Opintotuki pitäisi sitoa suoritettuihin opintopisteisiin
Olen varma että moni valmistuisi 1-2 vuotta nykyistä nopeammin, jos saatu tuki riippuisi siitä miten ahkerasti on opiskellut. Samalla opiskelija saisi sen verran rahaa kuukausittain, että oikeasti pärjäisi eikä tarvitsisi mennä opintojen ohella töihin. Kokemuksesta voin todeta että esim. 90 op vuodessa ei ole ollenkaan mahdoton tavoite kokopäiväiselle yliopisto-opiskelijalle. Ei tarvitse olla edes erityisen briljantti.
Suurin osa korkeakouluista mahdollistaa sen että suorittaa opinnot alle tavoiteajan, poikkeuksina ehkä lääkis ym.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Sulla pitää olla tietty määrä opintopisteitä lukukaudessa, jotta saat opintotukea. Ne tarkistetaan kaksi kertaa vuodessa, ja liikaa maksetut peritään äkäseen takaisin.
Lisäksi jos valmistut määräajassa, niin valtio maksaa osan opintolainasta pois. Että juu, miten tuo sun idea eroaa nykyisestä tilanteesta? Lisää byrokratiaa ja paperitöitä? Jokaisen opintopisteen jälkeen ilmoitus kelaan?
Tällä hetkellä vaaditaan tukiin vain noin kolmannes tavoitepisteistä, eli 45 opintopistettä vuodessa. Silloin saa täydet tuet, saman verran kuin se ahkera joka on suorittanut samassa ajassa tuplasti enemmän. Alle määräajassa valmistuvia systeemi ei palkitse mitenkään, mutta määräaika (yliopistossa 5 vuotta) on mahdollista ylittää ja nostaa tukia.
Tavoite on 60 op vuodessa. Minimi 45 on tästä 75%.
"Kaikki opintotuet ja asumislisät pois ja tilalle uusi opintotuki 100 € / opintopiste. Motivoisi huomattavan paljon paremmin opiskeluun kuin nykyinen paskasysteemi." - Eikös maisterin tutkinto ole kolmiensataa opintopistettä... Taitaisi siis tuki olla jopa huonompi kuin nykyisin. Vai saisiko huntin aina jokaisesta suorittamastaan opintopisteestä?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki opintotuet ja asumislisät pois ja tilalle uusi opintotuki 100 € / opintopiste. Motivoisi huomattavan paljon paremmin opiskeluun kuin nykyinen paskasysteemi.
Niin. Ajoitusongelma pitäisi ratkaista. Esim. itse sain syksyn osalta kaikki pistemerkintäni vasta marraskuun puolivälin jälkeen, vaikka olin aloittanut kurssit jo syyskuun alussa. Syys- ja lokakuun tilanne pitäisi tasapainottaa jollain tavalla.
1 ratkaisu voisi olla: pidetään nykysysteemi pohjalla, mutta liitetään siihen reaaliaikainen kannustin. Järjestelmät trkastaisivat sähköisesti uudet opintopistekertymät puolivuosittain: esim. tammikuussa ja heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amk:ssa (ainakaan meidän alalla) ei pysty määräänsä e2nempää kursseja suorittaan. Se on se noin 60 op vuodessa ja muuta ei oo tarjolla. Ja toisaalta vaikka olisi valmis ottamaan jonkun täysin eri alan valinnaisia ei se silti yleensä onnistu, koska tunneilla on usein paikallaolopakko ja lukujärjestykset on jo valmiiksi täynnä.
Tällöinhän ne tukisummat pysyisivät nykyisellä tasolla. Olisiko se mahdoton ongelma?
Jos tulisi tuollainen systeemi niin silloin kaikilla pitäisi olla mahdollisuus hyödyntää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki opintotuet ja asumislisät pois ja tilalle uusi opintotuki 100 € / opintopiste. Motivoisi huomattavan paljon paremmin opiskeluun kuin nykyinen paskasysteemi.
Mutta kun ne pisteet ei kerry tasaisesti. Kurssit saattaa kestää vaikka useamman periodin niin milläs elät sitten ennen niiden loppumista? Esimerkiksi viimeisestä harjoittelusta ja opinnäytetyöstä saa meillä noin 30 op ja näiden suorittaminen kestää noin puolivuotta. Eli pitäisi siis pärjätä niin pitkään ilman rahaa (harjoittelusta meidän alalla ei yleensä makseta).
Kursseja voi muokata sellaisiksi, että pisteitä saa pienemmissä erissä kurssin aikana. Se ei yleensä ole mikään ongelma. Lisäksi tähänkin systeemiin voidaan jättää opintolaina, jonka ottamalla saa halutessaan muutaman tonnin puskurirahaston siltä varalta, jos tulee pisteettömiä kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ajoitusongelma pitäisi ratkaista. Esim. itse sain syksyn osalta kaikki pistemerkintäni vasta marraskuun puolivälin jälkeen, vaikka olin aloittanut kurssit jo syyskuun alussa. Syys- ja lokakuun tilanne pitäisi tasapainottaa jollain tavalla.
