Voiko olla endometrioosi?
Kaipaisin vähän kokemuksia sellaisilta, jotka paremmin tietävät. Voiko endometrioosia olla jos käyttää hormonaalista ehkäisyä? Oon käyttänyt ensin pillereitä ja sitten ehkäisyrengasta nyt yhteensä pian 7 vuotta. Tiedän että noita ehkäisyvalmisteita käytetään endon hillitsemiseen, mutta voiko niitä oireita tulla vaikka niitä käyttääkin?
On ollut erinäisiä vaivoja viime aikoina enemmän tai vähemmän ja aloin miettiä voisiko kaikki johtua endometrioosista. Koitin etsiä endon oireista jotain luetteloa, mutta tuntui että oireitakin voi olla vaikka minkälaisia. :P Osaisiko joku jolla on kokemusta sanoa voisivatko nämä oireet kieliä endometrioosista?
- Kuukautiskipuja on ollut jos enemmän ja joskus vähemmän teinistä asti. Ehkäisyn aloittamisen jälkeen eivät ole olleet mitään ihan kauheita, mutta selkeitä kuitenkin. Myös alaselkä kipeytyy ja joskus tulee jalkojen puutumista.
- Selkäkipuja on ollut muutenkin satunnaisesti, sellaisia iskiastyyppisiä alaselkäkipuja. Ovat kestäneet yleensä muutaman päivän ja menneet sitten ohi. Näitä on ollut nyt ainakin vuoden aina silloin tällöin.
- Kuukautiset ovat viime aikoina olleet TODELLA niukat. Tiedän että voi johtua ehkäisystä, mutta mun mielestä tämä muutos on tapahtunut nyt noin vuoden sisällä.
- Vatsavaivoja on tosi paljon. Ripulin olen saanut hallintaan itsehoitolääkkeillä mutta vessassa saa silti rampata useita kertoja päivässä (ei siis ole ripulia, mutta ei mitään ihan normaaliakaan). Huomasin, että viime menkkojen jälkeen oli noin viikon melko normaali olo, mutta sen jälkeen vaivat on taas alkaneet ja ovat yhä päällä (menkat siis nyt myös menossa). Nämä vaivat ovat alkaneet pari kuukautta sitten.
- Alavatsa on ollut nyt muutaman kuukauden kipeä, ensin muutamana päivänä viikossa ja nyt viime aikoina melkein joka päivä. Välillä tuntuu koko ajan ja välillä "kramppailee". Tuntuu vasemmalla puolella noin navan kohdalla.
- Päänsärkyjä ja väsymystä on paljon. Mulla on migreeni, mutta nyt viime kuukausina päänsärkyjä on ollut selvästi normaalia enemmän. Joskus on pää kipeä heti aamulla herätessä. Melkein joka päivä on väsynyt ja vetämätön olo.
- Lämpöilyä on ollut välillä, oli varsinkin ennen vatsavaivojen alkua. Ei paljon, mutta sen verran kuitenkin että selvästi huomaa ettei olo ole ihan kohdillaan.
Verikokeissa tulehdusarvot eivät olleet koholla, mutta jostain luin ettei endossa välittämättä olekaan? Lääkäri on vatsan painellut eikä painellessa tuntunut mitään. Kolonoskopiaan tulee todennäköisesti aika kun muuta ei ole nyt toistaiseksi keksitty. Voiko endoa nähdä kolonoskopiassa? Etenkin jos vatsavaivat johtuis siitä?
Kiitos jo etukäteen vastauksista ja anteeksi pitkä viesti! Toivottavasti joku jaksoi lukea. :)
Kommentit (28)
Minulla ei gastroenterologi tunnistanut kolonoskopiassa endometrioosia, vaikka iso kasvain oli osittain jo peräsuolen puolella.
