Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus

Tessu
22.04.2016 |

Onkohan tästä aiheesa jo keskusteltu tällä palstalla. En äkkiseltään löytänyt ketjua joten aloitetaan uusi.

Elikkä onko meillä pienten lasten vanhemmilla jäänyt ymmärtämättä se miten suuresti hallituksen läpi ajama subjektiivinen päivähoito-oikeus vaikuttaa perheisiimme ja lapsiimme? Itse voin myöntää, että kuin puskista se tuli...
Tilanteemme on sellainen, että olen jäämässä äitiyslomalle elokuussa ja esikoisemme (vähän reilu 2v) on tällä hetkellä yksityisessä päiväkodissa kokopäivähoidossa. Alku tarhassa oli takkuista kun esikoisemme on rauhallinen ja ujo lapsi ja hulina ja vieraat ihmiset ahdistivat melko pitkään. Tarha on kuitenkin mitä mainioin! Lapsemme viihtyy siellä, hänellä on kavereita, aikuiset ovat mahtavia, lapset ovat mukavia, päiväkodin sijainti on mitä mainioin meidän perheellemme jolla käytössä vain yksi auto.

Olen ajatellut, että esikoisemme saisi jatkaa tarhassa esim. korkeintaan 3pv viikossa, koska koen että pienen vauvan kanssa kotona ollessani en pysty tarjoamaan hänelle tarpeeksi virikkeitä. Taustalla on myös ajatus siitä, että haluan "säilyttää" tarhapaikan, jotta sitten kun taas kokopäivähoitopaikkaa tarvitaan se ei olisi niin kovassa haussa. Lisäksi, koska se että perheeseen syntyy vauva on herkälle lapselle todella iso muutos, en haluaisi rasittaa häntä enempää muilla muutoksilla (hoitopaikan vaihtaminen). Sisaruksen syntymän jälkeen olisi tarkoitus laittaa hakemus mahdollisimman pian samaan tarhaan, jotta lapsia ei tarvitsisi kuskata eri hoitopaikkoihin.

Subjektiivisen päivähoito-oikeuden takia meille ei tarjota kuin osa-aikahoitoa klo.8:30-12:30 5pv viikossa. Tässä ei ole mielestämme mitään järkeä! 1. En halua viedä esikoistani hoitoon jokaisena arkipäivänä! Hän saa ja hänen kuuluu saada olla kotona myös äidin ja vauvan kanssa, 2. yhden auton perheenä edessä on iso investointi, koska tällaisen hoitoajan vuoksi talouteen on ostettava toinen auto!

Minusta tuntuu, että meiltä vanhemmilta on viety oikeus ja vapaus järjestää oman lapsemme hoito kuten haluamme! Olen sitä mieltä, että jos joku haluaa viedä lapsen kokopäivähoitoon vaikka on itse kotona, on se sen perheen oma asia. Uskon, että nämä asiat hoidetaan aina ajatellen lapsen parasta!

Ymmärrän, että säästöjä näillä säännöksillä haetaan, mutta kun samalla julkisuudessa kuullaan uutisia veron kierrosta, järjettömistä yrityskaupoista ja siitä että valtio syytää rahaa esim. talvivaaraan jne. jne. alkaa tuntua turhauttavalta, että meidän tavallisen kansan selkänahasta revitään kaikki! Sekin säästö mitä tällä saadaan aikaan on niin pieni, että se on vain pisara valtameressä kun verrataan siihen mitä esim. talvivaaraan syydetty rahamäärä on!!!

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap suurin osa subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamisen puolesta vaahdonneista mammoista ei todellakaan ole tätä ymmärtänyt tai edes halua ymmärtää. Lasten paras heillä ei ainakaan ole ollut mielessä.

Olen itse onnekas, koska meidän neljäs lapsemme on jo 4-vuotias päiväkotilainen. Kaikkien lasten onni on ollut saada jatkaa joustavasti omassa tutussa päiväkodissa myös vanhempainvapaiden aikana 2-3 kertaa viikossa. Olemme itse voineet vauvan ja arjen aikataulun mukaan saaneet sopivat virikehoitoajat päättää - koska oli subjektiivinen päivähoito-oikeus! Ja siirtymä kokopäivähoitoon sen seuraavan pikkusisaruksen tullessa mukaan samaan päiväkotiin on aina ollut helppoa.

Lapsillamme on ikäeroa 2,5-3,5v. ja olen kaikkien välissä ollut myös töissä.

Miksi olet tehnyt peräti neljä lasta jos kerran olet noin paska äiti että päiväkodissakin saavat parempaa hoitoa kuin kotona?