1 ratkaisu voisi olla: pidetään nykysysteemi pohjalla, mutta liitetään siihen reaaliaikainen kannustin. Järjestelmät trkastaisivat sähköisesti uudet opintopistekertymät puolivuosittain: esim. tammikuussa ja heinäkuussa.
Eihän tuo ole mikään ongelma periaatteessa muille, kuin sellaisille, jotka ovat juuri aloittamassa opintojaan. Tuo tukien kokonaissumma on kuitenkin kutakuinkin sama vuoden ajalta, jolloin vaikka rahaa tulisikin syksyllä huomattavasti kevättä vähemmän, jäisi kevään suuremmista tuista seuraavalle syksylle rahaa säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan välihuomautuksena: Kolmannes opiskelijoista kärsii jo nyt mielenterveysongelmista. Jos opiskelutahtia vielä pakkokiristetään, meillä on hetken päästä hirveä määrä nuoria, loppuunpalaneita työkyvyttömyyseläkeläisiä.
Ei kai tuo tarkoittaisi kiristämistä, vaan sitä että jokainen opiskelisi omassa tahdissaan, ja tukiraha vastaisi opintotahtia? Normaalivauhdilla opiskeleva saisi samat tuet kuin nykyään.
Olen vastikään valmistunut ja ensimmäisinä opiskeluvuosina minua ainakin kuormitti eniten se että opintotuki ei riittänyt elämiseen, ja piti paahtaa töitä rahoittaakseen elämisen. Työn ja opiskelun yhdistäminen se vasta työlästä onkin, ja venyttää opintoaikoja. Jos olisin voinut keskittyä pelkkään opiskeluun ja saada ekoina vuosina 100-200 euroa kuussa enemmän, olisin valmistunut ja työllistynyt aiemmin.
Myös KELA:n tavoitteet tuntuivat jo tuolloin sekä minusta että opiskelukavereistani tosi löysiltä. Samaa mieltä ovat eri tiedekunnissa opiskelleet kaverini.
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki opintotuet ja asumislisät pois ja tilalle uusi opintotuki 100 € / opintopiste. Motivoisi huomattavan paljon paremmin opiskeluun kuin nykyinen paskasysteemi." - Eikös maisterin tutkinto ole kolmiensataa opintopistettä... Taitaisi siis tuki olla jopa huonompi kuin nykyisin. Vai saisiko huntin aina jokaisesta suorittamastaan opintopisteestä?
Tutkinnot on nykyään aloittavilla pätkitty, kuten opintotukikin (ellei ole aloittanut ekoja kk-opintoja ennen jotain vuotta). Kandi on 180 op, siihen on tietty määrä opintotukikuukausia. Maisteri on 120 op. Tulee sen päälle. Siihen on oma määränsä opintotukikuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saisi. Eli jokaisesta suoritetusta pisteestä 100 euroa, jolloin esim. 5 opintopisteen kurssista kilahtaisi 500 euroa tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole mikään ongelma periaatteessa muille, kuin sellaisille, jotka ovat juuri aloittamassa opintojaan. Tuo tukien kokonaissumma on kuitenkin kutakuinkin sama vuoden ajalta, jolloin vaikka rahaa tulisikin syksyllä huomattavasti kevättä vähemmän, jäisi kevään suuremmista tuista seuraavalle syksylle rahaa säästöön.
Onhan tuo jokasyksyinen ilmiö, ellei sitten ole niitä kesäopintoja. Kaikki eivät osaa säästää rahaa, tai oikeastaan aika monet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saisi. Eli jokaisesta suoritetusta pisteestä 100 euroa, jolloin esim. 5 opintopisteen kurssista kilahtaisi 500 euroa tilille.
Ai nettonako? Eli bruttosumma olisi korjkeampi?
Vierailija kirjoitti:
90 op viiteen periodiin? Ei mun aivot ainakaan riitä tuollaiseen!
t. teekkari yli 3.5 keskiarvotavoitteella
Oletko nainen? Ei kwnelläkään ole mitään oikeata syytä mihinkään keski-arvojen korkealla pitämisiin. Kuulostaa tekosyylle kun olet liian tyhmä alalle. Kyllä nyt 18 opintopistettä menee periodiin eikä tarvitse olla edes briljantti niinkun ap sano.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo jokasyksyinen ilmiö, ellei sitten ole niitä kesäopintoja. Kaikki eivät osaa säästää rahaa, tai oikeastaan aika monet.
