Onko työtön syypää tilanteeseensa?
Jos on joutunut työttömäksi, pitää ensimmäisenä kysyä ITSELTÄÄN: Olinko MINÄ syyllinen potkuihini? Valitettavasti moni työtön on harvinaisen itsekritiikitön tämän asian suhteen.
Olisinko voinut olla motivoituneempi?
Olisinko voinut olla tehokkaampi?
Miksi minä sain potkut, mutta se joka nyt tekee työni, ei saanut?
Ole rehellinen ja häpeä itsesääliä!!!
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et minun lääkärikseni ikinä osu!
Se on mahdotonta, koska työskentelen työterveyshuollossa!
Kikatusta!!!! Tirsk!!
Meillä töihin jäivät pomon parhaat kaverit. Olisi pitänyt kai nuoleskella enemmän.
Ap on luultavasti turvassa eläkkeellä. Vaihtoehtoisesti hän on julmetun rikas, eikä enää tarvitse ansiotuloja. Tai sitten tämä on provo.
En minä ole koskaan saanut potkuja, enkä ole saamassa nytkään. Silti saatan jäädä työttömäksi elokuun alusta alkaen. Olen vastavalmistunut ja oman alani työssä. Valitettavasti työsuhteeni - samoin kuin edellinenkin - on määräaikainen, eikä jatkoa ole luvassa. Olen saanut loistavaa palautetta työstäni, ja esimieheni ovat todenneet, että jos tilanne olisi toinen, jatkoa olisi varmasti luvassa. Valitettavasti jokin aika sitten päättyneet massiiviset yt-neuvottelut ja niiden jälkeiset irtisanomiset estävät vakinaistamiseni. Samaa työtä tehneitä irtisanottuja kun koskee pitkä takaisinottovelvollisuus.
En tiedä olisinko voinut vaikuttaa tilanteeseeni. Ehkä jos olisin valmistunut nopeammin, olisin ehkä saanut paremman työn aiemmin. Toisaalta kauhean paljon aiemmin en olisi voinut valmistua, joten olisin kuitenkin ollut se, jolla on vähiten työkokemusta, mikä olisi voinut vaikuttaa yt-tilanteessa negatiivisesti.
Toki haen aktiivisesti töitä jo nyt, mutta alalla on ollut useammat mittavat yt:t, joten hakijoita ja kilpailua harvoista aukeavista paikoista paljon enemmän kuin esim. vuosi sitten.
Jos joku on minua parempi, niin kaikkien kannaltahan on hyvä, että hän saisi mahdollisuuden. Joku on kuitenkin aina reservissä. Harmi vaan, että omalla kohdallani ei nappaa työn menetys.
En ihmettele yhtään työn välttelijöitä, vaikka itse olenkin ollut jo 18 vuotta putkeen töissä samassa paikassa. Mahtavaa nousta pimeässä, kylmässä Suomessa aamulla klo 6.00 tekemään paskahommaa, josta maksetaan sen verran, että saa ruoan ja katon pään päälle eikä mitään muuta (korkea-asteen koulutus).
Lääkärisnainen ja kolme huutomerkkiä = parturi-kampaaja Keuruulta.
Lääkärisnainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai se oli minun vikani että työni oli ensinnäkin määräaikainen ja kuin ihme pitkän yrityksen jälkeen tulin raskaaksi niin kun olin hoitanut lastani kotona sen kolme vuotta niin ei ollut työtä mihin palata. Tottakai se oli minun vikani.. nyt mahdotonta päästä edes haastatteluihin kun hakijoita on niin paljon ja mun cvssä kolmen vuoden aukko.. niin että voiko joku kertoa mitä mun pitää tehdä saadaakseni töitä?
Oma valintasihan tuo oli. Halusit itsekkäästi olla kotona pirpanoiden kanssa, kun muut tekivät töitä. Eli 100 % oma syy on ahdinkoosi.
Aina löytyy siivoustöitä ja ruohonleikkuuta. Vai koetko olevasi liian hyvä niihin?
Niin no imetin vauvaani yli vuoden.. tosi itsekästä kun olis pitänyt jättää pieni 9kk ikäisenä tai mielummin tietysti nuorempana vielä jo päivähoitoon 8 tunniksi ja mennään töihin..
Lisääntyä en olis saanut kun työt on kaikki kaikessa.
Tänäpäivänä oot laiska työtävieroksuva ihminen jos haluat kasvattaa lapsesi itse kolme vuotiaaksi etkä pistä heti seuraavalla viikolla synnytyksestä lastasi toisten hoidettavaksi...