Millaisia oireita on ollut, kun olette endo-diagnoosin saaneet? Alkaa vähän olla näiden oireiden kanssa niksit lopussa. Vatsavaivoja varsinkin mulla on ollut ennenkin mutta ne on olleet ihan erilaisia kuin nämä mitä nyt on.
Ap.
^^ Miten muuten sait lopulta endometrioosi-diagnoosin kun kolonoskopiassa ei huomattu?
Ap.
Mulla hormonaalinen ehkäisy ei pysäyttänyt endometrioosia. Lopulta tilanne meni niin pahaksi, että jouduttiin tekemään kaksi laparoskopiaa viikon sisällä. Ekassa leikkauksessa ei saatu kaikkea endotuhoja ja -kylvöjä korjattua ja siivottua. Kolmannessa laparoskopiassa pari vuotta myöhemmin pitikin jo poistaa kohtu ja munasarjat, kun oli tilanne taas karannut käsistä. Toivoin sitä kohdunpoistoa ja tulloin, kun piti tehdä se uusintatähystys, mutta siihen ei suostuttu.
Ultrassa endokylvöä ei ole näkynyt, mutta tähystysleikkaukset ovat paljastaneet karun totuuden. Endoa oli pallean korkeudella saakka, ihan joka puolella.
Oireina mulla on ollut epämääräistä kipua, tärinäkipua, hartiapistoja (liittyy levinneeseen endoon), yhdyntäkipua, virtsaamis- ja ulostamisvaivoja. Kivut alkoivat ovulaation aikaan ja jatkuivat vuotopäivien yli. Vuoto oli runsasta ja kestoltaan 12-16 vrk. Munasarjoihin tuli endometrioomia, joita poistettiin tähystysleikkauksilla.
Avun sain vasta, kun multa poistettiin kohtu ja munasarjat, sekä siivottiin endokylvöt.
^^ Mitä nuo hartiapistot käytännössä on? Ihan kirjaimellisesti pistävää kipua hartioissa? Ja miten endometrioosi vaikuttaa niihin? Mulla on aina joskus käynyt sellainen pistävä kipeä tunne hartiassa lähellä kaulaa. Nyt ei ole hetkeen ollut, viimeksi ehkä vuodenvaihteen tienoilla. Ihan sellaista kipua että ei tee mieli juuri käännellä päätä tai muutenkaan liikkua hetkeen kun pistää. Menee itsestään ohi kun pysyy paikoillaan, mutta saattaa jomottaa jonkin aikaa. Onko hartiapistos tuollainen?
Ap.
Nosto. Jos jollain olisi vielä kokemuksia niin arvostaisivat niitä ihan suunnattomasti!
Ap.
Pari yötä mennyt vatsakivun kanssa valvoessa. Haluaisin poissulkea endometrioosin mut samalla mietin että mitä jos onkin jotain muuta. Se laparoskopiakin vaikuttaa jotenkin niin hurjalta toimenpiteeltä että ei sitä turhaan haluais tehdä.
Miten endo todetaan?
Mullakin on useita endoon viittaavia oireita. Olen käynyt useita kertoja lääkärillä vaivojen vuoksi (myös lähetteellä erikoissairaanhoidossa), mutta lääkärit eivät ole koskaan edes ehdottaneet kyseessä olevan endometrioosin. Oireet jatkuu, mutten tiedä mitä enää voisi tehdä :(
Ja oireina mm.
- Todella runsaat ja kivuliaat menkat
- Viiltäviä alavatsakipuja jatkuvasti (niin kipeitä, että painun kaksinkerroin viilloksen tullessa)
- Alaselkäkipuja
- Sitä samaa tuskaisen viiltävää kipua vessa-asiointien yhteydessä (ja on muuten todella ikävä tää vaiva)
- Maha löysällä jo vuosia
- Vasempaan hartiaan pistää satunnaisesti,kuitenkin useita kertoja kk
Endoa voi yrittää etsiä ultrassa mutta ei välttämättä näy kuvissa. Tietääkseni varman diagnoosin voi tehdä vain vatsantähystyksellä, laparoskopialla. Kolonoskopiassa eli suolen tähystyksessä on kai joillakin näkynyt kans jos on sinne levinnyt.
