Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

18-vuotiaana äidiksi. Mielipiteesi?

Vierailija
22.04.2016 |

Minä sain esikoiseni elokuussa 2013, kesäkuussa 2013 olin täyttänyt 18v. Eli pian olen 21v ja poikani 3v.

Olen törmännyt usein kysymyksiin: Oletko yh? Oliko lapsi suuniteltu? Miksi halusit noin nuorena äidiksi?

Tai sitten törmään tälläisiin toteamuksiin: Ei musta ois pitämään huolta lapsesta näi nuorena, kun en osaa pitää huolta ees itestäni...

Vastaan julkisesti vielä kerran noihin typerimpiin kysymyksiin, ehkä minun ei tarvitse törmätä niihin sitten enää:

Olen yh, mutta ihan omasta tahdostani ja lapsen parhaaksi, jotkut vanhemmat ovat moniongelmaisia tapauksia ja heistä ei seuraa valitettavasti muuta kuin harmia, joten silloin lapsi pystyy olemaan yhtä onnellinen ja iloinen, yhdenkin todella rakastavan ja välittävän vanhemman kanssa.

Raskaus 17-vuotiaana oli tietenkin suuniteltu, tiedän kyllä eri ehkäisy vaihtoehdot ja oltaisiin käytetty niitä jos ei oltaisi haluttu lasta ja abortin olisin myöskin tehnyt jos lapsi ei olisi ollut toivottu.

Halusin 18v äidiksi, koska nuorena jaksaa paremmin puuhastella lasten kanssa ja kun oma lapsi täyttää 18v, olen silloin 36v joten sekin tuntuu mukavalta ettei ole ihan ikäloppu itsekään vielä silloin... Nuorena kroppa jaksaa yleensä paremmin raskauden & synnytyksen ja palautuu siitä myös helpommin. Minulla alkoi myöskin todella nuorena kuukautiset, olin 10v, joten luulen että 18-20v oli mulla myös hedelmällisin ikä lisääntyä. Olin kuitenkin myös täysi-ikäinen, nuori aikuinen, äidiksi tullessa eli en enää omien vanhempien vastuulla ja muutenkin 18v tuntui minulle henkilökohtaisesti sopivimmalta iältä saada esikoinen.

Ihmettelen myös näitä jotka ei kykene pitämään huolta itsestään yli täysi-ikäisenä, miten ihminen voi olla niin vastuuntunnoton? Minä menin 16v oppisopimuksella töihin, muutin omaan asuntoon ja siitä lähtien olen pitänyt huolen itsestäni. Poika aloittaa syksyllä päiväkodin, minä palaan vuoden ajaksi vielä opiskelemaan ja valmistun 22v, eikä minua haittaa yhtään jatkaa opiskeluja vaikka on lapsi, opiskeleehan nykyään moni yli 30v perheellinenkin henkilö uuden ammatin kun aiempi ei mielyttänyt ja jotkut sanoo myös, että nuorena hankittu lapsi pilaa elämän, ei se ainakaan minun elämää ole pilannut, päinvastoin, antanut mulle paljon enemmän hyvää mitä pystyin ajattelemaan ja voin tehdä samoja asioita mitä ennen lastakin, en ehkä niin usein ja helposti, mutta voin kuitenkin! :)

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot nolo ja tyhmä.

Vierailija
2/57 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se iästä aina ole ihmisellä kiinni, onko hyvä äiti. Siihen vaikuttaa niin moni muukin asia, kaikki eivät ole edes kolmivitosina valmiita siihen, eikä siinä mitään. Mikäli on raha-asiat, opiskelu- ja työtilanne jotenkuten hallussa ja tukiverkostoa ympärillä, ei iällä aina todellakaan ole merkitystä. 

Itse olin just täyttänyt 19 ja päässyt ylioppilaaksi, kun sain ekan lapseni. 

Ei tosiaan ollut lapsi suunniteltu, eikä parisuhdetta takana kuin ihan pari kuukautta. Kummasti sitä kuitenkin on pärjätty ja vaikka aina varoteltiin siitä, että nyt jää opiskelut mulla kesken ja kaikki menee päin persettä, niin ei tosiaan niin käynyt. 

Aloitin tytön ollessa reilu puol vuotta AMK:ssa opinnot, ja valmistun tänä keväänä ihan 3,5 vuodessa, kuten opintosuunnitelmaan kuuluu. Olen tässä välissä pyöräyttänyt myös toisen lapsen ja edelleen saman miehen kanssa. 