Toisaalta tietty opintolina voisi palvella niitä, jotka eivät osaa säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kykenevä säästämään ja maksamaan laskujaan, niin se ei ole systeemin vika vaan ihmisen itsensä. Mikään ei varmaan myöskään estä maksamasta kevään opintotuista syksyyn asti vuokria jo keväällä, jos pelkää törsäävänsä rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90 op viiteen periodiin? Ei mun aivot ainakaan riitä tuollaiseen!
t. teekkari yli 3.5 keskiarvotavoitteellaOletko nainen? Ei kwnelläkään ole mitään oikeata syytä mihinkään keski-arvojen korkealla pitämisiin. Kuulostaa tekosyylle kun olet liian tyhmä alalle. Kyllä nyt 18 opintopistettä menee periodiin eikä tarvitse olla edes briljantti niinkun ap sano.
Aika typerää argumentointia. ;) Jos joku haluaa esim. tohtoriksi, pitää olla hyvä ka. Kaikissa paikoissa ei muuten ole edes tarjolla riittävästi tarvittavia kesäopintoja. Määrä ja kurssit voivat olla aika rajalliset. Jotkut haluavat myös oppia syvällisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai nettonako? Eli bruttosumma olisi korjkeampi?
Eiköhän tuosta verot maksettaisi aivan nykyisten systeemien mukaan. Tosin veroprosentti työtä tekemättömällä opiskelijalla on aivan mitätön.
"Ihan vaan välihuomautuksena: Kolmannes opiskelijoista kärsii jo nyt mielenterveysongelmista. Jos opiskelutahtia vielä pakkokiristetään, meillä on hetken päästä hirveä määrä nuoria, loppuunpalaneita työkyvyttömyyseläkeläisiä." - kumpi oli ensin muna vai kana?
Joskus tuntuu sille, että tässä maassa vaaditaan kohtuuttomia kun tuntuu, että ihmisarvo lasketaan sen mukaan kuinka paljon ja kuinka nopeasti opiskellut. Toki maailma on monimutkaistunut ja varmassti tarvitaan enemmän sellaisia osaajia ja opiskeltuja taitoja ja tietoja mitä ei vielä vaikka vain 50 vuotta sitten tarvittu. Mutta kuinka paljon oikeasti ihminen on muuttunut tuona aikana. - Voiko olla niin julmasti, että kaikkien pää ei yksinkertaisesti kestä opiskelua?
- Näinhän ei saisi ajatella. Ja varmasti jotain helpotusta saisi siitäkin, jos tai kun tietäisi, mihin opinnot johtaa, tai mitä on oikeus odottaa niiden jälkeen. On tuskastuttavaa välillä opiskella sinänsä tärkeää ja arvokasta mutta mihin se johtaa, vai johtaako lopulta minnekään?
Tai onko kohtuutonta vaatia opiskelujen (maisteriopintojen) jälkeen vähän parempaa palkkaa kuin se eräskin Vappu tai toinenkin Tuomas, jotka jättivät opinnot vuoden kansanopistokurssiin? Jotka esiintyvät julkisuudessa milloin kaikkitietävänä besserwisserinä, tai kokkina ja vielä sitäkin useammin toimittajana.
- Ikäänkuin kaikki nämä nyt hommia jota kuka vaan voi ja osaa. Ja on arveluttavaa, jos niitä varten täytyy nähdä vähän vaivaa ensin ja opiskella. Ei minusta arveluttavaaa vaan hieman harmillista. Tai itten vain olen hieman kade heille.
Tulorajat pois on mun pyyntö. Mun mielestä on kannustavaa maksaa jokaiselle opiskelijalle xxx-määrä rahaa kuukaudessa riippumatta siitä tienaako hän 1000e/kk vai 10 000e /kk. Ihan pelleilyä että 3 kk tienaan 6000e ja loput 9kk 9000e enkä voi nostaa "täysiä" 9kk opintotukia. Opiskelen ihan tavoitetahtia. Mähän olen tällä hetkellä valtiolle äärimmäisen tuottava yksikö. Luulis tämän mahtuvan kokoomuslaiseenkin ideologiaan.
Kaiken huippu jos opiskelijat sulaututetaan yleisen asumistuen piiriin. Mä saan siitä lähtien 200e/kk. Vaan sen takia että mun puoliso tienaa. Keskustalaiseen lessu-meininkiin varmaan kuuluu että mies elättää naista, mutta ei meillä. Mulla on siinä vaiheessa tasan yksi vaihtoehto eli hidastaa opintoja, koska mun on PAKKO käydä töissä.
Meillä opiskeluaikana moni laskeskeli opiskelunsa niin että sai nipin napin kasaan nuo 45 opintopistettä. Ja ei, eivät todellakaan opiskelleet täyspäiväisesti niiden eteen.
Mutta kun ne pisteet ei kerry tasaisesti. Kurssit saattaa kestää vaikka useamman periodin niin milläs elät sitten ennen niiden loppumista? Esimerkiksi viimeisestä harjoittelusta ja opinnäytetyöstä saa meillä noin 30 op ja näiden suorittaminen kestää noin puolivuotta. Eli pitäisi siis pärjätä niin pitkään ilman rahaa (harjoittelusta meidän alalla ei yleensä makseta).