Budjettiruokia, mitä kokkailette jos/kun rahavarat tiukilla?
Kommentit (46)
Perunasta saa tehtyä monia ruokia edullisesti. Esim pyttipannu, lihaperunasoselaatikko, kinkkukiusaus. Itse voisin syödä juustoperunoita vaikka pelkästään. Pyttipannuun halpaa makkaraa ja paistettu kananmuna päälle. Kananmunaa kannattaa hyödyntää munakkaissa, munakokkeleissa ja keitettynä. Kasvissosekeitto ja pinaattikeitto ovat meistä herkullisia. Letut ovat suolaisina täyttäviä - pinaatti- ja porkkanaletut syntyvät helposti. Iltapalalle voi tehdä pannaria.
Kasviksia ja juureksia. Tosin syödään muutenkin.
kikhernepihvit (kikherneitä, porkkanaa, kananmunaa, vähän jauhoja) ja kesäkurpitsapihvit/letut voi tehdä suunnilleen samalla reseptillä,
linsseistä saa hyvän keiton tai pastakastikkeen (punaiset linssi, tomaattimurska, porkkana)
hernekeitto on hyvää ja halpaa
nokkonen alkaa jo kasvaa ja siitä loistavan pastakastikkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin mitäkin, milloin sisäfilettä, milloin haukifilettä ... Lihat pakastemesta löytyviä hirvenlihoja, parhaassa tapauksessa ehkä pihvilihaa, kala itse kalastettua, perunat kellarista.
Meillä tingitään vaikka vaatteista ja autoista, mutta ei ruuasta. Vähillä rahoilla yritetään selvitä mahdollisimman vähillä ostoilla, eli ostetaan sellaista leipää, jota ei itse voi oikein leipoa, voita leipomiseen ja paistamiseen, maitoa ym.
Metsästämällä, kalastamalla, kasvattamalla ja poimimalla voidaan saagaan hyvinkin halpaa ruokaa, esimerkiksi kattilalliseen lihakeittoa ostetaan kaupasta vain keittojuurekset, marjapuuroon ryynejä.
Tuo kuulostaa hyvältä. Oletteko koskaan laskeneet hintas tuosta aiheutuvalle työlle?
Entä paljonko lupiin menee rahaa?
Luvat, aseet ym. menevät harrastusbudjetista, ei lasketa ruokakuluihin. Eikä metsästys ja kalastus ole näillä seuduilla edes se kallein harrastus, ei edes meidän perheessä. Jo junioriurheilijan lisenssi, välineet, kuljetukset ym. on tullut maksamaan enemmän.
Työlle ei ole laskettu hintaa, edellä mainitusta syystä. Mutta mitäpä sille tässä työttömänä, hoitovapaalaisena tai muuten vaan kotona olevalle laskemaan.
Paljonko nuo luvat muuten ovat?
Entä saako lihoiksi laittaa kuka tahansa?
Esim. Lampaitaan ei vissiin saa itse teurastaa.
Hernerouhe toimii myös. Ja maistuu paremmalta