Ja ne raha-asiat? Hyvin menee silläkin saralla, muutetaan kesällä omistusasuntoon, eikä sitä varten täytynyt ottaa mitään jäätävää asuntolainaa. Hyvin voidaan matkustella kerran kaks vuoteen, tosin tässä auttaa se, että mies on mua vanhempi ja työelämässä ollut ihan koko ajan. 

Mutta ilman loistavaa tukiverkostoa ei olis tähän tietenkään pystytty. Alussa, kun olin koulussa eikä ollut pk-paikkaa, saatiin sukulaisilla lasta hoitoon ja muutenkin ovat aina auttaneet joka asiassa. Mustakaan ei tunnu yhtään, että ois jäänyt "nuoruus kokematta", edelleen käyn ulkona toisinaan, opiskelijapippaloissa lähes joka kuukausi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain lapsen 18-vuotiaana. Nyt olen 35v ja en ole sen jälkeen raskaaksi tullut. Siis varsinkin näin jälkeenpäin ajatellen sainpa edes yhden lapsen. Ihan hyvin meillä mennyt ja menee edelleen.

Vierailija
4/57 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään ihmettelemistä, että 18 vuotiaana on vielä epäkypsä. Uskallan väittää, että iso osa on. Äitinä oleminen on jokatapauksessa erilaista 18 vuotiaana kuin nelikymppisenä. Henkilökohtaisesti ajattelen, ettei noin nuorena "pitäisi" saada lasta. Mutta minulle on ihan ok, jos joku sellaisen elämän itselleen valitsee, osa teini-äideistä pärjää ihan hyvin.

Vierailija
5/57 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jotenkin niin surkuhupaisan sööttiä, kun te nuoret tunnutte tietävän varmaksi isoja elämän asioita, vaikka just on vaipoista päästy.

Vierailija
6/57 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on täynnä epäkypsiä nuoria äitejä, siksi siitä on negatiivinen kuva. Kun katsoo vaikka kolmen lapsen yh-äiti karostardustin 22v menoa, kun lapset äidillään ja ite baarissa joka viikko, niin kyllä ne lapset säälittää. Elämättä jäänyttä nuoruutta sit vietetään vaikka pitäs olla äiti :/

Osa on jo nuorina kypsiä,se on totta.

Vierailija
7/57 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi herran jee, se ikä nyt on ihan yks ja sama. Toisista on äideiksi ja toisista ei. Ennen kaikki sai nuorena lapsia, huvittaa kun se äidin ikä nykyään on niin iso mörkö suurimmalle osalle ihmisistä..

Ja niin, samat setit täällä eli esikoinen syntyi ennen kuin kerkesin täyttää 18.

Vierailija
8/57 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katselen tytäreni tuttavapiiria, niin ne tunnolliset, aikuismaiset tytöt opiskelevat eteenpäin, mutta nuo hurjimmat bilettäjät ovat jo tehneet lapsia - joista osa on jo huostaanotettu. Enkä tunne yhtään teininä lasta saanutta joka olisi pysynyt yhdessä lapsen isän kanssa, yleensä yhteiskunta maksaa elaritkin. Tämän vuoksi en niin innostu noista teiniäideistä.

Vierailija
9/57 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei kukaan kysellyt. Sain ekan lapseni 19- ja toisen 21-vuotiaana. Ehkä ei kyselty siksi, että mieheni on minua 15 vuotta vanhempi. Lisäksi itse olin muuttanut vasta Suomeen toisesta maasta, enkä osannut vielä kieltä joten eipä kukaan juuri minun kanssa jutellut ja ihmetellyt ;) Keskenään saattoivat juoruta, en tiedä.

Ja ihan suunniteltua oli järjestys näin, eka lapsi tosin oli vahinko, mutta sitten kun päätimme yhteen mennä niin toinenkin päätettiin samalla tehdä. Hyvä järjestys on ollut. Minä sain opittua kielen ja hankittua itselleni koulutuksen sinä aikana kun olin myös kotiäiti. Alle kolmekymppisenä olin akateemisesti koulutettu ja valmis työelämään, lapset jo tehtynä ja kouluikäisinä. Heti löytyikin töitä ja niitä on siitä asti riittänyt. Ja nyt 35-vuotiaana on mukava olla jo isojen lasten äiti, kun monet muut elävät stressaavia ruuhkavuosia.

