Voiko olla endometrioosi?
Kaipaisin vähän kokemuksia sellaisilta, jotka paremmin tietävät. Voiko endometrioosia olla jos käyttää hormonaalista ehkäisyä? Oon käyttänyt ensin pillereitä ja sitten ehkäisyrengasta nyt yhteensä pian 7 vuotta. Tiedän että noita ehkäisyvalmisteita käytetään endon hillitsemiseen, mutta voiko niitä oireita tulla vaikka niitä käyttääkin?
On ollut erinäisiä vaivoja viime aikoina enemmän tai vähemmän ja aloin miettiä voisiko kaikki johtua endometrioosista. Koitin etsiä endon oireista jotain luetteloa, mutta tuntui että oireitakin voi olla vaikka minkälaisia. :P Osaisiko joku jolla on kokemusta sanoa voisivatko nämä oireet kieliä endometrioosista?
- Kuukautiskipuja on ollut jos enemmän ja joskus vähemmän teinistä asti. Ehkäisyn aloittamisen jälkeen eivät ole olleet mitään ihan kauheita, mutta selkeitä kuitenkin. Myös alaselkä kipeytyy ja joskus tulee jalkojen puutumista.
- Selkäkipuja on ollut muutenkin satunnaisesti, sellaisia iskiastyyppisiä alaselkäkipuja. Ovat kestäneet yleensä muutaman päivän ja menneet sitten ohi. Näitä on ollut nyt ainakin vuoden aina silloin tällöin.
- Kuukautiset ovat viime aikoina olleet TODELLA niukat. Tiedän että voi johtua ehkäisystä, mutta mun mielestä tämä muutos on tapahtunut nyt noin vuoden sisällä.
- Vatsavaivoja on tosi paljon. Ripulin olen saanut hallintaan itsehoitolääkkeillä mutta vessassa saa silti rampata useita kertoja päivässä (ei siis ole ripulia, mutta ei mitään ihan normaaliakaan). Huomasin, että viime menkkojen jälkeen oli noin viikon melko normaali olo, mutta sen jälkeen vaivat on taas alkaneet ja ovat yhä päällä (menkat siis nyt myös menossa). Nämä vaivat ovat alkaneet pari kuukautta sitten.
- Alavatsa on ollut nyt muutaman kuukauden kipeä, ensin muutamana päivänä viikossa ja nyt viime aikoina melkein joka päivä. Välillä tuntuu koko ajan ja välillä "kramppailee". Tuntuu vasemmalla puolella noin navan kohdalla.
- Päänsärkyjä ja väsymystä on paljon. Mulla on migreeni, mutta nyt viime kuukausina päänsärkyjä on ollut selvästi normaalia enemmän. Joskus on pää kipeä heti aamulla herätessä. Melkein joka päivä on väsynyt ja vetämätön olo.
- Lämpöilyä on ollut välillä, oli varsinkin ennen vatsavaivojen alkua. Ei paljon, mutta sen verran kuitenkin että selvästi huomaa ettei olo ole ihan kohdillaan.
Verikokeissa tulehdusarvot eivät olleet koholla, mutta jostain luin ettei endossa välittämättä olekaan? Lääkäri on vatsan painellut eikä painellessa tuntunut mitään. Kolonoskopiaan tulee todennäköisesti aika kun muuta ei ole nyt toistaiseksi keksitty. Voiko endoa nähdä kolonoskopiassa? Etenkin jos vatsavaivat johtuis siitä?
Kiitos jo etukäteen vastauksista ja anteeksi pitkä viesti! Toivottavasti joku jaksoi lukea. :)
Kommentit (28)
Pitää nyt tarkkailla oloa, jos endo olisi kyseessä niin oireet todennäköisesti lievenisivät kuukautisten loputtua eikö niin? Jos selkeä yhteys kuukautiskierron ja kipujen välillä löytyy niin ei kai auta kuin varata aikaa gynekologille. Ahdistaa jos tästä tulee hirveä hoitokierre, mutta pakkohan näiden oireiden syy on jotenkin selvittää. :(
Edelleen kaipailisin kokemuksia jos niitä on. Lohdullista lukea muiden kokemuksia, ei tunne itseään ihan niin hulluksi näiden oireiden kanssa. :D
Ap.
Minulla todettiin Endo syksyllä v. 2014. Menkkojen aikana ihan järkyttävät vatsakivut, millaisia ei ennen ollut, kuumetta ja lääkärissä mitatut tulehdusarvot huiteli 120:ssä... Endoa ei osattu ensin sairaalassa epäillä, mutta seuraava kuukautena jälleen sama juttu ja sitten huomattiin ultrassa kaksi Kystaa ja endopesäkkeitä. Määrättiin e-pillereitä mutta niitä en halua syödä, kaikki nuo oireillut alkoivat nimittäin muutama kuukausi sen jälkeen kun aloin e-pillereitä syömään.
Nyt yritän sitten terveellä elämäntavalla hoitaa endoa, oireet ovat selvästi helpottaneet kun en ole syönyt lihaa, syön soijatuotteita viikottain, foolihappoa ja muut hyvät vitamiinit käytössä ja tietenkin säännöllinen liikunta.
Silti tietysti pelottaa leviäminen mutta en vaan todellakaan halua syödä e-pillereitä koko loppu elämääni. Ei vaan tunnu luonnolliselta eikä terveeltä.
Voimia AP! Kyllä kaikki järjestyy :)
Onneksi sun olo on alkanut helpottaa! Oireet kuulostavat kyllä hurjalta. Tsemppiä endon hoitoon!
Multa otettiin tulehdusarvot reilu viikko sitten, eivät olleet koholla. Pitäisikö olla jos on endometrioosi vai voiko olla ettei näy verikokeessa? Ainahan kyseessä ei varmaan ole edes oikeastaan tulehdus jos on endometrioosi.
Ap.
No mulla ei diagnosoitu mitenkään, vaikka kipuja oli tosi paljon. Pahin oli tärinäkipu juostessa, jonka vuoksi lenkkeily jäi. Vasta kun lapsettomuus tuli mukaan, alkoivat tutkia. Neljä vuotta yritettiin lasta, kokeiltiin myös hoitoja, mutta luomuna tärppäsi. Raskauden jälkeen kivut palasivat, luultavasti aloitan pillerit..
Taitava gyne (eli yksityiselle siis) osaa tunnistaa endon jo ihan käsikopelolla. Mulle kertoi perustutkimuksen jälkeen, että uskoo endokiinnikkeitä tms olevan kohdun takana ja peräsuolessa kiinni myös. Ei leikattu, mutta ivf:llä jouduttiin molemmat lapset tekemään kun muniksissa oli niin paljon häikkää.