Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kukaan jaksaa opiskella yliopistossa ikuisuuden?

Vierailija
22.04.2016 |

Valmistumiseenhan menee ikuisuus. Ei ole edes varmuutta työllistymisestä. Miten jaksatte 5 vuotta? Käyttekö samalla töissä? Miten työn ja opiskelun yhteen sovittaminen onnistuu?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni 5 vuotta ei ole ikuisuus.

Itsellä suunnitteilla valmistua ~4 vuodessa, vielä siis 1,5 vuotta jäljellä.

Ihan hyvin jaksan, pidän asioiden opiskelusta ja lukemisesta. Tällä hetkellä on käy töissä (kohta kyllä työt taas alkavat), mutta suurimman osan ajasta olen ollut töissä opiskelujen ohella. Ihan hyvin ne saa sovitettua yhteen.

Omalla alallani on ihan hyvä tilanne työllisyyden kannalta.

Vierailija
2/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mun ei ole aikomuskaan töihin. Mukavampaa bilettää ja vetää silloin tällöin joku kurssi jos jaksaa.

Mitä välii. Me ollaan huippuja kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että opiskelee yliopistossa ei tarkoita, että muu elämä odottaisi vasta valmistumisen jälkeen. Oikeastaan en usko, että tulevaisuudessa minulla on mahdollisuutta elää yhtä vapaasti kuin nyt yliopisto -opiskelijana, jolloin voin suunnitella tai olla jopa suunnittelematta itse päivieni kulun. Tietysti mm. se, että rahaa ei ole niin paljon kuin päätomisella työntekijällä asettaa rajoituksia sille mitä voi tai kannattaa tehdä.   

Vierailija
4/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa on töissä täyspäiväisesti.  Noi otsikot ikuisuusopiskelijoista on ihan mielikuvaharhaa käytännössä kokonaan.  Eli opinnot on katkolla, mutta silti roikutaan kirjoilla koska tai kun opinnot haluaa saada päätökseen on uuden opinto-oikeuden saaminen työlästä.

Vierailija
5/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotta ikuisuus? :D  Jos se tuntuu ylivoimaisen pitkältä ajalta niin kyllähän kovalla opiskelutahdilla maisteriksi voi aikaisemminkin valmistua (useimmilla aloilla). Siinä kyllä sitten töiden teko jää toisarvoiseksi. Mulla ekan vuoden saldo n.125 opintopistettä ja hommia kyllä sai tehdä välillä hulluuteen asti. Töitä en tehnyt opiskelujen ohella, kesällä vaan. Mut ei kaduta, seuraava vuosi olikin sitten jo huomattavasti helpompi kun opintoja jo niin paljon suoritettuna.

Vierailija
6/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljässä vuodessa maisterinpaperit, osa-aikatyötä tein samalla, lähinnä viikonloppuisin. Ei ollut vapaa-ajan ongelmia, mutta en pitänyt opiskelua liian pitkänä aikana enkä myöskään liian kovatahtisena.

Vierailija
7/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat ap olla aika nuori?

Vierailija
8/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä opiskelet 9:ttä vuotta?

Vierailija
9/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikuisuus, minulle oli enemmän alämäntapa. Viisi vuotta perustutkinto, siihen toiset viisi niin tohtori. Nyt kaikki se saavutettuna minkä olisi saanut jos amiksen olisi vain käynyt (talot, lapset jne), plus itselle hyvin mielekäs työ ja kohtuullisen hyvä palkka. Kannatti.

Vierailija
10/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikahan on ihan mukavaa, vaikka vähän venyisikin.

Vierailija
11/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 19v. aikakin näyttää viihtyvän yliopistolla. Vappubileitäkin on enemmän kuin jaksaa juhlia :)

Jos valmistuu 5 vuoden päästä niin ei ole vielä mennyt ikuisuus.

Eikös se ole parasta aikaa elämässä vaikka rahasta yl. tekeekin tiukkaa ellei pappa betalar...

Vierailija
12/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelin maisteriksi 3 vuodessa. En käynyt töissä vaan keskityin täysillä opintoihin. 2 lasta oli kotihoidossa.

Mutta ei minusta viisikään vuotta pitkä aika ole. Tiedän jopa ihmisiä joilla on mennyt yli 10 vuotta, mutta he ovat toki tehneet välillä ihan palkkatöitä, yleensä opintojen alalta, ja joskus myöhemmin aktivoituneet tekemään roikkumaan jääneen gradun tms loppuun. 

Vierailija
13/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä opiskelet 9:ttä vuotta?