Vierailija
10/57 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa 18-vuotiaista on epäkypsiä vanhemmiksi, sen näkee jo vaikka tilastoista: yli puolet teiniäideistä (eli alle 20v) tupakoi raskausaikana. Hienoa että on nuoriakin, jotka pärjäävät, kantavat vastuunsa, menevät elämässä eteenpäin, hankkivat ammattia jne. Mutta suurin osa 18-vuotiaista äideistä on epäkypsiä.

Vierailija
11/57 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole varmasti hyvä äiti ja olet vastuusi kantanut ratkaisuistasi. Mutta kyllä mietin sitä, että 17-vuotias lapsi suunnitellusti hankkiutuu raskaaksi ja ilmeisen tietoisena tulevasta yksin huoltajuudesta. Mietin asiaa siis vain sinun 17-vuotiaan "versiosi" kannalta, ettet olisi joutunut aikuistumaan niin pian. Tämä siis on myötätuntoa ja ihmettelyä vanhempiasi kohtaan, en mitenkään arvostele valintojasi, joista olet ottanut vastuun. Tsemppiä sinulle ja pojallesi tulevaisuudessakin:)

Vierailija
12/57 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole varmasti hyvä äiti ja olet vastuusi kantanut ratkaisuistasi. Mutta kyllä mietin sitä, että 17-vuotias lapsi suunnitellusti hankkiutuu raskaaksi ja ilmeisen tietoisena tulevasta yksin huoltajuudesta. Mietin asiaa siis vain sinun 17-vuotiaan "versiosi" kannalta, ettet olisi joutunut aikuistumaan niin pian. Tämä siis on myötätuntoa ja ihmettelyä vanhempiasi kohtaan, en mitenkään arvostele valintojasi, joista olet ottanut vastuun. Tsemppiä sinulle ja pojallesi tulevaisuudessakin:)

17-vuotias ei ole ensinnäkään enää lapsi, vaan nuori ja minkä takia minun itsenäistymistä olisi pitänyt estellä? Halusin muuttaa jo 16v omilleni ja ottaa vastuun elämästäni ja hyvin on mennyt. Luojan kiitos, että vanhempani ovat antaneet minun kasvaa aika vapaasti, etten ole ollut mikään pumpuliin kääritty, olisin luultavasti paljon lapsellisempi vielä nyttenkin... Enkä aio myöskään poikaani kasvattaa tiukin rajoin, hänellä on oikeus valita oma tiensä.

En ole onneksi myöskään koskaan aloittanut tupakointia, joten lapseni ei tarvinnut edes raskauden aikana altistua tupakan vaaroille. Tyhmät vain polttaa, koska se vie monilta terveyden ja on kallista. T. ap

Vierailija
13/57 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kyllä että 18 vuotias pärjää hyvin äitinä, mutta useimmiten olosuhteet on paremmat yli 20 vuotiaana

Vierailija
14/57 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

17-vuotias ei ole ensinnäkään enää lapsi, vaan nuori ja minkä takia minun itsenäistymistä olisi pitänyt estellä? Halusin muuttaa jo 16v omilleni ja ottaa vastuun elämästäni ja hyvin on mennyt. Luojan kiitos, että vanhempani ovat antaneet minun kasvaa aika vapaasti, etten ole ollut mikään pumpuliin kääritty, olisin luultavasti paljon lapsellisempi vielä nyttenkin... Enkä aio myöskään poikaani kasvattaa tiukin rajoin, hänellä on oikeus valita oma tiensä.

En ole onneksi myöskään koskaan aloittanut tupakointia, joten lapseni ei tarvinnut edes raskauden aikana altistua tupakan vaaroille. Tyhmät vain polttaa, koska se vie monilta terveyden ja on kallista. T. ap

Ihan OK. Olen vain nähnyt aika monta sellaista tapausta, jossa sitä menetettyä nuoruutta aletaan haikailla myöhemmin. Kun on lapsi niin monet asiat poissulkeutuvat pitkäksikin aikaa. Olet nuori, mitä ikäisesi pojat pitävät yh-äidistä seurustelukumppanina? Yleensä halutaan, että lapsella on kontakti sekä isään että äitiin, näissä teinitapauksissa isän rooli jää monesti hyvin ohueksi. Varmaan sinulle OK tie, mutta omilleni olen halunnut helpompaa: opiskelevat lukion ja jatkot, viettävät vapaata nuoruutta ja etsivät itseään, sitä millaisia ovat ihmisinä ja mitä haluavat elämältään. Ja asuvat omissa asunnoissaan ennen kuin muuttavat yhteen parisuhteeseen. Ainakin tähän asti ovat olleet hyvin tyytyväisiä valintoihinsa, ja saavatpa ammatit millä elättävät hyvin itsensä ja mahdollisen jälkikasvun.

