18-vuotiaana äidiksi. Mielipiteesi?
Minä sain esikoiseni elokuussa 2013, kesäkuussa 2013 olin täyttänyt 18v. Eli pian olen 21v ja poikani 3v.
Olen törmännyt usein kysymyksiin: Oletko yh? Oliko lapsi suuniteltu? Miksi halusit noin nuorena äidiksi?
Tai sitten törmään tälläisiin toteamuksiin: Ei musta ois pitämään huolta lapsesta näi nuorena, kun en osaa pitää huolta ees itestäni...
Vastaan julkisesti vielä kerran noihin typerimpiin kysymyksiin, ehkä minun ei tarvitse törmätä niihin sitten enää:
Olen yh, mutta ihan omasta tahdostani ja lapsen parhaaksi, jotkut vanhemmat ovat moniongelmaisia tapauksia ja heistä ei seuraa valitettavasti muuta kuin harmia, joten silloin lapsi pystyy olemaan yhtä onnellinen ja iloinen, yhdenkin todella rakastavan ja välittävän vanhemman kanssa.
Raskaus 17-vuotiaana oli tietenkin suuniteltu, tiedän kyllä eri ehkäisy vaihtoehdot ja oltaisiin käytetty niitä jos ei oltaisi haluttu lasta ja abortin olisin myöskin tehnyt jos lapsi ei olisi ollut toivottu.
Halusin 18v äidiksi, koska nuorena jaksaa paremmin puuhastella lasten kanssa ja kun oma lapsi täyttää 18v, olen silloin 36v joten sekin tuntuu mukavalta ettei ole ihan ikäloppu itsekään vielä silloin... Nuorena kroppa jaksaa yleensä paremmin raskauden & synnytyksen ja palautuu siitä myös helpommin. Minulla alkoi myöskin todella nuorena kuukautiset, olin 10v, joten luulen että 18-20v oli mulla myös hedelmällisin ikä lisääntyä. Olin kuitenkin myös täysi-ikäinen, nuori aikuinen, äidiksi tullessa eli en enää omien vanhempien vastuulla ja muutenkin 18v tuntui minulle henkilökohtaisesti sopivimmalta iältä saada esikoinen.
Ihmettelen myös näitä jotka ei kykene pitämään huolta itsestään yli täysi-ikäisenä, miten ihminen voi olla niin vastuuntunnoton? Minä menin 16v oppisopimuksella töihin, muutin omaan asuntoon ja siitä lähtien olen pitänyt huolen itsestäni. Poika aloittaa syksyllä päiväkodin, minä palaan vuoden ajaksi vielä opiskelemaan ja valmistun 22v, eikä minua haittaa yhtään jatkaa opiskeluja vaikka on lapsi, opiskeleehan nykyään moni yli 30v perheellinenkin henkilö uuden ammatin kun aiempi ei mielyttänyt ja jotkut sanoo myös, että nuorena hankittu lapsi pilaa elämän, ei se ainakaan minun elämää ole pilannut, päinvastoin, antanut mulle paljon enemmän hyvää mitä pystyin ajattelemaan ja voin tehdä samoja asioita mitä ennen lastakin, en ehkä niin usein ja helposti, mutta voin kuitenkin! :)
Kommentit (57)
Kommenttini:
ONNEKSI OLKOON!
Miltä äitiys tuntuu? Onko ollut kivaa? Onko lapsi hauska? Oletko nauttinut?
Äitiysväkivalta koskettaa naisia ihan siitä rippumatta oletko 18v vai 30v. Myrkylliset pikkusielut ja vihamieliset tantat kyllä löytävät keinot piikitellä ja solvata joka ikistä ikäluokkaa, älä erehdy luulemaan että olisit ikäsi vuoksi erityisasemassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulta kysyttiin 22-vuotiaana kahden lapsen äitinä, että onko lapsillani sama isä. Kaikenlaisia kyselyjä olen muutenkin saanut kuulla, mutta tuosta kyllä pahoitin mieleni. Eikä kysely tai ihmettely ole vieläkään loppunut, vaikka olen jo yli 40. Aina jotkut jaksavat yllättyä, kuinka minulla voi olla jo niin isot lapset.
Ihmiset ovat ennakkoluuloisia, ja tavallaan tuo nuori äiti asia on monelle muulle naiselle kova paikka. Ole ylpeä itsestäsi.
Mun isoäiti oli 18v saadessaan esikoisensa. Ihan oli hyvä ja huolehtiva äiti ja oli aviossa saman miehen kanssa loppuun asti.
En näe tuossa mitään kummallista. Toiset aloittaa nuorempana. Itse oli vasta 27v kun esikoinen syntyi.
Täysin järjetöntä. Ainoastaan silloin voi jättää vahingon käydessä abortin tekemättä, jos on fiksu tyttö jolla on fiksu poikakaveri. Sen kyllä huomaa jo nuorista, ketkä pojista on oikeasti fiksuja.