En opiskele. Olen yliopiston jälkeen ehtinyt olla jo 36 vuotta työelämässäkin. :)

Vierailija
14/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi vuotta on superlyhyt aika ja opiskeluaika on kivaa! Työthän ne vasta perseestä onkin ja niitä pitää tehdä 40 vuotta. Mieluummin vaikka vähän tahallani venytän opiskeluaikaani.

Vierailija
15/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä opiskeluaika tuo turvaa, kun ei tarvitse stressata, saako töitä. Huoli on ajankohtainen vasta sitten joskus.

Vierailija
16/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä töitä muka saa opiskellessa kun ei ole vielä ammattiakaan? Siivoatteko?

Vierailija
17/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jaksaa hakea ja tehdä töitä, jos yliopistossa on mennyt 10 vuotta? Valmistuttuaanhan tahtoo saada lapsia (ikä!) ja jäädä kotiin, joten työnhaku voi viivästyä?

Vierailija
18/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jaksaa hakea ja tehdä töitä, jos yliopistossa on mennyt 10 vuotta? Valmistuttuaanhan tahtoo saada lapsia (ikä!) ja jäädä kotiin, joten työnhaku voi viivästyä?

Minä olin tuon 10 vuotta yliopistolla (tohtoriksi asti). Molempien tutkintojen aikana olin osittain töissä monipuolisesti, työkokemusta kertyi, ja tohtorintutkinnon tein palkalla. Siksi sain suoraan töitä tutkinnon jälkeen ja tuosta määräaikaisesta pestistä olin kaksi kertaa äitiyslomilla (toisen kerran mies oli osan aikaa hoitovapaalla). Tein hieman hommia myös äitiyslomien aikana, ja takaisinmeno oli helppoa, uusi paikka jo hankittuna. Ei haitannut, tuli tehtyä lapset ja ura eteni :)

Vierailija
19/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun klikkasin otsikkoa, luulin kyse olevan ikuisuusopiskelijoista, jotka vaihtaneet pääainetta kolme kertaa ja eivät ole valmistuneet vaikka opiskeluvuosia olisi takana vaikkapa yhdeksän. Miten he jaksavat ihmetyttää minuakin, luulisi olevan halua päästä eteenpäin elämässä.

Itse opiskelin kuusi vuotta maisteriksi ja viihdyin erinomaisesti. Se oli vapaa, hauska elämänvaihe, ilman asuntolainastressiä ja vastuuta lapsista. Opin paljon, tutustuin uusiin ihmisiin, kehitin ajatteluani, kävin ulkomailla, elin railakasta opiskelijaelämää. Tottahan sellaista jaksaa, vaikka noita vuosia myös varjosti stressi tulevaisuuden työllistumisestä. Nyttemmin olen tyytyväisenä työelämässä, enkä kaipaile takaisin opiskeluajoille.

Vierailija
20/26 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opiskella mahdollisimman nopeasti sinne lopputyöhön asti. Siinä vaiheessa sitten suunnata niille oman alan työmarkkinoille esim. tekemään juuri sitä lopputyötä. Eli kaikki tentit  esim. 3 vuodessa läpi. Menee tentteihin myös kesällä mahdollisuuksien mukaan. Kesätöinä voi toki tehdä myös hanttihommia. Kannattaa ottaa opintolainaa jos se nopeuttaa valmistumista. Arvosanoihin ei kannata panostaa ellei aio esim. tutkijauralle tai sitten amerikkalaisperäisiin konsulttiyhtiöihin (Accenture ym.) töihin eli oikeastaan on ihan sama kunhan pääsee läpi tenteistä. Tietysti jos pystyy opiskelemaan sekä nopeasti että hyvin arvosanoin niin vielä parempi mutta nopeus on paljon tärkeämpää kuin ne arvosanat. Suomalaiset firmat eivät ole yleensä oman kokemukseni perusteella pätkääkään kiinnostuneita arvosanoista, opintojen nopeudesta saa kyllä pisteitä työnantajan silmissä. Lopputyöstä voi joku olla kiinnostunut. Jos haluaa viettää rennompaa ja vapaata opiskelijaelämää, niin kannattaa se tehdä vasta opintojen loppuvaiheessa, jolloin homma on jo tavallaan hoidettu.

Jossain tutkinnoissa noudatetaan tiettyä fiksattua aikataulua kuten lääkis, mutta yleensä nuo korkeakouluopinnot voi vetää nopeasti läpi. Jonkin oikiksen voi lopputöineen suorittaa 3 vuodessa, samoin kauppiksen.