapauksessa se voisi olla ihan hyvästä.. Sais ton vuokrapuljauksen kuriin.
Todennäköisesti tuo x€/opintopiste johtaisi siihen, että opiskelijat haalisivat kursseja ja opiskelisivat vain saadakseen ne läpi. Kyllä se näkyisi työelämässä ja koko yhteiskunnassa, kun pätevyys, perehtyminen ja kaikenlainen perehtyminen olisi huomattavasti nykyistä kapeampaa. Ei meillä ole varaa sellaiseen! Tuossa järjestelmässä täytyisi myös huomioida opinnoissa menestyminen, eikä vain opintopisteiden keruu - kyllähän se byrokratiaa lisäisi, ellei jotain älykästä järjestelmää löytyisi.
Eikö tällöin opiskelijat ottaisi kursseja, joista saisi helpoiten sen opintopistemäärän? Amk:ssa oli esimerkiksi liikuntaa ja vaikka mitä nippelinappelikursseja.
Mahdollisimman paljon vain helppoja kursseja ja paljon, ja jättää sitten ne omaan alaan liittyvät opinnot syrjään. Jotenki pitää kato tulla toimeen jne.
Mitäs sitten,kun opettajalla kestää puoli vuotta kirjata ne opintopisteet järjestelmään, kun unohtaa joka kuukausi tehdä sen? Maksaako opettaja sitten omalta tililtä jotain myöhästymismaksua? Eihän se nyt ole oikein, että opiskelija on tehnyt duunin ja sitten joutuu leipäjonossa käymään, kun opettaja on niin kiireinen tai järjestelmä falskaa.
Ja kun oppilaitokset kilpailevat oppilaista, koska saavat heistä rahaa, niin eivätkö he alkaisi markkinoimaan kursseja, että "tällä saat helposti opintopisteitä kasaan ja riihikuivaa käteen", eikö olisi heidän etujen mukaista, että opiskelijat tulisivat heidän "lue harry potter - saat 10 op" -kurssejaan käymään?
Ainakin amk:ssa oli useita kursseja, jotka oli vain venytetty tarpeeksi pitkiksi, jolloin ne kelpasivat tuolle koulutusjärjestelmälle ja oikeuttivat antamaan opintopisteitä. En ymmärrä miksi neljän viikon duuni piti venyttää seitsemäksi viikoksi, ja istuttiin vaan tunneilla pyörittelemässä peukaloita, koska kurssien pitää kestää tietty määrä.
Mieluummin olisin tehnyt ryhmätyön vaikka samalla viikolla pois alta, sen verran selkeä tavoite oli kullakin kurssilla. Aihe x ja ryhmätyö siitä. Niin ei, piti seitsemän viikkoa tuijotella jotain vanhoja mainoksia, mitä kyseinen opettaja oli jo edellisellä kurssilla näyttänyt meille. Sitten vikalla viikolla istuttiin alas ja rykästiin esitelmä firmasta. 5opintopistettä.
Mieluummin olisin nekin turhat viikot ollut tekemässä tiliä itselleni.
Kuulostaa todella huonolta idealta.
Ja ei, en ole yliopistolla kymmentä vuotta kandia tekevä yksilö, vaan tähän mennessä saanut noin 100 op/vuosi ja käynyt samalla töissä. Ymmärrän kuitenkin opiskelevani "vain" humanistista alaa, joten oletan että esimerkiksi matemaatikkojen voi olla huomattavasti hankalampaa haalia pisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa todella huonolta idealta.
Ja ei, en ole yliopistolla kymmentä vuotta kandia tekevä yksilö, vaan tähän mennessä saanut noin 100 op/vuosi ja käynyt samalla töissä. Ymmärrän kuitenkin opiskelevani "vain" humanistista alaa, joten oletan että esimerkiksi matemaatikkojen voi olla huomattavasti hankalampaa haalia pisteitä.
Alasi on kyllä ihan sama, tai siis oli mikä oli olet aivan harvinaisen reipas, nopea oppimaan ja erityisen sinnikäs, kun kerran käyt päälle myös töissä. En usko, että moni pystyy tuohon, esimerkiksi minä tekisin varmaan 20 vuotta humanistisen kandia, koska olen ihan säälittävän huono esseiden kirjoittamisessa.
t. se ketjussa avautunut teekkari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varma että moni valmistuisi 1-2 vuotta nykyistä nopeammin, jos saatu tuki riippuisi siitä miten ahkerasti on opiskellut. Samalla opiskelija saisi sen verran rahaa kuukausittain, että oikeasti pärjäisi eikä tarvitsisi mennä opintojen ohella töihin. Kokemuksesta voin todeta että esim. 90 op vuodessa ei ole ollenkaan mahdoton tavoite kokopäiväiselle yliopisto-opiskelijalle. Ei tarvitse olla edes erityisen briljantti.
Suurin osa korkeakouluista mahdollistaa sen että suorittaa opinnot alle tavoiteajan, poikkeuksina ehkä lääkis ym.
Tavallaan hyvä ehdotus, jos vaan rahaa suostuttaisiin käyttämään tähän. Varmasti motivoisi monia. 90 op vuodessa ehkä voi joillain onnistua, jos on mahdollisuus kesäopintoihin. Muussa tapauksessa pidän liian kovana tavoitteena normiyliopisto-opiskelijalle. Suositus on 60 op, ja meillä ainakin jo yliopiston opintosuunnittelijatkin huolestuvat suuresti tuon yli menevästä kuormituksesta. Olen kokeillut, en suosittele normiopiskelijalle. Intohimoiselle voi olla ok.
Miten ne opintosuunnittelijat huolestui, siis mitä ne sanoi? Mulla on ollu parhaimmillaan vuoden pistesaldo 120 ja risat (joista 15op tuli kesäopinnoista) eikä opintosuunnittelijat tai kukaan muukaan puhunut ikinä mitään (Turun yliopisto)
Mulle tulee niin huono omatunto tästä ketjusta kun olen just semmonen humanistisen kandia 10. vuotta väsäävä ääliö. :/ En tajua miten te voitte saada jotain 100 pistettä kasaan vuodessa, kun mulle tuottaa jo se 50 pistettä vaikeuksia...
--
No joo, mulla on oppimisvaikeuksia, add ja mt-ongelmia, joten mun olis av-mammojen mielestä varmaan pitäny mennä peruskoulun jälkeen vaan johonki kehareiden apukouluun. :D
--
Mutta suoritin kuitenki lukion ja yo-tutkinnon ja lisäksi pääsin yliopistoon. Ja vielä haluamalleni alalle, jolla on jopa kohtalaiset työllisyysnäkymät. Mutta en varmaan koskaan valmistu enkä koskaan pääse töihin, kun en vaan kestä näitä yhteiskunnan paineita. :(
Niin no vaikka osaisi säästää, niin kyllä se voi tehdä aika tiukkaa kun syksyllä saa rahoja vasta ekojen kurssien jälkeen, eli käytännössä vajaa 1.5kk-6kk opintojen aloittamisen jälkeen, mutta vuokra pitäisi siinä suorittaessa jo maksaa.