Vierailija
42/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia virikkeitä 2-vuotias tarvitsee? Eiköhän ihan perusarki riitä. Käykää perhekerhoissa, puistoissa, ja kun vauva nukkuu niin teette pieniä askarteluja ja palapelejä yms? Miksi ei ihan suoraan sanota ettei jaksaisi hoitaa kahta lasta?

Mitä jos asuu kaupungissa tai kunnassa, joss kerhoja ei ole, puistoja ei ole, julkista liikennettä ei ole? Kun on tehty samat palapelit kolme kuukautta joka päivä viiteen kertaan, alkavat ne maistua puulta. Kyllä kaksivuotias jo kaipaa ikäisiään leikkikavereita ja sitäkin, että oppii toimimaan ryhmässä ja muidenkin aikuisten ohjauksessa. Päiväkoti on ollut ainakin meidän kaksivuotiaalle tosi hyvä paikka. Hänen hoitopäivänsä ovat olleet 4-5 tuntia sisältäen kaksi ulkoilua ja välissä ruuan ja päiväunet (olemme saaneet limitettyä työajat). Silti lapsi on tullut rohkeammaksi, sosiaalisemmaksi, puheliaammaksi ja reippaammaksi. On lapselle iso asia, että hän pärjää ilman vanhempiaankin, ja voi sitä iloa ja ylpeyttä, kun hän näyttää tarhassa tehtyjä askarteluja tai kun "täti" kertoo, että lapsi on tehnyt jotain hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei olisi palkkalaskelmia tai vastaavia tositteita? On kuin muutkin yksityisyrittäjät. Kyllä jokaisessa ammatissa pitää verot maksaa ja jos tekee pimeänä, niin ei ole virallisesti töissä.

En asiaa paremmin tunne, mutta eräs tuttuni tekee omalla toiminimellä puhelinmyyntityötä kotona. Jos tekee töitä toiminimellä onko tosiaan kirjoitettava itselleen todistus työn tekemisestä?

Mun mielestä pitää olla työsuhde, muutenhan kaikki vaan pistäis toiminimen kirjottelis todistuksia.

Täytyy olla liketoimintaa.

Tarkennatko? Täytyy olla liiketoimintaa, jotta mitä...?

Vierailija
44/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vauvan kanssa kotona vielä ensi syksyn, tammikuussa palaan opintojen pariin täysipäiväisesti. Meidän viisivuotias ei pääse syksyllä ryhmään, jossa on nyt ollut hoidossa kaksi päivää viikossa, vaan hänet siirretään ryhmään X. Minulle ei voida ajoissa kertoa, että miten he haluavat pk:ssa tyttöni kaltaisten lasten olevan, vaan tieto tulee sitten joskus. Ärsyttävää, että päiväkotiin pitää kertoa maaliskuussa kesälomat, mutta toisinpäin tämä ei päde.

Edes rahalla en saa ostettua (että maksaisin täyden maksun) tytölleni tuttua ryhmää syksyksi, jossa hän tammikuussa jatkaisi. Eivät voi taata että hänelle edes on kokopäiväpaikkaa tammikuussa tuosta lähimmästä päiväkodista. Että kiva, kiitos vaan kaikille. 

Vierailija
45/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun lapsi ole tärkeämpi kuin kukaan muukaan. Oma lapseni sai 90-luvulla vaihtaa paikkaa jatkuvasti, kun hoitosuhde päättyi heti vanhemman työsuhteen päätyttyä.

Nyt te kotonamakaajat vielä valitatte hoitopaikoista. Anna mun kaikki kestää.

Vierailija
46/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi teitä perähikiällä asuvia. Helsinki ei ota käyttöön tuota subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamista. Miten muuten Vantaa ja Espoo?

Vierailija
47/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vauvan kanssa kotona vielä ensi syksyn, tammikuussa palaan opintojen pariin täysipäiväisesti. Meidän viisivuotias ei pääse syksyllä ryhmään, jossa on nyt ollut hoidossa kaksi päivää viikossa, vaan hänet siirretään ryhmään X. Minulle ei voida ajoissa kertoa, että miten he haluavat pk:ssa tyttöni kaltaisten lasten olevan, vaan tieto tulee sitten joskus. Ärsyttävää, että päiväkotiin pitää kertoa maaliskuussa kesälomat, mutta toisinpäin tämä ei päde.