Tuossa meidän lähellä asuu ehkä 18-20v nuoripari joilla on vauva, ja heidän näkemisestä tulee oikein hyvä olo, kun ovat niin söpöjä ja todellakin fiksun oloisia. Heillä on tyyli, olemus ja ryhti sellainen kunnollinen. Isä usein kantaa vauvaa, vaikka on vaunutkin siinä äidillä työnnettävänä. Juttelevat keskenään hyväntuulisen oloisina. Noin nuoret ei välttämättä tajua edes stressata mitään, joten siinä mielessä onnellista. Ja jos menojalkakaan ei vipata, niin mikäs siinä. Vielä rakastuneena hyvässä parisuhteessa.
Mutta tuollainen on niin harvinaista, ettei ikinä pidä ketään kannustaa. Ei toisaalta haukkuakaan, jos vahinko on käynyt, sillä ei sille enää mitään voi. Sitten pitää vaan tsempata ja tehdä parhaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta kysyttiin 22-vuotiaana kahden lapsen äitinä, että onko lapsillani sama isä. Kaikenlaisia kyselyjä olen muutenkin saanut kuulla, mutta tuosta kyllä pahoitin mieleni. Eikä kysely tai ihmettely ole vieläkään loppunut, vaikka olen jo yli 40. Aina jotkut jaksavat yllättyä, kuinka minulla voi olla jo niin isot lapset.
Ihmiset ovat ennakkoluuloisia, ja tavallaan tuo nuori äiti asia on monelle muulle naiselle kova paikka. Ole ylpeä itsestäsi.
Olenkin, enkä enää jaksa kenellekään omia elämä valintojani selitellä. Lapsista kasvoi fiksuja korkeakoulussa opiskelevia nuoria ja lasten isän kanssa ollaan edelleen yhdessä.
17 vuotiaana haaveili vauvan saamisesta, selvää oli minulle ja (nykyiselle aviomiehelläni) että jos vahinko käy, vauva pidetään. Yrittämään alettiin vauvaa kuitenkin "vasta" kun olin 19v. Naimisiin mennessä olin 21v. Vauva saatiin kun olin 22v. Toinen 24v, kolmas 25v, neljäs 29v. Edelleen onnellisesti yhdessä ja olen vaan iloinen että saatiin lapset suht nuorena.
N35
Mitä sinä minun mielipiteelläni teet? No tässä se on: minusta kaikenikäiset voivat olla äitejä jos niin haluavat ja jos siihen pystyvät. En tuomitse edes 13-vuotiaita äitejä tai yrittäisi pakottaa heitä abrottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on täynnä epäkypsiä nuoria äitejä, siksi siitä on negatiivinen kuva. Kun katsoo vaikka kolmen lapsen yh-äiti karostardustin 22v menoa, kun lapset äidillään ja ite baarissa joka viikko, niin kyllä ne lapset säälittää. Elämättä jäänyttä nuoruutta sit vietetään vaikka pitäs olla äiti :/
Osa on jo nuorina kypsiä,se on totta.
Nuoret isät on epäkypsiä! Siksi ehkä osaniistä noista netissä olevista äideistä onkin yh...
Ei se ikää katso. Tiedän monta keskiiässä eronnutta epäkypsää ihmistä niin naisissa kuin miehissä. On helppo sanoa että nuoret eroavat, mutta totuus on että monet "fiksut ja kypsät" keskiikäiset sekoilevat pahemmin tekemällä uusia perheitä ja hylkäämällä lapsensa tai sitten mitä kieroimpia "hoito kuvioita" o
Nimenomaan 40+ miehet kunnostautuneet Suomessa näissä. Somessa kiertänyt nyt taas tänä vuonna jonkun 45v "henkisen" miehen avautuminen miten hylkäsi vauvansa, ja saman teki 40+ OlliPosti taas tuossa vuosi-pari sitten.