Vierailija
15/57 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan OK. Olen vain nähnyt aika monta sellaista tapausta, jossa sitä menetettyä nuoruutta aletaan haikailla myöhemmin. Kun on lapsi niin monet asiat poissulkeutuvat pitkäksikin aikaa. Olet nuori, mitä ikäisesi pojat pitävät yh-äidistä seurustelukumppanina? Yleensä halutaan, että lapsella on kontakti sekä isään että äitiin, näissä teinitapauksissa isän rooli jää monesti hyvin ohueksi. Varmaan sinulle OK tie, mutta omilleni olen halunnut helpompaa: opiskelevat lukion ja jatkot, viettävät vapaata nuoruutta ja etsivät itseään, sitä millaisia ovat ihmisinä ja mitä haluavat elämältään. Ja asuvat omissa asunnoissaan ennen kuin muuttavat yhteen parisuhteeseen. Ainakin tähän asti ovat olleet hyvin tyytyväisiä valintoihinsa, ja saavatpa ammatit millä elättävät hyvin itsensä ja mahdollisen jälkikasvun.

Ne jotka eivät kykene ymmärtämään sitä, että aikuinen ihminen hankkii lapsia ja käskevät minun ikään kuin hävetä lastani, että hän olisi huono asia, sellaisiin päin en katsokkaan! Suorastaan sylettää sellaiset ihmiset.

Enkä minä muutenkaan enää mitään poikia kattele, vaan MIEHIÄ. T. ap

Vierailija
16/57 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti33v kirjoitti:

Oot nolo ja tyhmä.

Itse olet nolo ja tyhmä!

Vierailija
17/57 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole mitään ihmettelemistä, että 18 vuotiaana on vielä epäkypsä. Uskallan väittää, että iso osa on. Äitinä oleminen on jokatapauksessa erilaista 18 vuotiaana kuin nelikymppisenä. Henkilökohtaisesti ajattelen, ettei noin nuorena "pitäisi" saada lasta. Mutta minulle on ihan ok, jos joku sellaisen elämän itselleen valitsee, osa teini-äideistä pärjää ihan hyvin.

Jos ap:n poikaystävä on samanikäinen kuin ap, niin onko ap:n poikaystävä teini-isä?  Onko hänkin epäkypsä? 

18-vuotias poika teinipoika. Armeijan nuorimmat alokkaat ovat tuolla periaatteella teinipoikia...

Vierailija
18/57 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:n poikaystävä on samanikäinen kuin ap, niin onko ap:n poikaystävä teini-isä?  Onko hänkin epäkypsä? 

18-vuotias poika on  teinipoika. Armeijan nuorimmat alokkaat ovat tuolla periaatteella teinipoikia...

Vierailija
19/57 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi herran jee, se ikä nyt on ihan yks ja sama. Toisista on äideiksi ja toisista ei. Ennen kaikki sai nuorena lapsia, huvittaa kun se äidin ikä nykyään on niin iso mörkö suurimmalle osalle ihmisistä..

Ja niin, samat setit täällä eli esikoinen syntyi ennen kuin kerkesin täyttää 18.

Joo,mun sisko oli niukinaukin 18v kun sai lapsen ja oli halunnut lapsen.

Mä olin 35v kun sain ekan, ja ihan yhtä typerä olin kuin 18vuotiaana, pikkusisko oli jo niiiii vanha kun oli 18v!

Vierailija
20/57 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netti on täynnä epäkypsiä nuoria äitejä, siksi siitä on negatiivinen kuva. Kun katsoo vaikka kolmen lapsen yh-äiti karostardustin 22v menoa, kun lapset äidillään ja ite baarissa joka viikko, niin kyllä ne lapset säälittää. Elämättä jäänyttä nuoruutta sit vietetään vaikka pitäs olla äiti :/

Osa on jo nuorina kypsiä,se on totta.

Nuoret isät on epäkypsiä! Siksi ehkä  osaniistä noista netissä olevista  äideistä onkin yh...