Ja joo kyllä olen liian hyvä leikkaamaan nurmikkoa tai siivoamaan.. ensinnäkin nurmikkoa leikataan kausiluonteisesti..joko kaupungin työntekijät tai isännöintipalvelu.. eikä heillä oo avoimia paikkoja , jos olis niin sinne palkattais joku nuori kesätyöntekijä kun siittä saa avustusta palkkaukseen.. ja mitä tulee siivoamiseen ni olen hakenut. Ei oo kuulunut mitään ja veikkaan että syy on se että olen ylikoulutettu, tietävät ettei oo mun alaa ja mielummin palkkaa jonkun joka ei vaihda parempaan työhön jos sellaisen saa.
Antakaa mulle töitä niin teen kyllä mitä vaan. Olen nopea oppimaan ja ahkera.
Vierailija kirjoitti:
Osa näistä kommentoijista on itse aika tomppeleita, tuskin te töissännekään olette sitten kovin kummoisia. Kun ette näköjään ollenkaan ota huomioon sellaisia vaihtoehtoja, että niitä töitä ei jää tekemään kukaan? Eli koko homma lakkautetaan tai koko firma lakkautetaan/meneen konkurssiin. Ihan se on tuurista ja suhteista kiinni, saako uutta työtä, varsinkin jos on vielä niin uran alussa, ettei ole verkostoja ehtinyt luomaan. Ne opiskelukaveritkin voivat olla työttömänä. Te unohdatte myös sen tosiasian, että hyvin iso osa työttömistä kuitenkin jossain vaiheessa työllistyy. Miksi ette koskaan ota tätä huomioon? Terveisin entinen työtön, nykyään toistaiseksi voimassa oleva työ.
Osaatko viedä ajatustasi pidemmälle ja miettiä syitä konkursseille, ja keinoja estää konkursseja? Joskushan ihan sinänsä hyväkin yritys voi mennä konkurssiin hetkellisten vaikeuksien takia. Vaikkapa, kuinka joustavat työehtosopimukset meillä Suomessa mielestäsi on hetkellisesti vaikeuksiin joutunutta yritystä tukemaan? Miten näet yleissitovuuden tai työaikapankkien käytön potentiaalin tässä kohtaa?
Kumpi on sinusta tärkeämpää; 1) pitää tiukasti kiinni siitä mitä on sovittu, ja menettää työpaikkansa kerralla ja lopullisesti, vai 2) joustaa ja neuvotella uudet ehdot määräajaksi, jolloin työpaikkasi säilyy ainakin ylimenokauden, ja toivottavasti pidempääkin entisin ehdoin.
Nythän Suomi marssii vaihtoehto ykkösen mukaan, ja kerran menetetyt työpaikat ovat pääsääntöisesti iäksi menetettyjä. Siksi (teitä) työttömiä on niin paljon. Kakkosvaihtoehtoa taas sovelletaan mm Saksassa ja Ruotsissa erittäin menestyksekkäästi, mutta ay-liike Suomessa uhkaa yleislakolla kun tuollaista järkivaihtoehtoa ehdotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töihin jäivät pomon parhaat kaverit. Olisi pitänyt kai nuoleskella enemmän.
Tai osata joku rahanarvoinen taito.
Minä jäin työttömäksi kun firma myytiin ulkomaiselle toimijalle, joka sitten lopetti Suomessa toimineen yksikön. En tiedä siirtyikö työ johonkin Aasiaan mutta en kyllä keksi yhtään syytä miten olisin itse voinut estää kyseisen tapahtumaketjun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai osata joku rahanarvoinen taito.
Tästä on kyse. Voi olla, että osaa hyvin filosofiaa, mutta kukaan ei maksa siitä. Voi olla, että on kehno lääkäri, mutta silti maksetaan 5000 €/kk käteen. Miksi? Koska lääkäriä tarvitaan vaikka olisi kehno. Filosofia ei tarvita vaikka olisi hyvä.
Itse olen paras lääkäri.
No mä sain valita joko työehtojen huononnuksen tai irtisanomispaketin... ei tarvinnu kauaa miettiä. Ensin siis irtisanomisajalta palkka, sitten "kädenpuristus" ja nyt ansiosidonnaisella. Eikä todellakaan kiinnosta enää mennä töihin, IKINÄ. (Työuraa siis takana kuitenkin n.30v.)
Riippuu. Mulla varmastikin johtuu omasta itsestäni, työhistoria sen verran lyhyt ja ankea että mulla ei ole mitään mahiksia mihinkään työpaikkaan (kävin Mäkissä haastattelussa tällä viikolla, en saanut töitä). Toisaalta no, nuoruus meni päin mäntyä mielenterveyden prakaamisen vuoksi joten en viitsi haukkua itseäni tilanteestani, mutta jos jotenkin olisin saanut itseni kammettua sorvin ääreen 18-vuotiaasta alkaen, voisi työllisyystilanteeni näyttää huomattavasti valoisammalta. Harmi vaan että tässä maassa ei tunnu saavan toista mahdollisuutta vaikka halu ja into tehdä töitä on todella kova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla ja voi olla olematta. Jos firma menee nurin tai toiminta siirretään Slovakiaan, niin ei todellakaan ole työpaikkansa menettäjä siihen edes osasyyllinen. Jos taas väkeä vain vähennetään, voi hyvinkin olla aihetta kysyä, miksi minä valikoiduin lähtijöiden joukkoon.