Surkeinta miesainesta mitä voi löytää, on nuo ikääntyvät ns. henkiset miehet. Luonnehäiriöisiä lähinnä, ja vetoavat kai johonkin vähän ressukoihin naisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole varmasti hyvä äiti ja olet vastuusi kantanut ratkaisuistasi. Mutta kyllä mietin sitä, että 17-vuotias lapsi suunnitellusti hankkiutuu raskaaksi ja ilmeisen tietoisena tulevasta yksin huoltajuudesta. Mietin asiaa siis vain sinun 17-vuotiaan "versiosi" kannalta, ettet olisi joutunut aikuistumaan niin pian. Tämä siis on myötätuntoa ja ihmettelyä vanhempiasi kohtaan, en mitenkään arvostele valintojasi, joista olet ottanut vastuun. Tsemppiä sinulle ja pojallesi tulevaisuudessakin:)
17-vuotias ei ole ensinnäkään enää lapsi, vaan nuori ja minkä takia minun itsenäistymistä olisi pitänyt estellä? Halusin muuttaa jo 16v omilleni ja ottaa vastuun elämästäni ja hyvin on mennyt. Luojan kiitos, että vanhempani ovat antaneet minun kasvaa aika vapaasti, etten ole ollut mikään pumpuliin kääritty, olisin luultavasti paljon lapsellisempi vielä nyttenkin... Enkä aio myöskään poika
Aikä epäkypsältä vaikutat edelleen kun sun tekstejä lukee. 17v todellakin on vielä lapsi. Ehkä säkin joskus kasvat aikuiseksi ja tajuat tämän. Se, että vanhemmat välittää lapsistaan ja pitää heistä huolta ei tarkoita sitä, että lapset kasvaa pumpulissa. Vapaan kasvatukset tulokset nyt tiedetään melko yleisesti eikä se ole mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa 18-vuotiaista on epäkypsiä vanhemmiksi, sen näkee jo vaikka tilastoista: yli puolet teiniäideistä (eli alle 20v) tupakoi raskausaikana. Hienoa että on nuoriakin, jotka pärjäävät, kantavat vastuunsa, menevät elämässä eteenpäin, hankkivat ammattia jne. Mutta suurin osa 18-vuotiaista äideistä on epäkypsiä.
Alle 20-vuotiaat pojat on teinipoikia. 18-vuotias teinipoika on epäkypsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään ihmettelemistä, että 18 vuotiaana on vielä epäkypsä. Uskallan väittää, että iso osa on. Äitinä oleminen on jokatapauksessa erilaista 18 vuotiaana kuin nelikymppisenä. Henkilökohtaisesti ajattelen, ettei noin nuorena "pitäisi" saada lasta. Mutta minulle on ihan ok, jos joku sellaisen elämän itselleen valitsee, osa teini-äideistä pärjää ihan hyvin.
18-vuotias on täysi-ikäinen aikuinen, toisin kuin vaikkapa 14-vuotias.
18-vuotias ei ole mikään teini!
Tai jos onkin, niin ei ainakaan enää alaikäinen..
Jos 18-vuotias on teini, niin 18-vuotias poikakin on teini.
Armeijan nuorimmat alokkaat ovat tuolla periaatteella teinipoikia...
Täysi-ikäinen ja aikuinen on kaksi eri asiaa.
Virallisesti ja lain edessä 18-vuotias on täysi-ikäinen ja aikuinen.
Mitä väliä sillä edes on, oliko raskaus suunniteltu? Muuttaako se asiaa sitten jotenkin?
Ainut mitä tuossa tilanteessa voi tehdä, on asennoitua positiivisesti ja kanssa ihmisiltäkin toivoisi tukea arvostelun sijaan. Se arvostelu kun ei mitään enää auta, kun "pulla on jo uunissa".
Voitaisko päästä siitäkin tabusta jo eroon, että kaikki lapset ovat olleet tekohetkellä haluttuja ja harkittuja?
Lapsi on silti rakas, vaikka alku ei olisikaan hänelle järjestämällä järjestetty.
N33
Olisinpa saanut kaikki lapseni nuorena, alle 25-vuotiaana. Keho palautui niin paljon nopeammin kuin vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa 18-vuotiaista on epäkypsiä vanhemmiksi, sen näkee jo vaikka tilastoista: yli puolet teiniäideistä (eli alle 20v) tupakoi raskausaikana. Hienoa että on nuoriakin, jotka pärjäävät, kantavat vastuunsa, menevät elämässä eteenpäin, hankkivat ammattia jne. Mutta suurin osa 18-vuotiaista äideistä on epäkypsiä.
Minkähän ikäisiä 18-vuotiaiden äitien poikaystävät on?
18-vuotiaat teinipojat ovat epäkypsiä.
Alle 20-vuotiaat pojat ovat varmaan liian nuoria tulemaan isäksi, sillä sen ikäisen pojan pieni penis kasvaa vielä pituutta....
Mikään ei säälitä niin kuin kolmikymppinen äiti, joka yrittää leikkiä sitä teinivaihetta, joka aikoinaan jäi väliin, kun tuli tehtyä liian nuorena lapsi. Joo nuorena äitinä jaksaa ehkä yhä bailata ja reissata, mutta eipä se oo samaa kuin silloin vapaana nuorena.
Ei se ikää katso. Tiedän monta keskiiässä eronnutta epäkypsää ihmistä niin naisissa kuin miehissä. On helppo sanoa että nuoret eroavat, mutta totuus on että monet "fiksut ja kypsät" keskiikäiset sekoilevat pahemmin tekemällä uusia perheitä ja hylkäämällä lapsensa tai sitten mitä kieroimpia "hoito kuvioita" omille lapsilleen.