Mulle on tehtykin 2krt ultra, mutta niissä ei ole näkynyt mitään. Unohdin laittaa listaan viiltävän kivun ohella kiristävän kivun/tunteen alavatsalla.
T. 13
Mulla on nyt menkat ja varsinkin eilen illalla, yöllä ja nyt aamulla kipu on täälläkin ollut viiltävää. Ihan kuin joku vetelisi pienellä veitsellä alavatsaan haavoja. Olen pitänyt vähän kirjaa kivuista ja vatsavaivoista ja aika hyvin näyttäisi siltä, että pahimmat päivät on just menkkojen aikaan ja kaikista kivuttomin ja helpoin aika on noin viikko menkkojen jälkeen.
Ap.
Jos kivut helpottaa särkylääkkeellä, ei tilanne ole välttämättä vielä kovin paha. Jos ei, niin luultavasti endoa löytyy paljonkin ja on ehkä muodostanut kystia, jotka puhkeilee. Toisaalta joillakin endo ei oireile ollenkaan ikinä. Eli vähän vaikeahan tuota on diagnosoida ilman laparoskopiaa, jota ei ihan jokaiselle lähdetä tekemään. Ultrassa ei ainakaan itseltäni löydetty mitään, mutta uskon silti sairastavani endoa, koska mitään muuta syytä viikkoa ennen vuotoa alkavaville tuskaisille kivuille, virtsaamis- ja ulostamisvaivoille ei ole löydetty.
Usein endo muuten piileskelee peräsuolen ja emättimen välisessä "kuopassa" fossa douglasissa, josta saattaakin löytyä nestettä ultrassa.
Endohan voi käsittääkseni kuitenkin olla sikäli vaarallinen, että voi tehdä tuhoja kohtuun/munasarjoihin tms. ja vaikeuttaa lisääntymistä jos diagnoosia ei tehdä ajoissa? Jos on oireita ja vahva epäilys asiasta niin ihmettelen kyllä miksei saisi lähetettä laparoskopiaan. Onhan se iso toimenpide verrattuna vaikka siihen ultraan, mutta kun on terveydestä kysymys!
Mulla virtsaaminen tai ulostaminen ei ole kivuliasta, mutta kipu tulee monesti ulostamisen jälkeen (esim. eilen kävi näin). Yhdyntäkipujakaan ei ole ollut, mutta jälkeenpäin on saattanut olla paikat kipeänä.
Ap.
Ensi voi uusiutua leikkauksen jälkeenkin. Ei siis ole välttämättä mitään lopullista keinoa parantaa sitä, jos hormonaalinen ehkäisykään ei auta. Vaihdevuodet varmasti lopettanee oireet.
Lapsettomuutta endo voi aiheuttaa myös oireettomana. Siitä kärsiville suositellaankin, että lapsentekohommat aloitettaisiin heti tai muuten voi olla liian myöhäistä, ellei sitten ole jo.
Ikävä vitsaus, mutta jos lapsia haluaa, kannattaa miettiä, mitä kaikkea on valmis tekemään, jos jatkaa odottelua endosta huolimatta. Vaikkei kaikille aiheudukaan vaikeuksia lisääntyä, niin eihän sitä koskaan tiedä, sattuuko ne ongelmat omalle kohdalle vai eivät.
Entäs jos diagnoosia on vaikea saada? Yksityisellä ei varmastikaan ole varaa käydä, ainakaan missään laparoskopian kaltaisessa isommassa toimenpiteessä. Ja julkisella puolella taitaa olla vähän lääkäristä kiinni saako lähetettä tutkimuksiin. Jos diagnoosia ei tule ja hormonaalinen ehkäisy ei auta niin eihän endoa voi silloin mitenkään hoitaa?
Voi aivan hyvin olla.