Ensimmäinen on täysin epärelevantti huomio, koska kaikkien tehtaan blue collareiden palkkoja alentamalla 50 % olisi tehdas voitu säilyttää. Tosiasiassa töitä ei siis haluttu.
Höpö höpö. Nämä tehtaat on päätetty lakkauttaa/siirtää joka tapauksessa, ei siinä ole duunareilla mitään sanomista. Tuntemani tehdastyöläisten ansaitsee noin 2000 euroa brutto. Tonnin kk palkallako ajattelit hänen tekevän raskasta työtä 40 h viikko, kahdessa eri vuorossa? Ei se riittäisi edes pienen kolmion vuokraan hänen perheelleen. Ruuasta puhumattakaan.
Tonni on Virossa eli keskiansiotason, miksipä siis ei, mutta siellä ei elätetäkkään matuja ja maalaisia verorahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se siltä vahvasti on vaikuttanut omalla työpaikallani, että seuraavat ryhmät saavat lähteä ensimmäisinä ihan ahkeruudesta tai työpanoksesta täysin riippumatta:
1. Yli 50-vuotiaat
2. Nuoret naiset, joilla ei ole vielä lapsia
3. Reilu nelikymppiset naiset
4. Sijaiset/määräaikaiset,jnePäätökset lisäksi tehdään usein jossain pääkonttorissa kaukana toimipisteestä. Päätöksen tekijä ei välttämättä ole koskaan edes tavannut kyseisiä henkilöitä, eikä tiedä heidän ahkeruudestaan oikeastaan mitään.
Tai sitten vaan päätetään lakkauttaa joku osasto, ei siinä kysellä kenenkään työmoraalista yhtään mitään.
Valitettavasti olet oikeassa. Työskentelen suuren yrityksen henkilöstöpuolella ja voi vahvistaa käsityksesi, juuri noin se menee.
Tosiasiassa irtisanomisia suunniteltaessa ei käydä henkilöiden työpanosta läpi, vaan irtisanominen perustuu juuri ikään ja sukupuoleen. Tosin jonkun henkilön kohdalla saattaa vaikuttaa jatkuva sairaslomalla oleminen, merkitystä ei ole sitlää, onko sairaus oikea vai ei.
Työnantaja hakee vain säästöjä, joten irtisanottaviksi joutuvat sellaiset henkilöt, joiden oletetaan kuuluvan eräänlaiseen riskiryhmään; nuoret naiset saattavat tulevaisuudessa jäädä äityislomalle, vanhemmista työntekijöistä oletetaan heidän sairastelunsa lisääntyvän ja uusien asioiden oppimisen heikentyvän.
Helpointa on tietystä päästää irti määräaikaisista.
Tiedän erään tapauksen, jossa henkilö irtisanottiin ja hetken kulutuua tajuttiin, että hän oli ainoa hlö, joka tiesi ja tunsi erään asian. Hlö pyydettiin takaisin töihin. Vuoden päästä tuli taas uudet irtisanomist ja ko. hlö irtisanottiin uudestaan, vaikka tilanne ei ollut muuttunut miksikään, eli hän oli edelleen aino, joka hallitsi tietyn asian. No, jonkun ajan päästä tilanteeseen taas havahduttiin ja ko. henkilöä pyydettiin toistamiseen irtisanomisen jälkeen töihin. Ei enää suostunut. Yritykselle tämä tuli maksamaan paljon.
Kun ei tullut uutta tilausta niin 200 ukkoo sai lähtee telakalta käveleen, oma vika, mitäs hitsasit!
Tää aloitusviesti on selvä provo. Jo nimimerkin valinta kertoo siitä
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et minun lääkärikseni ikinä osu!
Se on mahdotonta, koska työskentelen työterveyshuollossa!
Kikatusta!!!! Tirsk!!
Ja ikää on 15v.
Vähän sama kysymys kun onko köyhä syypää tilanteeseensa. Tavallaan on, mutta silti jotkut on aina köyhiä, koska köyhyys on tilastollinen mittari. Joten joku tulee olemaan aina köyhä teki hän mitä tahansa.
Sama pätee tavallaan myös työttömyyteen, sillä tuottavuuden tehostuessa työtä aina katoaa. Tällaista kitkatyöttömyyttä tulee aina olemaan, sitä enemmän mitä tehokkaampi yhteiskunta. Tähän pätee silloin sama ristiriitainen ajatus. Tavallaan työtön on työtön omasta syystään, mutta toisaalta jotkut tulevat aina olemaan joskus työttömiä, riippumatta mitä he tekevät.
työttömän luuserin mielestä kaikki on aina muiden paitsi hänen itsensä vika
varsinkin Sipilän ja maahanmuuttajien vika on kaikki