Edes rahalla en saa ostettua (että maksaisin täyden maksun) tytölleni tuttua ryhmää syksyksi, jossa hän tammikuussa jatkaisi. Eivät voi taata että hänelle edes on kokopäiväpaikkaa tammikuussa tuosta lähimmästä päiväkodista. Että kiva, kiitos vaan kaikille. 

Tämä on kyllä mielenkiintoista. Mulle myös eilen selvisi, että meidän alueella (Helsinki) keskitetään osapäivähoito yhteen tai kahteen päiväkotiin. En tiedä miten tuo oikeasti aiotaan toteuttaa ja aiotaanko lapsia siirrellä jatkuvasti paikasta toiseen. Ei tunnu kovin järkevältä ratkaisulta.

Vierailija
48/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä mielenkiintoista. Mulle myös eilen selvisi, että meidän alueella (Helsinki) keskitetään osapäivähoito yhteen tai kahteen päiväkotiin. En tiedä miten tuo oikeasti aiotaan toteuttaa ja aiotaanko lapsia siirrellä jatkuvasti paikasta toiseen. Ei tunnu kovin järkevältä ratkaisulta.

Mistä oikein puhut kun Helsinki ei ota käyttöön edes tuota rajaamista? Jos itse haluaa osapäivähoidon lapselleen niin se on sitten eri mutta pakosta ei ole pakko ottaa.

Vierailija
49/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kokoomustuttumamat vei kaikki aina vanhemmat lapsensa hoitoon kun vauvalomailivat, kun ne omat lapset on niiin raskaita. Nyt he silti kannattavat tätä politiikkaa, että pois subj. oikeus. Kovin on lyhyt muisti, ovat kyllä muutenkin täysin imbesilliä porukkaa.  

Vierailija
50/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

9.3.2016 KT kuntatyönantajat

Kaikki kunnat eivät rajaa subjektiivista päivähoito-oikeutta

Kuntaliitto on tehnyt selvityksen varhaiskasvatuksen tilasta Manner-Suomen kunnissa. Kyselyyn vastanneista kunnista 16 ilmoitti, etteivät ne ole rajaamassa subjektiivista päivähoito-oikeutta.

Subjektiivista päivähoito-oikeutta eivät aio rajata Alavus, Espoo, Eura, Forssa, Helsinki, Karvia, Kemi, Kotka, Laukaa, Nokia, Parainen, Pedersöre, Raahe, Riihimäki, Tampere ja Uusikaupunki. Näissä kunnissa asuu noin 1 400 000 suomalaista.

Kyselyyn vastanneista kunnista 42 kuntaa on tehnyt erillisen päätöksen päivähoito-oikeuden rajaamisesta. 45 kuntaa on käsitellyt asiaa mutta ei vielä tehnyt päätöstä asiasta.

Enemmistö kyselyyn vastanneista eli 151 kuntaa ei ole käsitellyt toimielimissään varhaiskasvatusoikeuden rajaamista.

Vierailija
51/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

3S hallitus pyrkii toimenpiteillään lopettamaan kotoperäisen lasten tuotannon kannattamattomana. Jatkossa uudet lapset ja aikuiset valmistetaan halpatuotantona pääasiassa Afrikassa ja Lähi-Idässä.

Suomessa suunnitelmille on laaja kannatus mm. mielipidepalstoilla, koska pienet lapset ovat ärsyttäviä ja laajalti tunnustettujen tietojen mukaan suomalaiset tekevät lapsia maataloustukiin verrattavissa olevilla korvauksilla. Ulkomailla lapset tehdään ilmaiseksi ja monilla pienimmistäkin kasvaa jo parta kun he ehtivät maahamme.

Vierailija
52/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoidon tehtävä on hoitaa lapsia mahdollistaakseen vanhempien TYÖSSÄKÄYNTI. Yksikään lapsi ei TARVITSE päivähoitoa. Vanhemmat kaipaavat omaa aikaa joko yksin tai toisen lapsen kanssa. Tämä jostain syystä unohtuu näinä "minäminäminäminä"-aikoina.

Vierailija
53/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun kokoomustuttumamat vei kaikki aina vanhemmat lapsensa hoitoon kun vauvalomailivat, kun ne omat lapset on niiin raskaita. Nyt he silti kannattavat tätä politiikkaa, että pois subj. oikeus. Kovin on lyhyt muisti, ovat kyllä muutenkin täysin imbesilliä porukkaa.  

:'D että oikein kokoomuslaisia mammakavereita, kyllä me ollaan kateellisia :D Aika harvoin muutes puolueenkaan sisällä kaikki on samaa mieltä asiasta...

Vierailija
54/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivähoidon tehtävä on hoitaa lapsia mahdollistaakseen vanhempien TYÖSSÄKÄYNTI. Yksikään lapsi ei TARVITSE päivähoitoa. Vanhemmat kaipaavat omaa aikaa joko yksin tai toisen lapsen kanssa. Tämä jostain syystä unohtuu näinä "minäminäminäminä"-aikoina.

Huuda vähän kovempaa että kuuluu eurooppaan missä pre-school alkaa käytännössä kaikkialla 3-4 vuotiaana. 

Vierailija
55/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuda vähän kovempaa että kuuluu eurooppaan missä pre-school alkaa käytännössä kaikkialla 3-4 vuotiaana. 

Ja sekö on lapsen etu?

Vierailija
56/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on uskomatonta perustella, että ei pysty tarjoamaan virikkeitä toiselle lapselle, kun on vauva. Arvatkaa paljonko niitä muita lapsia on siellä päiväkodissa? 2-vuotias ei sitä paitsi tarvitse mitään virikkeitä. 2-vuotias ei tarvitse mitään muuta kun turvallisen ympäristön sekä syliä. Omat vanhemmat pystyvät sen tarjoamaan paljon paremmin kun päivähoito, jossa hoitajat vaihtuvat koko ajan ja heitä on aivan liian vähän.

Vierailija
57/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä haluat päiväkodin kasvattavan lapsesi? Etenkin kun voit kerran olla kotona hoitamassa sen homman ihan itse? Tämä ei vaan meinaa mennä ainakaan tämän äidin jakeluun.

Mitä sä et pysty siellä kotona tarjoamaan? Se uusi vauvahan nukkuu suurimman osan ajasta, mitä sä sillä aikaa teet? Et ilmeisesti ainakaan halua hoitaa ensimmäistäsi kun olet tarhaan tunkemassa.

Oikein hyvä päätös hallitukselta, oikeastaan ainut hyvä sellainen koko tämän hallituksen ajalta.

Ja kyllä, olen itse kahden pienen äiti, ikäeroa 1v 10kk, alusta asti hoitanut heidät kotona eikä käynyt mielessäkään, että olisi jotenkin toisin pitänyt tehdä. Ovat nyt 1,5v ja 3v, en keksi ainuttakaan asiaa mikä ei olisi sujunut. Siitä huolimatta, että kuopus nukkuu edelleen huonosti.

Ja ei, tässä ei ole sitä kuuluisaa omaa aikaa päivisin pätkän vertaa mutta miksi ihmeessä pitäisi olla? Työtä tämä on siinä missä palkkatyökin, palkka vaan tulee muussa muodossa kuin saldona tilille.

Vierailija
58/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa itse, niin saat päättää itse. Ei kukaan estä.

Vierailija
59/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi teitä perähikiällä asuvia. Helsinki ei ota käyttöön tuota subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamista. Miten muuten Vantaa ja Espoo?

Ei tuokaan päätös ole mitenkään kiveen hakattu. Uudet vaalit, uudet edustajat ja säästötarpeet niin voikin päätös muuttua.

Mutta Helsinki voi samalla tavalla tehdä kaikki muut toimenpiteet muille osapäivähoidossa oleville. Eli keskitetään muutamiin päiväkoteihin, omiin ryhmiin ja laitetaan tietyt aikarajat jne.

Vierailija
60/97 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät vaan voi ymmärtää, että kaikkien lapset eivät ole luonteeltaan samalaisia. Itse jään kesällä äitiyslomalle ja päikkyhakemus jo tehtynä syksyä varten. Lapsi täyttänyt juuri 3v ja on tällä hetkellä pph:lla 5pv/vko 8h päivä. Nyt jo viikonloppuisin ja lomilla itketään kun ei hoitoon pääse. On sosiaalinen tapaus ja tykkää, kun kyläillään ja touhutaan paljon ja tylsistyy helposti, vaikka tästä huolimatta pidetään useamman kerran viikossa päivä, jolloin vaan ollaan ilta kotona ilman erityistä tekemistä ja opetetaan sietämään tylsyyttäkin.  Hoitoon on jäänyt aina mielellään. Ja toden totta toivon, että saadaan se hoitopaikka LAPSEN takia syksyllä päiväkodista 2pv/vko n. 5h kerralla. Toki oppii siellä myös toimimaan ryhmässä ja muita taitoja. Itseäni lähinnä rasittaa ajatus, että joutuu lasta sinne aamuisin vauvan kanssa kuskaamaan, mutta haluan antaa hänellä mahdollisuuden myös ystäviin ja toimintaan, joita kotona ei ole tarjolla.